"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Als je er alles over wilt weten kan je het beste een keer een hypotheek gesprek hebben met bijvoorbeeld de hypotheker of met een bank ofzo. Dat was tenminste voor mij een hele openbaring van alle mogelijk heden
De hypotheeknemer stort het bedrag op de rekening van de notaris. De notaris betaalt alle rekeningen (huis, belasting, makelaar, zichzelf, et cetera) en stort het restant op jouw rekening.
Als het meer dan 2500 euro is, wordt het doorgaans in een depot gestort, en moet 't daadwerkelijk gebruikt worden voor een verbouwing. Je krijgt dan alleen toegang tot dat depot als je kunt 'bewijzen' dat 't geld voor verbouwingskosten is/wordt gebruikt.
(Als ik 't goedheb is die 2500 euro de grens die de belastingdienst ook hanteert. Bij meer dan 2500 euro mag je de rente daarover alleen aftrekken als je bonnen hebt. Daaronder doen ze niet moeilijk. Het hangt van je eigen netheid af of je die rente de rest van je leven niet wilt aftrekken als je er nu lekker van op vakantie gaat)
[ Voor 29% gewijzigd door Pooh op 01-08-2005 09:52 ]
Verwijderd
Is 't meer, maar je wilt er niet mee verbouwen? Dan hangt het ervan af wat je met je hypotheeknemer afspreekt denk ik. Vermoedelijk krijg je 't gewoon op je rekening, maar let er wel op dat 't dan een consumptief krediet is, en dus niet aftrekbaar.
Bij een heel hoog bedrag kun je vaak ook afspreken dat je 't pas krijgt als je 't nodig hebt. Dat scheelt weer een paar maanden rente.
Hint: je hebt het over 'inrichting, verf en behang'. Die laatste 2 mag je wel aftrekken.
[ Voor 19% gewijzigd door Pooh op 01-08-2005 10:03 ]
Het komt ongeveer op het volgende neer (Rabobank): Je maximale hypotheek is iets van 125% van de executiewaarde van je huis. De executiewaarde is weer 90 % van de getaxeerde waarde.
Mocht je huis dus 100000 euro waard zijn, dan kan je maximale hypotheek 100000 * 0,9 * 1,25 = 112500 bedragen. Stel dat je nu nog voor 5000 euro wil verbouwen, dan kom je (i.v.m. kosten koper e.d.) boven die 112500 uit. Echter als uit taxatie blijkt dat je huis na de geplande verbouwing wel degelijk 5000 euro of meer waard wordt, dan mag je toch dit bedrag bijlenen. Echter in zo'n geval wordt het in een bouwdepot gestort en krijg je het geld pas na overlegging van bonnetjes.
Dus een bouwdepot wordt naar mijn weten alleen gebruikt als het huis op dat moment niet voldoende onderpand bied voor de bank, maar wel nadat het in het bouwdepot gestorte geld opgebruikt is.
In het andere geval krijg je het geld dus direct op je rekening. Dus bijvoorbeeld in het geval van overwaarde.
Om het huis te betalen inclusief kosten koper moet ik bijv 100.000 hypotheek hebben. Echter ik wil 105.000 lenen. Die 5 wil ik niet gebruiken voor verbouwing ( is niet nodig ) maar voor inrichting.
Verf, vloerbedekking e.d. kun je hiervan betalen.
Verder hebben wij ook nog geld in een bouwdepot zitten voor o.a. kozijnen vervangen e.d. (iemand nog een goed adres in de regio Utrecht?)
dat mag dus volgens mij niet van de belasting. (dit deel van hypotheeksom is dus niet aftrekbaar van de belasting. Voor de hypotheekverstrekker maakt het niks uit volgens mij, dus je kunt het wel lenen tegen hypotheekrente volgens mij.Blue_White_Army schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 10:16:
Ik zal even neerzetten wat ik wil.
Om het huis te betalen inclusief kosten koper moet ik bijv 100.000 hypotheek hebben. Echter ik wil 105.000 lenen. Die 5 wil ik niet gebruiken voor verbouwing ( is niet nodig ) maar voor inrichting.
