[Showcase] Een paar uurtjes in het Gaiapark

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Afgelopen zaterdag ben ik van 11 tot 2 in het recent geopende Gaiapark in Kerkrade geweest, samen met een vriend van me. Gelukkig zat het totdat ik weer naar huis ging wel mee met het weer, en ik heb het geluk gehad dat ik de meest sfeervolle foto nog net heb kunnen maken voordat het begon te plenzen.

Onderstaande foto's (allen klikbaar) zijn gemaakt op een Sony DSC-F717, allen op ISO 200 en met relatief korte sluitertijden, aangezien ik bij gebrek aan statief uit de losse hand moest schieten:

1.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/NMe/fg/gaia_30-07-05/small/DSC04819.jpg
Genomen met teleconvertor op f/5.0.

2.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/NMe/fg/gaia_30-07-05/small/DSC04829.jpg
Ook genomen met teleconvertor op f/5.0.

3.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/NMe/fg/gaia_30-07-05/small/DSC04838.jpg
Genomen zonder teleconvertor of filters, ook op f/5.0; dit geldt ook voor de volgende drie foto's. (Vergeten de f-waarde aan te passen na het verwijderen van de teleconvertor.) In deze foto stond helaas ook nog een ander stokstaartje storend te zijn door met zijn pootje en snuit in beeld te gaan staan, maar die heb ik achteraf weggewerkt zo goed als het kon.

4.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/NMe/fg/gaia_30-07-05/small/DSC04849.jpg
Van deze luiwammes moest ik gewoon een foto maken. :P

5.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/NMe/fg/gaia_30-07-05/small/DSC04857.jpg
Stokstaartje, vermoeid na het graven van een gang.

6.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/NMe/fg/gaia_30-07-05/small/DSC04864.jpg
En nog een laatste stokstaart-foto. :)

Toen we net wilden vertrekken omdat het weer begon om te slaan, viel ons oog op een vollière met oehoes. Na even te hebben gekeken in hoeverre het mogelijk was om foto's te maken door een net heen, hebben we daar wat foto's van gemaakt, welke allemaal niet echt gelukt zijn. Even verderop zat er echter in een andere vollière een sneeuwuil op een prachtige plek. De laatste twee foto's hieronder zijn allebei gemaakt op f/3.5 en met een polarizer:

7.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/NMe/fg/gaia_30-07-05/small/DSC04874.jpg
Over de compositie van deze foto ben ik zelf het meest tevreden. Die uil zat daar perfect op die boomstam, een beetje dromerig voor zich uit te kijken. Jammer natuurlijk van dat net; misschien dat ik ooit nog een manier vind om het op bevredigende wijze eruit te blurren, maar dat is me tot nu toe niet gelukt.

8.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/NMe/fg/gaia_30-07-05/small/DSC04877.jpg
En nog een laatste shot van voren, omdat het zo'n mooi beest is. :)

Ik heb bij alle acht de foto's de saturatie wat omhoog geschroefd, en vooral bij de stokstaartjes en de zebra's nog een beetje rood in de foto toegevoegd om de foto's ondanks het bewolkte weer toch wat meer warmte te geven.

Commentaar is altijd welkom. Ik heb nog getwijfeld om hier een testcase van te maken, maar uiteindelijk toch voor een showcase gekozen omdat ik deze foto's toch wat beter geslaagd vind. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Wat een beetje jammer is, is dat je bij veel foto's je onderwerp in het midden hebt geplaats. Zo zou het in mijn ogen beter zijn als je bij 6 het stokstaartje in de linksbovenhoek had geplaatst, eengezien hij richting rechtsonder kijkt. Door ruimte over te laten in de richting waarin je onderwerp kijk krijg je vaak een wat betere balans.
Ook mag je best wat ruimte om je onderwerpen heen laten. bij 4 en 5 zou ik een een zooi meer ruimte om de beestjes heen laten. Bij 1 werkt het juist wel weer goed aangezien de giraffe je aankijkt.

