Mijn cmos batterij was binnen een ruime maand na aankoop van moederbord leeg, kan dit duiden op een structureel probleem? Of is dat gewoon een kapotte batterij geweest. Ik merkte het toen de cmos geen informatie meer vast hield. Het gaat om een msi neo4 platinum bord. De computer loopt meestal 8 a 10 uur per dag een daarbuiten is die afgekoppeld van het elektriciteitsnet. (is dat het probleem?)
Je kunt systemen beter niet afkoppelen van het elektriciteitsnet, maar er gewoon lekker aan laten hangen. Bij veel systemen komt het dan wel voor dat de cmos batterij leegloopt doordat er totaal geen spannig meer opstaat.
Een ander systeem wat beneden staat is jarenlang van de stroom afgehaald als die niet gebruikt werd(nu ligt er een permanente kabel), is dat een kwestie van geluk?
Kan van alles zijn.Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 14:19:
Een ander systeem wat beneden staat is jarenlang van de stroom afgehaald als die niet gebruikt werd(nu ligt er een permanente kabel), is dat een kwestie van geluk?
Maar waarom haal je het ding eigenlijk van de stroom af?
Ik sluit mijn computer al jaren 's nachts van het net af. No problemo. Zo'n batterij moet toch zeker 2 jaar lang de gegevens vasthouden, en dat is dus 2 jaar lang de computer van het net.
Als hij na 1 maand leeg is wijst het dus op een probleem: Of de batterij was al bijna leeg of het moederbord slurpt hem veel te snel leeg.
Als hij na 1 maand leeg is wijst het dus op een probleem: Of de batterij was al bijna leeg of het moederbord slurpt hem veel te snel leeg.
http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page
Specs
Wat een kolderTerw_Dan schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 14:13:
Je kunt systemen beter niet afkoppelen van het elektriciteitsnet, maar er gewoon lekker aan laten hangen. Bij veel systemen komt het dan wel voor dat de cmos batterij leegloopt doordat er totaal geen spannig meer opstaat.
Deze batterij is gewoon kapot, een PC kan gerust langere tijd zonder stroom.
Check even of ie niet gelekt heeft, bij een lek -> retour, anders zou ik ff mailen met de fabrikant.
Nieuw batterijtje moet je kunnen ontfrutselen lijkt me.
Omdat ie anders stroom verbruikt, of omdat hij anders via WoL aan kan springen of om brandgevaar te verkleinen of om bij blikseminslag (of een andere stroomstoring) een hele pc te hebben. Zat redenen te bedenken. Maar hier gaat t toch niet omTerw_Dan schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 14:23:
[...]
Kan van alles zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door itsme op 01-08-2005 14:27 ]
Nothing to see here
Een goede reden om een ongebruikte computer van de stroom af te halen is omdat hij (en de randapparatuur) stroom blijft gebruiken. Dit kost zeker enkele tientjes per jaar. (Daar koop je dus al snel een nieuw batterijtje voor by the way.)Terw_Dan schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 14:23:
[...]
Kan van alles zijn.
http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page
Specs
De sensor klopt voor geen meter, maar heb hem er nog een keer uit gehaald en met een multimeter na gemeten, het was ruim 3 volt. (minder dan 3,1 v) Ik denk dat ik hem er over een maand nog een keer eruit haal om hem na te meten. De originele batterij ziet er intact uit.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 14:38 ]
Verwijderd
Of die op het stroomnet zit of niet maakt eigenlijk niks uit , omdat ten eerste een backupbatterijtje kan HEEL lang meegaan en hij is ten tweede niet oplaadbaar . dus als je hem van het stroom afhaalt lijkt mij dit een beetje frapant...anders hoeft die batterij er ook niet in ?????????
Niet oplaadbaar, maar mobo zal batterij gebruiken om settings te onthouden als hij geen electriciteit van het stroomnet heeft om dat te doenVerwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 16:37:
Of die op het stroomnet zit of niet maakt eigenlijk niks uit , omdat ten eerste een backupbatterijtje kan HEEL lang meegaan en hij is ten tweede niet oplaadbaar . dus als je hem van het stroom afhaalt lijkt mij dit een beetje frapant...anders hoeft die batterij er ook niet in ?????????
ik heb zelf nog nooit een bios batt moeten verwijderen......
en bij deze amd 3000+ 64bits ..... ook elke avond stroom eraf ..... heb geen geld voor nieuwe onderdelen als er bijv bliksem in slaat ...... ( ookal heb ik een overspanning beveileging op de pc zitten ) beter be safe !!!!
