Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Kast 2 kleuren spuiten

Pagina: 1
Acties:
  • 2.545 views sinds 30-01-2008

• TRiXeS
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hey tweakers,

Ik bekijk hier al maanden de C&E afdeling en ik heb me maar eens aangemeld. Ik heb veel moois gezien, maar niemand heeft volgens mij 2 kleuren op z'n kast gespoten. Dat ben ik van plan. Ik heb een mooie Coolermaster Centurion 1 (zwarte editie). Ik wil de de kleuren metallic zilver en metallic zwart gebruiken.

Ik heb gisteren al de platen zwart gespoten. Vandaag was ik van plan op het zilvere te doen (en dan morgen de blanke lak erop), ik had mallen gemaakt van papier en die erop geplakt. Helaas begon het papier al meteen bij het spuiten te bollen, oftewel er ging veel zilver metallic onder het papier zitten. Het papier werkte dus niet. Ik heb de desbetreffende plaat weer geschuurd en er metallic zwart op gedaan.

Ik heb eens nagedacht en onder andere aan men vader gevraagd wat ik zou kunnen gebruiken. Zijn antwoord was: iets van zelfklevende folie. Iemand vertelde me dat het wel eens zou kunnen zijn dat ik de zelfklevende folie er heel moeilijk af kan komen en dat ik dus metallic zwart eraf haal. Nu komen mijn vragen:
1. Waar zou ik zelfklevende folie kunnen halen?
2. Kan het zo zijn dat de folie moeilijk te verwijderen is en dat de metallic lak los kan laten?
3. Als die folie dus niet gaat werken, wat moet ik dan gebruiken?

Alvast bedankt! Trixes

PS: Ik heb al de search gebruikt voor topics die over hetzelfde onderwerp gaan, maar ik heb weinig bruikbaars kunnen vinden.

PS 2:
Hier een afbeelding van 1 van de mallen die ik gebruik:
Afbeeldingslocatie: http://www.trixes-webdesign.nl/%5BTroep%5D/spuitwerk.jpg

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Probeer je mal eens vast te plakken met schilderstape aan de randen, das speciaal voor dat doel gemaakt :) Het gaat goed los mits je het niet te lang (meer dan een week) laat zitten.
Je moet je papier dan iets kleiner maken en de randen van je eigenlijke eerste mal volgen met het tape. Met wat knoeien en vouwen enzo kun je de bochten wel goed volgen.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Kun je niet gewoon 2 lagen verf op elkaar spuiten? Bijvoorbeeld eerst het hele paneel zilverkleurig en daarna met het sjabloon erop zwart? De rand van het papier moet je sowieso afplakken met tape om een mooie strakke scheiding te krijgen, los papier zal altijd opbollen.

🖥️ | 🚗

• TRiXeS
  • Niet online
oshiro schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 00:07:
Probeer je mal eens vast te plakken met schilderstape aan de randen, das speciaal voor dat doel gemaakt :) Het gaat goed los mits je het niet te lang (meer dan een week) laat zitten.
Je moet je papier dan iets kleiner maken en de randen van je eigenlijke eerste mal volgen met het tape. Met wat knoeien en vouwen enzo kun je de bochten wel goed volgen.
Ik heb hier ook al aan gedacht, maar zal bijna niet lukken, aangezien ik een paar flinke spitse kleine punten heb.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Pritt :P

🖥️ | 🚗

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-11 12:41
TRiXeS schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 00:14:[...]Ik heb hier ook al aan gedacht, maar zal bijna niet lukken, aangezien ik een paar flinke spitse kleine punten heb.
Die spitse punten kun je daar best wel mee maken lijkt me. Voor zelfklevende folie zou ik naar de doe-het-zelf zaak gaan en daar plakfolie voor op de ramen halen.

• TRiXeS
  • Niet online
Hm... kan een goede optie zijn :) Alleen blijft die zooi niet na een tijdje plakken? Ik kan de het papier er niet meteen afhalen, aangezien het zilvere eerst moet drogen...

