Toon posts:

Zonnekap stroef op Nikon lens (18-70)

Pagina: 1
Acties:
  • 738 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ,

Ik heb een D70 met 18-70 lens. Perfect maar ik vind de zonnekap zo stroef op de lens gaan.
Tot saan de "klik"gaat het natuurlijk makkelijk maar om de zonnekap vast te moeten klikken moet je ( vind ik ) redelijk veel kracht gebruiken. Wie heeft hier nog meer last van en heeft een oplossing ??

Ron

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-12 12:13

Zoefff

❤ 

Het gaat (zeker als je lens net nieuw is) misschien wat stroef, maar dat hoeft toch geen probleem te zijn. Gewoon voorzichtig maar met voldoende kracht doordraaien totdat alle stipjes recht staan zegmaar :)

Wees blij dat je zonnekap goed vast zit en niet bij het minste van je lens af dondert :P

[ Voor 19% gewijzigd door Zoefff op 01-08-2005 12:37 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Bij mij gaat hij inmiddels best prima, misschien wat stroever dan van andere zonnekappen, maar als je hem er goed op zet dan moet hij toch wel makkelijk "klikken".

Wat me wel opvalt is dat hij soms dan 'weigert' los te komen zeg maar.
Dan draai ik hem los, maar hij wil dan niet klikken. Dan forceer ik hem niet maar geef ik even kracht in de andere richting, en voila dan klikt hij los.

Overigens kun je de zonnekap er op 2 manieren op zetten: met het "Nikon HB32 Made in Thailand" boven of onder. Misschien maakt dat wat uit bij jou?

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• Johnvh
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:07
Ik heb er ook last van, maar voornamelijk met het weer loshalen ervan.
Echt hard eraan draaien lijkt me niet bevordelijk voor de lens. Best vervelend!

Verwijderd

Wacht maar tot een nieuw filtertje van 100+ euro vast komt te zitten op je dure lens, da's pas zweten. Klopt dat het allemaal wat stroef gaat bij een nieuwe lens maar zolang je zorgt dat alles er recht op gaat en geen kracht gebruik bij het erop zetten zou het ook weer redelijk soepel los moeten komen.

Verwijderd

Ik vraag me eigenlijk af hoe snel zoiets slijt? Ik ben wel zo iemand die hem er nog redelijk vaak eraf haal . Omdat je hem tijdens flitsen niet kunt gebruiken. Het ziet er iig degelijk uit? Iemand ervaring mee?

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Probeer eens de twee zijlamellen van de kap iets (NIET HARD) naar elkaar toe te drukken tussen duim en wijsvinger, dan komt ie heel gemakkelijk los. Ook met vastzetten op het moment van weerstand even beheerst knijpen. Dat werkt hier zo goed, dat het er wel voor bedoeld moet zijn.

Denon AVR-X3600H

Verwijderd

hoi

haal de zonnekap er haast nooit af ,gebruik meestal mn sb-800 _/-\o_

maar als hij er wel af gaat:

draai ik de lens uit.(70mm stand)
en hou ik het voorste deel vd lens vast met mn duim en wijsvinger.
en draai er dan mn zonnekap af,zo komt er geen kracht testaan
op de bewegende delen van de lens. 8)

de zonnekap gaat gelukkig stoef (is de kans dat je een duure nieuwe moet kopen klein)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi , daar ben ik weer.

Uiteraard moet de lenskap er niet afvallen maar soepeler mag ook wel. Oo kun je zeggen dat het na veelvuldig eraf en erop doen het vanzelf slijt. Maar dat betekend ook weer dat je al veelvuldig kracht hebt gezet op het bewegende lensdeel. Ik vond de oplossing van JeanleGrand om de zijlamellen op de lenskap iets naar elkaar toe te drukken goed. Je drukt dan de 2 kleine lamellen iets naar elkaar en wordt de vorm iets ovaal waardoor het "nokje"" wat de kap borgt iets meer ruimte heeft. Ook is het goed wat Kreon zegt. Lens uitdraaien naar 70 MM en dan het bewegende lens gedeelte vasthouden en dan zonnekap draaien.

Maar .......................... Ik heb de 2 nokjes die de zonnekap borgen op de lens ......... iets kleiner gemaakt. Echt ietsie pietsie maar, en het loopt nu als een zonnentje. Hierbij hou ik ook nog de 2 eerdere oplossingen in mijn achterhoofd !

Iedereen weer bedankt en misschien hebben jullie er ook nog wat aan.

Ron

• Snoes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:27

Snoes

marcel

Edit: ik zie dat de post bijna 2 jaar oud is, maar mijn probleem blijft gelijk :)

Ik zit met mijn nieuwe D80 en de 18-70 lens met hetzelfde te stoeien. resultaat; tot nu toe maar 1 keer de kap er op en eraf gehaald.

