Geheugen Fout?

Pagina: 1
Acties:
  • 928 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb 2 verschillende plankjes geheugen in mijn PC. 2x 512mb DDR
Maar sinds kort krijg ik bij spellen heel vaak een mem error.

"De instructie op 0x2417c09b verwijst naar geheugen op 0x00e72ed0. De lees- of schrijfbewerking ("read") op het geheugen is mislukt."

Daarna sluit het programma.
Ik heb met memtest86 beide plankjes apart getest en dit 2x. En beide gaven geen problemen. Maar nu draai ik op 1 plankje en nu krijg ik dat probleem weer.

Is dit plankje gewoon stuk? Of kan het ergens anders aan liggen?

Specs:
Asus A7N8X-E bios 1.13
AMD Athlon XP 3000+
RAID 0 (2x 120gb Maxtor)
Leadtek Geforce 4 Ti4400
Hercules Fortissimo 3

Verwijderd

Als ik deze fout ga googlen dan krijg ik dit

• Xavier
  • Niet online
sorry maar ik kan echt geen woord Duits of Frans...

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12 14:26
misschien je instellingen niet goed staan in je bios... wat zijn je settings ervan?

Verwijderd

je draait nu op 1 plankje ?

WElke van de 2 ? anders moet je ff op die andere plank draaien , kijken of je daar hetzelfde probleem hebt ?

probeer je geheugen eens in een andere computer ....

Memtest86 onder windows is toch klote , omdat je services nog allemaal draaien en niet volledig je geheugen getest kan worden.

memtest onder linux is daarintegen beter. De knoppix bootcd heeft em er standaard in .

die knoppix kan je gewoon van je cd runnen.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-12 19:40
Het kan een combinatiefout zijn, ik had een A7N8X Deluxe met 2x 512 andere merken en die gaven met memtest geen fouten maar in Windows wel de meest rare dingen.. omgeruilt voor een ander merk en het werkte weer perfect...

57696520646974206c65657374206973206e657264

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-12 08:05
Probeer prime95 eens te draaien, als die 10 uur overleeft zonder enkele fout, dan mag je ervan uitgaan dat al je hardware OK is. In dat geval ligt het aan een conflict in Windows. Ik heb dit probleem ook gehad: iedere keer als ik een programma afsloot, kreeg ik die foutmelding (iedere keer ander stukje van geheugen). Prime95 was 100% stabiel, dus Windows er opnieuw opgezet en ik kon weer verder. Maar waarschijnlijk kan het geen kwaad en kun je de boel gewoon negeren. Als je er toch last van hebt, ff verse install en je bent klaar (als de pc 100% in orde is).

Prime95:
http://mersenne.org/gimps/p95v2413.exe

Wanneer het geinstalleerd is ga je naar Options -> CPU en bij geheugen kies je het grootste getal wat er is. Sluit zoveel mogelijk toepassingen af en dan draaien:

Daarna: Options -> Torture Test -> Blend (standaard keuze) -> Run en dan 10 uur laten draaien.

Bij voorkeur 's nachts draaien, want je moet de computer zo min mogelijk gebruiken! Hij zal in het begin erg veel de hardeschijf gebruiken, maar na een tijdje wordt dit minder.

Verwijderd

je gaat toch geen 10 uur prime95 draaien , slaat nergens op :) (uiteindelijk wel)

10 uur waar praat je over.... dat doe je meestal alleen met badblock testen van harddisk. gewoon nacht laten draaien. Maar voor geheugen ......

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:48
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 23:25:
Als ik deze fout ga googlen dan krijg ik dit
Allebei die links gaan over Counter- Strike: Source

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 02-08-2005 10:50 ]

Verwijderd

hmmm zit wat in ,

Maar misschien kwamen die error toevallig alleen daar voor ?

En wanneer krijg je die errors bij welke spellen ?

Als je het echt wilt weten , moet je windows opnieuw installeren , als je windows al niet kan installeren omdat hij dan zegt dat hgij bepaalde bestanden niet kan vinden , dan is je geheugen kapot. :) of 1 van de 2.

Verwijderd

Xavier schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 07:33:
sorry maar ik kan echt geen woord Duits of Frans...
Heb je toevallig een add on geinstalleerd voor counterstrike the source (1.0ser Amory skinpack voor Counterstrike Source)

De fout die je krijgt kan namelijk ook te maken hebben met slecht geprogrammeerde software.

Als je het geheugen hebt getest met memtest die je hier kunt downloaden en alles is inorde. Dan is de kans klein dat het aan het geheugen ligt.

Verwijderd

Ik gebruik memtest altijd om geheugen te testen. Duurt ongever een half uurtje.

http://www.memtest86.com/

Even zon iso downloaden en op een cdtje branden (op diskette zetten is ook mogelijk).

Edit: Ow, ben net te laat met mn post geloof ik

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 10:46 ]

• Xavier
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 10:45:
Ik gebruik memtest altijd om geheugen te testen. Duurt ongever een half uurtje.

http://www.memtest86.com/

Even zon iso downloaden en op een cdtje branden (op diskette zetten is ook mogelijk).

Edit: Ow, ben net te laat met mn post geloof ik
Deze test heb ik gebruikt. Gewoon ISO fikken en het draait in DOS volgens mij.

Counter-Strike draait helemaal kaal en is 100% legale versie. Windows is volledig geupdate.

