Ik ben begonnen met het omzetten van videobanden naar DVD's via de VIVO van mijn ATI Radeon x800xl. Ik ben al een aardig eind met leren en kan op zich alle stappen al maar ik heb bij het opnemen vanaf mijn videorecorder op sommige momenten last van artifacts:
Deze is goed:

En dan komt hierna het volgende voor een paar seconden in beeld

Hierbij blijven een paar verticale lijnen van een eerder frame staan maar gaan de andere lijnen wel verder.
Dit komt in een capture van een half uur zo'n 4 keer voor.
Deze artifacts staan niet op de videoband zelf. Ik capture in VirtualDub. Bij het opnemen vanaf een videocamera met hi8 bandje is het me nog niet opgevallen maar die opname heb ik (naja, het was voor een vriend, en hij heeft het zelf nog niet bekeken geloof ik) niet goed bekeken. Beide apparaten waren aangesloten via een composite video kabeltje.
Mijn vragen zijn als volgt:
- Wat is dit/Hoe heet het/Waar komt het vandaan?
- Kan ik het voorkomen?
- Kan ik het achteraf 'wegpoetsen' d.m.v. een filter?
Ik heb al gegoogled, geGoTsearched, captureguides & faqs doorgelezen maar ben dit volgens mij nog niet tegengekomen. Het lijkt me echter dat het wel vaker zal voorkomen dus vandaar deze vraag
Alleen een naam voor het verschijnsel kan me waarschijnlijk al een stuk verder helpen.
Deze is goed:

En dan komt hierna het volgende voor een paar seconden in beeld

Hierbij blijven een paar verticale lijnen van een eerder frame staan maar gaan de andere lijnen wel verder.
Dit komt in een capture van een half uur zo'n 4 keer voor.
Deze artifacts staan niet op de videoband zelf. Ik capture in VirtualDub. Bij het opnemen vanaf een videocamera met hi8 bandje is het me nog niet opgevallen maar die opname heb ik (naja, het was voor een vriend, en hij heeft het zelf nog niet bekeken geloof ik) niet goed bekeken. Beide apparaten waren aangesloten via een composite video kabeltje.
Mijn vragen zijn als volgt:
- Wat is dit/Hoe heet het/Waar komt het vandaan?
- Kan ik het voorkomen?
- Kan ik het achteraf 'wegpoetsen' d.m.v. een filter?
Ik heb al gegoogled, geGoTsearched, captureguides & faqs doorgelezen maar ben dit volgens mij nog niet tegengekomen. Het lijkt me echter dat het wel vaker zal voorkomen dus vandaar deze vraag