Aan/uit-schakelaar en reset-schakelaar

Pagina: 1
Acties:
  • 822 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi! Ik heb wat zitten spitten in het forumarchief, maar kwam er niet helemaal uit. Ligt waarschijnlijk aan mijn gebrek aan kennis van elektronica.

Ik ben bezig zelf een pc-kast te bouwen van o.a. MDF en aluminium. Uiteraard wil ik daar een mooi setje aan/uit-schakelaar en reset-schakelaar in hebben. Ik denk inmiddels te hebben begrepen dat beide een puls-schakelaar zijn, en dat beide een maak-schakelaar zijn, klopt dat?

Mijn tweede vraag betreft het technische verschil tussen de drukknop en de schakelaar, want ik weet niet of ik dat goed door heb. Kunnen jullie zeggen of het volgende klopt:

Optie 1: Ik kan uit een oude kast de draden losknippen van de schakelaar die op de kast zit en opnieuw verbinden met een nieuwe puls-schakelaar.

Optie 2: Ik kan de draden aan de schakelaar laten zitten en alleen een nieuwe drukknop kopen.

Slaat dit ergens op? Het gaat me er ook om, dat ik de benaming goed heb, zodat ik weet waarnaar op de website van bijvoorbeeld Conrad ik moet zoeken. Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je moet idd zorgen dat 2 draden eventjes verbinden met elkaar maken (puls). Ik zou een nieuwe schakelaar/knop kopen.
Als je de draden tussen de oude schakelaar en het moederbord doorknipt, kun je die draad aan de nieuwe schakelaar solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik echt op zoek naar een (im)puls-schakelaar of kan elke drukschakelaar volstaan? Als je bij Conrad kijkt, zie je dat er maar heel weinig (im)puls-schakelaars zijn, maar ontzettend veel druktoetsen en drukschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 11:43:
Als je bij Conrad kijkt, zie je dat er maar heel weinig (im)puls-schakelaars zijn, maar ontzettend veel druktoetsen en drukschakelaars.
Kijk op de site eens bij:
Elektronica & meten | Elektronica componenten | Elektromechanische onderdelen | Schakelaars en toetsen | Druktoetsen

Als er "uitvoering" bij staat moet je even goed kijken... als er "uit/(aan)" (met haakjes) staat is het een puls schakelaar, en als er "uit/aan" staat is het een gewone schakelaar.
Als er geen uitvoering bij staat, maar wel iets van "druktoets", dan is het ook een puls schakelaar.

Bij bijna elke schakelaar kan je ook een datablad (datasheet) bekijken, hierin staat ook wat voor schakelaar het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel nuttig, bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

In princiepe kan je natuurlijk vrijwel elke schakelaar gebruiken.
Je moet er enkel om denken dat als je een schakelaar dat je maar even verbinding moet maken.
De verbinding moet niet langer als +/- 1 seconde duren.
Dus als je nu echt perse een gewone schakelaar wilt hebben die veel beter bij het ontwerp van de kast past kan dat wel maar dan moet te even schakelen en zodra de computer loopt de verbinding veer verbreken.
Anders gaat de computer weer uit en dan weer aan en weer uit, enz.
het zelfde geld voor de resetknop.
Dus een druk schakelaar is makkelijker omdat die automatisch de verbinging weer verbreekt als je de knop los laat.

Maar strikt genomen is het dus niet noodzakelijk om een drukschakelaar te gebruiken. :7

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dat de verbinding maar heel kort moet duren. Maar sommige schakelaars duw je in en blijven dan "hangen", totdat je ze weer een keer indrukt. Zoals bijvoorbeeld de aan-schakelaar op een tv. Die zijn onbruikbaar voor mijn doel, neem ik aan, tenzij ik hem meteen daarna weer indruk, maar dat zie ik niet echt zitten. Maar hoe heet zo'n drukschakelaar officieel? Want ik wil voorkomen dat ik per ongeluk zo'n druktoets koop.

En ik kwam op Conrad ook druktoetsen tegen waar bij stond "uit/(in)". Is dat iets anders dan "uit/(aan)" zoals _Jeffrey_ uitlegde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Volgens mij is uit/(in) en uit/(aan) het zelfde maar anders omschreven.

je kan iets inschakerlen of aanzetten maar het is hetzelfde.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 16:16

ATS

Waarom meet je niet gewoon even wat je huidige schakelaars doen?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat vraag ik me ook af.
Dit had je eenvoudig op kunnen lossen door even te zoeken naar pulsschakelaar. :)
http://gathering.tweakers...XF78-XF8-XF9---A#hitstart
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.