Bij 7 is de verticale boom een beetje jammer, aangezien deze aan de uil vast lijkt te zitten. Als je nou net een stap naar rechts had gedaan... :P

Bij 8 is het jammer van de ruime kadering, aangezien de uil je, net zoals de giraffe, je aankijkt. Ook is het jammer dat hij zo erg in het midden staat hier. Soms werkt dat goed, maar hier niet. Ik zou 'm wat meer naar links hebben geplaatst :)

Al met al leuke serie, op wat kleine puntjes na dus :P

offtopic:
Leuke beestjes, he, die stokstaartjes. Elke keer als ik ga fotograferen in de dierentuin schiet ik ook naar verhouding veeeel foto's van die beesten :+.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Elite_Dead schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 02:21:
Wat een beetje jammer is, is dat je bij veel foto's je onderwerp in het midden hebt geplaats. Zo zou het in mijn ogen beter zijn als je bij 6 het stokstaartje in de linksbovenhoek had geplaatst, eengezien hij richting rechtsonder kijkt. Door ruimte over te laten in de richting waarin je onderwerp kijk krijg je vaak een wat betere balans.
Eens, zonder meer. Echter, bij die bewuste foto 6 kon ik niet lager gaan omdat ik dan glas of op zijn minst de "schaduw" van dat glas erop had gehad. Het stokstaartje links in het midden zetten zou ook niet echt geweldig uitzien IMO, dus heb ik hem maar gecentreerd in dit geval.
Ook mag je best wat ruimte om je onderwerpen heen laten. bij 4 en 5 zou ik een een zooi meer ruimte om de beestjes heen laten. Bij 1 werkt het juist wel weer goed aangezien de giraffe je aankijkt.
Bij foto 5 snap ik je punt, maar bij foto 4 vind ik het persoonlijk niet echt heel erg storend. Ik heb overigens nog meer foto's gemaakt van die pose in foto 5, maar helaas is alleen die volledig ingezoomde versie een beetje leuk gelukt. :P
Bij 7 is de verticale boom een beetje jammer, aangezien deze aan de uil vast lijkt te zitten. Als je nou net een stap naar rechts had gedaan... :P
Ik heb bij 7 juist die stap naar rechts bewust niet gemaakt omdat ik bang was dan nog meer van dat net op de foto te krijgen, en ik vind het nu eigenlijk al teveel storen. Trouwens, die boom ligt net buiten mijn DOF, dus zo erg storend is die IMO ook niet, al heb je gelijk dat een stap naar rechts bij het ontbreken van een net mijn foto wel goed had gedaan. :)
Bij 8 is het jammer van de ruime kadering, aangezien de uil je, net zoals de giraffe, je aankijkt. Ook is het jammer dat hij zo erg in het midden staat hier. Soms werkt dat goed, maar hier niet. Ik zou 'm wat meer naar links hebben geplaatst :)
Meer naar links is geen probleem; dit is al een crop. Ik zat tegen het maximale zoombereik van mijn camera aan toen hij eindelijk eens netjes mijn kant op keek. Ik had mijn teleconvertor kunnen pakken, maar tegen de tijd dat die erop zat zou hij weer weggekeken hebben en had ik weer een hele tijd moeten wachten. Ik heb dus maar gewoon de foto geschoten, in de hoop dat ik hem nog kon croppen, of dat ik even later nog een betere kans zou krijgen met mijn teleconvertor erop. Helaas begon het vlak daarna te regenen, dus die poging met tele is erbij ingeschoten. :P
Al met al leuke serie, op wat kleine puntjes na dus :P
Dankje. :) Ik ga in elk geval proberen wat met je commentaar te gaan doen. :)
offtopic:
Leuke beestjes, he, die stokstaartjes. Elke keer als ik ga fotograferen in de dierentuin schiet ik ook naar verhouding veeeel foto's van die beesten :+.
offtopic:
Van de 92 foto's die ik geschoten heb, waren er zeker 50 van die stokstaartjes. Echt leuke beestjes, en ook aardig fotogeniek soms. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Één groot punt bij jouw fotos, zul je waarschijnlijk niet érg veel aan kunnen doen, maar contrast tussen onderwerp en achtergrond is erg belangrijk, en nu zijn die stokstaartjes bruinig, en de grond ook.. Misschien iets om vaker op te letten.. :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat me direct opviel bij nummer 2: de strepen van de voorste zebra lopen _exact_ door in de strepen van de zebra erachter :D Verder is het enige puntje van kritiek dat ik zo 1-2-3 kan bedenken dat inderdaad, wat al eerder genoemd is, het onderwerp steeds in het midden zit. Verder zijn veel foto's niet op ooghoogte met het onderwerp genomen, dat is natuurlijk niet overal en altijd mogelijk, maar 't zijn wel mooiere foto's als je ff op je hurken gaat zitten ofzo :)