( heb bijv mijn pentium 2 266mhz ...
al 7 jaar en staat nu 3 jaar stil en doet hij nog steeds ....)
Idd een bios batt kan volgens mij ook opladen als je stroom op je pc hebt ( soms zit er dan ook een soort accu in je pc ipv plat battje ) << kan het miss hebben ..... maar heb al 2 moederborden meegemaakt die dat had ...
en bij deze amd 3000+ 64bits ..... ook elke avond stroom eraf ..... heb geen geld voor nieuwe onderdelen als er bijv bliksem in slaat ...... ( ookal heb ik een overspanning beveileging op de pc zitten ) beter be safe !!!!
( heb bijv mijn pentium 2 266mhz ...
al 7 jaar en staat nu 3 jaar stil en doet hij nog steeds ....)
Idd een bios batt kan volgens mij ook opladen als je stroom op je pc hebt ( soms zit er dan ook een soort accu in je pc ipv plat battje ) << kan het miss hebben ..... maar heb al 2 moederborden meegemaakt die dat had ...
[ Voor 23% gewijzigd door angerfist-yentl op 01-08-2005 19:17 . Reden: toevoeging ]
Vake bei te bange
Verwijderd
Kan het niet zo zijn dat je moederbord al wat langer in de winkel heeft gelegen of slechte condities (veel temp. schommelingen o.i.d.).
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 19:19 ]
Bij de pc van mijn zwager had hij het probleem dat na een jaar de batterij leeg was.
Hij is ook een persoon die de stroom er vanaf haalt als de pc uit staat.
En zo heb ik bij meerdere mensen de laatste jaren batterijtjes vervangen.
Oude pc's die ik maanden in de kast heb staan, maar afentoe gebruik om oude onderdelen te testen voor oude brakke pc's gaan al tijden mee met het originele batterijtje.
In theorie zou zo'n batterij tijden mee kunnen gaan, maar het valt mij op dat moderne pc's of erg veel stroom gebruiken als ze niet aan het lichtnet hangen, of worden geleverd met inferieure batterijen.
Het tweede lijkt mij een stuk aannemelijker.
Hij is ook een persoon die de stroom er vanaf haalt als de pc uit staat.
En zo heb ik bij meerdere mensen de laatste jaren batterijtjes vervangen.
Oude pc's die ik maanden in de kast heb staan, maar afentoe gebruik om oude onderdelen te testen voor oude brakke pc's gaan al tijden mee met het originele batterijtje.
In theorie zou zo'n batterij tijden mee kunnen gaan, maar het valt mij op dat moderne pc's of erg veel stroom gebruiken als ze niet aan het lichtnet hangen, of worden geleverd met inferieure batterijen.
Het tweede lijkt mij een stuk aannemelijker.
Er zijn eigenlijk 3 mogelijke oorzaken (buiten dat het een maandag-morgen-batterijtje was) waardoor een CMOS-batterijtje leeg kan raken:
• vage voeding
• mainboard wat niet helemaal lekker is (kenmerk: batterijspanning is wel OK)
• met de vette zweetvingers aan de batterij gezeten, waardoor er nu een kleine lekstroom vloeit tussen beide polen.
edit:
Nav. de claim dat je PC in het stopcontact laten zitten een paar tientjes kost, heb ik de PC's hier in huis even gemeten want betreft het stroomverbruik als ze uit staan.
Dat is 2.5 a 3 Watt. (afhankelijk van gebruikte voeding vermoed ik)
Electriciteit kost 1,58 euro per watt per 365/24, dus zelfs al gebruik je je PC nooit en hebt alleen de stekker in het stopcontact zitten, dan kost je dat ongeveer 3.95 - 4.75 euro op jaarbasis. (prijs van 2 CMOS-batterijtjes bij de HEMA
) In de praktijk dus minder, omdat je je PC ook wel eens gebruikt.
