Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Autoradio op pc voeding piept

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb flink wat forums gelezen die hier over gaan, maar niks kunnen vinden.

Ik heb een pioneer autoradio aangesloten op een AT-voeding, de rode en oranje draad bij elkaar gezet, en deze op de 12 volt gezet. De 5 volt met een lamje belast. Het werkt goed, maar na een paar minuten komt er een irritante pieptoon over de luidsprekers. Enig idee wat dit veroorzaakt?

Tevens kan ik een kleine voeding aansluiten (0,5A12v) op de rode, en de min voor het geheugen denk ik. en de minnen gewoon bij elkaar ? Dan natuurlijk de pc voeding alleen op de oranje, maar wel de minnen bij elkaar

Tevens wil ik gewone huiskamer luidspekers op de radio aansluiten, en deze zijn helaas 8ohm.
Nu heb ik ze parallel staan op 1 kanaal, en kan hij natuurlijk meer volume produceren als beide apart op een kanaal. Kun je hier gewoon een extra weerstand 8 ohm parallel bijzetten?? En wat moet het wattage dan wel niet zijn van die weerstand?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Wat dat piepen is weet ik niet,

Wat ik wel weet is dat je die 8 Ohm speakers zonder problemen appart aan een uitgang kunt hangen

Repareren doe je zo.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 21:39
De pieptoon komt van het schakelen van de voeding en/of lek van de oscillator.

Een standaard computer voeding is kwalitatief niet goed genoeg gebleken om in audio te gebruiken. In de High End audio worden sinds een jaar of zeven wel geschakelde voedingen gebruikt maar die zijn een jarenlange doorontwikkeling t.o.v. de standaard computer voeding.

Wat je kunt doen is bij de autoradio een buffer elco neerzetten eventueel met een kleine serieweerstand tussen de voeding en de radio om de spanning beter af te vlakken. Bij buizenversterkers passen ze meestal een serieschakeling van spoel en buffercondensator toe. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Verwijderd

Moet je die autoradio niet zekeren?

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Ontstoringsfiltertje ertussen zetten.

• Robindev
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11-2023
Ik weet van pioneer dat het app ook gaat piepen als het app de voeding niet oke vind. Als we deze app testen gebruiken we ook meestal een gestabiliseerde voeding van 15(ja 15 geen 12) volt.

Over de speakers, als je ze nu parralel hebt aangesloten kan je ze zeker appart doen. Een hogere weerstand van de speaker(door niet er 2 parralel aan te sluiten) mag altijd! Geen weerstand ertussen oid! een speaker is niet lineair in zijn weerstand over zijn frequentiegebied. een weerstand is dit wel, hierdoor beinvloed de weerstand het geluid als een filter..

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19
- ivm. het piepen: belast de 5V eens wat zwaarder, kan zijn dat het dan helpt.

- ivm. de luidsprekers: stel, je radio haalt 10W in 8 ohm en 20W in 4 ohm. Nu heb jij beide speakers parallel gehangen op 1 uitgang, omdat je dan 20W haalt. Die 20W is echter verdeeld over 2 speakers, dus 10W per speaker, maw. krak hetzelfde als wanneer je elke speaker op een aparte uitgang zou aansluiten.

Een weerstand parallel zetten is ook onzin, dan stook je gewoon 10W in de speaker en 10W in de weerstand, niet echt nuttig :)
Pagina: 1