De error krijgt ik random in CS. Ene keer na 1minuut al en de andere keer na 20min pas.
Met World of Warcraft had ik dit ook. maar ik speel het niet meer.
Serious Sam had ik het ook. GTA-SA had ik het ook. Maar daar heb ik geen screenshots van met de foutmelding.

• The__Virus
En wat bedoel je met 'sinds kort'? Heb je toen hardware veranderd, bijv. een reepje geheugen erbij? En dat prime draaien is helemaal niet overbodig, als die 10 uur kan draaien, betekent het dat je computer stabiel is, althans de hardware. Het is gewoon om een hardwarefout uit te sluiten. Zie niet in waarom je dat NIET zou willen proberen...

• Xavier
  • Niet online
Ik denk dat het geen hardware fout is. Heb prime nog niet laten draaien. Maar ik heb lopen spelen met telkens 1 van de reepjes en met beide reepjes kreeg ik met CS de fout. Dus ik denk dat het gewoon een fout is in CS. Maar ik zal eens kijken of ik Prime een 10 uur kan laten draaien.

• Xavier
  • Niet online
[Mon Aug 08 17:15:34 2005]
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.

Nee hier heb je veel aan.... Als hij ook nog eens zegt waar de fout eventueel KAN liggen, dat zou het al helpen.

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12 13:45

Res-q

Redder in nood?

Kijk eens in de stress.txt file dan? B)

en zo is het voorspeld!

• Xavier
  • Niet online
Das gewoon 1 grote FAQ maar er staat niks in wat ik kan gebruiken.

• Iet
  • Laatst online: 13-08 09:24

Iet

probeer dan gewoon ander geheugen, dan weet je het... of laat het geheugen gewoon testen bij een pc-reparatie-winkel... we kunnen wel in het wild gaan gokken, maar dat lijkt me makkelijker.

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Verwijderd

Geen optie dat de processor wel eens foutief zou kunnen zijn??

Het lijkt me heel toevallig als beide reepjes dezelfde fout zouden hebben. Ander geheugen is dan ook nog een optie, maar rekenfouten met 25%+ afwijking (0,5=0,4^<) lijken mij eerder niet in het geheugen gezocht te worden. Er is immers antwoord gegeven op de som...
Hoe werkt het systeem na zo'n foutmelding?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2005 19:40 ]

• Xavier
  • Niet online
Ik heb nooit ergens last van, hij draait gewoon goed. Met de Single Player Demo van F.E.A.R. heb ik ook geen problemen. Het lijkt wel alsof het alleen met CS komt, ik zal volgende week een herinstallatie doen en kijken hoe het dan loopt. Het lijkt me stug dat beide geheugen reepjes precies op hetzelfde fout zijn. En dat mijn CPU telkens alleen bij CS een fout geeft.
Want met geen ander programma krijg ik deze foutmelding.

• EvilWhiteDragon
  • Laatst online: 19-12 11:28
Xavier schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 22:39:
Ik heb nooit ergens last van, hij draait gewoon goed. Met de Single Player Demo van F.E.A.R. heb ik ook geen problemen. Het lijkt wel alsof het alleen met CS komt, ik zal volgende week een herinstallatie doen en kijken hoe het dan loopt. Het lijkt me stug dat beide geheugen reepjes precies op hetzelfde fout zijn. En dat mijn CPU telkens alleen bij CS een fout geeft.
Want met geen ander programma krijg ik deze foutmelding.
je kan zeggen wat je wil en geloven wat je wil, maar als prime95 (min 12 uur testen) fouten geeft is je machine niet 100% stabiel dus kijk maar gewoon eens naar het geheugen met memtest (vanaf memtest boot cd) en dat niet een uurtje ofzo , maar minstens 12 uur achter elkaar. Als dat geen fouten geeft dan is het waarschijnlijk niet het geheugen. Dan start je dus weer windows start prime op en doe torture test small-fft voor min 12 uur en als dat fout is dan is t je cpu. Als dat allemaal goed gaat dan kan je ook nog eens naar de voeding kijken , wat voor voltages die geeft, wel meten met een multimeter de onboard sensors kan je niet vertrouwen.

Verder:
Succes

LinkedIn
BlackIntel

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Het ligt denk ik aan het feit dat je memorycontroller 2x512MB niet lekker vind. Dit betekend dat het aantal mhz omlaag moet naar 333 bijvoorveeld. Maar vaak is het te verhelpen door commandrate 2t te maken ipv 1t. Ook wel respectievelijk disabled ipv enabled.

Mocht deze optie niet helpen kan je nog proberen de cas latencies iets losser te zetten(hoger)

• The__Virus
BTW als je Memtest draait, zorg dat je bij de Options ALLES test! Als je de standaard test doet, wil ie nog wel is wat laten zitten.

• Xavier
  • Niet online
OKe laatste dagen memTest opnieuw gedraait dus.
Eerst beide plankjes. Na 2 minuten kreeg ik al een error. Maar na 5 uur draaien was het nog steeds niet error.
Daarna heb ik dus 1 plankje gedraait voor een 6 uur en geen errors.
Daarna de andere voor een 10 uur en die had ook geen errors.
Wat me wel opviel.
Als ik ze los in Memtest draaiden waren ze beide 2.5-3-3-8 en dan DDR333
Draaide ik ze beide was het 4-4-4-8 DDR333
Ene plankje is een Samsung/Samsung PC2700 Cas2.5
Andere is TwinMos/TwinMos PC3200 Cas2.5
Pagina: 1