[CAI]100m kabel tussen 2 panden + versterkers

Pagina: 1
Acties:
  • 611 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:04
Aanwezig:
1x UPC kabelsignaal
1x Hirschmann GHV-20 versterker (10db)
1x ASTRO AL108 versterker (20db)
1x 100-meter Hirschmann Koka799 kabel (+/- 18db demping @ 860Mhz @ 100meter)
Diverse multitaps enz.

De inkomende kant, met UPC, heeft 3 TV's aangesloten.
Bedoeling is dat de andere kant ook 3 TV's aangesloten kan krijgen, waarbij het signaal zo goed mogelijk blijft.

Aan kant 1 komt (dus) een 4-polige multitap. (1 in, 4 uit, 3 voor tv, 1 voor kant 2). Deze geeft 7.4db demping per uitgang.

Aan kant 2 komt ook weer een multitap, 3-poorts, 5.6db per poort.

Nu de vraag: Welke versterker waar te plaatsen?
Totaal verlies op een willekeurige poort aan kant 2 is 7.4+18+5.6= maar liefst 31 db t.o.v. het ingangssignaal aan kant 1. Er zal dus behoorlijk versterkt moeten worden. Kun je aan kant 1 gewoon beide versterkers achter elkaar hangen of zal je dan een versterker oversturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De GHV20 doet 20db bij mijn beste weten.

Als je direct na de versterker een AFC2011 plaatst (enkelvoudige tap-off), dan heb je in huis 1 20db demping na de tap-off, en in huis 2 0,5db + 18,8db (100m kabel) is 19,3db. Dat lijkt mij een mooi uitgangspunt.

Daarna in beide huizen een AFC1641 (4 voudige tap-off) met afsluitweerstand op de trunk. Dan kan kom je wel op 20+14,5 = 34,5db op aansluiting drie in huis 1 en 19,3+14,5 = 33,8db in huis 2.

Als alternatief voor de multitap AFC1641 zou je stiekem een VFC0631 (3 voudige Distribution box) kunnen gebruiken. Dan kom je op 20+8,2 = 28db demping op aansluiting 3.

Als je alles netjes doet wil je al je verliezen compenseren met een sterker op het Signaal Overname Punt (SOP). Dat betekend dus een versterker van 30db. Bijvoorbeeld met een GHV 830.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:35

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Tippie:
Probeer zo min mogelijk versterkers te gebruiken of zo min mogelijk versterking. Liefst helemaal zonder versterking.
Het is beter om even door te zoeken naar kabel met minder verlies per 100m. (18dB per 100m is erg fors) Ik ken kabel die doet 9dB/100m/1GHz en 6,5dB/100m/400Mhz (is alleen 50 Ohm) en dat is een winst die je beter kan hebben dan dat je een versterker gebruikt die 9dB versterkt.
Vergeet niet dat die 18dB is gespecificeerd voor 800MHz, de coax zal aanzienlijk beter presteren op 400MHz (11.8 dB) en 200MHz (8.0 dB)
Je kan dus niet 'zomaar' 18dB versterken voor de 100m kabel, want zenders in de buurt van 200MHz gaan dan ineens 10dB harder...
Als je versterkers gebruikt, dan moet je ze plaatsen voor de 100m coax en niet erna.
Je kan ook teveel versterken waardoor TV's omgekeerd evenredig gaan ontvangen: waardeloos.

Weet UPC van dit plannetje? :X

[ Voor 23% gewijzigd door remco_k op 02-08-2005 10:25 . Reden: demping op meerdere freqs ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:04
remco_k schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 10:18:
Tippie:
Probeer zo min mogelijk versterkers te gebruiken of zo min mogelijk versterking. Liefst helemaal zonder versterking.
Het is beter om even door te zoeken naar kabel met minder verlies per 100m. (18dB per 100m is erg fors) Ik ken kabel die doet 9dB/100m (is alleen 50 Ohm) en dat is een winst die je beter kan hebben dan dat je een versterker gebruikt die 9dB versterkt.
Als je versterkers gebruikt, dan moet je ze plaatsen voor de 100m coax en niet erna.
Je kan ook teveel versterken waardoor TV's omgekeerd evenredig gaan ontvangen: waardeloos.

Weet UPC van dit plannetje? :X
Kabel met minder verlies dan die koka799 is nogal €€€, dan is t handiger om gewoon upc extra te sponsoren ipv een kapitaal aan kabel/apparatuur te halen die je er pas na 5jaar ofzo uit hebt kwa kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

DJSmiley schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 10:22:
[...]

Kabel met minder verlies dan die koka799 is nogal €€€, dan is t handiger om gewoon upc extra te sponsoren ipv een kapitaal aan kabel/apparatuur te halen die je er pas na 5jaar ofzo uit hebt kwa kosten.
Valt best mee die prijzen, heb je wel gekeken?

Heb net mijn vorige post ge-edit:
Vergeet niet dat die 18dB is gespecificeerd voor 800MHz, de coax zal aanzienlijk beter presteren op 400MHz (11.8 dB) en 200MHz (8.0 dB)
Je kan dus niet 'zomaar' 18dB versterken voor de 100m kabel, want zenders in de buurt van 200MHz gaan dan ineens 10dB harder...
Het opzoeken van een kabel met minder onderlinge verschillen is dus eigenlijk een must.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
remco_k schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 10:27:
[...]
Het opzoeken van een kabel met minder onderlinge verschillen is dus eigenlijk een must.
Deze eigenschappen zijn gewoon iets dat volgt uit de capaciteit die zo'n kabel altijd zal hebben.
Het enige wat je echt kan doen is een bijpassend filter kopen wat het weer omgekeerd compenseerd - en ja, die bestaan.

Ik weet er niet genoeg van verder, maar in principe moet het dus weel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

ANdrode schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 09:27:
[...]

Deze eigenschappen zijn gewoon iets dat volgt uit de capaciteit die zo'n kabel altijd zal hebben.
Het enige wat je echt kan doen is een bijpassend filter kopen wat het weer omgekeerd compenseerd - en ja, die bestaan.
Oja, dat kan natuurlijk ook. Nooit zo bekeken eigenlijk.
Misschien dat in de betere antenne versterkers wel een dergelijk filter zit wat je aan kan passen aan het type en lengte kabel.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 10:20
je moet je niet zo in de war laten brengen. Het eerste advies dat je kreeg is gewoon goed en gaat werken. Ik zou dan de 1e setup nemen die beide kanten 20 dB dempt en daar een versterker van minimaal 20 dB voorzetten.
Op uitgang zet je in elk huis een multitap voor een sterverdeling (mooiste) of je zet ze via rijgdozen in serie (soms minder kabel).
De coax zou ik mij niet zo druk om maken. Je kunt proberen hoe de versterker het met 100 meter coax op rol doet. Dat kan gewoon in die winkel of, als je de spullen al hebt, bij je thuis. Kijk vooraf in de UPC zendertabel (radio en TV) welke zender laagste en hoogste frequentie heeben. Die beide zenders dan proberen. Kun je ook beide versterkers vergelijken. Ik verwacht dat de Hirschmann beter is.
Volgens mij moet het geen probleem zijn en heb je de volle 20 dB versterking niet eens nodig. Als het niet werkt kun je betere coax proberen.
Pagina: 1