Toon posts:

[2003 / XP] folder aanmaken bij eerste inlog (of eerder)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben een share groups$ op onze domeincontroller.
Hierbinnen staat voor elke afdeling binnen het bedrijf een map.
Daarbinnen een algemene folder en voor elke gebruiker van die afdeling een map %USERNAME%
Deze map moeten we steeds met de hand aanmaken voor elke gebruiker en rechten zetten zodat de gebruiker write heeft en de chef van de afdeling read.
De gebruikers hebben alleen read op groups$\afdeling\ zodat ze alleen zooi kunnen maken in groups$\afdeling\algemeen en in groups$\afdeling\%USERNAAM% en niet in groups$\afdeling\

Ik zou dit process graag automatisch laten verlopen...

Ik heb inmiddels het nodige geprobeerd met securtity-templates, GPO's en KIX-login-scripts.
De oplossingen lopen eigenlijk allemaal stuk op het feit dat de gebruiker zelf geen map kan maken in groups$\afdeling\
Ik ben ook aan het testen geweest met xcacls.exe maar ik ben bang dat ik hier mijn security zo lek als een mandje mee maak... als een script namens een gebruiker de rechten kan wijzigen kan een beetje oplettende gebruiker dat tenslotte ook...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Waarom zou je dit soort dingen automatiseren vanuit de client? Het is niet zo (hoop ik voor je :P ) dat er mensen kunnen komen werken zonder dat jij die user op je DC moet aanmaken.

Persoonlijk zou ik dan ook meer zoeken naar bv. een scriptje dat je AD exporteert en dan een batchfiletje dat de rechten (met bv. xcacls) goed zet, en dit alles op de DC zelf of vanaf een workstation met afdoende rechten :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:36:
Waarom zou je dit soort dingen automatiseren vanuit de client? Het is niet zo (hoop ik voor je :P ) dat er mensen kunnen komen werken zonder dat jij die user op je DC moet aanmaken.
Volgens mij zijn er mensen binnen het bedrijf die dat het liefste zonder mij zouden regelen :*) maar gelukkig zijn we nog niet zo ver.
Nee, ik ben lui en IT'er dus ik wil zo veel mogelijk doen met zo min mogelijk handelingen....
(ook al kost het eerst twee weken hoofdpijn om het te scripten O-))
elevator schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:36:
Persoonlijk zou ik dan ook meer zoeken naar bv. een scriptje dat je AD exporteert en dan een batchfiletje dat de rechten (met bv. xcacls) goed zet, en dit alles op de DC zelf of vanaf een workstation met afdoende rechten :)
Das niet helemaal wat de bedoeling is, maar daar ga ik morgen toch ff naar googl'en, uit nieuwsgierigheid.. Bedankt voor de reponse!

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 22:21:
Volgens mij zijn er mensen binnen het bedrijf die dat het liefste zonder mij zouden regelen :*)
En terecht :P
Nee, ik ben lui en IT'er dus ik wil zo veel mogelijk doen met zo min mogelijk handelingen....
(ook al kost het eerst twee weken hoofdpijn om het te scripten O-))
Mooi :) Maar zou je dan niet een scriptje moeten maken wat automatisch heel de omgeving configureerd? Daarin kan je dan dit soort dingen mooi in mee nemen :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou wel héél vet zijn!!!! één script of dvdbundel of weet ik veel die zonder verder typen of klikken heel een mkb-environment in elkaar draait...

the look on the faces.... gewoon dozen schuiven, dvds erin klik-klik en dan een week op je kont zitten en strips lezen tot je killer-script klaar is _/-\o_

toch maar eens maken O-)

• elevator
  • Niet online

elevator

Ik bedoelde meer het aanmaken van een user - voor dat eerste hebben we SBS :+
Pagina: 1