Toon posts:

Welke woofer is geschikt voor een centerspeaker???

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Om het ultieme bios geluid te krijgen heb je natuurlijk een dikke centerspeaker nodig.
Nu is mijn woonfer overleden, dus tijd voor een nieuwe. Ik wil dus alleen een nieuwe woofer. Maar welke is nu het beste? eentje met een frequentie berijk van 70hz - 5000hz of 30hz - 1500hz? ( lijkt mij de eerste het beste omdat daar de stemgeluiden beter tot hun recht komen)
Is 5000hz genoeg voor een woofer? En in welke prijsklasse beginnen de speakers met een hoge kwaliteit?

Wie is de smart ass die mij kan helpen?!?! :)

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-02 00:22
Ik kan woofer en centerspeaker niet helemaal met elkaar rijmen? De functie van een centerspeaker is toch compleet anders dan die van een woofer. Ten eerste is de plaats van een woofer al minder kritiek dan die van een centerspeaker.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 15:22:
Om het ultieme bios geluid te krijgen heb je natuurlijk een dikke centerspeaker nodig.
Volgens mij ga je de mist in met je frequentiebereik hier,
stemmen zitten in het middentonengebied, en een woofer is puur voor de lage tonen....
heb je nu een centerspeaker nodig of een woofer, want dat zijn namelijk 2 heel verschillende apparaten..

Verwijderd

Ja lol :Z

Je kan dus niet zomaar een andere woofer in een speaker schroeven he :P de kans dat dat mooi gaat klinken (zonder verdere aanpassingen) is véél te klein.

Ik zou gewoon voor een andere centerspeaker kijken als ik jouw was ;)

@ a3konijn en visuaguy ;

hij bedoelt waarschijnlijk de lagetonen luidspreker in de center, en niet een subwoofer.. :>

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 15:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou jah. het was een centerspeaker met een grotere speaker in het midden 8", dus ik ben er maar van uit gegaan dat daar de laagste tonen uit kwamen..
Maar hoe groot moet het frequentie berijk dan zijn van een centersp?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ehm... jeetje.
Je zou de laag/mid kunnen vervangen voor een visaton w200s oid. Als het een beetje meezit hoef je het filter niet eens veel aan te passen. (btw; 8 inch voor een center? wat voor center is het?)

In mijn center spelen de lage tonen mee tot ongeveer 3k.
Als je de receiver verteld dat er een "kleine" speaker als center speelt hoef je je onder de 80/90Hz geen zorgen te maken.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Visaton W200S is in mijn ervaring juist een luidspreker die een nogal vette bas produceert, een echt logge woofer. Wil je wat helderder midlaag dan kun je echt beter voor een speaker met polypropyleen conus gaan en een minder grote spoel (W200S = 35 mm dia).

Verwijderd

Topicstarter
Visaton w200s had ik ook op het oog.
Waar is de visaton w200s verkrijgbaar?. Ik heb op conrad.nl gekeken maar daar staat alleen dat ie er in 8 en 4ohm is maar je kan bij de bestelling niet aangeven welke je wil en standaard is het de 4ohmer :| handig!!!

Wat betreft het merk. Het is een JBL koeie bak. Groot en lomp, maar er zijn geen stikertjes meer te vinden dus wat het mag zijn weet ik echt niet

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 16:27:
Visaton W200S is in mijn ervaring juist een luidspreker die een nogal vette bas produceert, een echt logge woofer. Wil je wat helderder midlaag dan kun je echt beter voor een speaker met polypropyleen conus gaan en een minder grote spoel (W200S = 35 mm dia).
Een polypropyleen conus. aha...Klinkt logisch. Is er een aan te raden? Ik ben niet echt bekend met al die merken en model namen.

Verwijderd

Tsja, wat voor chassis moet je kiezen, dat is een van de grote vragen des levens :D

Je moet je natuurlijk wel bedenken dat je gaat sleutelen aan een vaststaand ontwerp. Tenminste, ik maak uit je beginpost op dat het gaat om een centerspeaker waarvan alleen de woofer kapot is gegaan en dat dat toevallig een 20 cm-model was. Dan is het natuurlijk een wilde gok of een nieuwe woofer die je aanschaft wel mooi zal klinken bij de setup van die centerspeaker (wat is het trouwens voor ding? Wat voor chassis zitten er nog meer in?).

Maar dat moet je natuurlijk zelf bepalen. Het hangt er natuurlijk vooral vanaf wat je wilt uitgeven. Wil je een veilig chassis dan denk ik aan de B 200, dat is een 20 cm breedbandchassis maar wel prijzig (~150 euro). Wat dat betreft is de W200S wel een mooie keus, maar zoals ik zei, het is afwachten wat voor totaal geluidsbeeld je dan krijgt, en in mijn ervaring doet de W200S het het beste als 'echte' woofer :)

(Maar dit geldt natuurlijk nog steeds alleen maar voor Visaton-drivers ;))

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 17:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah goede info...daar kan ik wat mee!! mooi. De maten zijn 60breedt 25 diep en 22 hoog.ongeveer (ik heb hem hier niet bij de hand dus precies weten doe ik het niet. iig is het oud spul. Er zit verder nog een klein midrange speakertje in van 5cm doorsneede en een tweetertje. Ik vind persoonlijk het midrange ding een beetje goedkoop ogen...zoon grijs ding met goud in het midden. Je kent ze vast wel.

Ik had verder nog het volgende zien staat: 3W-FREQUENTIEWISSEL 150W 8OHM en 2W-FREQUENTIEWISSEL 150W 8OHM. Wat is het verschil?

Misschien kan je wat met de link???

http://www1.nl2.conrad.co...enario=&documentselector=

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 17:45:

Ik had verder nog het volgende zien staat: 3W-FREQUENTIEWISSEL 150W 8OHM en 2W-FREQUENTIEWISSEL 150W 8OHM. Wat is het verschil?

Misschien kan je wat met de link???

http://www1.nl2.conrad.co...enario=&documentselector=
Je kan niks met een directe conrad link.

Wat moet je trouwens met een 2 of 3 weg filter los?
Je zoekt toch gewoon een woofer? Overigens kan elke speaker bouwer je wel aan visaton helpen.
Kijk dan ook eens naar de gewone w200; die is nog wat "breder" inzetbaar (en goedkoper!).
Wil je een poly conus, kies dan de ws 20. Edit: ik denk dat de laatste de beste keus is in jouw geval.

* teacher heeft overigens geen aandelen visaton ofzo hoor... O-)

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 01-08-2005 17:58 ]

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
okay bedankt voor de info...!!! _/-\o_
Dan ga ik morgen maar eens op pad. Ik denk dat ik er zo wel uit ga komen.
Pagina: 1