G5 : regelmatig luide fan?

Pagina: 1
Acties:

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 20:02
De fan van m'n G5 heeft hier precies de neiging om op te stijgen, iedere keer als de processor "iets" defigers moet doen (maw, al bij het coderen van een emailbijlage voor het verzenden, of het openen van firefox)
Is dit normaal dat hij zo snel aanspringt? en is er een mogelijkheid om hem iets in te tomen?

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11-2025

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

bedoel je nu een iMac G5 of een PowerPC? Dual?

Even wat duidelijker zijn!

Mijn Imac G5 20" fluctueert ook wel wat met de cpu maar echt luidruchtig wordt het zeker niet! Wel ging er eerst wel eens iets resoneren, maar nu ik hem een beetje anders heb neergezet is niet meer zo.

"Luie mensen worden ook moe!"

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 20:02
Oops, ik bedoelde dus idd de gewone Power G5 (grote alu grijze kast dus - dual 2,7GHz)

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-02 22:14
Kijk even hoe hoog de cpu load op dat moment is, en de gemiddelde load. Dit kun je zien in de act. monitor in hulpprogramma's of via de terminal.

Ik hoor onze g5's ook regelmatig "opstijgen" op de zaak, bij heftige klusjes.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
Dat en controleer de temperaturen eens een keertje mbv Thermographx ofzo... Misschien zit er wel een heat sink wat wobbelig ofzo, waardoor een CPU te heet wordt? Het zou zo maar kunnen...

Liege, liege, liegebeest!

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02-2025
volgens mij was dat een bug waar een fix voor is

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

Verwijderd

Oh, dus het kan wel? :-) Mijn single 1,6 blijft altijd heel behoorlijk stil en dat is wel zo prettig, want hij staat in de woonkamer. Nog nooit heb ik hem op volle toeren horen blazen. Alleen bij het verwerken van grote scans hoor ik de ventilator wat harder gaan (1400 toeren volgens X Resource Graph), maar het valt reuze mee.

Bij de Apple dealer merkte ik overigens dat een Dual 2,5 met 30" Apple scherm en de bijbehorende stevige videokaart overigens wel (kort) flink ging blazen als ik, gewoon om eens dat 30" scherm goed te bekijken, een grote digitale foto van dpreview.com opende.

Dus wellicht is het gebruikelijk en niet verwonderlijk dat de zwaardere machines regelmatig wat "stoom" kwijt moeten?

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afhankelijk van de machine / configuratie vind ik het wel wat vreemd dat 'ie al begint te blazen bij het openen van Firefox. Nou is dat niet de lichste applicatie om te starten, maar toch ook zeker niet de zwaarste. Zelfs voor m'n PB 1Ghz geen reden om te blazen, terwijl dat van zichzelf toch een behoorlijk heethoofd is. :P

De SP 1,8Ghz G5 waar ik op kantoor mee werk is er in ieder geval niet van onder de indruk, als die 1x per maand een keertje hoorbaar aanslaat, dan is dat veel, en vaak ook nog 'ns van korte duur.

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:18
In je energy settings je CPU speed op high zetten fixed dat euvel.

This space intentionally left blank.

Pagina: 1