[GeForce 6600 GT (Club 3D) icm 22" CRT] Onscherp beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-12-2025

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Ik heb sinds een week een 22" CRT monitor aangeschaft. Een Compaq P1220, een scherm dat bekend staat om zijn haarscherp beeld. Maar op mijn computer geeft hij bij hogere resoluties en refresh-rates (1600x1200 >75Hz) een erg onscherp beeld. In eerste instantie dacht ik dat het aan de kabel kon liggen, die heb ik toen vervangen, zonder resultaat. Ook alle monitorinstellingen heb ik meerdere malen met verschillende test-tooltjes doorlopen (covergentie etc. is nu goed ingesteld), maar alles zonder enig resultaat. Toen heb ik een oude Matrox kaart in mijn PC gezet en deze geeft een haar scherp beeld!
Is dit een bekend probleem met alle GeForce (en ATI?) kaarten tegenwoordig?
Het is een CRT monitor dus zonder DVI aansluiting. Is hier wat aan te doen? En zo niet, welke goede (ook voor games) videokaart levert me wel een scherp beeld op?
Ik wordt er scheel van B)

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik weet niet wat voor merk kaartje het is, maar het zou kunnen dat als je er 1 te pakken hebt met een slechte filter erop het beeld idd niet scherp is. Zeker als jij een Matrox kaart hebt om het te vergelijken (die dingen waren geweldig).
Ik zou je aanraden om eens een ander merk te proberen en kijken of die hetzelfde doet.

• Platel

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Het is een Club 3D kaart zoals in de titel staat. Ik heb hem al een tijdje, dus makkelijk omruilen is er niet bij. Als ik nu een andere kaart ga kopen, met welke heb ik dan het beste beeld? Ik kan er op internet maar weinig over terug vinden. Een Matrox Parhelia is waarschijnlijk het scherpste, maar ik wil ook goede 3D prestaties (voor rond 200euro).

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-08 23:19
Ik zou niet zo snel overwegen om een nieuwe kaart te kopen hoor. Nogal zonde van je huidige kaart aangezien die het afgezien van dit probleem perfect doet.
Heb je ook al andere drivers geprobeerd? Soms geven drivers weleens problemen. En ik weet niet hoe het met de club3d uitgangen zit, maar mijn xfx heeft een dual dvi. Misschien moet je ff een andere proberen. Want het kan in principe niet aan de kaart liggen. Een 6600GT zou het perfect moeten doen op 1600*1200.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Platel

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Hij doet het slecht op beide uitgangen slecht. Er zit een DVI uitgang op, met converter en een normale analoge aansluiting. Het maakt niet uit op welke ik hem aansluit.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Shailesh schreef op zondag 31 juli 2005 @ 13:14:
Ik zou niet zo snel overwegen om een nieuwe kaart te kopen hoor. Nogal zonde van je huidige kaart aangezien die het afgezien van dit probleem perfect doet.
Heb je ook al andere drivers geprobeerd? Soms geven drivers weleens problemen. En ik weet niet hoe het met de club3d uitgangen zit, maar mijn xfx heeft een dual dvi. Misschien moet je ff een andere proberen. Want het kan in principe niet aan de kaart liggen. Een 6600GT zou het perfect moeten doen op 1600*1200.
de ervaring die ik heb met club3d is dat het op izch prima kaarten zijn, mogelijk niet de allersnelste, maar zijn prima.

Wat de TS idd zou kunnen proberen is om dmv een DVI->D-SUB verloopje zijn monitor aan te sluiten en kijken of het dan nog steeds zo'n slecht beeld geeft.
Ik heb ook tijdenlang een club3d gebruikt icm een 22" monitor en dat gaf goed beeld, ook via de DVI poort met dsub converter (tenzij ik er een BNC kabel aan hing, maar dat lag weer ergens anders).

• Platel

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Ook met converter dus een slecht beeld (zie vorige post)

[ Voor 20% gewijzigd door Platel op 31-07-2005 13:55 ]

