job schreef op zondag 31 juli 2005 @ 22:41:
[...]
Ik zeg niet dat meer passes altijd een beter resultaat geven.
Tot op zeker hoogte is het verschil te zien, en elke extra pas extra zal steeds minder kwaliteit verbetering geven. Waar het omslag punt ligt dat je het verschil niet meer ziet zou ik niet weten. Dat kan best op 4 passes liggen.
(Tenminste dat is het hetgeen dat ik altijd gelezen/gehoord heb).
Anders zou je bijvoorbeeld net zo goed 2 passes kunnen nemen. Of snap ik niet wat jij zegt?

In het begin gaat dat op, maar bij 3 of 4 passes heb je het optimum al te pakken. Meer passes zullen er dan misschien voor zorgen dat de doelgrootte beter benaderd wordt, maar de kwaliteit kan wel degelijk iets op achteruit gaan (ook vooruit overigens, maar je kunt er niet zo heel veel over zeggen. Ligt ook aan de film volgens mij). Dat heeft dat onderzoek van de C'T laten zien. De verschillen zijn echter zo marginaal (ook als het minder wordt) dat je het beste dus voor 3 of 4 passes kunt kiezen.
Volgens mij komt het omdat het een zoekalgoritme is (ik "fantaseer" er even lustig op los

). De film is op haast oneindig veel manieren te encoderen als je hem op een bepaalde grootte wilt hebben. Immers iets meer bytes toekennen aan de ene frame betekent dat een ander frame minder bytes krijgt als het aantal te verdelen bytes gelijk is. Je moet dus beslissen bij welk frame de extra bytes meer zin hebben. In een film zitten gruwelijk veel frames, dus je kunt met die verdeling haast alle kanten op. Je gebruikt dan een zoekalgoritme om tot een optimum te komen. Probleem daarbij is, is dat je wiskundig niet goed kunt meten hoe het gesteld is met de kwaliteit van een frame en dat oplossingen moeilijk met elkaar te vergelijken zijn. Grofweg gezien kan dat kennelijk wel. Maar na 3 of 4 passes zit je kennelijk al heel dicht bij het optimum en zullen oplossingen die daar dichtbij liggen misschien wiskundig gezien iets beter zijn maar als je het met het blote oog bekijkt toch iets minder.
Reactie op OM, dat zijn pentium M veel sneller was.
Daarop reageer ik dat hij maar de helft aan passes gebruikt en dat die 1.7 Ghz niet zoveel zegt aangezien die Pentium M gewoon een goede cpu is.
Pentium M is inderdaad een hele goede proc

Toch was ik verbaasd dat een AMD 64 3000 het langzamer zou doen. Een vriend van mij heeft namelijk ook een AMD 64 en bij hem gaat het sneller dan bij mij. Bij hem duren 3 passes dacht ik 4,5 uur.
[
Voor 31% gewijzigd door
Oscar Mopperkont op 31-07-2005 22:58
]