• vage voeding
• mainboard wat niet helemaal lekker is (kenmerk: batterijspanning is wel OK)
• met de vette zweetvingers aan de batterij gezeten, waardoor er nu een kleine lekstroom vloeit tussen beide polen.
edit:
Nav. de claim dat je PC in het stopcontact laten zitten een paar tientjes kost, heb ik de PC's hier in huis even gemeten want betreft het stroomverbruik als ze uit staan.
Dat is 2.5 a 3 Watt. (afhankelijk van gebruikte voeding vermoed ik)
Electriciteit kost 1,58 euro per watt per 365/24, dus zelfs al gebruik je je PC nooit en hebt alleen de stekker in het stopcontact zitten, dan kost je dat ongeveer 3.95 - 4.75 euro op jaarbasis. (prijs van 2 CMOS-batterijtjes bij de HEMA
[ Voor 45% gewijzigd door TD-er op 01-08-2005 20:12 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
hehe leuk uitgerekent , maar bedoel je geen 1.58 euro per kw ? ,
elk stopcontact in het huis aparte aansluting naar je kast , per stopcontact mag je ong. 3000 watt hebben/gebruiken maximaal belastbaar. ofzo
En een oplaadbare batterij op een moederbord ?
nog nooit gezien , tis een idee iig.
Verder heb ik ook geen oplaadbare knoopcelletjes gezien , niet bij conrad niet bij display
Je hebt wel batterijtjes ten groote van 3 knoopcellen dik met 3 pootjes eraan. die heb ik wel oplaadbaar gezien. maar om die nou op een moederbord tegen te komen ... nehhhh
maargoed. Maar alsnog als je netstroom er af is hoort die langer als 2 maanden te kunnen onthouden. aangezien het maar. J
je pc gebruikt ook wel stroom als die uit staat zoals vertelt word , er staat dus altijd stroom op je pci sloten , en lan . bv je hebt er een modem kaart in zitten en je krijgt een fax binnen , dan is het ook mogelijk om je pc te laten opstarten gelijkertijd dat die fax binnekomt.
Wake on Ring
Wake on Fax
Wake on Lan
en er zullen er vast nog wel een paar zijnn
maar goed was o.a weer even offtopic , hoop dat je voldoende informatie uit al deze topics hebt kunnen halen.
Succes ermee.
elk stopcontact in het huis aparte aansluting naar je kast , per stopcontact mag je ong. 3000 watt hebben/gebruiken maximaal belastbaar. ofzo
En een oplaadbare batterij op een moederbord ?
Verder heb ik ook geen oplaadbare knoopcelletjes gezien , niet bij conrad niet bij display
Je hebt wel batterijtjes ten groote van 3 knoopcellen dik met 3 pootjes eraan. die heb ik wel oplaadbaar gezien. maar om die nou op een moederbord tegen te komen ... nehhhh
maargoed. Maar alsnog als je netstroom er af is hoort die langer als 2 maanden te kunnen onthouden. aangezien het maar. J
je pc gebruikt ook wel stroom als die uit staat zoals vertelt word , er staat dus altijd stroom op je pci sloten , en lan . bv je hebt er een modem kaart in zitten en je krijgt een fax binnen , dan is het ook mogelijk om je pc te laten opstarten gelijkertijd dat die fax binnekomt.
Wake on Ring
Wake on Fax
Wake on Lan
maar goed was o.a weer even offtopic , hoop dat je voldoende informatie uit al deze topics hebt kunnen halen.
Succes ermee.
1,58 euro per Watt, dus niet per kWatt.Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 12:37:
hehe leuk uitgerekent , maar bedoel je geen 1.58 euro per kw ? ,
En een oplaadbare batterij op een moederbord ?nog nooit gezien , tis een idee iig.
Wake on Ring
Wake on Fax
Wake on Lan
Succes ermee.
Voorbeeldje:
Oftewel een oude HP-21" monitor die ik hier heb staan blijkt in standby-mode 35Watt te gebruiken. Die staat aangesloten op de PC van mijn vriendin, die de PC vrijwel niet gebruikt.
Op jaarbasis kost(te) die stand-by tijd mij dus:
35Watt * 1,58 euro = 55,30 euro.
Je kunt ook gaan uitrekenen dat 35Watt op jaarbasis zo'n 24x365x0.035kW = 306.6 kWh kost en aangezien 1 kWh ongeveer 18 ct kost, kun je dus sneller uitgaan van 1,58 euro per Watt per jaar.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Pagina: 1