[Raid] extra kaartje voor server

Pagina: 1
Acties:

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:06
Na eindeloos gekloot te hebben met me server, zijn we er achter dat we er toch maar ff een extra kaartje in gaan hangen voor debian that is. De risercard is bestelt, nu is het alleen nog even zoeken welk raid kaartje we willen gaan kopen.
Tuurlijk 3ware is leuk (maar duur) en zoveel hebben we het niet nodig (so2speak) We willen gewoon raid 1 draaien. softwarematig (want dat doen de kaartjes van highpoint / promise in principe).

Maar goed, het is voor ons enkel dat hij dan extra IDE heeft. We hadden dus een leuk kaartje op het oog (adaptec 1200a), maar na wat snuffel werk op internet kwam ik er achter dat dit kaartje niet wordt ondersteund door linux / debian... Nu ben ik dus op zoek naar een goed alternatief, dat wanneer ik me server opnieuw installeer met debian wel gewoon goed werkt en dat hij hem niet kan vinden. (wat we vorige keer hadden met de onboard controller)

Ik heb op de highpoint site gekeken en bij de rocketraid (100/133) staat dat ze ondersteund worden door linux. Maar ik wil het eerst zeker weten. Dus wie-o-wie kan me helpen :D

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Koop alsjeblieft een echte (3ware, lsi, adaptec) raid kaart. Die fakeraid dingen zorgen alleen maar voor problemen. Als je daar het budget niet voor hebt, gebruik ze dan niet en doe 't met de ingebouwde software raid in linux.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Ankh
CyBeR schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 15:25:
Koop alsjeblieft een echte (3ware, lsi, adaptec) raid kaart. Die fakeraid dingen zorgen alleen maar voor problemen. Als je daar het budget niet voor hebt, gebruik ze dan niet en doe 't met de ingebouwde software raid in linux.
doen we nu, alleen komt nog 2 schijven bij in dus me IDE controllers zijn vol :) dus moet er wel zo iets komen..

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Verwijderd

Waarom zou die "Adaptec 1200a" niet werken onder Linux? Ik dacht dat die adaptec spullen eigenlijk altijd wel goed ondersteund werden.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Thuis heb ik een Highpoint draaien (geen raid overigens). Maar Highpoint maakt zelf drivers voor Linux, dus qua ondersteuning zit dat wel goed...

In tegenstelling tot Promise dat niets aan Linu doet (zover ik weet)

iRacing Profiel

• Ankh
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 15:31:
Waarom zou die "Adaptec 1200a" niet werken onder Linux? Ik dacht dat die adaptec spullen eigenlijk altijd wel goed ondersteund werden.
dat had ik dus gelezen op internet.. (ff aan het opzoeken)

hier onder trouwens de verschillende kaartjes voor ata raid..
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/270

vind het trouwens een groot verschil, want de adaptec tis gewoon een highpoint 370 kaart.. en dan heb je een kaart van highpoint zelf en die kost de helft...

[ Voor 26% gewijzigd door Ankh op 01-08-2005 15:56 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je aan 2 kaarten genoeg hebt heeft 3ware prima betaalbare kaartjes beschikbaar.

Een 3ware Escalade 7006-2 (2x ATA133) kost je een goede 130 euro.

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

het gaat je slechts om extra IDE kanalen dus, dan kan je gewoon een promise of weet ik welke ide controller pakken toch.... :?

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Dat is mijn ervaring niet. Heb ooit een servertje in elkaar moeten schroeven voor een chemie analise bedrijf en een derde partij zou de software doen. Het waren zogenaamde "Linux goeroe's" en we waren overeen gekomen dat het een systeem werd met toevallig een promise onboard chip. Toen bleek hun expertise toch tekort te schieten en ze zeiden dat het bord defect was aangezien het telkens I/O fouten gaf. Na letterlijk weken zoeken op het internet (het was mijn eerste ervaring met linux) kwam ik er achter hoe het correct geinstalleerd moest worden en het werkt nogsteeds vlekkeloos (een jaar of 5).
Maar het installeren was een ramp vergeleken met bijvoorbeeld een Adaptec kaartje dat gewoon goed herkend wordt.

• Ankh
We hebben diep in onze sponsor buidel getast, normaal gebruiken we dat voor andere dingen. Maar we hebben toch maar een 3ware 7006-2 aangeschaft :)

& @ Hellraizer, dat is juist het probleem. Niet alle kaartjes worden ondersteund door Linux...

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

hoezo niet :? iig, doe op 'een' bak een make menuconfig en dan kan je meteen zien welke wel en welke niet. Promise sowieso :)

maar je hebt je kaart al begrijp ik dus :p

| Hardcore - Terror |

• Ankh
veel kaarten worden bij de install niet ondersteund (promise oude serie, die onboard bij mijn intel board zit, bijvoorbeeld niet :))

Pagina: 1