Toon posts:

Excel: bestandseigenschappen beveiligen

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag.

Excel is een fantastisch programma, alleen zie ik soms door de bomen het bos niet meer. Zo ook nu. Wat is het probleem? Ik wil een aantal excelbestanden op internet plaatsen. Bij deze bestanden wil ik wel de auteur e.d. in de eigenschappen hebben, zonder dat deze (makkelijk) gewijzigd of verwijderd kunnen worden. Tot nu toe ben ik gekomen tot:
-In een excelblad heb ik cellen benoemd (editor, eigenaar, etc.)
-de inhoud hiervan heb ik gekoppeld aan de aangepaste eigenschappen (binnen bestand)
-de cellen heb ik beveiligd

1 van de 2 problemen is hiermee opgelost, nl. het niet kunnen wijzigen van deze gegevens. Probleem blijft dat je doodleuk deze regels in de eigenschappen kan verwijderen. Wie heeft er suggesties hoe je het verwijderen kan blokkeren? :?

b.v.d.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat is het idee erachter??? Want ik weet niet wat je wilt bereiken, maar ik kan toch gewoon het hele werkblad selecteren en dan kopieren naar een lege werkmap???

Als je zoiets serieus zoekt moet je eens naar office beveiligingen gaan kijken ( alhoewel dat ook niet betrouwbaar is als je het op internet wilt zetten ) niet naar vba of weet ik veel wat je voor vage constructie in stap 1 en 2 hebt zitten. Gewoon het hele bestand beveiligen.

Verwijderd

Topicstarter
Het hele document beveiligen heeft ook geen zin omdat het wachtwoord met een simpele macro te vinden is.
Gomez12 schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 18:25:
Wat is het idee erachter??? Want ik weet niet wat je wilt bereiken, maar ik kan toch gewoon het hele werkblad selecteren en dan kopieren naar een lege werkmap???
In de bestandseigenschap komt de copyright te staan. Om te voorkomen dat iemand kan beweren dat er geen copyright op zit (verwijderen van deze tekst) wil ik deze tekst enigszins beveiligen. Op het moment dat iemand moedwillig de beveiliging er af haalt (via bovenstaande manier), het document kopieert en zonder toestemming gebruikt sta je iets sterker in je schoenen. Het moet dus drempelverhogend werken.

• Gomez12
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 20:11:
Het hele document beveiligen heeft ook geen zin omdat het wachtwoord met een simpele macro te vinden is.
Net als alles wat je maar met excell kan doen.
In de bestandseigenschap komt de copyright te staan. Om te voorkomen dat iemand kan beweren dat er geen copyright op zit (verwijderen van deze tekst) wil ik deze tekst enigszins beveiligen. Op het moment dat iemand moedwillig de beveiliging er af haalt (via bovenstaande manier), het document kopieert en zonder toestemming gebruikt sta je iets sterker in je schoenen. Het moet dus drempelverhogend werken.
Als het eenmalig een goed bestand is, dan kan je eens gaan kijken naar overbodige data die je met een hex-editor verandert naar jouw copyright. Plak er eens tig keer een overbodige tekst in, zie je bestand steeds groeien, verwijder de tekst en je bestand heeft niet meer de originele grootte, vervang met een hex-editor deze tekst door jouw copyright en niemand ziet hem meer behalve jij ( hij vervalt wel als iemand het werkblad exporteert naar csv en dan weer terugzet naar excell. )

Maar is de bedoeling dat mensen ook echt interactief met je excell bestand bezig zijn ( zet het op een webpage ) , of gaat het puur om het lezen van info ( converteer het naar een pdf ), want excell is wat dit soort dingen betreft te flexibel en je kan hier ook niet op vertrouwen om copyright te houden ( in het extreemste geval gaat iemand met een resource hack-kit aan de gang om je info te veranderen )

Verwijderd

Topicstarter
Het is idd de bedoeling dat mensen te werk gaan met het excelbestand. Uiteindelijk is er gekozen om het excelbestand van de website te laten downloaden, zodat er lokaal gewerkt kan worden. Qua bescherming niet echt een gelukkige keuze, dus daarom dat ik op deze manier een handtekening op de documenten wil achterlaten.

o.a. informatiebescherming is overigens ook gedekt door de opgestelde gebruikersvoorwaarden.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:09

Boss

+1 Overgewaardeerd

Volgens mij is de werkbladbeveiliging van de laatste versies van Excel (net als bij Word) niet zo heel makkelijk meer te kraken. Op het moment dat gebruikers daarmee aan de slag gaan ben je al bijna op het gebied dat geen enkele beveiliging voldoende is.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Gomez12
Boss schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 17:50:
Volgens mij is de werkbladbeveiliging van de laatste versies van Excel (net als bij Word) niet zo heel makkelijk meer te kraken. Op het moment dat gebruikers daarmee aan de slag gaan ben je al bijna op het gebied dat geen enkele beveiliging voldoende is.
De 2003 beveiliging is iets moeilijker te vinden, alleen als het op internet gezet moet worden neem ik aan dat hij het gewoon opslaat als excell 2000 bestand met die beveiliging, want anders mis je een hele grote groep gebruikers. Back ward compatibility is a bitch :)
Pagina: 1