Toon posts:

CPU moet hoger kunnen gaan

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
PC STATS:
Asus a8n sli deluxe
AMD64 3500+ (VENICE CORE !!) + zalman CNPS7000B koeler
1024 MB PC3200 DDR400 geheugen van Kingston ( 2 X 512 MB in dual channel)
Maxtor 10 200 GB SATA, Maxtor 9 80 GB ATA
Creative soundblaster 2 ZS

Temps:
CPU: 36 °C
MB: 40 °C
GPU: 52 °C
GPU-omgeving : 39°C
HD1 : 30 °C
HD2 : 36°C

Zoals jullie zien zijn mijn temps lekker laag (luchtgekoeld) en heb ik een venice core !!
Jammer genoeg krijg ik mijn overklok niet hoger dan 1550 Mhz of hij loopt na 3 uur divx encoden vast of ik krijg een blauw scherm. Op dit moment is dit mijn overklok:

MP: 10 X
HTT: 255
HT : 4 X
memory: van DDR400 naar DDR33 gezet (166 Mhz) : 212.5 Mhz
Mem voltage: 2.7 Volt
CPU voltage: volgens CPU-Z 1.44 V

Vanaf het moment dat ik mijn frequency (HTT) verhoog naar 260 krijg ik dus problemen.
Voltage verhoogt, geen resultaat
HT op 3 X gezet en nog steeds problemen. Dus een memtest dan maar:
Bij een memtest kreeg ik ook errors wat ik heel jammer vond => nieuw geheugen sinds 1 maand dus ksnap het niet goed. Het was dus denk ik het geheugen.

Dan heb ik maar besloten een hogere multiplier te nemen :11
11 * 240 = 2640 wou hij ook totaal niet nemen. Toen kreeg ik al errors tijdens het opstarten en kon ik na enkele keren niet eens meer opstarten --> BIOS clearen !!
Graag zou ik hem toch stabiel gehad hebben op 2600 om hem dan 24/7 aan te laten staan.
Mijn multiplier verlagen zie ik niet meteen zitten omdat ik toch zo een groot mogelijke algemene prestatie wil die ook stabiel is. De multiplier verlagen heeft denk ik alleen nut als je extreem wilt overclocken om even een screentje te pakken zodat je er later mee kan stoefen (meer voor de kick dus)
Ik wil een zo veel mogelijke algemene stabiele prestatie zoals deze:
:
geheugen op 200-214 Mhz
CPU: om en rond de 2600 Mhz
Het ding dat FSB vervangt (3 X, 4 X HTT) : zo dicht mogelijk of hoger dan 1000 Mhz

Ik denk dat mijn CPU het toch zeker moet aankunnen aangezien een AMD64 3200+ al snelheden haalt van 3000 Mhz en hoger bij extreme overklokken

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2005 00:03 ]

Verwijderd

Wat dacht je van de Vcore verhogen..

trouwens, mijn venice 3200+ op max voltage haalt ook niet meer dan 2650 hoor

Verwijderd

Topicstarter
Vcore is toch het voltage van de CPU he?
Die heb ik al es verhoogt
en zelfs al eens naar 1.55 V = bijna het maximum in het BIOS en toen moest ik plots het CMOS clearen omdat ik zelfs in mijn BIOS niet meer kon
En ik heb wel een 3500+ dus die zou toch nog iets hoger moeten kunnen he :?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 21:55 ]

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 18:54
Wat dacht je van airflow? Leuk dat je CPU 36 graden is, maar vooral de MB temp vink hoog, want niet alleen de CPU produceert warmte, fannetje erin voor de airflow?

En MOET hij hoger? Waarom niet tevreden zijn met wat je hebt? Miss een slechte CPU gekregen, maarja, je betaalt ook voor de standaardsnelheid, niet voor wat ie erboven kan.

Waarom MOET hij hoger?

[ Voor 12% gewijzigd door Yofresh op 30-07-2005 22:00 ]

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Verwijderd

Topicstarter
Yofresh_750 schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 21:57:
Wat dacht je van airflow? Leuk dat je CPU 36 graden is, maar vooral de MB temp vink hoog, fannetje erin voor de airflow?

En MOET hij hoger? Waarom niet tevreden zijn met wat je hebt?
Waarom MOET hij hoger?
Mijn kast heeft 2 * 120mm fans, 1 van antec en 1 van papst + nog een extra chipsetfannetje = 2 fans op de chipset, + een uitstekende zalman koeler op de processor.
De airflow is uitstekend en kan echt niet beter. Kben trots op m'n kassie sinds vandaag over de temps :P

Waarom hoger? Omdat ik dit als doel in mijn ogen heb en omdat ik mijn doelen wil bereiken. En omdat ik zeker gefrustreerd geraak van al die anderen die zelfs met een lagere processor veeeeeel hoger geraken (wel niet stabiel maar toch nog tot in hun windows voor een paar uurtjes) en dat vind ik helemaal niet leuk. Vooral omdat ik nog getwijfeld heb tussen de AMD64 3200+ en 3500+ en ondanks het redelijke prijsverschil en VENICE core (betere OCer + nog duurder) toch gegaan ben voor de 3500+ en als het mij niet lukt om op 2600 Mhz stabiel te draaien het een slechte/mislukte aankoop vindt :|

