[Linux] - i18n/locales - Waar haal je charmaps vandaan?

Pagina: 1
Acties:

• gvanh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Hallo!

Voor het eerst ( |:( ) vandaag bezig geweest met PHP setlocale() functie. Nu ben ik erachter gekomen dat mijn SUSE linux installatie wel het command locale en deflocale ondersteunt, maar dat er geen charmaps zijn geinstalleerd:
code:
1
2
#:/usr/share/i18n # locale -m
locale: cannot read character map directory `/usr/share/i18n/charmaps': No such file or directory

Nu vroeg ik mij af of het niet gewoon mogelijk is om deze character maps los te downloaden. Tot mijn eigen verbazing echter, kan ik via google nergens dergelijke bestanden vinden. Ik heb ergens in een thread wel gevonden dat iemand charmaps.gz moet gaan uitpakken, maar een search op "download charmaps.gz" levert ook niets op.

De SUSE cd's heb ik hier niet meer bij de hand, dus via YAST een package extra installeren is helaas geen optie.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen ... alvast veeel dank!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:04
Via YAST een extra package installeren geen optie :? ?

Je kan ze toch:
1) Los downloaden via www.rpmfind.net of deze
2) In YAST instellen dat hij internet repositories moet gebruiken? (zoals hier halverwege de pagina de links staan)

Dit moet gewoon werkend te krijgen zijn, heb het klasgenoten ook zien doen. (met internet connectie :D )

Anyway, ben een Debian gebruiker (zie avatar :+ ) heb er zelf nauwelijks problemen mee. (lang leve APT :Y) )

[ Voor 10% gewijzigd door LinuX-TUX op 01-08-2005 17:24 ]

• gvanh

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Dan weet ik alleen nog niet welke package ik moet hebben om te installeren.

Enig idee?

• LinuX-TUX
gvanh schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 17:29:
Dan weet ik alleen nog niet welke package ik moet hebben om te installeren.

Enig idee?
Als ik zo kijk in "man charmap" zou ik toch denken dat je charmap(s) mist :+

code:
1
2
FILES
       /usr/share/i18n/charmaps/*

Even een search loslaten naar "charmap" over YAST, kan zijn dat pakketnamen iets veranderen bij SuSe (verwacht het niet, maar kan voorkomen)

[ Voor 20% gewijzigd door LinuX-TUX op 01-08-2005 17:49 ]

• gvanh

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Ja, dat was dus ook mijn gedachte ... maar dat kan ik niet vinden als package. Alleen iets van glibc-charmap-<versie>.rpm.

Maar ik kan me niet voorstellen dat ik die moet hebben, is meer een soort charmap verhaal voor glibc ... n`est-ce pas?

• LinuX-TUX
gvanh schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 17:59:
Ja, dat was dus ook mijn gedachte ... maar dat kan ik niet vinden als package. Alleen iets van glibc-charmap-<versie>.rpm.

Maar ik kan me niet voorstellen dat ik die moet hebben, is meer een soort charmap verhaal voor glibc ... n`est-ce pas?
Gewoon doen, kan het altijd weer weggooien naderhand

And by the way:
On Tuesday 03 December 2002 04.09, Chris Carlen wrote:
> Anybody know how to get the charmaps, or why Suse 8.1 doesn't have them?

zgrep i18n/charmaps SuSE-8.1/CD1/ARCHIVES.gz

/CD2/suse/i586/glibc-i18ndata-2.2.5-151.i586.rpm: drwxr-xr-x root
root 6320 Sep 9 18:40 /usr/share/i18n/charmaps

So install the package glibc-i18ndata

Anders
Ziet ernaar uit dat je idd een glibc-charmap iets moet hebben, of wat hierboven staat beschreven. Maar das van een oude SuSe distro.

Bron

[ Voor 7% gewijzigd door LinuX-TUX op 01-08-2005 18:08 ]

• gvanh

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Hmmm ... ik heb die package inmiddels opgespoord en geinstalleerd ... maar helaas nog steeds geen locale ondersteuning in PHP.

Ik ben al aan het rommelen geweest met het commando "localedef" om uit de source bestanden de data files te bouwen, maar ook dat lukt helaas niet. Ik krijg een foutmelding "cannot create temporary file: No such file or directory" ... zonder dat verder vermeld wordt welk temporary bestand dat dan is ... ik ben als root ingelogd ... dus dat kan het probleem niet zijn.

Ik snap er niets meer van.

• gvanh

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Nou nou ... uiteindelijk toch gelukt ... het is niet te geloven ... ik moest een directory aanmaken die werd weergegeven als "locale path" op het moment dat je "localedef --help" intypt (bij mij op de laatste regel van de output). Die bestond niet en dat gaf de foutmelding. De volledige code is dan:
code:
1
localedef -ci nl_NL -f ISO_8859-1:1987 nl_NL

In ieder geval om de NL versie van de locale aan te maken.

Dit alles overigens voor de search; in het geval iemand anders hier ooit nog tegenaan loopt.

Overigens moest ik uiteindelijk ook Apache nog herstarten om de boel ook in PHP beschikbaar te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door gvanh op 01-08-2005 19:06 ]

Pagina: 1