Ohja, en een complimentje: de kleuren vind ik erg mooi neutraal :)

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 01-08-2005 17:19 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Simon schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 17:07:
Één groot punt bij jouw fotos, zul je waarschijnlijk niet érg veel aan kunnen doen, maar contrast tussen onderwerp en achtergrond is erg belangrijk, en nu zijn die stokstaartjes bruinig, en de grond ook.. Misschien iets om vaker op te letten.. :)
Tsja, ik kan moeilijk zo'n stokstaartje oppakken en in een grasveld zetten. :P (Al is het alleen al omdat ze schijnen te bijten. :+)
Grrrrrene schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 17:19:
Wat me direct opviel bij nummer 2: de strepen van de voorste zebra lopen _exact_ door in de strepen van de zebra erachter :D
Nu je het zegt. :D Was me nog niet eens opgevallen. :)
Verder is het enige puntje van kritiek dat ik zo 1-2-3 kan bedenken dat inderdaad, wat al eerder genoemd is, het onderwerp steeds in het midden zit. Verder zijn veel foto's niet op ooghoogte met het onderwerp genomen, dat is natuurlijk niet overal en altijd mogelijk, maar 't zijn wel mooiere foto's als je ff op je hurken gaat zitten ofzo :)
Ik vind het inderdaad wel jammer dat ik die foto's niet op ooghoogte kon maken. Ik ben niet zo'n fan van foto's maken door glas heen. Ik heb wel mensen mooie foto's zien maken op die manier, maar mij lukt dat nooit. Wat dat betreft dus jammer dat die stokstaartjes dus achter glas zitten en niet achter gaas ofzo, daar zou ik misschien nog doorheen kunnen fotograferen. Ik had eigenlijk al mijn stokstaart-foto's liever op ooghoogte gehad, met uitzondering van foto 4; daar heeft de camerahoek juist wel een leuk effect. :P
Ohja, en een complimentje: de kleuren vind ik erg mooi neutraal :)
Dank je voor het compliment, maar ik heb er niet echt geweldig veel aan gedaan; eigenlijk vooral wat saturatie toegevoegd en daarna bijna elke foto wat roder gemaakt, en de midtones wat geler. Overigens ben ik bij foto 8 zelf niet echt helemaal tevreden over de kleur, de lucht is een beetje te blauw en de bomen te groen. Straks nog maar eens even gaan spelen met Photoshop. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 21:53
-NMe- schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 17:30:
... daarna bijna elke foto wat roder gemaakt, en de midtones wat geler. Overigens ben ik bij foto 8 zelf niet echt helemaal tevreden over de kleur, de lucht is een beetje te blauw en de bomen te groen. Straks nog maar eens even gaan spelen met Photoshop. :P
Ik had het idee dat er een rood-zweem over alle foto's hing, maar je hebt die dus zelf toegevoegd? Vooral bij 7 vind ik het storend, het maakt de plaat een beetje flets (wat door anderen dus blijkbaar als 'mooi neutraal' wordt gezien, smaken verschillen weer!)
Pagina: 1