Heeft iemand misschien ervaring met zoiets als zelfklevende folie?

• oshiro
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Dubbelzijdig plakband onder je papier misschien? Dat is wel goed op maat te knippen en je houdt de randen van je sjabloon.
Bij zaken als bouwmarkten en marskramer en zo verkopen ze plakplastic, ik heb daar eens nummers van gemaakt voor mijn motorfiets (startnummers motocross), en ik merkte wel dat het heel makkelijk van mijn nummerplaten af ging. Het plakt niet zo goed. Misschien is dat een optie?
Kijk daarmee wel uit dat je verf er niet vanaf gaat druipen.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
TRiXeS schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 00:22:
[...]

Hm... kan een goede optie zijn :) Alleen blijft die zooi niet na een tijdje plakken? Ik kan de het papier er niet meteen afhalen, aangezien het zilvere eerst moet drogen...

[...]
Ik heb juist altijd geleerd m'n masks er af te halen terwijl de verf nog nat is, zodat je niet het risico loopt een overlappende laag mee los te trekken. Wellicht het overwegen waard.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:05
k zou eerst de platen met grondverf spuiten, dan pas de zwarte metalic lak erop. dat zit dan zo vast dat t er niet door plakplastic afgetrokken wordt. dan dus een mal erop plakken en dan 2e kleur spuiten

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

TRiXeS schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 00:22:
[...]

Heeft iemand misschien ervaring met zoiets als zelfklevende folie?
Wat hierboven ook gezegd is, je moet het sjabloon eraf halen voordat de verf hard is, anders loop je het risico dat je stukken mee trekt. Daarbij is Pritt er vrij makkelijk af te halen, ookal is het wat opgedroogd.

🖥️ | 🚗

• TRiXeS
  • Niet online
Thnx mensen! Ik ga zometeen lekker pitten en zal eens kijken wat ik het beste kan doen.

@ Oshiro: ik zal morgen eens kijken wat ik zal doen. Dat dubbelzijdige plakband is wel een goedkope en makkelijke optie :)

@ MissingDog: Hm... dat zou mssn ook wel eens zou kunnen zijn. Had het zelf anders gehoord, maar dit klinkt me nu logischer.

@ DaNiEl KuNsT: Heb ik ook gedaan, maar ik dacht dat ik ondanks dat het allemaal goed heeft kunnen laten harden dat het toch nog zal loslaten (en dan bedoel ik vooral die deeltjes voor het metallic effect).

edit:
@ MadMarky: Pritt komt erbij als 3e optie :)

Dat wordt morgen nog eens ff goed nadenken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door TRiXeS op 01-08-2005 01:00 ]

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:36
Ik maak altijd een mal door schilders tape over elkaar heen te plakken totdat het past om de case, en dan je vormpje eruit snijden. dat werkt hier echt prima en kan niet opbollen. of het moet ineens niet meer plakken :X

They who buy the dip, deserves the rip.

• TRiXeS
  • Niet online
Danjel schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 00:58:
Ik maak altijd een mal door schilders tape over elkaar heen te plakken totdat het past om de case, en dan je vormpje eruit snijden.
Snij je dan op de plaat zelf? Krijg ik dan geen snee die ik achteraf zie?

Verwijderd

bij wat jij wl doen kun je gewon met papier doen
wat je moet dien is leg de mal erop spuit eerst de man zilver en ga dan pas op de kast spuiten.
nu blijft de mal plakken en gaat er geen verf onder zitten!!
:)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

oshiro schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 00:27:
Dubbelzijdig plakband onder je papier misschien? Dat is wel goed op maat te knippen en je houdt de randen van je sjabloon.
Bij zaken als bouwmarkten en marskramer en zo verkopen ze plakplastic, ik heb daar eens nummers van gemaakt voor mijn motorfiets (startnummers motocross), en ik merkte wel dat het heel makkelijk van mijn nummerplaten af ging. Het plakt niet zo goed. Misschien is dat een optie?
Kijk daarmee wel uit dat je verf er niet vanaf gaat druipen.
dat spul is net kauwgom, doe jij het ?

