[Bind DLZ] Iemand ervaring hiermee?

Pagina: 1
Acties:

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02 16:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Is hier iemand die ervaring heeft met Bind DLZ? Ik wil dit graag aan de gang hebben op mijn FreeBSD-server, maar er is erg weinig over de configuratie te vinden.. op de Sourceforge-pagina kan ik niet eens vinden waar de config-files staan :X (op de voor de hand liggende plaatsen /etc en /usr/local/etc staat niks) Google brengt me ook niet veel verder en hier op GoT is ook niks te vinden :/

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Als je nu gewoon even de eerste pagina leest (die je notabene zelf linkt!) dan lees je het volgende:
What is DLZ?
DLZ (Dynamically Loadable Zones) is a patch for BIND version 9 that simplifies BIND administration and reduces memory usage and startup time.
First of all, DLZ is not a DNS server. We are not reinventing the wheel here. BIND is the standard by which all other DNS servers are judged - why not improve that standard and automatically gain all of the advantages of BIND?
Bind DLZ is dus een patch voor Bind 9 zodat er extra fuctionaliteiet toegevoegd wordt. Verder ga je het maar zelf lezen hoor!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-01 01:25
Onze eigen nameserver draait op Bind-DLZ i.c.m. een OpenLDAP server. Op zich werkt het prima. Wel trager dan een standaard Bind, maar dat is logisch.

Het is een patch t.o.v. Bind. Voor de nieuwste Bind (9.3.1.) heb je een custom-made patch nodig, omdat de beheerder zelf geen tijd heeft gehad om de patch aan te passen. Maar de custom patch werkt op zich prima. Hopelijk wordt de ontwikkeling snel weer opgepakt, want anders loop je bij elke volgende versie tegen een probleem aan.

• Demo

Demo

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 10:31:
Als je nu gewoon even de eerste pagina leest (die je notabene zelf linkt!) dan lees je het volgende:
[...]
[...]
Bind DLZ is dus een patch voor Bind 9 zodat er extra fuctionaliteiet toegevoegd wordt. Verder ga je het maar zelf lezen hoor!
Dat wist ik wel, ik heb het namelijk al geïnstalleerd. Echter de configuratie van het geheel vind ik nogal lastig. Ik heb inmiddels de documentatie wat beter gelezen en ben er achter dat DLZ nieuwe commando's toevoegt die gebruikt kunnen worden in named.conf. Ik kan echter nergens duidelijk vinden of ik nu de zones die ik in named.conf heb staan, nu moet verwijderen. Ik neem aan van wel, maar ik wil dat soort dingen gewoon zeker weten.
eborn schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:53:
Onze eigen nameserver draait op Bind-DLZ i.c.m. een OpenLDAP server. Op zich werkt het prima. Wel trager dan een standaard Bind, maar dat is logisch.

Het is een patch t.o.v. Bind. Voor de nieuwste Bind (9.3.1.) heb je een custom-made patch nodig, omdat de beheerder zelf geen tijd heeft gehad om de patch aan te passen. Maar de custom patch werkt op zich prima. Hopelijk wordt de ontwikkeling snel weer opgepakt, want anders loop je bij elke volgende versie tegen een probleem aan.
Ik heb Bind-DLZ via de FreeBSD ports geïnstalleerd en die begon gelijk te checken of Bind 9.3.1 geïnstalleerd was.. dus ik neem aan dat dit wel de juiste versie voor 9.3.1 is.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-01 01:25
Demoniac schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 15:43:
Ik kan echter nergens duidelijk vinden of ik nu de zones die ik in named.conf heb staan, nu moet verwijderen. Ik neem aan van wel, maar ik wil dat soort dingen gewoon zeker weten.
Ja, die zijn niet meer nodig. Je kunt ze er wel neerzetten, maar dan worden de gelijknamige zones in DLZ niet gebruikt.

• Demo

Demo

Topicstarter
Argh.. heel fijn dat het allemaal zo flexibel is en dat ik zelf de queries kan bepalen en de database opbouwen, maar ik wil eigenlijk gewoon een standaard db hebben :/ De tabel dns_records heb ik adhv het voorbeeld wel kunnen maken, maar de indexen kan ik zo niet namaken.. Ik ben geen ster in het maken van databases, kan iemand me hierbij helpen?

Pagina: 1