Toon posts:

Eigen DNS draaien, moet ik DNS nog activeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil graag zelf DNS draaien. Ik wil dit doen met 1 linux(Centos) server & 1 windows 2000 server. De linux gaat primary draaien. Op het moment dat ik van een domein de nameservers verander naar ns1.eigennaam.nl & ns2.eigennaam.nl (en de 2 DNSsen staan goed geconfigureerd), werkt de DNS dan zomaar of moet ik de DNS ook nog ergens anders opgeven? zodat andere nameservers mijn DNS kunnen vinden? Bedankt Marco.

Verwijderd

Het lijkt me dat het gewoon gaat werken.

Maar wat ik gekker vind is dat je zelf DNS servers wilt hebben draaien, zonder dat je er veel van weet of kunt beredeneren.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, ik ben leerende :) Tegenwoordig kan je met DirectAdmin ook al alles beheren. Mooi webbased. Alleen wat ik me afvroeg is, hoe een andere nameserver dan weet wanneer ik bijvoorbeeld een A record van een domein verander. Is dan de verwijzig ns1.eigennaamserver.nl & ns2.eigennaamserver.nl al voldoende?

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 20:32

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 20:07:
Ah, ik ben leerende :) Tegenwoordig kan je met DirectAdmin ook al alles beheren. Mooi webbased. Alleen wat ik me afvroeg is, hoe een andere nameserver dan weet wanneer ik bijvoorbeeld een A record van een domein verander. Is dan de verwijzig ns1.eigennaamserver.nl & ns2.eigennaamserver.nl al voldoende?
Daar heb je SOA-records voor en een TTL. Een nameserver zal na het verstrijken van de TTL het SOA-record raadplegen en aan de hand daarvan bepalen of een update nodig is. Maar zoals Cheatah al zegt, zul je je wat meer moeten verdiepen in het hele gebeuren.

[ Voor 8% gewijzigd door Neman op 31-07-2005 20:17 ]

Verwijderd

Dit is inderdaad gewoon basic DNS. Het is geen slecht plan je eens in te lezen in DNS als je inderdaad zelf je zones gaat beheren :)

Dit topic is gesloten.