lijkt mij het makkelijkste, goed afplakken op de randen, en met een mesje de restjes wegsnijden. hopelijk niet te veel krassen

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 12:18

EntonoX

Team leider

schilderstape moet werken, en anders even naar de verf speciaalzaak ff vragen wat voor tape je kunt gebruiken. Maar ik vind wel dat je dit zelf had kunnen verzinnen of via de search had kunnen vinden.

owja, en de 2 kleuren originaliteit is ook niet echt waar. Legio mensen hebben twee kleuren kasten en zeker metallic zwart/metallic zilver. (Ook ondergetekende)

Dus effe langs de speciaalzaak, en wel het resultaat posten natuurlijk!

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/e.vd.beek/images/casemod%20arjan/atomic.jpg

Dit heb ik gedaan door het zwart gespoten sidepanel af te plakken met breed (nja, iets van 5cm) afplakband en toen het motief erop overgetrokken. Vervolgens heb ik alles voorzichtig met een stanleymesje uitgesneden. Omdat ik steeds ong. 5mm het afplakband liet overlappen waren dat erg iriitantie stukjes. Hierdoor zie je van dichtbij dat op sommige plekken de lijnen niet helemaal recht zijn.

Ik heb ook eens een erg mooi resultaat gezien die een figuur had uitgesneden in een soort van plakplastic. Dit was erg mooi en strak geworden en de verf kwam er niet onder. Ik denk dat als je voorzichtig bent je de verflaag er niet af zult trekken. Voor de zekerheid kun je natuurlijk nog wel even oefenen op een oud stuk metaal of een oude pc kast.

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waarom is er nu niemand zo slim om gewoon magneetjes op je mal te plakken? :X
je hebt een ijzeren kast dus, zoek gewoon wat magneetjes, plak ze opje mal en gaan ;)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

langezwieper schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 09:45:
Waarom is er nu niemand zo slim om gewoon magneetjes op je mal te plakken? :X
je hebt een ijzeren kast dus, zoek gewoon wat magneetjes, plak ze opje mal en gaan ;)
dat werkt dus niet ;)

Mijn ervaringen (ondertussen al een stuk of 30 kasten gespoten, overgespoten, gemod e.d.) is om een mal te maken van dun hard karton en deze met flink wat pritt (welke met zeep afspoelbaar is) vast te plakken. Dit werkt perfect, mits je voldoende pritt gebruikt, verf trekt namelijk niet door de pritt heen, dus als je alles netjes via de lijnen doet dan werkt het perfect. Schilderstape werkt ook erg goed, alleen moet je er dan rekening mee houden dat je het er niet te lang op laat zitten EN dat je het met een droge zachte spons flink hard aandrukt, omdat anders de verf alsnog onder de tape door gaat ;)

Wabbawabbawabbawabba

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Niemand denkt aan magneetjes omdat niet zo goed werkt!
De mal blijft dan wel op de plek zitten maar zal aan de randen niet 100% afdichten!

Hierdoor krijg je weer verf onder de rand en gesmeer van heb ik jouwda.

Ik denk dat er maar 1 werkbare oplossing is dat ook nog goed tegen de eerste laag verf kan.
Dat is schilderstape (papierplakband) vrijwel alle andere oplossingen zullen veel meer moeite kosten of kans op beschadigen eerste verf laag.
Als je het erg netjes plakt kan je stroken plakband tegen elkaar aan plakken en dan voorzichtig uit snijden en spuiten maar en dan niet te lang wachten met het verwijderen.
Zo werken alle prof spuiters dus daar zal ook wel een goede reden voor zijn lijkt mij (nog afgezien de lage kosten voor de tape)

suc6 en graag veel mooie foto's! :7

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Sry, maar het werkt WEL :9

Vandaag terug van een lanparty van 3 dagen.
Waarbij soefkenijn aanwezig was (een spuiter)
www.soefkenijn.be

Hij heeft een kast van een vriend van me gespoten, hij maakt een malletje van papier,
Haalt zen doosje met magneetjes boven, plakt ze erop en spuit de vorm op de kast.

