Toon posts:

[98] Bij opstarten vraagt ie om command.com, doet niets meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Een kennis van mij heeft een probleem bij het starten van een Windows 98 PC.

De computer is vastgelopen op een webpagina.
Is vervolgens uit en weer aan gezet en bij het opstarten van het systeem verschijnt nu de melding:

"Geef de naam van de MS-DOS prompt op", bijv. c:\windows\command.com.

Vervolgens staat de cursor te knipperen achter C:\

Ik heb zelf uiteraard al een beetje gezocht op internet, maar voor alsnog heb ik alleen kunnen vinden dat het iets te maken heeft met Master Boot Record (MBR).

Weet iemand wellicht hoe ik dit probleem kan oplossen?
Is alle data op de harddisk bijvoorbeeld nog wel gewoon intact?

Ik kan dit zelf op dit moment niet controleren, omdat ik werd gebeld door die kennis.
Ik ga er morgen even langs om het probleem te bekijken, maar ik dacht dat het misschien handig zou zijn om vantevoren al even wat informatie te zoeken over het probleem.

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Als je bij win2k de installatiecd van windows erin doet kan je naar een herstelconsole ofzo, waar je dan iets in de trant van getmbr moet typen en dan zet hij de boot record weer terug (exacte commando kan je zien door help te typen in die console)

• assembler
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
als je dan "win" intypt of "c:\windows\win"
(zonder aanhalingtekens)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even een titel edit - een titel met 'probleem' erin is eigenlijk altijd een slechte topic titel ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Benodigdheden: een Windows 98 bootdisk met de juiste versie en van de juiste taal :)
Als je kennis Win98SE NL heeft (dat zal wel ergens op de installatie-cd's staan, dan moet je daar dus ergens een bootdisk van te pakken zien te krijgen. Engels over een NL versie heen kan ook, maar werkt niet 100% gegarandeerd - hoewel het dat bij mij destijds wel deed :)

Start op met bootflop, en geef het commando
code:
1
sys c:

Daarna een reboot, en dan zou ie weer gewoon moeten doorsterten

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jazzle
  • Niet online
Excuses voor mijn slechte reply, hier een betere:P:
gebruik een win98 opstartdiskette en type: "fdisk /mbr"

tenminste als dat het probleem is wat je beschrijft.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Als ik SYS C: of FDISK /MBR doe wordt alleen het systeem als het ware hersteld, en heb ik geen risico om gegevens te verliezen?

• Jazzle
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 20:42:
Bedankt voor de reacties.

Als ik SYS C: of FDISK /MBR doe wordt alleen het systeem als het ware hersteld, en heb ik geen risico om gegevens te verliezen?
Bij fdisk /mbr word de master boot record overschreven door een nieuwe met (in dit geval) alleen win98

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

FDISK / mbr zou ik zeker niet doen als dat niet nodig is. Voor zover je beschreven heb zou ik eerst de sys c: optie uitvoeren; als dat niet werkt kun je altijd nog fdisk /mbr doen maar dat zou eigenlijk meer als laatste redmiddel beschouwd moeten worden. Als dat per ongeluk misgaat heb je wel een probleem namelijk, een sys c: valt te herstellen door een nieuwe sys c: :)
Dat het met de MBR te maken heeft, klopt overigens ten dele. Command.com nestelt zich in de eerste sectoren van je hdd, samen met de andere systeembestanden. Vandaar dat je die ook niet zomaar kunt kopieren - dan loopt je systeem gewoon vast. Een PC is nl zo ingericht dat hij op specifieke plaatsen zoekt naar opstartbestanden :)

Maar probeer dat sys c: maar eens, en laat even weten of het gelukt is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de PC opgestart met een opstartdiskette, maar als ik vervolgens het commando SYS C: wil uitvoeren, krijg ik de melding dat de schijf niet kan worden gelezen.
Als ik op station C: een dir uitvoer krijg ik eerst twee verminkte bestands- of directory-namen te zien, en even later volgt de melding dat de schijf niet kan worden gelezen.

Het lijkt er dus op dat de harddisk (fysiek) kapot is.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 10:40:
Ik heb de PC opgestart met een opstartdiskette, maar als ik vervolgens het commando SYS C: wil uitvoeren, krijg ik de melding dat de schijf niet kan worden gelezen.
Als ik op station C: een dir uitvoer krijg ik eerst twee verminkte bestands- of directory-namen te zien, en even later volgt de melding dat de schijf niet kan worden gelezen.

Het lijkt er dus op dat de harddisk (fysiek) kapot is.
Dat klinkt idd als een HDD die aardig over zijn toeren is (geweest) :P Je zou even kunnen testen met een testtooltje dat je ook op bootflop zet, maar als de hdd dan errors geeft zou ik gewoon een nieuwe install op een nieuwe HDD doen, voordat het van kwaad naar erger gaat :)

Verwijderd

jessevl schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 16:53:
Als je bij win2k de installatiecd van windows erin doet kan je naar een herstelconsole ofzo, waar je dan iets in de trant van getmbr moet typen en dan zet hij de boot record weer terug (exacte commando kan je zien door help te typen in die console)
Doe dit nooit!!! Je krijgt dan de win2k bootloader op 98 dat werkt dus niet...
Pagina: 1