[ Voor 45% gewijzigd door ikmattie op 01-08-2005 10:21 ]
Mijn Flickr; Sony A7iii
Dit is het verhaal zoals ik het ook heb gehoord. De taxatie kwam 'toevallig' exact op het bedrag dat nodig was voor mijn hypotheek inclusief 5000 extra lening. Dat werd in eerste instantie wel op een bouwdepot gestort maar na één telefoontje naar de Rabobank (waar mijn hypotheek loopt) stond het de volgende dag op mijn betaalrekening.a3konijn schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 10:11:
Ben vorige week bij hypotheekverstrekker geweest om o.a. hierover info te vragen. Heb nl. nog wat extra ruimte in mijn hypotheek (hypotheek staat hoger ingeschreven dan dat ik daadwerkelijk heb, zodat ik zonder nogmaals naar notaris te gaan nog een x bedrag op kan nemen) en wilde weten wat daarmee de mogelijkheden zijn.
Het komt ongeveer op het volgende neer (Rabobank): Je maximale hypotheek is iets van 125% van de executiewaarde van je huis. De executiewaarde is weer 90 % van de getaxeerde waarde.
Mocht je huis dus 100000 euro waard zijn, dan kan je maximale hypotheek 100000 * 0,9 * 1,25 = 112500 bedragen. Stel dat je nu nog voor 5000 euro wil verbouwen, dan kom je (i.v.m. kosten koper e.d.) boven die 112500 uit. Echter als uit taxatie blijkt dat je huis na de geplande verbouwing wel degelijk 5000 euro of meer waard wordt, dan mag je toch dit bedrag bijlenen. Echter in zo'n geval wordt het in een bouwdepot gestort en krijg je het geld pas na overlegging van bonnetjes.
Dus een bouwdepot wordt naar mijn weten alleen gebruikt als het huis op dat moment niet voldoende onderpand bied voor de bank, maar wel nadat het in het bouwdepot gestorte geld opgebruikt is.
In het andere geval krijg je het geld dus direct op je rekening. Dus bijvoorbeeld in het geval van overwaarde.
Was de taxatie lager uitgekomen, dan had dat laatste niet gekund.
Ik heb van die 5k overigens niet het volledige bedrag gebruikt voor de verbouwing (ongeveer de helft), dus kan ik over 2,5k van de hypotheek de rente niet aftrekken van de belasting. Weet iemand hoe je dan alsnog de renteaftrek kan berekenen?
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
nee, dat geld krijg je vantevoren al, mits de taxatie van je huis hoog genoeg is (de aankoopwaarde van je huis mag niet meer zijn dan 125% van de taxatiewaarde, stel dat je huis op 100000 euro getaxeerd is, jij hebt het gekocht voor 110000 euro, + +/- 10% kostenkoper = 121000 euro, dan houd je eigenlijk 4000 euro (125000 (= max hypotheek) - 121000) over voor bv verf en andere onroerende (vaste) dingen (geen gereedschap bv)Blue_White_Army schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 10:22:
Dus ik spreek bij het afsluiten van de hypotheek af dat ik ongeveer 4.000 nodig heb voor verf etc etc. Die bonnen lever ik in en dat geld krijg ik terug van de bank ?
Geld dat in een bouwdepot zit kun je later naar je eigen rekening laten storten na overhandiging van bonnetjes e.d.
[ Voor 8% gewijzigd door ikmattie op 01-08-2005 10:30 ]
Mijn Flickr; Sony A7iii
Je krijgt het geld gewoon, waarschijnlijk via de notaris. Je kunt wellicht niet al je hyptheek rente opgeven als bij de belasting in groep 1.Blue_White_Army schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 10:32:
ik begrijp het echt niet....
Maar je hyptheek verstrekker kan dit waarschijnlijk ook heel goed uitleggen: die lenen maar wat graag eeen beetje extra geld.
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Nee, je moet evoor zorgen dat de taxatie van de executiewaarde van je huis hoog genoeg is, zodat je van 125% van die waarde zowel je huis als kosten koper ruimschoots kunt financieren, de rest van de 125% van de taxatiewaarde kun je extra lenen zonder dat je bonnetjes hoeft te laten zien, dat kun je gewoon op je betaalrekening krijgen. Een voordeligere lenig kun je niet krijgen, dus profiteer van de lage rente en lange terugbetalingstermijn! Ik heb ook 2500 uitgegeven aan de inrichting van het huis, scheelt op maandbasis een paar euro. Het leuke is dat mijn huis nu al de 5k die ik extra heb geleend meer waard is geworden.Blue_White_Army schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 10:22:
Dus ik spreek bij het afsluiten van de hypotheek af dat ik ongeveer 4.000 nodig heb voor verf etc etc. Die bonnen lever ik in en dat geld krijg ik terug van de bank ?
Je kunt alleen dus de rente over dat deel van de hypotheek niet aftrekken van de belasting.
