[fonts] Microsoft introduceert nieuwe fonts voor webpages

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:41

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Las net dit op een mailinglist:

http://www.poynter.org/column.asp?id=47&aid=78683 :
Bill Gates wants computer users, well, Microsoft users, to have a more enjoyable on-screen reading experience -- so much so that he made improving reading on the screen one of his top five priorities.

Beginning in 2006, Microsoft says it will ship with its operating system and other software products six brand new typefaces created especially for extended on-screen reading.

The new ClearType Font Collection incorporates improved ClearType and OpenType technologies, and a boatload of research, to improve the structure and the clarity of the letter forms. Basically, that means a story will be easier to read because the letters and words won't be as soft and mushy looking.
Ziet er interessant uit, zeker gezien het feit dat ze waarschijnlijk open source worden, en niet alleen voor Windows gebruikers beschikbaar zullen zijn. De fonts zijn inmiddels ook al te downloaden, maar dat linkje ga ik pas plaatsen op het moment dat Microsoft ze zelf ook ergens op een site heeft staan. Dus gelieve die fonts hier niet te linken, tot Microsoft zelf hier iets over verteld heeft :)

Ziet er netjes uit in ieder geval, is wel weer leuk, een beetje variatie tussen de arial's, verdana's en times new romans :)

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 18:47

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Inderdaad goed nieuws, maar voor ik ze zou gaan gebruiken wil ik toch echt weten of ze door andere browsers / besturingssysteem ondersteund (gaan) worden :)

Nu ook met Flickr account

Verwijderd

Wat een toeval, ik wilde net ook een topic starten. :)
Niet vanwege die 6 fonts, het zijn er volgens mij veel meer, in verband met Windows Vista.
Ik heb daarne al wat rondgekeken naar de brijkbaarheid van de fonts voor websites, en er zit zeker wat bruikbaars tussen!

Voor de mensen die Vista al beta-testen: installeer de fonts meteen ook onder Windows XP ;)
Wacky schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 18:34:
Inderdaad goed nieuws, maar voor ik ze zou gaan gebruiken wil ik toch echt weten of ze door andere browsers / besturingssysteem ondersteund (gaan) worden :)
Waarom? Je kunt toch gewoon een paar fonts opgeven in je stylesheets? En je hebt natuurlijk altijd de fail-safe generieke families als serif, sans-serif, etc.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 18:35 ]

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-02 20:18
Ik heb sinds kort Cleartype aanstaan, en dat is al een gigantische verbetering qua schermlezen :)

Maar 't kan altijd beter natuurlijk.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 18:47

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Yohan schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 18:35:
Ik heb sinds kort Cleartype aanstaan, en dat is al een gigantische verbetering qua schermlezen :)

Maar 't kan altijd beter natuurlijk.
Op een TFT/LCD monitor is het mét cleartype inderdaad een stukleesbaarder. Op een CRT vind ik 't lomp overkomen en eigenlijk minder leesbaar als zonder cleartype :)

Nu ook met Flickr account

• yohan
Wacky schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 18:39:
[...]

Op een TFT/LCD monitor is het mét cleartype inderdaad een stukleesbaarder. Op een CRT vind ik 't lomp overkomen en eigenlijk minder leesbaar als zonder cleartype :)
Sinds kort een TFT, en ik moest nogal wennen aan de leesbaarheid. Dus ging zitten zoeken naar opties en stuitte zo op die Cleartype.

offtopic:
Je hebt Antitrust aangeschaft :D _/-\o_

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Pelle schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 18:30:
Las net dit op een mailinglist:
"Net"? Dat was toch al veel langer bekend? >:) :P
Dus gelieve die fonts hier niet te linken, tot Microsoft zelf hier iets over verteld heeft :)
Naja, de link die ik in het grote fonts-topic had gezet heeft zichzelf al dood verklaard, dus dat maakt weinig meer uit. Maar ik kreeg ze in Illustrator 9 iig niet aan de gang (installeren via configuratiescherm > fonts) - iets met "preview failed". Iemand die ik ken had ze met ATM geinstalleerd, en daar werkten ze wel. Misschien waren dit ook nog beta's of zo.
Ziet er netjes uit in ieder geval, is wel weer leuk, een beetje variatie tussen de arial's, verdana's en times new romans :)
En -toch- blijven mensen dan nog Comic Sans gebruiken *zucht* :(.
Ik vond Trebuchet en Georgia al een hele vooruitgang, maar dit is wat moderner spul, en meer fonts hebben kan nooit kwaad.

