[ROUTER] Lease time

Pagina: 1
Acties:
  • 2.843 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142006

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik zit al een tijdje met een probleem in mijn maag.
Een aantal weken geleden heb ik een router gekocht om een klein thuisnetwerkje op te zetten.

Maar ik stuit tegen een probleem aan, het zit namelijk zo:

De instellingen worden maar 24 uur onthouden, na de 24 uur is het hele netwerk gewoon plat. Internet, netwerkstations, printers; allemaal onberijkbaar.

Ik heb even gekeken in de configuratie van mijn router en kwam daar iets tegen onder het kopje 'LAN', namelijk het veld 'Lease Time'. Dit veld stond standaard op 1 (1 dag dus), dit heb ik echter veranderd in 200. In de hoop dat de instellingen van het IP adres nu 200 dagen zouden blijven bestaan.

Maar dit helaas tevergeefs, hetzelfde probleem blijft optreden.
Telkens precies 24 uur na de laatste configuratie ligt het gehele netwerk weer netjes plat.

Hieronder vind je een screenshot van de pagina waar hetgeen valt in te stellen.
Misschien is dat niet het probleem en moet ik het ergens anders zoeken, maar op dit moment heb ik nog geen geniale ingeving gekregen. :9
Afbeeldingslocatie: http://img348.imageshack.us/img348/8808/router5sh.th.jpg

Wie kan mij verder helpen met dit irritante probleem?

Met vriendelijke groeten,
Matthias Trip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3908

Heb je de settings ook in de flash opgeslagen en de router gereboot?

Gaat heel je netwerk plat of alleen van de computer waarvan de DHCP-lease is verlopen?

Als je een nieuwe DHCP-lease op het station aanvraagt met:
- ipconfig /release *
- ipconfig /renew *

werkt het dan weer?

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 3908 op 31-07-2005 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 3908 schreef op zondag 31 juli 2005 @ 14:48:
Heb je de settings ook in de flash opgeslagen en de router gereboot?
Tot zover ik weet wel ja.

Ik heb het kopje 'Save' in ieder geval voor me gehad en kreeg netjes de melding dat alles succesvol was opgeslagen en dat de router was gereboot.

Ik heb hetgeen geprobeerd wat je hierboven opsomde, maar dat mocht helaas ook niet baten.
Het vernieuwen van het IP adres brengt de benodigde problemen met zich mee. Daar loopt het steeds op vast, dat het IP adres niet vernieuwd kan worden.

Zogauw de 24 uur na de laatste configuratie achter de rug is zijn alle computers in het netwerk niet meer in staat om op het internet te komen, de enigste oplossing is dus dan ook de router opnieuw instellen via het bijgeleverde programma.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 142006 op 31-07-2005 15:05 . Reden: Bericht boven deze is veranderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83318

Ik heb er niet veel verstand van maar misschien dat je de lease-time korter dan 24 uur moet maken. Bijvoorbeeld 12 uur. Misschien dat ie dan elke 12 uur opnieuw least oid. Het is het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
200 dagen zou zo maar eens buiten de geldige waarden kunnen vallen.
Probeer eens 2 dagen of 12 uur.

Weet je zeker dat er geen firewall is die je dhcp request blokkeert ?
Heb je al eens gekeken op de site van de fabrikant van je router of gemaild naar ze, of het een known issue is, en of er misschien een firmware update beschikbaar is ?

Stel één pc eens statisch in, en kijk dan na die dag of die nog wel naar buiten kan.

Wat staat er in je logging van zowel de router als je pc ?

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Ik weet niet wat voor router je precies hebt maar het kan zijn dat hij gewoon stuk is het kan ook zo zijn dat iemand je configuratie weggooid dan wel via je wan interface omdat het standaard wachtwoord nog aan staat of de beveiliging van de router niet goed staat of via een eventuele draadloze netwerk aansluiting. Ik sta regelmatig bij mensen voor de deur die hun router uit de doos gehaald hebben en aangesloten het draadloze netwerk staat dan gewoon openen en het wachtwoord is vaak admin/admin.

Loop de handleiding nog eens na en kijk of je daar nog iets kan vinden verder kun je ook nog kijken of er nog software updates (firmware) voor je router beschikbaar is.

