[testcase] dat verdient een bloemtje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag bewolkt, fijn licht voor blommekes.

1) Wat klokjes en ander spul. Geen idee hoe het allemaal heet, maar ik vond dat ze wel parmantig stonden te zijn zo bij elkaar, dus foto van gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~m1k/photos/DSC_2160_cr_tn.JPG

2) Meer klokjes en gras.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~m1k/photos/DSC_2177_tn.JPG

3) Ok, strikt gezien geen bloemetje, maar ik vond het er wel leuk uitzien.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~m1k/photos/DSC_2180_tn.JPG

4) Tja, klaproos.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~m1k/photos/DSC_2193_tn.JPG

5) En nog een.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~m1k/photos/DSC_2196_tn.JPG

//edit:
6) Een crop van 4)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~m1k/photos/DSC_2193_cr_tn.JPG
Ik was thuis nog niet helemaal tevreden over 1), dit was de enige die scherp genoeg was, maar ik heb hem moeten croppen. Dus morgen nog eens proberen, als het kan.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 21:19

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

1 + 2: Te druk; niet duidelijk wat nu precies het onderwerp is
3: Leuk geprobeerd, het is het nét niet
4 + 5: Onderwerp valt dood door storende achtergrond (misschien een nog kleinere scherpte-diepte moeten gebruiken)
6: Te strak gecropped

Ik hoop dat je je kan vinden in m'n commentaar :)

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ach ja, het valt allemaal niet mee ;)

Maar ik volg je niet helemaal wat 4 en 5 betreft. De bloemen knallen er toch uit? Ik vind de achtergrond nou niet zo storend dat je niet ziet dat het om een klaproos gaat.

Maar goed, bedankt voor het kijken in elk geval en de moeite te nemen om commentaar te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 21:19

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Qua kleur wel ja, maar die bloemknoppen erachter (in de vorm van een eikel zeg maar) zijn weer scherper en lichter als de achtergrond waardoor ik ze juist als storend ervaar als ik naar de klaproos kijk :)

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar zit wel wat in, i guess :) Ik moet daar nog maar eens over gaan nadenken dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:34

Dogooder

dus...

ik betwijfel of 6 mooier was uitgekomen als hij wat minder strak gecroped was.
voor de rest eens met commetaar van Wacky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
no offence, maar showcase? Ga je dan niet ietwat hard van stapel, het zijn leuke fotos, maar je kunt er meer uit halen, je bent er nog niet. Bij de eerste moet ik nog zoeken naar de bloemen, dat soort details, imho kan 't ietwat sterker..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben het wel een beetje met Simon eens, maar geen nood, dan maken we er gewoon een testcase van :)

Wat mijn commentaar betreft:

1. Beetje donker en druk
2. Hier had je beter op de bloemen zelf kunnen focussen, nu is het gras scherp :)
3. Denk dat dit een van de betere foto's is, maar 't onderwerp (die paal) staat nu precies in het midden en maakt de foto nogal saai
4. De achtergrond is inderdaad wat te druk, maar echt heel storend is het niet. Ik kan me zo voorstellen dat het met een kleine sensor niet veel verder gaat qua krappe scherptediepte :) Dit vind ik wel de mooiste
5. Minder mooi dan foto 4 door de compositie.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Awww, testcase van gemaakt :) Ok, ok, mij best.

Die foto 1) moest wel wat worden onderbelicht, omdat anders die witte bloemetjes waren geklipt (waarden > 255). Ik heb een beetje moeite met de opmerkingen dat-ie zo druk is. Het is toch allemaal hetzelfde patroon, min of meer, onderbroken door een stel klokjes en twee witte dingen? Maar goed, jullie kijken natuurlijk met hele andere ogen dan ik.

Maar Grrrene, hoe bedoel je dat die paal in het midden staat? Dat ding staat toch overduidelijk aan de rechterkant van de foto? Of bedoel je in verticale zin? Als je dat bedoelt, kan ik me toch niet voorstellen dat de foto dáárom niet zo goed is. Maar ok.

Zo klein is die sensor nou ook weer niet 23,7 x 15,6 mm^2 Maar inderdaad, ik heb niet de kleinst mogelijke DoF gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mjah, 't valt wel mee met die paal, maar hij staat zo pontificaal op de voorgrond, 't is niet echt mijn ding zegmaar :) Maar gelukkig verschillen smaken, dus je mag het best met me eens zijn. Als jij het niks vond, had je hem niet geplaatst ;)

Edit: Over je sensor: Hmm, da's idd niet klein nee, raar, 'k had verwacht dat je dan toch wat meer met je diafragma had kunnen bereiken, maar goed, verder dan wide open kun je niet gaan :)

[ Voor 29% gewijzigd door Grrrrrene op 02-08-2005 00:56 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
1: Tja, het is niet zozeer dat ie druk is, maar je hebt gewoon totaal geen onderwerp vastgelegd, maar een zooi takjes met toevallig wat bloemetjes. Ik weet echt niet waar ik nu naar moet kijken op die foto zeg maar, waar de foto over gaat.

2. Hetzelfde als met 1, maar dan een stuk minder. Nog steeds totaal geen enkel punt wat mijn aandacht trekt als onderwerp.

3. Ik denk dat het beter was geweest als je wat meer afstand had genomen/meer groothoek had gebruikt. Nu is de paal te beeldvullend. Had graag iets van de voorgrond gezien, en idd, zoals Remy al zegt, de paal wat minder centraal :)

4. leuke foto. Roos is goed gekadert, lekker scherp, maar de achtergrond stoort idd. Ook stoort het takje rechtsonder in de foto.

5. Staat gewoonweg veels te veel op, en veel van de storende dingen (de bloemknoppen) staan op één lijn met de roos, en dat leid enorm af. Ook is de roos weinig interessant vanuit deze hoek, zo van de zijkant. De roos ziet er zo veel interessante uit in 4 en 6 doordat je de mooie witte tekeninge aan de rand ziet en in de roos kan kijken

6. Tja, veels te strak gecropped, mis echt de ruimte om de bloem. En de afleidende bloemknoppen zijn nog steeds te zien.

Hopelijk heb je wat aan dit commentaar :)

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb zeker wat aan het commentaar, want ook al ben ik het er niet altijd 100% mee eens, het geeft toch ook inzicht in hoe anderen de foto’s ervaren, en daar gaat het tenslotte voor een belangrijk deel om. Dus bedankt allemaal voor het nemen van de moeite. Ik ga het allemaal eens laten bezinken en proberen te verwerken in toekomstige platen.
Pagina: 1