teveel zooi, te weinig tijd

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Yoozer schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 18:46:
"Net"? Dat was toch al veel langer bekend? >:) :P
Niet bij mij ;)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

We hebben vast dezelfde mailinglist. Wel interessant. Maar ok, het grootste gedeelte van de tekst op internet is in een dusdanig corps dat je het 'leuk voor kopjes' is. Zitten wel paar mooie tussen, niet enorm bijzonder, wel netjes. De oude meuk komt je ook een keer de strot uit ;)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Voor echte font flexibiliteit is voorlopig de enige oplossing sIFR, of je moet alles in plaatjes gaan doen (al dan niet dynamisch), maar dat maakt het rete traag. Een aardig voorbeeld van sIFR.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:12:
Voor echte font flexibiliteit is voorlopig de enige oplossing sIFR, of je moet alles in plaatjes gaan doen (al dan niet dynamisch), maar dat maakt het rete traag. Een aardig voorbeeld van sIFR.
Ja leuk. Maar het gaat hier gewoon om standaard ondersteuning door het operating system dat het grootste deel van het publiek gebruikt of zal gaan gebruiken. Voor deze fonts is dus helemaal geen bijzondere techniek nodig. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:15:
[...]

Ja leuk. Maar het gaat hier gewoon om standaard ondersteuning door het operating system dat het grootste deel van het publiek gebruikt of zal gaan gebruiken. Voor deze fonts is dus helemaal geen bijzondere techniek nodig. :)
een operating system wat niet iedereen gebruikt en/of zal (gaan) gebruiken en tot die tijd heb je aan sifr meer want dat werkt op ieder OS/browser mits flash geinstalleerd is, zo niet, dan heeft ie een simpele fallback vanuit je css, kan je alsnog deze fancy fonts laten zien ;)
btw sIFR word gewoon dmv css opgemaakt, je hoeft er niets voor te doen, hij doet een replacement.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 19:35 ]

Verwijderd

Ik denk niet dat je hier hoeft uit te leggen wat sIFR is, bakman. Je hebt natuurlijk gelijk dat niet iedereen dit font heeft zodra het beschikbaar is maar ik zie MS er nog wel voor aan om dit via Windows Update ook naar oudere OSsen te sluizen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:32:

een operating system wat niet iedereen gebruikt en/of zal (gaan) gebruiken
Het hoeft helemaal niet door iedereen gebruikt te worden. Als de fonts voor een aanzienlijk deel van het publiek beschikbaar worden, wordt het interessant om de fonts gewoon te gaan gebruiken.
en tot die tijd heb je aan sifr meer want dat werkt op ieder OS/browser mits flash geinstalleerd is, zo niet, dan heeft ie een simpele fallback vanuit je css, kan je alsnog deze fancy fonts laten zien ;)
btw sIFR gewoon dmv css word opgemaakt.
Ja, maar het gaat toch niet om de lettertypen van die headings en dat soort dingen? Het gaat gaat om de gewone lappen tekst. Dat heeft dus niets met sIFR te maken. Het komt er op neer dat je inderdaad meer keuze hebt bij het maken van webpagina's.

Daarbovenop houd je altijd de mogelijkheid om je site op alle mogelijke manieren van extra grafische eye-candy te voorzien, zoals bijvoorbeeld sIFR, GIF plaatjes, etc...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:42:
[...]
Ja, maar het gaat toch niet om de lettertypen van die headings en dat soort dingen? Het gaat gaat om de gewone lappen tekst. Dat heeft dus niets met sIFR te maken. Het komt er op neer dat je inderdaad meer keuze hebt bij het maken van webpagina's.
true, daar dacht ik in mijn enthousiasme even niet aan ;)

Verwijderd

je kan de plaatjes toch wel ff plaatsen:

Afbeeldingslocatie: http://www.poynter.org/resource/78683/Calibri.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.poynter.org/resource/78683/Cambria.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.poynter.org/resource/78683/candara.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.poynter.org/resource/78683/consolas.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.poynter.org/resource/78683/constantia.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.poynter.org/resource/78683/corbel.gif

ik vind ze wel heel lekker, vooral Calibri en Constantia. Verder is die monospaced ook wel een leuke afwisseling

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-01 14:07

sjaakaq

It might get loud

Inderdaad; het is sowieso al beter als de paar fonts waaruit je nu kan kiezen, de combinaties zijn wel zo ongeveer op inmiddels :)