Ik begrijp het dat je het echt niet begrijpt,Blue_White_Army schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 10:32:
ik begrijp het echt niet....
het is ook zo ingewikkeld allemaal. Ik ga het proberen uit te leggen Jip en Janneke taal..... met bedragen erbij
Je hebt (bijna) een huis, dat je wil kopen. Je bent met de eigenaar overeengekomen dat hij er 200000 euro voor wil hebben.
Nu zou dit jou ong 220000 euro gaan kosten (10% kosten koper erbij, hier zitten o.a. kosten bij voor taxatie, overdrachtsbelasting (6%) evt. bouwkundige keuring, makelaarskosten).
Nu mag een bank niet zomaar 220000 euro aan jou geven, anders zouden zij te veel risico lopen (stel je voor dat een huis maar 100000 waard is = te groot risico voor de bank)
dus is er een regel dat een huis getaxeerd moet worden, en de bank mag een hypotheek geven die 25% boven de getaxeerde waarde ligt dus:
bv taxatiewaarde = 180000 euro --> 180000 *125% = 225000 euro, dit zou dus betekenen dat de bank zonder probleem jou 225000 euro zou kunnen geven, betekent dus dat je 5000 euro 'extra' hebt. Dit moet je echter wel gebruiken voor onroerende (behang, vloeren, verf etc) goederen om belastingaftrek te kunnen hebben
Je kunt het ook gebruiken voor andere zaken, maar dan heb je dus geen belastingvoordeel.
Ik hoop dat het zo duidelijker is....
[ Voor 5% gewijzigd door ikmattie op 01-08-2005 10:50 ]
Mijn Flickr; Sony A7iii
Verwijderd
Je neemt een X bedrag in depot, dat spreek je af met de bank bij aanschaf van je huis.Blue_White_Army schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 10:22:
Dit geld kost relatief weinig omdat het rente opbrengt en tegelijk ook kost.
Als je geld nodig hebt, dan stuur je de bank een afschrift van de rekening en zij storten het geld naar jou of rechtstreeks naar degene waar jij het koopt. Vanaf dat moment ga je dus feitelijk betalen.
Kosten die je maakt aan jou huis die ter verbetering, verbouwing of stomweg onroerend zijn aftrekbaar van de belasting. (zelfs de schutting in je tuin, de bestrating en het aanleggen ervan)
De enige tip die ik heb, kijk even goed voordat je je budgetten uitgeeft hoe je de kosten kan samenstellen.
[ Voor 86% gewijzigd door backupdevice op 01-08-2005 11:27 ]
dingen die niet verplaatst kunnen worden/vast zitten op/aan/in/rondom het huis,Blue_White_Army schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 11:20:
Wat wordt er verstaan onder onroerend goed?
denk hierbij aan verf, vloerbedekkingen (ook laminaat e.d.), keuken, kozijnen, timmerwerk, glas, etc.
Mijn Flickr; Sony A7iii
Verwijderd
Simpel gezegd alles wat niet je niet kan meenemen of wat aan je huis vast zitBlue_White_Army schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 11:20:
Dus het geld wat ik gebruik om niet in mijn huis te steken is niet aftrekbaar
Je huis is onroerend goed, je auto is roerend goed. Je huis kan je niet (normaal gesproken) verplaatsen, dus onroerend. Je auto kan je inladen of wegrijden en is dus roerend goed.Blue_White_Army schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 11:20:
Wat wordt er verstaan onder onroerend goed?
Je meubels zijn ook roerende goederen, je kan ze uit het huis halen en in een ander huis zetten.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Strikt genomen niet nee. En tegenwoordig is dat steeds lastiger.Blue_White_Army schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 11:20:
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Stel je hebt een hypotheek voor 30 jaar afgesloten en je hebt van de hypotheek o.a. je bankstel gekocht en dat bankstel is na 10 jaar versleten. Dan ben je nog 20 jaar aan het afbetalen en/of rente aan het betalen voor dat bankstel!
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Verwijderd
Dat klopt, maar je kan wel later alsnog aftrekbare kosten toevoegen voor het saldo wat niet aftrekbaar is. Maw je koopt een TV voor €2000 euro en een jaar later laat je je huis verven voor €2000 euro... dan kan je die kosten omwisselen zeg maarBlue_White_Army schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 11:20:
Mja, een bankstel (van stel: 3000 euro) terugbetalen over 30 jaar, dat is 100 euro per jaar, nog geen 10 euro per maand.Mr_Blobby schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 11:32:
Bedenk ook dat je de roerende zaken (bijv. meubels) veel langer aan het afbetalen ben, dan dat die roerende zaken mee gaan.
