Toon posts:

5.1 geluid opnemen met hdd recorder

Pagina: 1
Acties:
  • 680 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik op zoek naar een recorder die ook 5.1 geluid kan opnemen om later weer af te spelen. De meeste recorders kunnen wel 5.1 geluid afspelen van een dvd maar het niet van tv opnemen. Dat wil ik nou juist wel.

Er zijn twee philips recorders die dit kunnen maar de reviews zijn daarover niet al te goed.
Stomtoevallig stuitte we op kieskeurig.nl op de lite-on 5026. Zogenaamd het 80gb broertje van de Lite-on 5045. Wat we overigens als verschil opmerkten bij de kenmerken is dat zowel de 5045 als de 5026 DTS hebben, maar dat de 5026 wel een digitale decoder heeft terwijl dat bij de 5045 als niet aanwezig staat aangeduid.. Overal op internet staat dat het enigste verschil tussen de twee is dat de 5045 160gb en de 5026 maar 80gb. Maar dat van die decoder viel ons dus ook op..

Betekent dit dat de 5026 Lite-on wel 5.1 geluid kan opnemen of zou dit een fout zijn? Iemand ervaring met dit apparaat of heeft iemand wellicht dit ook al uitgezocht?

Alvast super bedankt!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Heb je het nu over hdd-videorecorders of meerkanaals hdd-ministudio recorders voor audio only?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-02 23:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het tv signaal is altijd stereo. Er valt dus weinig 5.1 op te nemen lijkt me.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een harddisk dvd recorder. Verder als je digitale televisie hebt is je geluid gewoon 5.1

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:52

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 12:39:
Het gaat om een harddisk dvd recorder. Verder als je digitale televisie hebt is je geluid gewoon 5.1
uhm...
digitale televisie komt binnen op de decoder.
stel dat er 5.1 geluid binnenkomt.
decoder verbonden met scart aan de televisie....
aan de televisie hangt ook nog een dvd recorder.

televisie snapt 5.1 niet, dus geeft stereo weer.... en geeft stereo signaal aan de dvd recorder?

Of zit ik nu verkeerd te denken?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-02 23:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verder dan dolby prologic komen ze over het algemeen niet en dat zit keurig in een stereo signaal gecodeerd wat bij stereo opnamen gewoon behouden blijft. Bij mijn digitale televisie zijn er maar 2 zenders die uberhaupt in dolby digital uitzenden (nog los of dit 5.1 is). Dit signaal wordt (zoals hierboven aangegeven) niet via de normale aansluitingen verstuurd (In scart is enkel ruimte voor een stereo signaal). Enige mogelijkheid zou kunnen zijn dat de HDD recorder een optical of coaxial in heeft voor digitaal geluid, maar dat lijkt me niet echt voor de hand liggend omdat dat tegenwoordig nog lang niet rendabel is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een artikel gelezen over de philips 720: http://www.global-dvc.org/Philips%20HDRW720.asp echter nu zie ik dat waar gerept wordt over 5.1 opnemen een heel andere type is en geen hd recorder en volgens mij is hij nog niet eens in nederland althans dus excuses. ik verwarde digitale decoder ( met 5.1 opnemen ) en dit hadden tot nu toe alleen de philips hd recorders hier staat overigens de link voor de lite on: http://www.kieskeurig.nl/...DBA8F3F37C1257023002D576B

• giant2000
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-10-2025
ThunderNet schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 12:43:
[...]

uhm...
digitale televisie komt binnen op de decoder.
stel dat er 5.1 geluid binnenkomt.
decoder verbonden met scart aan de televisie....
aan de televisie hangt ook nog een dvd recorder.

televisie snapt 5.1 niet, dus geeft stereo weer.... en geeft stereo signaal aan de dvd recorder?

Of zit ik nu verkeerd te denken?
Je denkt verkeerd.
digitale televisie komt binnen op de decoder
5.1 geluid kun je alleen weergeven via een coax of optische kabel, scart is analoog stereo. Hierin zit overigens wel dolby surround versleuteld die kan weergegeven worden met een tv DS decoder.
Een tv hangt aan een dvd recorder en niet andersom. Je zou 5.1 kunnen opnemen als je dvd recorder een optische of coaxiale INGANG heeft en de decoder een UITGANG. Decoders hebben dit in de regel wel, maar de vraag is of er recorders zijn met zo'n ingang. De Lite-On 5045 heeft alleen een uitgang dus kan je alleen maar 5.1 afspelen en niet opnemen.
Overigens, welke zenders ondersteunen 5.1? Ik ken ze niet...

2,00 m. + begane grond

Pagina: 1