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-08 23:19
misschien terug naar de winkel? Deze kaarten zouden nog veel hogere resoluties aan moeten kunnen (+dual monitor), en dan mag je toch verwachten dat hij het wel doet op 1600*1200...Tis zo'n ingeburgerde resolutie.
Je hebt een 6600GT, die kan dus nog geen jaar oud zijn. Ik zou zeggen, kijk ff wat de winkel er van zegt. Of post ff in het 6600gt topic, er zijn vast meer mensen die hun monitor op 1600*1200 draaien.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 17:42

jasjenl

Liab A Tymo

Zo goed als met je oude Matrox kaartje zul je de beeldkwaliteit nooit krijgen ben ik bang, nog steeds steekt wat analoge beeldkwaliteit betreft Matrox met kop en schouders boven de andere merken uit. Het verschil is wat minder erg dan vroeger en ik heb zelf de ervaring dat Ati-based kaarten over het algemeen ook nog wel wat beter zijn dan Nvidia based kaarten, maar ik denk dat je juist op dit gebied ook wel verschillen zult zien tussen in mijn ogen relatief goedkope merken als Club3d en wat duurdere merken als bijv. Asus. Matrox is op dit gebied wel het beste, maar je wilt ook goede 3d prestaties en dan moet je Matrox helaas vergeten. Misschien dus een goed idee om eens naar een Ati kaartje van een goed merk te kijken?

• Platel

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Ik zit zelf te denken aan een tweedehands PCI Matrox kaart erbij (G450 ofzo) en dan switchen tussen deze en mijn 6600 GT. Mijn monitor heeft nl. 2 ingangen. Moet ik wel voordat ik spelletjes ga doen even van monitor switchen in de windows settings.

• Platel

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Heb de nieuwste nvidia drivers net geinstalleerd (samen met de nforce drivers voor mijn mobo). Netjes eerst de oude ge-deinstalleerd. Maar het blijft net zo onscherp als eerst.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:59
al een ander scherm geprobeerd? Is misschien niet erg logisch, maar je kan het allicht proberen. En ook die vergelijken met die oude kaart. Anders eerst kijken of je een kaartje van iemand even kan lenen ofzo. Bij de pc-boer doen ze vast nie moeilijk als je een potentiele klant bent :D

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-08 15:30
welke refresh rates heb je geprobeerd (of kan je niet hoger dan 75? )
want als je matrox kaartje 75.5hz deed en deze nvidia 75.1hz kan je monitor dat wel eens niet grappig vinden. pak anders even een één of ander refresh rate tooltje erbij en probeer een beetje te klooien met pixelclock ofzo

Even niets...

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Ik weet eigenlijk niet of er nog RFI filters toegepast worden op deze kaarten. Ik weet dat de Club3D kaarten vroeger een nogal brakke 2D kwaliteit hadden. Of dit nu met ATI of Nvidia chip was. Het feit dat je matrox wel gewoon goed beeld geeft zegt al genoeg. Er is gewoon iets mis met de filters op die kaart. Helaas zal het lastig worden om dit via garantie te claimen. Omdat de kaart verder gewoon z'n werk doet. Ik zou als ik jou was gewoon opteren voor 6600GT van een ander merk (Asus, XFX, Gainward zijn redelijke merken) of een kaart kiezen op basis van een ATI chip (die in de regel toch ietjes beter zijn in 2D werk).

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Platel

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Reaktie van de winkel (4Launch):
We kunnen de kaart niet meer zo maar omruilen. We kunnen hem wel opsturen naar Club3D voor vervanging/reparatie met onderstaande klacht. Vraagt u maar een RMA aan via uw account bij onze webshop.

Na navraag hoe lang dit duurt:

Bij Club3D op het moment gemiddeld 6 weken. Ja dat is erg....maar ik kan daar niks aan veranderen. Wij kunnen daar niet tussen gaan zitten. Die kosten zijn te hoog.

Fijn dus, ik kan de videokaart eigenlijk helemaal niet missen.

• Platel

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Ik heb nu een ATI X800-Pro (van Asus) gekocht. Deze is een heel stuk scherper dan de 6600 GT van Club 3D. Het is nog geen Matrox-kwaliteit, maar er is tenminste mee te werken.

Verwijderd

Platel, bedankt!!
Wat mooi dat je net nu en hier erover praat.
Ik heb sinds 2 dagen ook een P1220 van Compaq
en vindt het scherm ook net niet scherp genoeg op
1600X1200 @100Hz.
En ik vrees dus dat het gewoon een Nvidia-probleem is,
ik heb hier namelijk een XFX 6800GT.

Ik zie ook heel lichte chromatische abberatie in de hoeken (gele en paarse randjes)
en dacht dat dat samen met de onscherpte door die standaard VGA-kabel veroorzaakt werd.

Maar nu jij dit zegt... :(
Ik ga toch proberen een degelijk VGA-kabeltje te gebruiken eerst,
ik lees dat je met UTP-kabel mooie VGA-kabeltjes kan maken, dat ga ik
eerst doen maar waarschijnlijk zal dat dus niet veel soelaas brengen.
Mja, ik wil ook nog BF2 kunnen spelen dus alleen een matrox zal niet waar zijn...

Verwijderd

waar kopen jullie die compaq monitoren ? :9
Pagina: 1