[Win2k] Quad boot, vier keer win2k

Pagina: 1
Acties:

• Het Beest
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-05-2022
Hallo,

Ik heb een vraagje betreffende het opzetten van een quad boot met windows 2000.

Ik heb het volgende in gedachten: vier partities met elk daarop windows 2000.

1ste partitie: voor huis, tuin en keuken werk zoals office, emailen, videotje kijken.
2de partitie: voor professioneel werk zoals coding, development, designing, etc.
3de partitie: voor gaming (andere instellingen van gfx kaart, e.d.)
4de partitie: voor alle probeersels van mij ;-) Hier wil ik mijn probeersels (development, e.d.) op 'loslaten' (eigenlijk een meuk-partitie)

Nu had ik zelf het volgende in gedachte: installeer eerst een basisversie met de benodigde drivers, sp's, e.d., en "kopieer" vervolgens deze partities naar 3 andere partities (even groot).
Daarna customizen van de partities.

Voor de 4de partitie wil ik op een andere partitie een image zetten, waarbij het mogelijk is om dit image terug te zetten op de meuk-partitie.

Dus vanaf bijvoorbeeld: op C:\ partitie staat default image waarmee je dan partitie F:\ kan overschrijven. Op die manier houd ik mijn development omgeving schoon (erg belangrijk).

Echter: hoe pak je zoiets aan? Is er software voor? Zoja, welke? Is er gratis software voor om partities te kopieren/terug te zetten?

P.S. Ik ben een beetje een leek op partitie gebied (excuse me :D )

AIA (Appreciated in Advance), ofwel: alvast bedankt ;)

Huh? Oh... ehm... tja... nou je het zegt... w8t ff....ok....prima. dank!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-02 01:01

WPN

ghost: images maken van partities
partition magic: partitie maken / beheren

gratis is het ook wel te vinden, als je ff goed zoekt op bijvoorbeeld

free partitioning software
free partition imaging software

zoiets

oh en als je bijvoorbeeld win2k en winxp erop wil hebben, zorg dan dat je eerst alle win2k installs heb gedaan, en daarna pas de install van winxp doet

[ Voor 34% gewijzigd door WPN op 31-07-2005 02:40 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

waarom zou je hier een quad boot oplossing voor bedenken... je kan toch ook met meerdere gebruikers werken... wat is voor jou het échte voordeel van een quadboot?

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Het Beest
Peluso schreef op zondag 31 juli 2005 @ 02:39:
ghost: images maken van partities
partition magic: partitie maken / beheren
Dus als ik het goed begrijp, kan ik met ghost een partitie opslaan op partitie C:\ en vanaf die partitie terugzetten naar F:\ ?

En waar heb ik partition magic dan voor nodig?
gratis is het ook wel te vinden, als je ff goed zoekt op bijvoorbeeld

free partitioning software
free partition imaging software

zoiets
Iemand ervaring met gratis partitie software???
oh en als je bijvoorbeeld win2k en winxp erop wil hebben, zorg dan dat je eerst alle win2k installs heb gedaan, en daarna pas de install van winxp doet
Ehm, waarom is dat?

AIA

• Het Beest
Luxx schreef op zondag 31 juli 2005 @ 02:42:
waarom zou je hier een quad boot oplossing voor bedenken... je kan toch ook met meerdere gebruikers werken... wat is voor jou het échte voordeel van een quadboot?
Ik vind het fijn om op een schone machine met alleen dev. tools te werken, zonder office meuk en dergelijke erop.

Daarnaast wil ik een meuk partitie die echt 'kaal' windows bevat. Wanneer ik met meerdere gebruikers ga werken, heb je de kans dat een of andere DLL problemen veroorzaakt in de winnt dir.

Op zich zou het kunnen om alles onder verschillende gebruikers te doen, maar mijn ervaring leert dat je pc gebruiken voor gaming en development, soms rare dingen oplevert. Vooral zaken die de registry aangaan. En trouwens, wanneer ik verschillende spellen heb geinstalleerd, en ik wil deze niet meer spelen en windows eens opfrissen, dan kan ik ook weer m'n ontwikkelomg. opnieuw gaan instellen... en dat is echt onnodig werk lijkt mij...

Maar goed, handige tips zijn altijd welkom...

Verwijderd

Je kan met w2k , Profiles opzetten. Het is me zelf nog niet gelukt om voor elk profile ook echt een aparte Startup wijze te maken maar het schijnt mogelijk te zijn. Zo zou je dus met profile 1 Huis tuin en keuken dll's kunnen laden en met 2 alleen de broodnodige dll's.

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-02 01:01

WPN

windows 2000 is ouder dan winxp de mbr wordt bij de installaties telkens aangepast, als je win2k na winxp installed dan kan je hoogst waarschijnlijk winxp niet meer booten....

partition magic kan je gebruiken om je partities aan te passen zoals groter of kleiner maken....
heb je in principe niet nodig voor dit

en ja, als je ghost gebruikt kan je een image maken van F:\ op C:\ en daarna ook weer terug zetten van F:\ naar C:\

ps: als je volgende keer weer iets hebt wat je bij je wilt posten en je hebt zelf als laatste in de thread gereageerd, gebruik dan ff de edit knop ;)

[ Voor 16% gewijzigd door WPN op 31-07-2005 03:01 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Verwijderd

Je kunt voor je testomgeving ook een virtuele machine overwegen. VMware, MS, enz.
Pagina: 1