[FreeBSD] SSL-support aan Apache en PHP toevoegen

Pagina: 1
Acties:

• f.grijze
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Hallo,

Ik ben bezig mijn server in te richten. Ik heb gekozen om FreeBSD als OS te gebruiken. Ikzelf heb niet zo super veel verstand hiervan. Daarom heb ik maar gekozen voor de Transip FreeBSD install (http://www.transip.nl/support/freebsd). Deze server draait prima! Ik mis alleen een functionaliteit die ik erin wil zien: SSL support.

Apache en PHP zijn beide geïnstalleerd via de ports.

Ik heb al van alles geprobeerd, maar het wil me maar niet lukken. Ik heb een poging gedaan om PHP opnieuw te compileren om het daarin te krijgen, maar dit is niet gelukt. Ook geprobeerd om Apache opnieuw te compileren om het hierin te krijgen, maar ook dit is niet gelukt. Verder nog geprobeerd via de ports, maar ook dit wil mij niet lukken.

Ik ben dus op zoek naar een oplossing waarmee ik in een bestaande installatie SSL-support kan toevoegen aan Apache en PHP (zodat ik gebruik kan maken van https://* en SSL-support in PHP, om bijvoorbeeld via fsockopen() een SSL-verbinding op te zetten). Iemand die me hiermee kan/wil helpen?

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Via de ports kun je de SSL-module meecompileren (bij Apache1.3 een aparte port www/apache13-ssl, bij Apache2 'make WITH_SSL_MODULES').
Dat is de manier waarop het meteen moet werken. Als dat je niet lukt, kun je hier het beste melden waarom niet en wat voor foutmelding je terugkrijgt...
Ik heb wel eens mod_ssl en Apache handmatig gecompileerd, maar dat is nog best lastig met dependencies en dergelijke. Als je er nog niet zo handig mee bent, pak dan vooral de ports-versie.

• f.grijze
Kjev schreef op zondag 31 juli 2005 @ 01:02:
Via de ports kun je de SSL-module meecompileren (bij Apache1.3 een aparte port www/apache13-ssl, bij Apache2 'make WITH_SSL_MODULES').
Dat is de manier waarop het meteen moet werken. Als dat je niet lukt, kun je hier het beste melden waarom niet en wat voor foutmelding je terugkrijgt...
Ik heb wel eens mod_ssl en Apache handmatig gecompileerd, maar dat is nog best lastig met dependencies en dergelijke. Als je er nog niet zo handig mee bent, pak dan vooral de ports-versie.
Ik heb dus al een compleet geïnstalleerd systeem hè... Ook Apache v1.3 staat er reeds op. Kan ik nu gewoon de aparte port (apache13-ssl) over de bestaande installatie heen installeren, of moet ik de huidige eerst verwijderen? Zo ja, kun je kort uitleggen hoe ik dit doe?

En is de SSL-support in PHP hiermee ook meteen aangezet, of moet ik dit nog apart doen? Indien dit nog apart gedaan moet worden, hoe doe ik dit?

Hoop niet dat deze vragen té noob-achtig zijn... :X

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
gewoon erbij installen.

hoe dat met php zit weet ik niet, ik geloof dat daar ook nog en aparte port voor is (www/php4-ssl of www/php5-ssl.

[ Voor 12% gewijzigd door weijl op 31-07-2005 21:48 ]

• f.grijze
Gewoon erbij installen werkt helaas niet. Krijg dan de fout dat er een bestaande package verwijdert moet worden. Verwijder ik deze, dan wil het nog niet. Ik kan dan heel mijn apache niet meer opstarten. apachectl kan ik nergens meer vinden op mijn systeem :S

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Frank-2k schreef op zondag 31 juli 2005 @ 23:53:
Gewoon erbij installen werkt helaas niet. Krijg dan de fout dat er een bestaande package verwijdert moet worden. Verwijder ik deze, dan wil het nog niet. Ik kan dan heel mijn apache niet meer opstarten. apachectl kan ik nergens meer vinden op mijn systeem :S
Hmm... Apache-SSL (port apache13-ssl) is blijkbaar een afsplitsing van Apache (www.apache-ssl.org) die door een eigen teampje wordt onderhouden. Daar heb ik verder geen ervaring mee.

De port www/apache13-modssl is dus gewoon de standaard Apache 1.3, maar dan met mod_ssl (www.modssl.org). Die port zou in ieder geval op dezelfde manier moeten installeren als apache13 (standaard in /usr/local, dus bijv /usr/local/bin/apachectl). Met het commando 'httpd -l' kun je zien welke modules geinstalleerd zijn. Is mod_ssl geinstalleerd, dan moet je die in het lijstje zien verschijnen.

Als je deze port installeert, zul je op een gegeven moment de melding krijgen dat de bestaande port apache13 conflicteert met apache13-modssl, omdat ze op dezelfde plaats bestanden installeren. Je kunt apache13 onder andere weggooien met 'make deinstall' in /usr/ports/www/apache13. Vervolgens doe je 'make install' in www/apache13-modssl.

PHP is als je 'm via de ports installeert weer een module voor Apache. Of je in Apache instelt dat 'ie op HTTP of HTTPS antwoordt, maakt 'm niet zoveel uit. SSL-support voor PHP heb je alleen nodig als je in PHP-scripts weer zaken met SSL wilt gaan doen, bijvoorbeeld een HTTPS-pagina openen vanuit je script.

Is het zo een beetje duidelijk?

• f.grijze
Het is zo een beetje duidelijk jah. Ga er straks even weer mee aan de slag.

Ik gebruik in mijn PHP-scripts inderdaad SSL, namelijk via een fsockopen(). Ik hoop dat het vanavond wel gaat lukken. Kan ik weer een keer op tijd naar bedje toe... :)

edit:

Het is me nog steeds niet gelukt...

[ Voor 11% gewijzigd door f.grijze op 04-08-2005 00:06 ]

Pagina: 1