Toon posts:

Slecht geluid via hoofdtelefoon op ALC850 > oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb mezelf vrijwel rot gezocht hier en op het wijdere internet maar eigenlijk niets gevonden. Ik heb hier een MSI Neo2 Platinum (nForce3 250 Gb dus) met 7.1 onboard geluid, via een Realtek ALC850 AC'97 chipje. Dat werkt op zichzelf redelijk, ik krijg met verschillende luidsprekers prima geluid, maar het probleem zit 'm in het gebruik van een hoofdtelefoon. Elke hoofdtelefoon klinkt namelijk ontzettend slecht met die Realtek: blikkerig, en het belangrijkste, vrijwel geen lage- en middenlage tonen. Ik schat dat echt alles vanaf ~300 Hz sterk afvalt.

Dat is ook niet te corrigeren met de equalizer. Daarmee gaat het namelijk nog vreemder klinken, en bovendien, meer uit principe, een equalizer zou niet nodig moeten zijn bij zoiets. Nu heb ik begrepen dat de ALC850 'jack impedance sensing' heeft om te bepalen wat voor load er op de uitgangen hangt (speakers, headphones). Ik heb hoofdtelefoons van verschillende impedanties geprobeerd: el cheapo oortjes, een Sennheiser PX100 (ook redelijk licht) maar ook een Sennheiser HD565 Ovation (toch bedoeld voor min of meer audiofiel gebruik). En alle missen ze het laag en middenlaag. Nu weet ik dat een Realtek chippie bekend staat om zijn slechte geluidskwaliteit, maar te beoordelen aan de speakers die ik heb geprobeerd is hij dus wel in staat een (voor mijn doeleinden) acceptabel geluid voort te brengen, in elk geval via de gewone line-out.

Dit gebeurt niet alleen bij de hoofdtelefoonuitgang aan het frontpanel maar ook wanneer ik de hoofdtelefoon rechtstreeks in de speaker/line-out prik. Ik heb alle drivers geprobeerd van Realtek zelf, en van nVidia. BIOS geflashed, andere speakers geprobeerd, et cetera, maar het probleem blijft. Mijn vraag is dus redelijk simpel: meer mensen die onboard geluid met een ALC850 gebruiken, zoja op welk bord, en hebben jullie ook last van een dergelijke slechte kwaliteit met hoofdtelefoongebruik? En last but not least, mensen die dit probleem ook hebben met de ALC650, in het bijzonder op een Asus A7N8X-E Deluxe?

Een treffend antwoord zou mij zeer verblijden, ben al tijden op zoek :(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2005 14:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voorzichtig kickje :)

Ook niemand die de A7N8X-E deluxe heeft, met of zonder gebruik te maken van dat onboard chipje, en even voor me zou willen kijken of een hoofdtelefoon onboard normaal klinkt?

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

euh de a7n8x-e heeft toch geen realtek soundchip? die heeft toch juist de soundstorm chip?
(of is dat hetzelfde?)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, hij gebruikt de nForce2 MCP-T chip met daarin de Soundstorm-engine voor het digitale gedeelte, alleen als je een gewone analoge speakerset of headphone aansluit gaat dat altijd via een Realtek ALC650 D-A convertertje. En dat is dus het probleem, ik moet gewoon even weten of de uiteindelijke analoge output bij een gewone hoofdtelefoon een beetje acceptabel klinkt (hoeft geen niveau Audigy te zijn ofzo).

Maar in elk geval sowieso bedankt voor de reactie :P

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

haha ok, ik heb een a7n8x deluxe (dus de 'voorganger' van de a7n8x-e deluxe) en daar heb ik nooit een blikkerig geluid uit gehad met een koptelefoon. Het geluid was eigenlijk zelfs gewoon goed.

nu heb ik een a8n-e (met ALC850) en hier kraakt het geluid zo nu en dan :( geen idee hoe dat komt.

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Heb nog een A7V8X met onboard realtek ALC650 en je wil niet weten hoe blij ik werd toen ik er eindelijk dan toch maar een Audigy 2 ZS in stak. Man, wat had ik een last van slecht geluid en kraakjes en plopjes. Voor mij NOOIT meer onboard geluid, thats for sure...
Die ZS is dus echt de investering wel waard!!

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Pagina: 1