[XP] netwerk coax en utp

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• out of range
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Oude situatie:

2 pc's (Windows XP Pro), verbonden via een coax netwerkkabel. Beide pc's bellen in via ISDN.
Op pc A draait een applicatie die geeft waardes weer (temperatuur, luchtvochtigheid enz.) via het netwerk kan dit ook op pc B, die in een ander pand staat.

Afbeeldingslocatie: http://img257.imageshack.us/img257/5516/tekening7dl.th.jpg

Nieuwe situatie:

ADSL!

Op pc B wordt regelmatig geinternet dus moest daar ADSL komen. In pc B zit een 3Com 3c900b Combo ethernet kaart waarvan de BNC aansluiting wordt gebruikt. Onboard zit een Intel nic waarop nu de Speedtouch 510 zit aangesloten. Deze stond altijd uitgeschakeld maar moest ingeschakeld worden, als dat dus gebeurt werkt de verbinding tussen pc A en B niet meer.

Afbeeldingslocatie: http://img257.imageshack.us/img257/6196/tekeningnieuw3tf.th.jpg

Wat is hiervoor de beste oplossing? Een hubje met utp en een coax aansluiting, of kan het ook met een netwerkbrug?

Of nog iets anders...

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
Verander het subnet eens van die BNC kaarten, waarschijnlijk werkt het dan wel

Verwijderd

Voordat je alles overhoop haalt....
De oude situatie zou gewoon moeten kunnen samenwerken met de extra NIC gebruikt voor de speedtouch. Zorg wel voor andere IP netwerk ranges.

• out of range
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 15:05:
Voordat je alles overhoop haalt....
De oude situatie zou gewoon moeten kunnen samenwerken met de extra NIC gebruikt voor de speedtouch. Zorg wel voor andere IP netwerk ranges.
dat het coax netwerk in de range 192.168.0.X blijft en het utp netwerk bijv. in 192.168.1.X ?

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 16:37
Als daarbij je subnetmasker 255.255.255.0 is dan kan dat ja

• out of range
  • Niet online
Ik heb inmiddels de IP configuratie van het Speedtouch modem veranderd naar 192.168.1.X maar het probleem blijft hetzelfde, het vreemde is dat ik het ip adres op het coax netwerk 192.168.0.1 wel kan pingen, maar de applicatie die draait kan niet meer gestart worden, iemand nog iedeën?

Verwijderd

out of range schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 13:14:
Ik heb inmiddels de IP configuratie van het Speedtouch modem veranderd naar 192.168.1.X maar het probleem blijft hetzelfde, het vreemde is dat ik het ip adres op het coax netwerk 192.168.0.1 wel kan pingen, maar de applicatie die draait kan niet meer gestart worden, iemand nog iedeën?
Gebruikt die applicatie een harde ip configuratie, misschien moet je een ini bestandje of een config aanpassen?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik zou het ook in de applicatie zoeken. Als pingen werkt dan is er gewoon goed netwerk. Is er nog iets meer bekend over die applicatie? ( als er coax ligt zal het wel oud zijn?)

Moet je die applicatei starten op PC -A of PC B?

Kun je beide kanten op pingen? en post eens een ipconfig/all van pc B (liefst beiden).

offtopic:
PS, via "internet delen" of routeren zou je ook het internet nog naar PC A kunnen doorleiden zonder extra hardware.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• out of range
  • Niet online
leuk_he schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 13:26:
Ik zou het ook in de applicatie zoeken. Als pingen werkt dan is er gewoon goed netwerk. Is er nog iets meer bekend over die applicatie? ( als er coax ligt zal het wel oud zijn?)

Moet je die applicatei starten op PC -A of PC B?

