Vragen over SATA, SATAII en RAID

Pagina: 1
Acties:
  • 4.273 views sinds 30-01-2008

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-01 14:39

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Hey! Ik ben van plan om binnenkort mijn systeem wat up te graden, en een nieuwe, snellere HD is een van de zaken die aan vernieuwing toe zijn.

Nou heb ik een hoop vragen, en ik kan nergens een goed antwoord vinden...vandaar deze post.

1. Wat is nu precies het verschil tssn SATA en SATAII? Alleen de bandbreedte? Is dit een groot verschil in snelheid?
2. Wat is nu precies RAID, en wat win je daarmee. Hier schijn je ook weer verschillende versies van te hebben, het is me niet duidelijk.
3. Ik ben van plan om een Maxtor schijf te kopen, maar ik zie dat zij geen SATAII schijven hebben bij pricewatch....waarom is dit?
4. Hoe kun je zien of een moederboard NCQ (native command queuing) ondersteund? Ik ben bijv. van plan om een Asus A8N-E aan te schaffen, maar ik kan niet vinden of die plank de functie daadwerkelijk ondersteund.

Bedankt iig voor het kijken hiernaar, ik weet dat het een hoop vragen zijn, maar ik hoop zo wat meer "wijsheid" te vergaren omtrent het hele HD gebeuren. Alle hulp is welkom!

Thnx!

Michiel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

quelake schreef op zondag 31 juli 2005 @ 16:45:
Hey! Ik ben van plan om binnenkort mijn systeem wat up te graden, en een nieuwe, snellere HD is een van de zaken die aan vernieuwing toe zijn.

Nou heb ik een hoop vragen, en ik kan nergens een goed antwoord vinden...vandaar deze post.

1. Wat is nu precies het verschil tssn SATA en SATAII? Alleen de bandbreedte? Is dit een groot verschil in snelheid?
S-ATA doet 150MB/s max, S-ATAII doet 300MB/s max
Serial ATA FAQ
2. Wat is nu precies RAID, en wat win je daarmee. Hier schijn je ook weer verschillende versies van te hebben, het is me niet duidelijk.
RAID FAQ
3. Ik ben van plan om een Maxtor schijf te kopen, maar ik zie dat zij geen SATAII schijven hebben bij pricewatch....waarom is dit?
Waarschijnlijk hebben ze die nog gewoon niet. S-ATAII is over het algemeen nog niet echt ingeburgerd. Het bestaat al een tijdje, maar vrijwel alles is nog S-ATA
4. Hoe kun je zien of een moederboard NCQ (native command queuing) ondersteund? Ik ben bijv. van plan om een Asus A8N-E aan te schaffen, maar ik kan niet vinden of die plank de functie daadwerkelijk ondersteund.
Lees de manual?
Bedankt iig voor het kijken hiernaar, ik weet dat het een hoop vragen zijn, maar ik hoop zo wat meer "wijsheid" te vergaren omtrent het hele HD gebeuren. Alle hulp is welkom!
Kijk eens in de FAQs van dit subforum, daar staan eigenlijk al je vragen al in beantwoord.

Verwijderd

quelake schreef op zondag 31 juli 2005 @ 16:45:
Ik heb de A8N-E wel, waar kan ik kijken voor je of ie NCQ (wat het ook mag wezen) ondersteund?

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-03 13:38

gakkethijs

niks

volgens mij als je mobo s-ata II ondersteunt heeft het ncq. tenminste dat dacht ik

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 19:35

VisionMaster

Security!

gakkethijs schreef op zondag 31 juli 2005 @ 17:01:
volgens mij als je mobo s-ata II ondersteunt heeft het ncq. tenminste dat dacht ik
Volgens mij hoeft dat niet perse ... afaik is s-ata 2 een verzameling van technologieen bovenop s-ata.
De meeste s-ata 2 controllers ondersteunen wel NCQ. TCQ is weerzeldzaam als dat wordt ondersteunt. Meestal in de oudere en luxere uitvoeringen van s-ata controllers.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

SATA - II
Dit is dus geen standaard, protocol of specificatie !!!
Het was ooit (of is) de naam van een bepaalde groep die zich bezig hield met SATA spul, maar het staat dus volledig los van NCQ etc.

Maar jah.... dan krijg je dus die marketing jongens...
Die hebben dat SATA II pas echt de wereld in geholpen, want het 'staat wel aantrekkelijk' want de gemiddelde persoon ziet "MB-X met SATA" en "MB-Y met SATA II". Welke denk je dat hij/zij koopt? Uiteraard... die MB van merk Y, terwijl ze beiden uiteindelijk exact hetzelfde kunnen mbt SATA.

Just my 2 cents

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-01 14:39

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
@ TK: Als het goed is moet dat bij de documentatie over SATA staan...het is een functie die sommige SATA (II?) schijven hebben, dus daar zou je dan moeten zoeken. Bedankt iig!!

@ the rest: Heel erg bedankt voor de info, ik zal de FAQs eens zeer goed gaan doorlezen, maar op de een of andere manier kan ik hier nooit de benodigde FAQs vinden :S

thnx!

Michiel

Verwijderd

[b]Terw_Dan schreef op zondag 31 juli 2005 @ 16:51:
Waarschijnlijk hebben ze die nog gewoon niet. S-ATAII is over het algemeen nog niet echt ingeburgerd. Het bestaat al een tijdje, maar vrijwel alles is nog S-ATA
Maxtor heft wel al SATAII (voor zover we deze term mogen gebruiken) schijven. Namelijk de Diamondmax 10 reeks en ik denk ook de maxline III reeks. Deze schijven hebben sataII features zoals NCQ alleen is hun theoretische maximum snelheid nog 150 ipv 300. (En zeg nu zelf: 150 is voorlopig nog genoeg voor zo'n schijf...)

Verwijderd

quelake schreef op zondag 31 juli 2005 @ 17:27:
@ TK: Als het goed is moet dat bij de documentatie over SATA staan...het is een functie die sommige SATA (II?) schijven hebben, dus daar zou je dan moeten zoeken. Bedankt iig!!

@ the rest: Heel erg bedankt voor de info, ik zal de FAQs eens zeer goed gaan doorlezen, maar op de een of andere manier kan ik hier nooit de benodigde FAQs vinden :S

thnx!

Michiel
In het boekje zie ik er niks over staan, maar hier wel:

http://forum.ncix.com/for...1&overclockid=0#msg878004

en ook hier:

http://www.aware.ch/product_info.php?products_id=3733
Storage
-4x SATA 2 (3Gbit/s, 300Mo/s potentially) supporting NVRaid (0,1, RAID 0+1, JBOD), NCQ, ATAPI and Hotplug (native NF4)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2005 17:48 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

quelake schreef op zondag 31 juli 2005 @ 17:27:
maar op de een of andere manier kan ik hier nooit de benodigde FAQs vinden :S [norml]:?[/]

Michiel
Ze staan gewoon bovenaan in elk subforum geplakt :) Hier in Opslagmedia & I/O Controllers is dat dus de OM FAQ / Beleid. De Serial ATA FAQ en de RAID FAQ staan gewoon in de inhoudsopgave van de OM FAQ gelinkt.

FAQ-gevalletje, dicht dus.

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 31-07-2005 19:21 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.