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

calibri en consolas spreken mij wel aan eigenlijk. wat is eigenlijk de "incubatie" tijd van een font? voordat je deze op bijv websites kunt gebruiken (zoals tahoma, verdana en arial)?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 14:19

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 22:31:
calibri en consolas spreken mij wel aan eigenlijk. wat is eigenlijk de "incubatie" tijd van een font? voordat je deze op bijv websites kunt gebruiken (zoals tahoma, verdana en arial)?
Mjah, 0 dagen? In het begin kun je ze met .eot bestanden bijleveren of gewoon meerdere font-families in je CSS gooien. Als de ondersteuning er is kan het gebruikt worden en anders een alternatief (zoals Cheatah een paar posts hierboven ook al zei ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door André op 01-08-2005 22:35 ]

Verwijderd

André schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 22:34:
[...]

Mjah, 0 dagen? In het begin kun je ze met .eot bestanden bijleveren of gewoon meerdere font-families in je CSS gooien. Als de ondersteuning er is kan het gebruikt worden en anders een alternatief (zoals Cheatah een paar posts hierboven ook al zei ;) )
het gaat mij meer om de tijd totdat vrijwel alle internetters de fonts daardwerkelijk op hun pc hebben staan (dus zonder .eot bestanden). dat je met css alternatieven kunt geven weet ik, maar ik ben wel benieuwd hoelang het duurt totdat dit eigenlijk niet meer nodig is (zelf gebruik ik altijd font-family: tahoma, verdana, arial). maar eigenlijk heb ik geen idee bij hoeveel procent van de internet gebruikers deze lettertype aanwezig is. Iemand een idee hoeveel internetters deze lettertype's op hun pc hebben staan?

• yohan
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 22:42:
[...]

het gaat mij meer om de tijd totdat vrijwel alle internetters de fonts daardwerkelijk op hun pc hebben staan (dus zonder .eot bestanden). dat je met css alternatieven kunt geven weet ik, maar ik ben wel benieuwd hoelang het duurt totdat dit eigenlijk niet meer nodig is (zelf gebruik ik altijd font-family: tahoma, verdana, arial). maar eigenlijk heb ik geen idee bij hoeveel procent van de internet gebruikers deze lettertype aanwezig is. Iemand een idee hoeveel internetters deze lettertype's op hun pc hebben staan?
Arial, Verdana, Times en nog een aantal zitten standaard bij Windows, dus je kunt er vanuit gaan dat iedereen die heeft. Het is de bedoeling dat deze nieuwe fonts ook standaard meegeleverd gaan worden met besturingssystemen, en als windows update beschikbaar komen.

In de toekomst dus onbeperkt te gebruiken voor webmateriaal.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:32
offtopic:
dat is het achterlijke.. delete ik bepaalde 'standaard' fonts, krijg ik ze met een windowsupdate gewoon weer terug :r :(

Verwijderd

Yohan schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 23:01:
[...]

Arial, Verdana, Times en nog een aantal zitten standaard bij Windows, dus je kunt er vanuit gaan dat iedereen die heeft. Het is de bedoeling dat deze nieuwe fonts ook standaard meegeleverd gaan worden met besturingssystemen, en als windows update beschikbaar komen.

In de toekomst dus onbeperkt te gebruiken voor webmateriaal.
hebben linux distro's deze fonts ook aan boord (ben niet thuis, en heb hier geen linux bak)? en vanaf welke versie zitten deze fonts in windows?

ik heb inmiddels de fonts even getest. ze zien er leuk uit maar alleen met cleartype aan (consolas is praktisch onwerkbaar als je cleartype niet aan hebt bijv). Ik hou het denk ik nog even bij corier new, aangezien cleartype nog wat raar voor me ogen voelt (miss moet ik gewoon even wennen), het is allemaal wat blurry (ook als ik dit aanpas met de powertool van microsoft). dit kan ook aan het laptop scherm komen (eind van de maand weer thuis dus dan maar eens proberen met me tft scherm).

Verwijderd

de fonts zijn ook al te downloaden:
*knip*
heb ze net ff in een testpagina gezet, maar voor broodtekst vallen ze me erg tegen. ze halen het wat betreft leesbaarheid niet bij verdana, arial en trebuchet.
Modbreak:zolang MS zelf deze fonts nog niet ter download heeft aangeboden zien we dit soort linkjes liever niet

[ Voor 32% gewijzigd door crisp op 02-08-2005 14:32 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:15:
de fonts zijn ook al te downloaden:
*knip*
heb ze net ff in een testpagina gezet, maar voor broodtekst vallen ze me erg tegen. ze halen het wat betreft leesbaarheid niet bij verdana, arial en trebuchet.
Modbreak:zolang MS zelf deze fonts nog niet ter download heeft aangeboden zien we dit soort linkjes liever niet
heb je cleartype aan?