Stel je hebt een hypotheek voor 30 jaar afgesloten en je hebt van de hypotheek o.a. je bankstel gekocht en dat bankstel is na 10 jaar versleten. Dan ben je nog 20 jaar aan het afbetalen en/of rente aan het betalen voor dat bankstel!
Ja je betaalt er wel rente over, maar als je geen geld hebt en wel een kaal huis dan is een hogere hypotheek nog altijd veel voordeliger dan een doorlopend krediet.
En tja als je even daarvoor over de vraagprijs hebt onderhandeld, waarbij 5k meer of minder een detail is, dan valt die 3k voor een bankstel niet meer op.
je vergeet hier de rente mee te nemen,Canaria schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 11:45:
[...]
Mja, een bankstel (van stel: 3000 euro) terugbetalen over 30 jaar, dat is 100 euro per jaar, nog geen 10 euro per maand.
Ja je betaalt er wel rente over, maar als je geen geld hebt en wel een kaal huis dan is een hogere hypotheek nog altijd veel voordeliger dan een doorlopend krediet.
En tja als je even daarvoor over de vraagprijs hebt onderhandeld, waarbij 5k meer of minder een detail is, dan valt die 3k voor een bankstel niet meer op.
stel : 3000 euro voor bankstel, stel 5% rente = 150 euro /jaar rente
x 30 jaar = 4500 euro, beetje zonde van je geld dat als over 10 jaar je bankstel 'op' is, dat je dan alleen aan rente nog een heel bankstel moet betalen en hij nog maar voor 1/3-de afbetaald is.
Mijn Flickr; Sony A7iii
Moet alleen een goede berekening maken voor wat ik nodig heb voor verf , behang , badkamer enzo zodat ik niet teveel leen voor verbouwen
[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 01-08-2005 12:40 ]
Het Jip-en Janneke verhaal klopt tot zover dat je in dit rekenvoorbeeld 5000 euro extra gelden krijgt bij het afsluiten van de hypotheek.
De besteding van deze 5000 is echter geheel aan jou. Of je dit nu gebruikt voor een vakantie, een bank, een TV een PC, het maakt geen donder uit. Zelfs de aftrek van je hypotheekrente komt niet in gevaar.
Deze aftrek komt alleen in gevaar bij verkoop van je huis terwijl er een overwaarde op je hypotheek zit.
Stel dat jij je huis koopt met een hypotheek van 225.000 euro, en je verkoopt je huis voor een bedrag van 250.000. Je hebt dan een overwaarde op je hypotheek van 25.000 euro.
Deze 25.000 euro ben je verplicht in je nieuwe huis te stoppen. Doe je dat niet (je gaat ervan op vakantie bijvoorbeeld) dan betaal je daar belasting over.
PS: dit geldt bij een nieuwe (eerste) hypotheek. De extra gelden worden door de notaris in de regel overgemaakt op je prive rekening. Maar je kan tijden de overdracht aangeven hoe je het wilt hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door Snuffel op 01-08-2005 12:48 ]
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Die vergat ik niet mee te nemen.ikmattie schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 11:54:
[...]
je vergeet hier de rente mee te nemen,
stel : 3000 euro voor bankstel, stel 5% rente = 150 euro /jaar rente
x 30 jaar = 4500 euro, beetje zonde van je geld dat als over 10 jaar je bankstel 'op' is, dat je dan alleen aan rente nog een heel bankstel moet betalen en hij nog maar voor 1/3-de afbetaald is.
Ik ga niet kijken hoeveel ik totaal aan dat bankstel betaal.
Ik kijk naar hoeveel ik totaal per maand aan hypotheek betaal. En dan scheelt het nauwelijks. Ja ik betaal 30 jaar lang rente over een bank die ik na 10 jaar niet meer heb. Maar ik mis het geld niet. Bovendien wordt mijn huis meer waard, dat compenseert de aanschaf van bankstellen gedurende die 30 jaar wel
Verwijderd
Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal nog nodig hebt, maar zoiets valt altijd vies tegen. Ik zou dus zorgen dat je in ieder geval wat spaargeld achter de hand hebt, want je berekeningen vallen _gegarandeerd_ te laag uit. Zoveel kleine dingetjes die je bij zulke berekeningen vergeet en alles bij elkaar is dat toch een smak geld. Geen duizenden euro's natuurlijk, maar met al die kleinigheidjes die je vooraf vergeet zijn bij elkaar waarschijnlijk toch wel een paar honderd euro.Blue_White_Army schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 12:39:
Ja dat is inderdaad niet echt slim. Nu hoef ik in mijn geval niet perse nieuwe spullen te kopen.
