Goeiemorgen,
Voor het serverpark hier ben ik bezig met de voorbereiding van de migratie exchange 2000-> 2003, inclusief upgrade van het OS naar windows 2003. De voorbereiding is geen probleem, enkel het te volgen traject is nog een twijfelgeval. Jammergenoeg helpen de manuals van microsoft me hier ook niet verder.
De huidige situatie is als volgt:
mailserver:
hp ml350g2, 2 gig ram, fibre kaart aan san gekoppeld. Windows 2000 met exch 2000. is een member server (geen dc). een 80 tal gebruikers, exchange store van 13 gig.
spare server:
hp ml350g2, 1 gig ram. Windows 2000. is member server (geen dc)
Mogelijk traject 1:
- installatie windows 2003 op spare server
- installatie exchange 2003 op spare server
- move mailbox van mailserver naar spare server
- deinstallatie exchange 2000 op mailserver
- hardwarewissel (1 gig ram en fibre kaart) van mailserver naar spare server
- overzetten van exchange store op de san
voordeel is dat je maar 1 keer een move moet doen van je data, nadeel is een hardwarewissel en ip adres wissel (voor eventuele hard coded snelkoppelingen). Het opnieuw in gebruik nemen van die spare server is geen enkel probleem.
Mogelijk traject 2
- installatie exchange 2000 op spare server
- herinstallatie van mailserver naar windows 2003
- installatie exchange 2003 op mailserver
- move mailbox van spare server naar mailserver
- deinstallatie exchange 2003 op spare server
voordeel is dat je op dezelfde hardware blijft werken, en de spare enkel gebruikt als tussenstap. Nadeel is wel tweemaal een move, en iets meer werk dan traject 1.
Ik weet dat er in bovenstaande trajecten heel veel punten vergeten zijn (public folders, extra software, andere services, firewall config, ... ) maar het gaat om het algemene principe.
nog extra informatie: een in place upgrade van windows 2000 -> windows 2003 is niet mogelijk, omdat de raid configuratie van de mailserver opnieuw ingesteld moet worden (welke "informaticus" installeert nu een server zonder raid
)
bedankt,
bert.
Voor het serverpark hier ben ik bezig met de voorbereiding van de migratie exchange 2000-> 2003, inclusief upgrade van het OS naar windows 2003. De voorbereiding is geen probleem, enkel het te volgen traject is nog een twijfelgeval. Jammergenoeg helpen de manuals van microsoft me hier ook niet verder.
De huidige situatie is als volgt:
mailserver:
hp ml350g2, 2 gig ram, fibre kaart aan san gekoppeld. Windows 2000 met exch 2000. is een member server (geen dc). een 80 tal gebruikers, exchange store van 13 gig.
spare server:
hp ml350g2, 1 gig ram. Windows 2000. is member server (geen dc)
Mogelijk traject 1:
- installatie windows 2003 op spare server
- deinstallatie exchange 2000 op mailserver
- hardwarewissel (1 gig ram en fibre kaart) van mailserver naar spare server
- overzetten van exchange store op de san
voordeel is dat je maar 1 keer een move moet doen van je data, nadeel is een hardwarewissel en ip adres wissel (voor eventuele hard coded snelkoppelingen). Het opnieuw in gebruik nemen van die spare server is geen enkel probleem.
Mogelijk traject 2
- installatie exchange 2000 op spare server
- herinstallatie van mailserver naar windows 2003
- installatie exchange 2003 op mailserver
- move mailbox van spare server naar mailserver
- deinstallatie exchange 2003 op spare server
voordeel is dat je op dezelfde hardware blijft werken, en de spare enkel gebruikt als tussenstap. Nadeel is wel tweemaal een move, en iets meer werk dan traject 1.
Ik weet dat er in bovenstaande trajecten heel veel punten vergeten zijn (public folders, extra software, andere services, firewall config, ... ) maar het gaat om het algemene principe.
nog extra informatie: een in place upgrade van windows 2000 -> windows 2003 is niet mogelijk, omdat de raid configuratie van de mailserver opnieuw ingesteld moet worden (welke "informaticus" installeert nu een server zonder raid
bedankt,
bert.