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:35

aex351

I am the one

wat zijn de standaart lettertypevoor websites eigenlijk ?!

Ik denk dat ze het gewoon zo moeten maken, dat wanneer je op een website komt waar je de gebruikte lettertype niet hebt dat het automatisch gedownload zou moeten worden.

fonts\mijnlettertype.font
index.html

client surft naar die website en download autmatisch die font _/-\o_ ;)

< dit stukje webruimte is te huur >

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-01 08:53
Er zijn ook mensen die geen overdaad aan fonts op hun website willen. Bovendien is een bekend lettertype gewoon makkelijker om te lezen dan, deels omdat het gewoon goed is maar ook omdat je ogen het zo gewoon zijn. Daar dan erg veel aan veranderen en die mogelijkheid in handen geven van anderen is mijn inziens geen goed plan.

Skat! Skat! Skat!

Verwijderd

cleartype is toch meen ik alleen voor lcd-schermen? op mijn monitor gaat de leesbaarheid in elk geval sterk achteruit wanneer ik cleartype aanzet.
had er bij aanbieden van het linkje btw niet bij nagedacht dat het geen officiele ms-download was.

Verwijderd

wat zijn de standaart lettertypevoor websites eigenlijk ?!
hier vind je een overzicht van welke fonts standaard worden meegeleverd met mac os, windows en ie, als dat is wat je bedoeld

• yohan
Leuk dat die Calibri is gemaakt door een Nederlander: Lucas de Groot.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 15:12:
had er bij aanbieden van het linkje btw niet bij nagedacht dat het geen officiele ms-download was.
Wat snapte je niet precies aan wat ik in mijn startpost zei?
Pelle schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 18:30:
De fonts zijn inmiddels ook al te downloaden, maar dat linkje ga ik pas plaatsen op het moment dat Microsoft ze zelf ook ergens op een site heeft staan. Dus gelieve die fonts hier niet te linken, tot Microsoft zelf hier iets over verteld heeft :)

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-01 14:07

sjaakaq

It might get loud

Sorry voor de kick, maar ik kan melden dat de fonts te embdden zijn, dus met een beetje werk kun je ze al op je site gebruiken (in IE dan...). Ik heb 't ook op m'n site en het zijn IMHO zeer geschikte fonts.

Wel opvallend dat alle fonts met de C beginnen...als ze nu voor alle 26 letters 6 nieuwe standaardfonts maakten, dan kon het web nog eens volwassen worden m.b.t. fonts!

leoaq.fm // Jeune Loop

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 23:24:
[...]

hebben linux distro's deze fonts ook aan boord (ben niet thuis, en heb hier geen linux bak)? en vanaf welke versie zitten deze fonts in windows?
Volgens mij hebben de meeste "standaardgebruiker-distro's" wel Arial, Times New Roman, Verdana e.d. aan boord. Voor Gentoo kun je ze in ieder geval downloaden als media-fonts/corefonts (Microsoft's TrueType core fonts), dus onder Linux is het zeker mogelijk. Bovendien is het bijna een vereiste voor iedere Linuxgebruiker om zo'n pakket lettertypes te instaleren, omdat de lettertypes zo veel gebruikt worden.

Verder zitten de standaard Windowslettertypes volgens mij al behoorlijk lang in Windows.

En voor zowel de verouderde Windowsgebruikers en de minder bedeelde mensen van de alternatieve besturingssystemen geldt dat ze altijd kunnen terugvallen op de generic font families (serif, sans-serif, fantasy, ...).

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:34
Ben ik de enige die cleartype gewoon eigenlijk helemaal niets vind voor een TFT-monitor?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Vast niet, maar ik zie eerlijk gezegd niet hoe dat relevant is voor dit topic, noch zie ik wat daar voor discussiewaarde in zit. :) Om toch antwoord te geven op je vraag: cleartype op mijn A-merk TFT op zijn native resolutie ziet er prima uit, en dat zullen de heren in Videoplanken & Beeldkanonnen je ook kunnen vertellen. :)

Welkom op GoT trouwens. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.