Nadat hij de magneetjes en mal verwijderde ziet het er echt super STRAK uit ook langs de zijkanten.
Je moet gewoon genoeg magneetjes hebben denk ik ;)
maar het werkt dus wel degelijk. Als een pro-case spuiter het al doet ;)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• TRiXeS
  • Niet online
Ik heb men broer (die al uit het huis is) ook nog eens gevraagd wat ik zou kunnen doen, en hij zij van die folie waarmee je je boeken kan kaften. Ik ben naar de Hema gefietst en daar dat spul gehaald, en het werkte perfect :). Ik moet nog een stukje van het zwarte overnieuw spuiten, omdat ik nu de rode primer er heeel licht doorheen zie komen. Als dat klaar is doe ik de blanke lak erop.

Ik zal pics posten als de blanke lak eroverheen zit, die pics komen dan in het 'Post hier je kleine mods topic'. :)

edit: typfoutje

[ Voor 9% gewijzigd door TRiXeS op 02-08-2005 13:16 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Schildertape is echt de oplossing! Moet je niet de mal gebruiken, maar het tape gewoon in de juiste vorm knippen.
Raamfolie plakt te goed. Dat trekt je andere verf eraf. Of je moet van die plakfolie hebben die slecht plakt. Zoals die van die autoruitensticketjes voor kinderen die iedereen had in de jaren 80. Die kon je er duizende keren opplakken en afhalen zonder dat er lijmresten achterbleven of het veel moeite kostte.

U vraagt, wij antwoorden.

• Dodgy_Bob
  • Laatst online: 05-07 19:08
hey!

ik heb een hele tijd aan airbrush gedaan. met deze spuittechniek spuit je laag over laag over laag en met behulp van malletjes maak je de vormen over elkaar heen.

de malletjes worden uitgesneden in een schilderfolie (te koop bij bijvoorbeeld pipo's of elke andere schilder supply winkel) dit is een transparante folie die gemakkelijk weer te verwijderen is, maar toch volledig afdicht. ik heb er vaak mee gewerkt en ik heb nog nooit meegemaakt dat het de onderliggende verf meeneemt

succes ermee

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

langezwieper schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 13:31:
Sry, maar het werkt WEL :9

Vandaag terug van een lanparty van 3 dagen.
Waarbij soefkenijn aanwezig was (een spuiter)
www.soefkenijn.be

Hij heeft een kast van een vriend van me gespoten, hij maakt een malletje van papier,
Haalt zen doosje met magneetjes boven, plakt ze erop en spuit de vorm op de kast.

Nadat hij de magneetjes en mal verwijderde ziet het er echt super STRAK uit ook langs de zijkanten.
Je moet gewoon genoeg magneetjes hebben denk ik ;)
maar het werkt dus wel degelijk. Als een pro-case spuiter het al doet ;)
psst tis Ribbi die airbrushed en soefkenijn die mod..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/jediyoda/mod/images/Mod33.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/jediyoda/mod/images/Mod35.jpg

Ben er nog mee bezig, post wel een verslagje als ie is een keer klaar is ;)

Dat front stukje had ik eerst zwart geverfd, dr na een laag tape eroverheen, daarna star wars erop getekend en eruit gesneden met een mes, dr na de lak dr op. De rest allemaal los gespoten.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 20:53 ]

Verwijderd

ReseTTim schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:47:
[...]

psst tis Ribbi die airbrushed en soefkenijn die mod..
Heel goed Tim.... :)

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 09:16
Datum gekeken?
En dan zo'n post?
Niet goed he?
ff opletten de volgende keer plz...

Aap!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07