Omdat ik volgend jaar weer op kamers ga en ga studeren (hbo informatica), leek mij een laptop geen overbodige luxe. Omdat ik mijn desktop ook weg doe heb ik geen behoefte aan een superlaag-budget ding, maar ik zoek er wel 1 met redelijke prestaties voor een schappelijke prijs. Wie wil dat niet. omdat hij toch vooral gaat dienen als vervanger voor mijn desktop zijn de draagbaarheid en draaiduur van de accu niet van extreem belang. Dat wil niet zeggen dat ik meteen per sé een stroomvretende processor en videokaart wil, omdat ik er toch niet echt op wil gamen (althans, geen prioriteit en anders speel ik maar wat ouds). verder zou ik er toch wel muziek op willen draaien (via externe boxen) en video out lijkt me ook niet overbodig
vereisten:
w lan
dvd brander
min 512 mb geheugen
stand alone videokaat (of hoe noem je dat, zonder shared geheugen)
liefst ook tv out
nog wat punten met scores mbt mijn voorkeuren:
accuduur ++
beeldkwaliteit +++
herrie ++++
snelle schijf +++
geluid intern +
geluid output ++++
koeling ++++
design ++
stevige behuizing ++++
portabiliteit ++
prijs +++++
service +++++
in veel reviews over de acer 1522wlmi wordt de nadruk gelegd op hoe verschrikkelijk goed de prestaties zijn of op hoeveel er wle niet aan mankeert, maar voor mij weinig duidelij. ik heb dus al wel gezocht, maar niet echt gevonden
nu had ik die Acer 1522 wlmiop het oog, die goedkope met de AMD 64 bit processor. maar ik hoor veel, enorm vee lgezeik over de service bij Acer en ook dat er vaker wel dan niet iets mankeert.Gezien de prijs en prestaties natuurlijk een geweldig ding, maari k heb geen zin in gehannes. ook schijnt ie erg veel herrie te maken en erg warm te worden. dat is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de levensduur. ik heb ook gehoord dat (ook in mijn buurt) er erg vee lproblemen met de dvd brander zijn
Vervolgens kwam de Fujitsu siemens amilo v2020. Heel aardig ding ook maar ik hoorde dat ook daar de service niet geheel naar behoren is. Wel de enige met windows xp pro (nu werk ik altijd met win xp pro en ik heb geen flauw benul wat er anders is aan de homo edition..?). Ik heb ook het idee dat de videokaart ook met shared geheugen werkt wat ik liever niet heb. Verder was het intern geheugen ook 266 mhz ddr, dat heb ik liever wel beter (zie de dell).
vervolgens de Dell inspiron 6000.De duurste maar ook de laptop die ik geheel naar eigen smaak kan inrichten, waarbij ik ook nogeen beetje aa nde toekomst kan denken. ook een hele goede service naar het schijnt. qua betrouwbaarheid heb ik toch het liefste een dell, maar ik pas ook graag op m'n centen. Maar als ik dan toch een dell neem dan maar meteen ruig met een centrino ipv celeron.
Nu wil ik dus weten....
centrino 1,6/1,72 ghz
2*256 mb DDR II/ 2*512 DDR II
Intel media accelerator 900/ ati x300 64 mb
40 gig 5400 rpm schijf/60 gig 7200 rpm
dvd brander
enz enz maar niet van belang in dit verhaal verder
vereisten:
w lan
dvd brander
min 512 mb geheugen
stand alone videokaat (of hoe noem je dat, zonder shared geheugen)
liefst ook tv out
nog wat punten met scores mbt mijn voorkeuren:
accuduur ++
beeldkwaliteit +++
herrie ++++
snelle schijf +++
geluid intern +
geluid output ++++
koeling ++++
design ++
stevige behuizing ++++
portabiliteit ++
prijs +++++
service +++++
in veel reviews over de acer 1522wlmi wordt de nadruk gelegd op hoe verschrikkelijk goed de prestaties zijn of op hoeveel er wle niet aan mankeert, maar voor mij weinig duidelij. ik heb dus al wel gezocht, maar niet echt gevonden
nu had ik die Acer 1522 wlmiop het oog, die goedkope met de AMD 64 bit processor. maar ik hoor veel, enorm vee lgezeik over de service bij Acer en ook dat er vaker wel dan niet iets mankeert.Gezien de prijs en prestaties natuurlijk een geweldig ding, maari k heb geen zin in gehannes. ook schijnt ie erg veel herrie te maken en erg warm te worden. dat is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de levensduur. ik heb ook gehoord dat (ook in mijn buurt) er erg vee lproblemen met de dvd brander zijn
Vervolgens kwam de Fujitsu siemens amilo v2020. Heel aardig ding ook maar ik hoorde dat ook daar de service niet geheel naar behoren is. Wel de enige met windows xp pro (nu werk ik altijd met win xp pro en ik heb geen flauw benul wat er anders is aan de homo edition..?). Ik heb ook het idee dat de videokaart ook met shared geheugen werkt wat ik liever niet heb. Verder was het intern geheugen ook 266 mhz ddr, dat heb ik liever wel beter (zie de dell).
vervolgens de Dell inspiron 6000.De duurste maar ook de laptop die ik geheel naar eigen smaak kan inrichten, waarbij ik ook nogeen beetje aa nde toekomst kan denken. ook een hele goede service naar het schijnt. qua betrouwbaarheid heb ik toch het liefste een dell, maar ik pas ook graag op m'n centen. Maar als ik dan toch een dell neem dan maar meteen ruig met een centrino ipv celeron.
Nu wil ik dus weten....
- heb je als je een acer notebook koopt kans op veel herrie in het vooruitzicht (nu doel ik niet per sé op bovengenoemde acer). Is een andere Acer misschien betrouwbaarder, want deze scheen sowieso wel relatief brak te zijn.
- zou de fujitsu siemens een goed alternatief zijn en zou je daar nog een ati of nvidea videokaart in kunnen bestellen?
- bestaan er nog andere goede alternatieven, bij voorkeur laptops die je een beetje zelf samen kunt stellen?
centrino 1,6/1,72 ghz
2*256 mb DDR II/ 2*512 DDR II
Intel media accelerator 900/ ati x300 64 mb
40 gig 5400 rpm schijf/60 gig 7200 rpm
dvd brander
enz enz maar niet van belang in dit verhaal verder
- kun je beter hetgeheugen omhooggooien van 512 naar 1024 of een processor met 100 megahertz meer nemen?
- wat heb ik aan een ati x300.. ik zal het zo vragen: is die goed, rekeninghoudend met het feit dat ik bijvoorbeeld wel eens medal of honor wil spelen
- of kan ik beter de intel videokaart met shared geheugen nemen en dat ik dan meer intern geheugen neem?
- 5400 vs 7200 rpm harddisk, is laatstgenoemde veel beter qua performance?