Moet alleen een goede berekening maken voor wat ik nodig heb voor verf , behang , badkamer enzo zodat ik niet teveel leen voor verbouwen
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 12:55 ]
Dit is niet waar. Aftrek van rente op consumptief krediet (wat een hypotheek die je besteedt aan een vakantie is) is enkele jaren geleden afgeschaft.Snuffel schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 12:46:
Er wordt hier een grote fout geschetst, en dat zijn de extra gelden die je krijgt bij je hypotheek.
De besteding van deze 5000 is echter geheel aan jou. Of je dit nu gebruikt voor een vakantie, een bank, een TV een PC, het maakt geen donder uit. Zelfs de aftrek van je hypotheekrente komt niet in gevaar.
Verder is de besteding in zoverre vrij, dat een bank er de voorwaarde aan kán stellen dat je het geld gebruikt om de taxatiewaarde van het huis te verhogen, zodat de waarde van het onderpand van de bank hoger is, en de lening (voor de bank) minder riskant.
Ook niet waar.Deze aftrek komt alleen in gevaar bij verkoop van je huis terwijl er een overwaarde op je hypotheek zit.
Stel dat jij je huis koopt met een hypotheek van 225.000 euro, en je verkoopt je huis voor een bedrag van 250.000. Je hebt dan een overwaarde op je hypotheek van 25.000 euro.
Deze 25.000 euro ben je verplicht in je nieuwe huis te stoppen. Doe je dat niet (je gaat ervan op vakantie bijvoorbeeld) dan betaal je daar belasting over.
Je mag best op vakantie van je overwaarde, of een auto, boot, heli kopen, daar hoef je geen extra belasting over te betalen
Echter, als je later opnieuw een hypotheek aanvraagt binnen een bepaalde periode, mag je over een bedrag ter hoogte van de overwaarde van je vorige huis van je nieuwe hypotheek geen rente aftrekken.
[ Voor 33% gewijzigd door Canaria op 01-08-2005 12:57 ]
Volgens mij is dit niet (meer) waar, er ons ons duidelijk verteld door notaris en hypotheekexpert, dat wij de bonnetjes moesten bewaren, dit ivm het evt 'bewijs' dat we nodig zouden hebben als de belastingdienst langs zou komen om e.e.a. te komen controleren.Snuffel schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 12:46:
Er wordt hier een grote fout geschetst, en dat zijn de extra gelden die je krijgt bij je hypotheek.
Het Jip-en Janneke verhaal klopt tot zover dat je in dit rekenvoorbeeld 5000 euro extra gelden krijgt bij het afsluiten van de hypotheek.
Hier heb je idd gelijk in.Canaria schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 12:48:
[...]
Die vergat ik niet mee te nemen.
Ik ga niet kijken hoeveel ik totaal aan dat bankstel betaal.
Ik kijk naar hoeveel ik totaal per maand aan hypotheek betaal. En dan scheelt het nauwelijks. Ja ik betaal 30 jaar lang rente over een bank die ik na 10 jaar niet meer heb. Maar ik mis het geld niet. Bovendien wordt mijn huis meer waard, dat compenseert de aanschaf van bankstellen gedurende die 30 jaar wel
[ Voor 27% gewijzigd door ikmattie op 01-08-2005 13:03 ]
Mijn Flickr; Sony A7iii
Afgelopen maand heb ik voor de tweede keer een huis gekocht, en bij de hypotheek had ik een stukje geld over. (Oude hypotheek geheel ingelost, nieuwe afgesloten).
Dat geld staat geheel tot mijn beschikking, en kan er mee doen en laten wat ik wil, of ik het nu in mijn huis stop of niet, er zijn geen voorwaarden aan verbonden.
Wel degelijk belasting, want het wordt (indien je het niet meteen consumeert) als inkomen beschouwd, en daar betaal je vrolijk belasting over.Je mag best op vakantie van je overwaarde, of een auto, boot, heli kopen, daar hoef je geen extra belasting over te betalen
Overigens is het renteverhaal inderdaad correct
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Verwijderd
Dus je hebt nu een hypotheek die hoger is dan de koopprijs k.k. van je nieuwe huis en je mag doen en laten met dat geld wat je wil, zonder dat je het risico loopt je renteaftrek over het verschil kwijt te raken? Of heb je nu een hypotheek die lager is dan of gelijk aan de koopprijs k.k. van je nieuwe huis en je mag doen en laten wat je wil met het verschil tussen de hoogte van je vorige hypotheek en de verkoopprijs van je oude huis? Want daar zit een wezenlijk verschil tussen.Snuffel schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 13:06:
Ik moet je helaas teleurstellen.
