[access] myodbc koppeling werkt, behalve verwijderen records

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Ik heb een database die rechtstreeks gekoppeld is aan de MySQL-server die draait op Windows XP. Die server is geheel in eigen beheer, dus alles is (gelukkig) aan te passen. Op diezelfde server draait ook Apache en daarop is PHPMyadmin geinstalleerd. Via dat laatste is alles in de database prima te bewerken.

Het punt is nu dat bewerken en toevoegen van records prima gaat. Verwijderen echter niet. De volgende cryptische melding verschijnt:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.ru.nl/mark.jansen/access-myodbc-verwijderen.jpg
[Microsoft][ODBC-stuurprogrammabeheer] Het SQL-type ligt buiten het bereik (#0)

Ik heb al geprobeerd om de index-type te veranderen van bijv. INT naar DOUBLE, of de lengte van INT te vergroten of zo. Dat helpt allemaal niets. Bovendien is het index-getal (7 karakters) nu ook weer niet enorm lang of zo.

Heeft iemand enig idee waar dit mee te maken heeft? En vooral: waarom wil verwijderen niet, maar al het andere wel? Vooral dat vind ik erg vreemd; erg lastig te beginnen te zoeken naar de oorzaak.

Alvast bedankt!

• TromboneFreakus
Kleine aanvulling: de user heeft rechten tot verwijderen, ook werken met de user root helpt niets.

De options in het dsn-bestand staan nu op 3, wat volgens MySQL zelf het beste is voor Access.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:44
Hoe verwijder je die records ?

Kan het te maken hebben met die datums ? Ik zie niet direct een reden voor die foutmelding... Ik snap niet waarom het verwijderen niet zou lukken, en wat het te maken heeft met die gegevens-types...
Je hebt toch geen tabel gekoppeld aan deze tabel, die gelinkte records heeft met het record dat je wilt verwijderen ?

https://fgheysels.github.io/

• TromboneFreakus
whoami schreef op zondag 31 juli 2005 @ 17:36:
Hoe verwijder je die records ?
Gewoon via de standaard werkwijze van Access: hetzij een record selecteren en drukken op DELETE op toetsenbord, hetzij via Bewerken => Record verwijderen
Kan het te maken hebben met die datums ? Ik zie niet direct een reden voor die foutmelding... Ik snap niet waarom het verwijderen niet zou lukken, en wat het te maken heeft met die gegevens-types...
Je hebt toch geen tabel gekoppeld aan deze tabel, die gelinkte records heeft met het record dat je wilt verwijderen ?
De datum-kolom is de index-kolom op de server met TIMESTAMP als default. De meest linker kolom is de primary-kolom met een AUTO_INCREMENT optie aan staan. Overigens heb ik ook al geprobeerd dat laatste eens uit te zetten of de index uit de timestap-kolom te verwijderen. Zonder succes.

Alle koppelingen zijn verder uit Access verwijderd. Ik kan ook zonder problemen de tabel uit Access halen (althans, de verwijzing naar de server) en hem opnieuw erin zetten. Dat zou bij gekoppelde tabellen in Access anders een hoop gezeur in foutmeldingen opleveren...

[ Voor 1% gewijzigd door TromboneFreakus op 31-07-2005 17:45 . Reden: een keer index moest primary zijn, sorry... :( ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:44
Maak eens een SQL query waarbij je gewoon dat record probeert te deleten.

Access zal dat timestamp (unix timestamp ? ) type ws niet kennen.

https://fgheysels.github.io/

• TromboneFreakus
whoami schreef op zondag 31 juli 2005 @ 17:45:
Maak eens een SQL query waarbij je gewoon dat record probeert te deleten.
Online deleten gaat goed, dus de uiterste oplossing is idd via VBA-code de query uitvoeren. Maar ja... het idee van MyODBC is toch juist dat je een-op-een hetzelfde kunt werken?
Access zal dat timestamp (unix timestamp ? ) type ws niet kennen.
Jawel, dat is geen probleem. Maak ik nl. in de tabel een record aan door alle kolommen te vullen behalve primary en index (=timestamp), dan worden die beide keurig ingevuld zodra in dan middels TAB naar het volgende record ga. Dat gebeurt allemaal goed en heel vlot.

• TromboneFreakus
Update over de status: op andere pc met dezelfde versie van Access, SP's van Office en MyODBC werkt het wel. Fantastisch natuurlijk, maar waarom het elders niet wil.... :?
Pagina: 1