Wat is nu daadwerkelijk de beste manier om hem erop en eraf te halen?

In de handleiding stond iets van de buitenste ring vasthouden, tevens stond er ergens een plaatje waarbij de lens juist helemaal naar binnen was (stand 18).

Zet je de lens vast of op manual. Met mijn vorige camera heb ik hier nooit last mee gehad, maar nu ben ik dus ook bang de lens te beschadigen.

Marcel

[ Voor 8% gewijzigd door Snoes op 06-06-2007 10:10 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-12 22:06
Dit is misschien beter op z'n plek in het nikon objectieven topic.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-12 12:13

Zoefff

❤ 

Daar hebben we de TR voor Wijnands :P

Maar ik laat 'm hier nu maar staan

Wbt de stroefheid, ik zou gewoon niet al te bang zijn om je lens te beschadigen. Helemaal inschuiven lijkt me altijd verstandig omdat de lens dan steviger is. Verder gewoon een x aantal keer heen en weer bewegen om het een beetje te laten slijten? :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Snoes

Snoes

marcel

dank je zoefff.

ik zal inderdaad eens proberen de ring wat te "slijten".

Dat de lens wat stijver is wanneer hij helemaal in elkaar zit geloof ik. Je kunt hem dan alleen niet meer tegen houden, alle krachten die je op de lens uitoefend zullen op de beweegbare onderdelen worden overgedragen.

bij mijn sigma 300 wordt gezegd dat je hem uit moet schuiven, op manual en bij het einde vast moet pakken. Dan belast je de rest van de lens niet.

Bij de 17-80 is dat allemaal wat lastiger. Het uiteinde is lastig vast te houden.

vandaar dat ik hier om advies vraag.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat JeanLeGrand hierboven postte werkt aardig, beetje in de kleine zijflapjes knijpen als je hem eraf haalt.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-12 22:06
Mocht je nog 's een zonnekap echt naar de **** helpen, op ebay zijn ze, zowel origineel als goede nep, prima te krijgen en stukken goedkoper dan de meeste winkels hier.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
bouwfraude schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 16:33:
Wat JeanLeGrand hierboven postte werkt aardig, beetje in de kleine zijflapjes knijpen als je hem eraf haalt.
Prettig dat ik na bijna 2 jaar nog bijval krijg ;)

Denon AVR-X3600H

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 23:05:
Maar .......................... Ik heb de 2 nokjes die de zonnekap borgen op de lens ......... iets kleiner gemaakt. Echt ietsie pietsie maar, en het loopt nu als een zonnentje. Hierbij hou ik ook nog de 2 eerdere oplossingen in mijn achterhoofd !
Hoewel het ongetwijfeld werkt, heb ik liever dat alles net ietsje stroever functioneert dan "normaal". Als het te soepel gaat hoef je maar een klein tikje te krijgen tegen je zonnekap, waardoor je zonnekap los komt, draait, en op iedere foto lichtjes te zien is in de hoeken. En in het ergste geval, dat je hem ook nog verliest!

Dan liever Zoefff's oplossing;
Zoefff schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 13:24:
[...] Verder gewoon een x aantal keer heen en weer bewegen om het een beetje te laten slijten? :)
En kwa in en uitzoomen heeft ie ook wel meer gelijk. Het is een IF objectief, dat wil zeggen dat het focussen intern gebeurd. Je hoeft niks op manual(focus) te zetten. Het meest nasty wat er wel kan gebeuren in de uiterste stand; is dat je het zoom mechanisme beschadigd. Dus of op 18mm, of een dusdanig klein stukje uitschuiven zodat je er alsnog voldoende grip op hebt.

Bij de 70-300 F4.5-5.6 zit de zonnekap bijvoorbeeld wel op de focus ring. Daar is het zéér aan te raden om de focusring goed vast te pakken of hem op manual(focus) te zetten.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Snoes

Snoes

marcel

En kwa in en uitzoomen heeft ie ook wel meer gelijk. Het is een IF objectief, dat wil zeggen dat het focussen intern gebeurd. Je hoeft niks op manual(focus) te zetten. Het meest nasty wat er wel kan gebeuren in de uiterste stand; is dat je het zoom mechanisme beschadigd. Dus of op 18mm, of een dusdanig klein stukje uitschuiven zodat je er alsnog voldoende grip op hebt.

Bij de 70-300 F4.5-5.6 zit de zonnekap bijvoorbeeld wel op de focus ring. Daar is het zéér aan te raden om de focusring goed vast te pakken of hem op manual(focus) te zetten.
thx. Dat wist ik nog niet. Dat helpt me alweer een eind.
Pagina: 1