Afgelopen maand heb ik voor de tweede keer een huis gekocht, en bij de hypotheek had ik een stukje geld over. (Oude hypotheek geheel ingelost, nieuwe afgesloten).
Dat geld staat geheel tot mijn beschikking, en kan er mee doen en laten wat ik wil, of ik het nu in mijn huis stop of niet, er zijn geen voorwaarden aan verbonden.
[...]
Wel degelijk belasting, want het wordt (indien je het niet meteen consumeert) als inkomen beschouwd, en daar betaal je vrolijk belasting over.
Ik heb pas mijn eerste huis gekocht. (Overdracht was 1 juli dit jaar.) Uiteindelijk heb ik voor een voordelige hypotheek met NHG gekozen en heb zelf een beetje bijgelegd. Maar met mijn adviseur heb ik ook de mogelijkheid besproken om een hogere hypotheek te nemen en wat "over" zou blijven in verbetering van de woning te steken, zodat ik mijn spaargeld niet hoefde aan te spreken. Mijn adviseur wees me er toen ook op, dat ik dat geld dan ook aantoonbaar in verbetering van de woning moest steken.
Je mag er mee doen wat je wilt. Maar als dat extra is boven op je hypotheek, mag je de rente over dat stuk niet niet meer aftrekken van de belastingen.Snuffel schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 13:06:
Ik moet je helaas teleurstellen.
en voor de volledigheid nog even de bijleenregelingBron: belastingdienst
Met ingang van 2001 is de rente van schulden die voor een ander doel zijn gemaakt dan voor aankoop, onderhoud of verbetering van de eigen woning niet meer aftrekbaar.
Met ingang van 1 januari 2004 geldt de bijleenregeling. Deze regeling houdt het volgende in. Als u uw eigen woning met winst verkoopt (u heeft dus overwaarde), dan kunt u bij de lening van de volgende eigen woning geen rente meer aftrekken over het bedrag van de overwaarde. U wordt als het ware verplicht om de overwaarde te investeren in de aankoop van uw nieuwe eigen woning.
Als u de overwaarde niet of niet helemaal gebruikt om uw nieuwe eigen woning te financieren, kunt u weliswaar een hogere lening afsluiten voor de aankoop van deze woning, maar mag u niet alle rente over deze lening aftrekken. De rente over de overwaarde is dan niet aftrekbaar. Dit gedeelte van de lening wordt dan als een consumptieve lening aangemerkt en valt in box 3.
De bijleenregeling is ingevoerd om te voorkomen dat huiseigenaren bij verhuizing naar een andere eigen woning de overwaarde uit hun verkochte vorige eigen woning gebruiken voor consumptieve doeleinden, zoals het kopen van een auto. Zo was het mogelijk indirect rente af te trekken over een hypothecaire lening voor doeleinden waarvoor deze aftrek niet bedoeld was.
Kan het zo snel niet vinden, maar dit geld alleen voor ondernemingen (dus praktijken aan huis b.v.), waarbij de stijging van de woonwaarde als winst wordt gezien. Voor particulieren is de vermeerdering van het eigen huisbezit NIET belast en hoef je er ook geen belasting over te betalen.Wel degelijk belasting, want het wordt (indien je het niet meteen consumeert) als inkomen beschouwd, en daar betaal je vrolijk belasting over.
Yep, voor natuurlijke personen geld:
Anders is het dus als je als "bedrijf" de woning gekocht hebt en er in bent gaan wonen.Als u uw eigen woning verkoopt, krijgt u daar mogelijk meer voor terug dan u er bij aankoop voor betaalde. Deze boekwinst is belastingvrij, u hoeft dus geen inkomstenbelasting te betalen van uw winst.
[ Voor 7% gewijzigd door Cyberpope op 01-08-2005 13:49 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Precies hetzelfde is mij verteldVerwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 13:12:
[...]
Mijn adviseur wees me er toen ook op, dat ik dat geld dan ook aantoonbaar in verbetering van de woning moest steken.
