Toon posts:

[VirtualDub] Artifacts (verticale lijnen) bij capturen VHS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben begonnen met het omzetten van videobanden naar DVD's via de VIVO van mijn ATI Radeon x800xl. Ik ben al een aardig eind met leren en kan op zich alle stappen al maar ik heb bij het opnemen vanaf mijn videorecorder op sommige momenten last van artifacts:

Deze is goed:
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/van.bokhorst/goed.jpg

En dan komt hierna het volgende voor een paar seconden in beeld
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/van.bokhorst/artifact.jpg

Hierbij blijven een paar verticale lijnen van een eerder frame staan maar gaan de andere lijnen wel verder.

Dit komt in een capture van een half uur zo'n 4 keer voor.

Deze artifacts staan niet op de videoband zelf. Ik capture in VirtualDub. Bij het opnemen vanaf een videocamera met hi8 bandje is het me nog niet opgevallen maar die opname heb ik (naja, het was voor een vriend, en hij heeft het zelf nog niet bekeken geloof ik) niet goed bekeken. Beide apparaten waren aangesloten via een composite video kabeltje.

Mijn vragen zijn als volgt:
- Wat is dit/Hoe heet het/Waar komt het vandaan?
- Kan ik het voorkomen?
- Kan ik het achteraf 'wegpoetsen' d.m.v. een filter?

Ik heb al gegoogled, geGoTsearched, captureguides & faqs doorgelezen maar ben dit volgens mij nog niet tegengekomen. Het lijkt me echter dat het wel vaker zal voorkomen dus vandaar deze vraag :) Alleen een naam voor het verschijnsel kan me waarschijnlijk al een stuk verder helpen.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Die verticale lijnen zijn beeldlijnen die blijven staan door incorrecte fields. (Halve frames) Waarschijnlijk dropt ie fields omdat de kwali van de bronband te slecht is. VHS en Hi 8 (analoog en consumer) zijn een drama wat dat betreft. Je zou kunnen proberen om precies die stukken nog eens te cappen en er dan weer tussen te monteren. De kans is groot dat dit niet lukt trouwens. Er is immers informatie "weg". Hetgeen jij ziet zijn verticale beeldlijnen die blijven staan in het filmpje omdat er geen compleet frame aanwezig is.
Je kan ook de stukken wegknippen en dan alles weer aan elkaar plakken. Ik wordt ook wel eens gevraagd om VHS of HI8 om te zetten naar DVD en hoe ouder (en meer versleten) de band, hoe groter de kans op dropped frames of fields. Ik gebruik meestal een beeldmixer die het signaal stabiliseert want anders klapt de capturesoftware er om de haverklap uit. De frames die weg of niet compleet zijn knip ik dan meestal weg. 2 a 3 frames is de grens dat je oog dit gaat merken. Aangezien het bij jou hele seconden duurt, lijkt het erop dat er 1 frame incompleet is; speler os sotfware laat 1 field staan en gaat verder, NA x seconden verdwijnt het field. Check eens of de tijd dat het field blijft staan hetzelfde is bij de 4 x dat het voorkomt. Check ook eens wat er gebeurt als je 1 frame wegknipt (1e frame met storing) en je het filmpje dan afspeelt.

[ Voor 13% gewijzigd door under-world op 31-07-2005 15:54 ]