De Leasetijd waar je het over hebt is de tijd dat een via DHCP verkregen ip adres geldig is. aangezien jou router ook de hele configuratie kwijt is denk ik niet dat dat het probleem is. Maar stel je router eens in en sla de config op en haal de voedingsstekker er even uit en prik deze weer terug om te kijken of het geheugen waar je router z`n config op wil slaan wel goed is als je router namelijk gelijk de instellingen weer kwijt is moet je hem terugbrengen naar de winkel want dan is tie gewoon niet in orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de lease time veranderd naar 3 dagen, dit heeft echter geen effect op de informatie dat getoond wordt bij de details van de lan verbinding. (LAN icoontje -> Ondersteuning -> Details..)

De router is, zover ik weet, prima.

Bestaat er geen mogelijkheid dat alle IP's 1 maal toegekend worden en daarna allemaal vast blijven?
Dus dat de DHCP server niet om de x aantal uren/dagen de IP's hoeft te vernieuwen?

Of is dat simpelweg onmogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Anoniem: 142006 schreef op zondag 31 juli 2005 @ 15:50:
Ik heb de lease time veranderd naar 3 dagen, dit heeft echter geen effect op de informatie dat getoond wordt bij de details van de lan verbinding. (LAN icoontje -> Ondersteuning -> Details..)
Heb je ipconfig /renew gedaan ? Denk het niet. Dan zie je de nieuwe settings dus ook niet, omdat je pc nog een geldig adres heeft en 50% van de lease tijd nog niet verstreken is.
De router is, zover ik weet, prima.
Je hebt zelf een topic geopend. Maar als ie prima is, veel plezier ;)
Bestaat er geen mogelijkheid dat alle IP's 1 maal toegekend worden en daarna allemaal vast blijven?
Dus dat de DHCP server niet om de x aantal uren/dagen de IP's hoeft te vernieuwen?

Of is dat simpelweg onmogelijk?
Weet je wat het nut van dhcp is ?
Maar stel alles statisch in, dan heb je jouw probleem niet.
En geef antwoord op vragen die eerder gesteld worden door mensen die _jou_ proberen te helpen.

Leesvoer : meer info

[ Voor 6% gewijzigd door aZuL2001 op 31-07-2005 16:10 . Reden: Leesvoer linkje added ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aZuL2001 schreef op zondag 31 juli 2005 @ 16:01:
[...]

Heb je ipconfig /renew gedaan ? Denk het niet. Dan zie je de nieuwe settings dus ook niet, omdat je pc nog een geldig adres heeft en 50% van de lease tijd nog niet verstreken is.

[...]

Je hebt zelf een topic geopend. Maar als ie prima is, veel plezier ;)

[...]

Weet je wat het nut van dhcp is ?
Maar stel alles statisch in, dan heb je jouw probleem niet.
En geef antwoord op vragen die eerder gesteld worden door mensen die _jou_ proberen te helpen.

Leesvoer : meer info
Ik heb nog geen ipconfig /renew uitgevoerd. Aangezien die actie altijd al gefaald is bij mij denk ik dat het deze keer ook weinig zal uithalen, behalve dan dat ik een foutmelding krijg.

Ik wil alles gerust statisch invullen, als het mijn probleem verhelpt.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 08:13

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Anoniem: 142006 schreef op zondag 31 juli 2005 @ 18:15:
[...]

Ik wil alles gerust statisch invullen, als het mijn probleem verhelpt.. :D
Dat verhelpt alleen (wel zeker) je probleem als het probleem de lease tijd is.

affijn, dump eens de output van "ipconfig /all". (bij voorkeur de output van een netwerk dat al 23 uur draait).

Je zou ook (perongeluk) een 2e dhcp server hebben kunnen draaien (internet delen......) statisch instellen helpt ook daar goed tegen. :9

PS, ip, gateway & dns uiteraard invullen bij statische gegevens.

[ Voor 8% gewijzigd door leuk_he op 31-07-2005 21:01 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
C:\Documents and Settings\Matthias Trip>ipconfig /all

Windows IP-configuratie

Host-naam  . . . . . . . . . . . .: laptop
        Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
        Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
        IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
        WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
        Beschrijving . . . . . . . . . . .:
          Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0A-E4-A7-82-CA
        DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
        Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.129
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.254
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
        Lease verkregen . . . . . . . . . : maandag 1 augustus 2005 14:56:32
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : dinsdag 2 augustus 2005 14:56:32

Dat is de output van ipconfig /all.
Deze verbinding is nu tegen de 8 uur actief.

Ik zie net dat er geen hol van klopt, want het is nu nog geen maandag, dus hoe kan dan in godsnaam de lease verkregen zijn. |:(
Pagina: 1