Mijn Flickr; Sony A7iii
Vloerbedekking wordt gezien als grijs gebied omdat het wel degelijk verplaatsbaar en herbruikbaar is in de meeste gevallen. Tot nu toe wordt het wel altijd getolereerd, maar tis grijs en dat kan dus nog veranderen. De rest van wat je noemt is wel ondubbelzinnig 'verbetering van de woning' en mag dus per definitie mee afgetrokken worden.ikmattie schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 11:27:
[...]
dingen die niet verplaatst kunnen worden/vast zitten op/aan/in/rondom het huis,
denk hierbij aan verf, vloerbedekkingen (ook laminaat e.d.), keuken, kozijnen, timmerwerk, glas, etc.
En dit topic kaap ik mee naar Thema Forum: Werk en Inkomen, hypotheekrenteaftrek en belastingen zijn inkomenskwesties
Verwijderd
Dat is dus niet waar. Als je je depot uit je hypotheek niet besteed aan je huis, dan mag je het niet aftrekken van de belasting. Consumptief gebruik heet dat. Je KAN het wel aftrekken, maar als ze erachterkomen dat je geen rekeningen tegenover je aftrek hebt staan, dan ben je de lul.Snuffel schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 12:46:
Deze aftrek komt alleen in gevaar bij verkoop van je huis terwijl er een overwaarde op je hypotheek zit.
PS: dit geldt bij een nieuwe (eerste) hypotheek. De extra gelden worden door de notaris in de regel overgemaakt op je prive rekening. Maar je kan tijden de overdracht aangeven hoe je het wilt hebben.
Verwijderd
Toch?
Verwijderd
Ik lees hier dat als je een hogere hypotheek neemt, dat je dit geld mag gebruiken om een tv te kopen.
Ik heb altijd gedacht dat dit absoluut niet mocht.
Dat je er geen belasting van kan aftrekken snap ik, maar mag je nou wel of geen TV/bank/kast kopen van extra hypotheek gelden?
ARME AOW’er
Dit mag rustig van de wetgever (zolang je het maar niet van de belasting aftrekt), de vraag is of het mag van je hypotheekverstrekker. Die heeft namelijk ook nog wat te melden wat je met het geld doet dat zij je lenen.Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 13:41:
// Sorry voor deze superkick. //
Ik lees hier dat als je een hogere hypotheek neemt, dat je dit geld mag gebruiken om een tv te kopen.
Dat je er geen belasting van kan aftrekken snap ik, maar mag je nou wel of geen TV/bank/kast kopen van extra hypotheek gelden?
Verwijderd
Inderdaad dus 2 punten:Cyberpope schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 13:52:
[...]
Dit mag rustig van de wetgever (zolang je het maar niet van de belasting aftrekt), de vraag is of het mag van je hypotheekverstrekker. Die heeft namelijk ook nog wat te melden wat je met het geld doet dat zij je lenen.
- Moet je het verantwoorden tegeonver de hypotheek verstrekker
- Dit bedrag valt dus in het deel v/d hypotheek waarvan je de rente niet kan aftrekken
(zelfde deel waarin overgenomen consumente kredieten (p/l,/d/k) zitten wat sommige mensen
nogal eens vergeten
Volgens mij kun je sowieso 2500 vrij krijgen van je bouwdepot zonder dat je die hoeft te verantwoorden. Over het algemeen is een hypotheek om je huis te betalen en je huis te verbeteren. Per 1 januari is het zo dat hypotheekverstrekers minder mee laten financieren in de hypotheek trouwens, heb ik ondervondenVerwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 13:41:
// Sorry voor deze superkick. //
oogjes open, snaveltjes dicht
Verwijderd
ze willen niets voorschieten, je moet met definitieve nota`s komen.
Dat betekent dus als ik de badkamer ga verbouwen met tegels van de tegelboer, badmeubels van de gamma, kranen van de karwei totaal twv 3000 euro dat ik dit zelf kan gaan voorschieten en dan een declaratie formulier in mag vullen.
Lekker handig dan! bij mijn vorige hypotheek (op m`n vriendin dr naam) kregen we wel het geld gestort (5000 euro). dit is bij de ABN Amro btw.
Verwijderd
Voor de hypoverstrekker meestal wel ja, echter als je van die 2500 een tv koopt kan je de rente niet aftrekkenDon Facundo schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 14:58:
[...]
Volgens mij kun je sowieso 2500 vrij krijgen van je bouwdepot zonder dat je die hoeft te verantwoorden. Over het algemeen is een hypotheek om je huis te betalen en je huis te verbeteren. Per 1 januari is het zo dat hypotheekverstrekers minder mee laten financieren in de hypotheek trouwens, heb ik ondervonden
Typisch meestal krijg je idd, die 2500euro, zodra je deze kan verantwoorden krijg je weer 2500 euro.Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 15:15:
ok het gaat in mijn geval om 6000 euro, en dit zit in een bouwdepot hoorde ik net.