Kun je beide kanten op pingen? en post eens een ipconfig/all van pc B (liefst beiden).

offtopic:
PS, via "internet delen" of routeren zou je ook het internet nog naar PC A kunnen doorleiden zonder extra hardware.
ik kan wel beide kanten op pingen als de Intel nic is ingeschakeld, alleen kan de applicatie geen server vinden

de coax verbinding maakt gebruik van een harde ip configuratie en het utp/adsl netwerk dhcp

IPCONFIG van pc A:

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: server
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter UTP: (wordt niet gebruikt)

Status van medium . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-50-70-52-1E-39

Ethernet-adapter Coax Alliance:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
D-Link DE-528 Ethernet PCI Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-50-BA-CA-AE-B5
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : (geen)

IPCONFIG van pc B:

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: mts
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype . . . . . . . . . . : broadcast
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : lan

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
3Com 3C900B-COMBO Ethernet Adapter (Generic)
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-10-4B-B6-61-38
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.3
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

Ethernet-adapter LAN-verbinding 2:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
Intel(R) PRO/100 VE Network Connection
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-11-11-66-CE-BB
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.10
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
Lease verkregen . . . . . . . . . : dinsdag 2 augustus 2005 11:43:26
Lease verlopen . . . . . . . . . : dinsdag 2 augustus 2005 13:43:26

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

heeft je adsl modem meerdere aansluitingen? dan zou ik gewoon PC B via UTP er aan hangen, en de coax spullen niet meer gebruiken.
en anders kan je overwegen een switch te kopen.
UTP netwerken kunnen sowieso sneller als coax (10Mbps tegen 100Mbps of zelfs 1Gbps)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• out of range
  • Niet online
pc B is nu aangesloten via utp en pc A via utp aansluiten is een grote investering omdat dan alles vernieuwd moet worden, want pc A hangt aan een 'kascomputer' (glastuinbouw)

en een tweede 3COM combo netwerkkaart in pc B zetten en van de ene de coax en van de andere de utp uitgang gebruiken, zou dat het probleem verhelpen?

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

out of range schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 12:47:
[...]

IPCONFIG van pc A:
Standaardgateway. . . . . . . . . : (geen)

IPCONFIG van pc B:

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.0.1

Ethernet-adapter LAN-verbinding 2:

Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
2 gateways op pc B (1 werkt er maar, zou die 192.168.0.1 weghalen)
Geen op pc A 8)

Vreemd, maar niet de oorzaak je probleem.

Zou DNS van PCA ook e.v.t naar PC B laten wijzen?

Belangrijker is het toch om iets van de applicatie boven water te halen. Hoe connect die applicatie? Kun je daar iets over vinden? Zoekt hij een hostname, gebruikt hij netbios? Blijft hij geconnect als je eerst de utp eruit trekt, connect en dan de utp er weer in stopt?

Overigens zijn er wel hubs(nog geen switch gezien) waar je zowel UTP als coax(of bnc) op aan kunt sluiten, al moet je die weliicht op de 2e hands markt zoeken. Dan kun jer 1 netwerk van maken. Ik neem aan dat het vervangen van de coax kabel door een utp kabel een duurdere bedoening is?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb dit probleem ook weleens meegemaakt, ook met klimaatcomputers die nog via BNC werkten. Vaak legden wij een 100mbit UTP netwerk aan, en door middel van een UTP --> BNC convertor kon die klimaatcomputer er ook op. Zit je iig niet meer te worstelen met oude BNC rommel met 10mbit hubjes :)

offtopic:
Toevallig Priva Integro spul?

Hier stond een dode link.

• out of range
  • Niet online
Het gaat idd om Priva.

Priva zoekt denk ik op hostname, als het programma gestart word en het gaat goed dan staat er @server, en zo heet pc A. Als het programma niet gestart kan worden staat er 'could not connect to server'. Het vreemde is (heb ik zonet ontdekt) dat als Priva gestart is en daarna wordt de Intel nic ingeschakeld ze het wel beiden doen tegelijkertijd. Daarna een herstart van Priva en hij wil weer geen verbinding maken.

Verwijderd

Misschien helpt het om de volgorde om te draaien van de netwerkadapters van PC B? (Network Connections -> Advanced -> Advanced Settings...)

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

en als ze beide aan staan werkt dan "ping server"? of werkt het alleen op ip adres. (evt "server" toevoegen in host file?)

• out of range
  • Niet online
leuk_he schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 20:55:
en als ze beide aan staan werkt dan "ping server"? of werkt het alleen op ip adres. (evt "server" toevoegen in host file?)
ping server werkt ook
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 20:46:
Misschien helpt het om de volgorde om te draaien van de netwerkadapters van PC B? (Network Connections -> Advanced -> Advanced Settings...)
:) idd, LAN verbinding 1 (coax) als eerste ingesteld en het werkt zoals het moet

Thank you all !!! _/-\o_
Pagina: 1