Toon posts:

polarisatie filter

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
heej,
ik zoek een polarisatie filter voor mijn konika minolta x-300(analoog), weten jullie misschien goede filters ??
veel heb ik nog niet kunnen vinden op internet

Bloeb

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ehh...de X-300 is een SLR met verwisselbaar objectief, voor welke lens (filtermaat) zoek je een pola? :+

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je moet gewoon op het objectief kijken welke diameter de filteraansluiting(schroefdraad) heeft. Dan kun je op internet of bij een fotozaak(kun je het objectief desnoods meenemen :)) een filter met die diameter halen. Ik geloof dat b.v. 55mm bij Minolta vrij gebruikelijk was.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 01-08-2005 18:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik zal even kijken.. bedankt jongens :) ;)

Verwijderd

Let er wel op dat je voor je minolta een lineaire polarisatie-filter nodig hebt (je hebt ook circulaire pola, zoals voor bijv leica's), en idd kijk voor welke schroefmaat je het nodig hebt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 19:38 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:37:
Let er wel op dat je voor je minolta een lineaire polarisatie-filter nodig hebt (je hebt ook circulaire pola, zoals voor bijv leica's), en idd kijk voor welke schroefmaat je het nodig hebt :)
Hoeft niet per sé hoor. Bij een linear filter komt het licht er gepolariseerd uit. Sommige AF systemen raken hier van in de war. Bij een circulairfilter wordt het licht weer alle kanten opgericht, zodat alle AF systemen ermee werken.

Linear kan dus soms niet (vaak wel) en circulair werkt altijd.

Ik heb trouwens zowel een circulair als een linear polarisatiefilter op m'n camera (Canon eos 300D), en het werkt beide :)

Goede filters (prijs/kwaliteit) zijn hoya's met HMC (speciale coating). Hier: http://www.fotovideostore.nl goedkoop te krijgen.
Als je veel verschillende filtermaten hebt kun je een Cokin systeem overwegen. 1 groot filter in een houder, en die houder zet je met verschillende goedkope ringetjes op je objectief. Zo hoef je niet 4 verschillende pola's te kopen omdat je lenzen met steeds een andere filtermaat hebt :P

[ Voor 26% gewijzigd door Gizz op 01-08-2005 19:55 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Bij de lokale fotoboer kun je ook kijken of ze nette occasions hebben, zo heb ik een B+W MRC circulair polarisatie 58mm voor €45 bemachtigd.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik heb mijn Hama circulair polarisatie filter voor 37 euro gehaald (nieuw) bij de lokale fotoboer hier :) is een 67mm filter...

Maar als je zegt dat je nog niet veel op internet hebt gevonden vraag ik me af hoe je zoekt :) Een polarisatie filter moet je, zoals hierboven ook al verteld, op objectief maat kopen... is je objectief 67 mm zal je dus zo'n filter moeten hebben... Daarna circulair polarisatie filter <$maat objectief> invullen en je krijgt er wel een lijstje uit :)

Overigens hebben de meeste fotozaken die een wat uitgebreider assortiment hebben ook gewoon een pola op voorraad :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Hoi Bloeb: wil je voortaan eerst eens wat harder je best doen om te zoeken? 'veel heb ik nog niet kunnen vinden op internet' komt wel erg lui over namelijk ;) Met de juiste keywords valt er zat te vinden over merken, soorten en de prijzen :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.