Patchpaneel Cat5e of Cat6

Pagina: 1
Acties:
  • 3.297 views sinds 30-01-2008

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:13
Beste Mensen,

Ik ben momenteel in een nieuwbouw woning bij mij een netwerkinfrastructuur aan het aanleggen.
De bedoeling voor nu is om elke kamer te voorzien met een data aansluiting en een telefoonaansluiting via utp bekabeling.

Ik heb alle kamers al voorzien met 2 UTP draden van CAT 6. Ik heb meteen CAT 6 erin laten leggen om voor de toekomst "safe" te zijn. Alle draden komen uit in de meterkast.

Nu alleen het probleem; ik ben nu alle randzaken aan het kopen voor deze infrastructuur.. en ik kom er eigenlijk wel achter dat dit speelgoed best duur is :)

Mijn probleem ligt hem eigenlijk in het patchpaneel. Ik heb momenteel een CAT5e Patchpaneel thuis liggen.. deze heb ik via mijn werk kunnen bemachtigen aangezien ze deze vervangen hebben voor een CAT 6.

Maar zou het nu slim zijn om toch een upgrade te maken naar een duurder CAT 6 systeem, zodat ik er later geen omkijken meer na heb (Wat ik dus ook wil)
Zit er eigenlijk zoveel verschil tussen een patchpaneel van CAT5e of 6, aangezien het prijsverschil wel veel is en die jacks mijj toch ongeveer hetzelfde lijken.

Ik heb op google flink wat gezocht over sites die mijn keuze wat zouden verenigvoudigen en om te kijken waar ik het goedkoop kan kopen.. maar ik kom er tot nu toe niet uit ... Mijn gevoel zegt om toch te gaan voor een CAT6 om later geen acties meer uit te hoeven voeren...

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Misschien raar maar waarom in een thuissituatie eerst zo'n patch panel en door doorslussen naar een switch en niet gelijk een switch?

Verder weet ik het verschil niet, behalve dat cat 5 maar 4 aders gebruikt en cat6 alle 8.

Hier hebben ze redelijk goedkoop patchpanel cat6 24 poorts voor 90 euro: http://www.johandatanetwerken.nl/ Geen spam, zowel verwijder maar.

• CronoS76
Thijmen schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 21:43:
Misschien raar maar waarom in een thuissituatie eerst zo'n patch panel en door doorslussen naar een switch en niet gelijk een switch?

Verder weet ik het verschil niet, behalve dat cat 5 maar 4 aders gebruikt en cat6 alle 8.

Hier hebben ze redelijk goedkoop patchpanel cat6 24 poorts voor 90 euro: http://www.johandatanetwerken.nl/ Geen spam, zowel verwijder maar.
Tsja, ik vind een patchpaneel net iets netter afgewerkt. Ook omdat ik over dit patchpaneel analoge telefoondraad wil aansluiten is het wel makkelijk ..

haha.. op johandatanetwerken ben ik al geweest... daar kost de Avaya Systimac Patchmax CAT 6; 50 euro excl... en dat is echt een van de goedkopere...
De vraag is alleen of die 50 euro wel de moeite is om uit te geven en of de CAT verschillen wel echt tot zijn recht komt bij patchpanelen..

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
CronoS76 schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 22:00:
[...]

Tsja, ik vind een patchpaneel net iets netter afgewerkt. Ook omdat ik over dit patchpaneel analoge telefoondraad wil aansluiten is het wel makkelijk ..

haha.. op johandatanetwerken ben ik al geweest... daar kost de Avaya Systimac Patchmax CAT 6; 50 euro excl... en dat is echt een van de goedkopere...
De vraag is alleen of die 50 euro wel de moeite is om uit te geven en of de CAT verschillen wel echt tot zijn recht komt bij patchpanelen..
Als je al zoveel hebt uitgegeven aan Cat6 bekabeling, zou het gewoon ronduit zonde zijn om vervolgens een niet Cat6 patchpanel te gebruiken. Wie A zegt, moet immers ook B zeggen. ;)

Overigens kun je bij een categorie vrij weinig verschil in kwaliteit hebben, aangezien het aan bepaalde eisen moet voldoen wil het tot die categorie behoren. Natuurlijk is er wel ruimte voor kwaliteitsverschillen, maar het zal altijd minimaal aan de Cat6 eisen moeten voldoen, die toch behoorlijk hoog liggen. Overigens hoop ik voor je dat nu je bekabeling ligt ze er nog steeds aan voldoen, aangezien er een hoop factoren van toepassing zijn op de kwaliteit van een kabel. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.lanshack.com/, daar staat het een en ander uitgelegd.

En als je dan straks alles netjes volgens al die eisen hebt liggen, met je Cat6 patch panel, moet je nog een gigabit switch hebben, aangezien je er anders nog niets aan hebt :)

• CronoS76
Het is een beetje laat; maar ik heb toch een CAT6 paneel gekocht... koste maar 60 euro... ;-) Thx voor het meedenken..

Verwijderd

Hoi,

Ik heb een vraag aan cronos76...
Hoe was het gegaan netwerk aanleggen in jouw nieuwe huis?
Kan ik dan via email een of andere vragen betreft aanleggen van de kabels?

bedankt alvast

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-04 14:13

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Beste bale4bengong,

Dat is dus niet de bedoeling van GoT. Gebruik de search voor antwoorden op je vragen. Kom je er niet uit met de serach, en met google dan kan je gewoon zelf een topic openen met je vragen maar houd je dan wel aan de faq "policy"

suc6 :w
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.