Garantievraag laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
Hoi,

Na een behoorlijke zoektocht hier over GoT blijf ik met een grote onduidelijkheid zitten. De topics over dit onderwerp uit 2001 geven wel enig uitsluitsel maar het lijkt me dat die niet meer helemaal up to date zijn.

Wat is mijn vraag?

Stel, ik koop een laptop van IBM, ze maken reclame met sterkle laptops etc. Nu geven ze standaard echter maar 1 jaar garantie, je kan tot 3 jaar bijkopen voor bijna 300 euro.

De Europese wetgeving schrijft een termijn van 2 jaar voor bij mijn weten. Ik lees ook diverse dingen over wel/niet vergoeden na de garantietermijn en de te verwachten levensduur.

Kan iemand mij vertellen hoe en wat het zit als je dat ding met standaard garantie koopt en na 3 jaar laat je mobo ineens een stoot rook los die er niet meer in kan

Thnx alvast :)

Verwijderd

koop jij een laptop van het merk IBM bij een verkoper, of koop jij een laptop bij IBM ? maakt nogal een verschil.. in de 1e situatie heeft IBM na zijn fabrieksgarantie niets meer (direct) met jou te maken.. in de 2e situatie wel ..

• plukke
Sorry, ik koop hem uiteraard als consument bij een nog niet vastgestelde shop. Aan jou reactie te lezen is het dus aan de shop of ze wel/geen garantie verlenen? Hier zijn toch richtlijnen voor hoop ik?

[ Voor 45% gewijzigd door plukke op 31-07-2005 14:41 ]

Verwijderd

hier zijn zeker richtlijnen voor .. om mezelf maar even te quoten:
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 16:34:

ene richtlijn.. met de vermelding dat je je niet direct op richtlijnen kunt beroepen.
Nu ga je voor garantie de volgende stappen af:
eerst heb je die 6 maanden, hierin lig de bewijslast bij de verkoper, dit wil zeggen: gebeurd er iets dan moet er vanuit gegaan worden dat het defect al reeds bestond bij de verkoop en is het aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen.

Daarna krijgen we in dit geval 1 jaar garantie, binnen deze termijn heb je met je verkoper een overeenkomst dat hij zorgt dat het product blijft werken, dat lijkt me duidelijk.

Dan komen we misschien nog bij fabrieksgarantie.. leuk .. kan niets aan jou recht of je overeenkomst met de verkoper afdoen, maar indien je garantie bij de verkoper reeds verlopen is betekend dit dat de fabriekant het artikel nog voor jouw gaat repararen (kostenloos).

Nu komen we bij het wettelijk systeem voor na de garantie, even een reminder: art. 7:6 gaat erover dat alles wat ik nu bespreek dwingend recht is, kortom: je kunt overeengekomen zijn wat je wilt, dat doet niets af van jou wettelijk rechten.
Alleereerst is er bij een defect sprake van non conformiteit 7:17 en heb je recht op nakoming (garantie) 7:21. Hieruit komt het hele verhaal "wat je ergens van mag verwachten". een wasmachine mag je verwachten dat ie 10 jaar mee gaat, als ie na 5 jaar stuk gaat buiten de garantie is ie non-conform, maar is de reparatie ook niet perse geheel kostenloos: immers de verkoper mag een vergoeding vragen voor de tijd dat je hem wel goed hebt kunnen gebruiken.

En waar komt die 2 jaar nu vandaan.. die staat nergens? .. nou die staat in de eerder vernoemde richtlijn, maar daar kon je je toch niet direct op beroepen? nee.. maar art. 7:6 lid 3 stelt dat waar ons wettelijk systeem op de een of andere manier niet zou voldoen aan de vereiste bescherming uit deze richtlijn dit geen afbruek kan doen aan de rechten voortvloeiend uit deze richtlijn.
dat is het technische verhaal ongeveer.. Nu zit er alleen een flink gat tussen recht hebben en recht krijgen. Daarbij moet je ook in acht nemen dat "verwachte levensduur" een lastig begrip is om hard te maken (wie beslist of een laptop 5 of 6 jaar mee kan gaan?) en dat het na de garantieperiode vaak vervelend is om te "bewijzen" dat het niet jou fout is.
In feite is die 3 jaar garantie tot het 2e jaar dus onzin.. en 2e-3e jaar gedeeltelijke onzin (als je het gedeeltelijke vergoeding in gedachte houd).

Je moet het vooral voor jezelf af wegen, als je laptop over 3 jaar kapot is.. wat is zo'n ding dan nog waard? (kijk nu naar 2ehands laptops uit 2002 oid). Is dat je die extra garantie waard?

Verder weet ik niets van de coulance van IBM of je mogelijke verkoper .. met dat 2e kun je altijd rekening houden bij een dure aankoop.. een net bedrijf zal je waarschijnlijk meer tegemoed komen als 1 of andere handige harry op de hoek van de straat.

het lijkt me dat een beetje fatsoenlijke winkel standaard al 2 jaar geeft

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2005 14:52 ]

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:35
Plukke het is vrij simpel. De richtlijn van 2 jaar staat niet expliciet in de wet. In principe ben je door de Nederlandse wet beter beschermd dan die 2 jaar. Jij koopt de laptop bij een bepaalde winkel en daarom heb jij in beginsel alleen maar te maken met die winkel. IBM geeft 1 jaar fabrieksgarantie en dat komt daar dus eigenlijk bovenop.

Maar er is een groot probleem. Recht hebben = niet recht krijgen. Aub hou daar rekening mee. Over drie jaar stap jij niet zomaar naar de rechter als de winkel en IBM nix meer voor je willen doen. De kosten en de restwaarde staan dan niet tot verhouding van wat jij ervoor terugkrijgt. Daarnaast zijn er ook nog een aantal bedrijven die werken met carry-in, dat betekent dat jij iedere keer de verzendkosten mag dokken als er iets aan kapot is.

Ik zou daarom altijd kiezen (bij een laptop) voor 3 jaar onsite of pick-up and return garantie.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• plukke
Thnx, ik weet voldoende

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Garantievragen horen niet thuis in een hardwareforum (los daarvan: laptops zijn geen overige hardware - Complete Systemen & Laptops is er niet voor niets...

Juridische vragen als (en andere dingen die niet specifiek computertechnisch zijn) dit kunnen in Stuffis Generalis gesteld worden, maar daar heb je nog geen toegang toe - verplaatsen heeft geen zin. Dus moet deze topic wegens off-forum op slot.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.