Wat soms ook kan, is b.v. het geld direct laten overmaken naar de leverancier, heb ik toen gedaan met de keuken.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 15:32 ]
Dat is idd vervelend, hoewel je altijd kun vragen of ze het toch iets kunnen voorschieten. Of je laat gewoon iemand een offerte voor iets maken, volgens mij worden die ook geaccepteerdVerwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 15:15:
ok het gaat in mijn geval om 6000 euro, en dit zit in een bouwdepot hoorde ik net.
Dat betekent dus als ik de badkamer ga verbouwen met tegels van de tegelboer, badmeubels van de gamma, kranen van de karwei totaal twv 3000 euro dat ik dit zelf kan gaan voorschieten en dan een declaratie formulier in mag vullen.
Lekker handig dan! bij mijn vorige hypotheek (op m`n vriendin dr naam) kregen we wel het geld gestort (5000 euro). dit is bij de ABN Amro btw.
oogjes open, snaveltjes dicht
Verwijderd
Net de notaris gebeld (k ben van de bank doorverwezen naar hun, erg vreemd) Maar hun kunnen daarin weinig voor mij doen.Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 15:29:
[...]
[...]
Typisch meestal krijg je idd, die 2500euro, zodra je deze kan verantwoorden krijg je weer 2500 euro.
Wat soms ook kan, is b.v. het geld direct laten overmaken naar de leverancier, heb ik toen gedaan met de keuken.
Ik heb nu ook zoiets van laat maar, ik schiet het wel voor vanuit een CC en declareer het zooitje wel. Maar ik vind het niet netjes, misschien komt het omdat het nog niet helemaal rond is, maar dit betekent dus dat ik na passeren van de overdracht nog 2 a 3 weken moet wachten voordat de bank alle stukken heeft en het depot vrij komt en ik pas kan declareren.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Verwijderd
Huh, wat heeft je notaris te maken met een bouwdepot ?Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 15:59:
[...]
Net de notaris gebeld (k ben van de bank doorverwezen naar hun, erg vreemd) Maar hun kunnen daarin weinig voor mij doen.
Een bouwdepot is eigenlijk een overschot op je bedrag benodigd voor de aankoop van
een huis, zal de notaris een worst wezen wat jij met dat geld doet. Notaris wilt alleen
het geld zien benodigd voor de aanschaf van de woning. Daarna heeft deze er (dacht ik)
niks meer mee van doen.
Heb je steeds contact met dezelfde persoon bij de bank ? zoja, zou ik eens vragen of je
met iemand anders mag spreken.
Wij hadden een extra pot van 23.000 Euri, en kregen dit gewoon op rekening gestort. (Fortis ASR). (En nu is het op
Achteraf moet je voor de bel.dienst natuurlijk wel genoeg rekeningen kunnen overleggen om het aan te tonen dat het in je huis gegaan is. Dan mag ook de betaalde rente van dit 'lening deel' in aanmerking komen voor hypotheekrente aftrek.
Ik heb wel gemerkt dat het ook nog wel eens te maken kan hebben met leeftijd van de aanvragers, en of deze al eerder een huis gehad hebben e.d (ervarings niveau een soort). (wij hadden hiervoor al een huis)rwb schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 17:32:
Ik heb idd ook wel eens gehoord dat mensen een rekening bij de Bouwmarkt namen en daar alles op kochten. Deze rekening lieten ze dan door de hypotheekverstrekker betalen uit het bouwdepot.
[ Voor 32% gewijzigd door ReLight op 24-02-2007 00:16 ]
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
Kan het zijn dat jullie vorige hypotheek geen NHG-borgstelling had, en de nieuwe wel?Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 15:15:
Ik heb zelf ook mijn hypotheek overgesloten (met bouwdepot) en had hetzelfde "probleem". Wat ik dus gedaan heb is wat meerdere al roepen, gewoon een rekening openen bij je bouwmarkt. Alles vervolgens op rekening kopen en deze rekening vervolgens doorsturen naar de beheeerder van je bouwdepot. Deze betaald het vervolgens rechtstreeks uit.
Volgens mij is de regel met NHG ook zo, dat mocht je verbouwing klaar zijn en er zit nog een bedrag in je bouwdepot dat deze automatisch aangewend wordt voor het aflossen van je hypotheekschuld (en dus niet uitbetaald wordt naar je lopende rekening).
De regelgeving mbt NHG is gewoon iets strenger.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B