Toon posts:

stereogeluid via surround set

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi

ik ben nog helemaal niet bekend met het surround-gebeuren en vandaar mijn vraag:

Als je nu een surroundset hebt, maar je wil gewoon 2 kanaals stereo-geluid afspelen, hoe werkt dat dan. Zit er op de meeste sets gewoon een stereoknop ofzo? voor als je een gewone cd draait? Welke 2 speakers worden dan aangestuurd? De frontspeakers of de surroundspeakers? Komt het basgeluid dan vanzelf uit de subwoofer?

Ik snap dat geluidskwaliteit afhangt vd kwaliteit (prijs) vd versterker en boxen, maar is het in principe zo dat stereogeluid op een surroundsysteem net zo goed klinkt als uit een normale stereo-installatie?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je een gewoon stereo signaal aanlevert, kun je vrijwel alle versterkers zo instellen dat ze 2 kanaals geluid moeten weergeven. Dan worden de fronts aangestuurd, plus evt de subwoofer voor de lage tonen. Ligt er maar net aan wat voor surroudset je hebt - maar ik ga er vanuit dat je een 5.1 set bedoeld :)

Voor wat betreft je laatste vraag: Dat kan, maar dat hoeft niet. Sommige 5.1 versterkers zijn relatief slechter in het weergeven van stereogeluid, maar dan heb je het toch al snel over de high-end klasses. Als ik je zo hoor ben je op zoek naar een budget-setje, en daar kun je er eigenlijk vanuit gaan dat het niet veel verschil uit zal maken of je stereo of 5.1 geluid draait :) Maar uiteindelijk kan alleen jijzelf dat voor jezelf bepalen, door gewoon te gaan luisteren :) Zie overigens ook: Policy mbt het kopen van versterker en luidspreker vragen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-02 15:41
nouw, wij hebben hier een el cheapo setje van de kruidvat en die heeft een knopje om te wisselen tussen de 5.1 input en de 2.0. als ie op 5.1 staat heb je dus gewoon surround soun, als ie op 2.0 staat zijn de linksvoor en links achter gewoon links, rechtsvoor en achter gewoon rechts en center gemixt geloof k en dan de sub voor de bas

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-02 17:32
Het geluid zal zeker uit je front speakers komen als je het op stereo insteld, en of je sub mee doet hangt er maar net van af wat voor speakers je hebt. Heb je goeie fronts, die het hele berijk hebben, hoeft je sub niet mee te doen, heb je van die mini speakertjes moet je sub wel mee doen, anders heb je geen bas natuurlijk.

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
The_Eagle schreef op zondag 31 juli 2005 @ 21:24:
[...] Als ik je zo hoor ben je op zoek naar een budget-setje, en daar kun je er eigenlijk vanuit gaan dat het niet veel verschil uit zal maken of je stereo of 5.1 geluid draait :) [...]
Als je puur kijkt naar de "kunde" van de versterker, heb je denk ik gelijk. Je dient echter ook rekening te houden met de speaker(tje)s. Zo hebben mijn ouders een 6.1 surround systeem (van, destijds, ruim 800 euro), maar die durf ik niet meer in de stereo mode te zetten. Die twee satellietjes kunnen gewoonweg niet genoeg geluidsdruk produceren om fatsoenlijk te klinken. Laat staan met de subwoofer mee te komen. Daar hebben ze minstens twee maatjes voor nodig. Dan is het nog niet zoals een "echte" stereo opstelling klinkt.

Ik raad je daarom aan sowieso een multichannel stereo instelling te kiezen. Dan is er (natuurlijk afhankelijk van de prijs/kwaliteit) goed naar te luisteren. Maar probeer het vooral ook zelf. Een miskoop zou zonde zijn...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Verwijderd

Voor muziekweergave zou ik de sub-satteliet systeempjes vermijden. Tenzij je de wat betere setjes gaat. Daarbij moet je denken aan systemen zoals bijvoorbeeld de KEF KHT2005.2, die het nog best aardig doen. Dan praat je over een set van rond de 1000 euro.

Doordat je sattelietjes gewoon door de fysieke eigenschappen van zo'n setje een bepaalde frequentie gewoon niet weer kunnen geven. Die worden gedeeltelijk overgenomen door de 'subwoofer' maar dan nog mis je een heel gat in je frequentiegebied.

Voor films is dit nog wel te overzien en minder merkbaar, maar voor muziek klinkt het echt beroerd.

ALS je op zoek bent naar een nieuwe geluidsinstallatie is het voor het advies geven altijd handig om welk budget het ONGEVEER gaat :)

Verwijderd

Topicstarter
hoi

nou ja als ik een budget moet noemen dan kom ik uit op 1000 euro voor de gehele set.
Zijn er dan tips?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 08:14:
hoi

nou ja als ik een budget moet noemen dan kom ik uit op 1000 euro voor de gehele set.
Zijn er dan tips?
Ja :) Zoals ik al eerder in mijn post zei, ga naar de winkel en leg je vraag voor, en ga zelf luisteren. Anders verzand dit in een opsomtopic in de trant van "deze-en- deze-combinatie is voor mij goed" , maar ook dat soort dingen zijn weer helemaal afhankelijk van de ruimte waarin de apparatuur staat, en dus voor jou helemaal niet relevant. Ook nogmaals: Policy mbt het kopen van versterker en luidspreker vragen

Suc6 met je keuze - en mocht je nog vragen hebben over individuele apparatuur en -eigenschappen (bijvoorbeeld of je blikkerig klinken nog uit een speaker kunt krijgen), dan ben je natuurlijk van harte welkom :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1