Is die MB echt te hoog? Hoeveel is die bij andere tweakers? Heb net nog es verlaagt naar 10 * 250 zodat ik niet boven de 4 * 250 = 1000 Mhz zou zitten maar die temperatuur blijft 40 graden

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2005 19:23 . Reden: die spelling van tegenwoordig he ]

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 18:54
Nee niet heel hoog neem ik aan, maar ik zou r ongelukkig van worden, maar ik heb ook nix overclockt en 2 120 mm fans :)

Ja, shit can happen, ik raak ook al 2 dagen lang gefrustreerd doordat een missie bij GTA niet wil lukken :P

FAQ:
En dan het belangrijkste: begin voorzichtig en ken je grenzen. Je 3400+ meteen opjagen naar 4500+ is absoluut zinloos en zelfs gevaarlijk. De kans dat hij dat trekt is nihil en je kunt je processor ermee beschadigen. Begin met (bijvoorbeeld) 50 MHz extra, draai een paar tests (3Dmark 2005, SiSoft Sandra 2004, PiFast etc.) en kijk of alles goed gaat. Zo ja, ga dan weer een stapje hoger totdat de boel vastloopt. Dan wordt het tijd voor de trucjes die later aan de orde zullen komen.

Zoals ik al zei, miss een slechte CPU gekregen, maar je betaalt voor de standaardsnelheid, niet wat erboven kan :), dat iemand z`n P2 266 mhz op 8 teraflops kan laten draaien is heel mooi, maar is geen garantie dat de jouwe het kan!

[ Voor 7% gewijzigd door Yofresh op 30-07-2005 22:16 ]

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Verwijderd

Topicstarter
Hier zijn mijn steppings die ik vanmorgen even heb afgelezen van mijn processortje
Kzou het echt megafrustrerend vinden omdat mijn CPU en mobo toch echt gemaakt zijn en bekend staan om te overklokken. Dat ik moet leven met grenzen van mijn memory dat kan ik aanvaarden omdat ik er idd geen 200 euro voor heb uitgegeven. Maar dat is toch te omzeilen door het lager te klokken zodat je frequency weer hoger kan enzo.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Je moet Command Per Clock oid naar 2T zetten want die asus bordjes hebben daar een issue mee dacht ik....... ;)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Speedy-J schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 22:58:
Je moet Command Per Clock oid naar 2T zetten want die asus bordjes hebben daar een issue mee dacht ik....... ;)
Volgens mij is dat pas bij gebruik van 4 reepjes :)

Mijn northbridge (asus a8n-e) is trouwens idle 35 graden en de cpu 29 idle op standaard venice voltage van 1.35

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 23:06 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Wat ik niemand nog heb horen zeggen...
Het is natuurlijk wel zo dat niet iedere Venice gegarandeerd heel vet te overclocken valt.
Mijn Venice 3000+ komt ook niet verder dan zijn voorganger, een 3000+ Winchester.
Ik zoek het probleem inmiddels in het geheugen dat gewoon niet verder wil, ik heb alleen het geld, en als ik het al had, er niet voor over, om duurder en sneller geheugen te kopen.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:12

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 22:24:
Hier zijn mijn steppings die ik vanmorgen even heb afgelezen van mijn processortje
Kzou het echt megafrustrerend vinden omdat mijn CPU en mobo toch echt gemaakt zijn en bekend staan om te overklokken. Dat ik moet leven met grenzen van mijn memory dat kan ik aanvaarden omdat ik er idd geen 200 euro voor heb uitgegeven. Maar dat is toch te omzeilen door het lager te klokken zodat je frequency weer hoger kan enzo.
Let wel: je CPU en mobo zijn niet *gemaakt* om over te klokken. De gespecifieerde specificaties zijn wat er gegarandeerd wordt, wat je daar buiten doet is voor je eigen risico. Dat anderen bepaalde snelheden halen betekent niet dat jij dat ook kan halen. Grootste kans is dat je proc inderdaad van een mindere batch is dan van de andere (record-)overklocks. Er zijn shops waar je procs met garantie voor goede overclocks kunt kopen, wellicht daar eens gaan kijken.

Rail Away!

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
Je vermeld niet welke voeding je hebt en wat de voltagewaarden zijn, terwijl het daar best aan zou kunnen liggen. Door te overclocken vraag je meer van je voeding, waardoor het systeem kan crashen.

Verwijderd

Topicstarter
kheb een 450 Watt voeding van Antec model SL450P
dat is dus ruim voldoende.
Kwas natuurlijk mijn steppings vergeten geven :P Hier zijn ze dan:

ADA3500DAA4BP
LBBLE 0518 EPCW
Z646204E50406

Is dit goed of slecht?

PS: voltages:

CPU Core 1.44 V
+3.3 V 3.25 V
+5V 4.92 V
+12 V 11.84 V
+5 V Standby 4.92 V
VBAT Batterij 3.09 V

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 23:44 ]

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-02 19:51
ik denk toch dat je je vcore moet verhogen was bij mijn ook het geval.ik kreeg hem met standaard voltage ook niet hoger dan 233x11(2563) en nou loopt die met het voltage verhoogt op 237x11(2607).

ik heb dan wel een ander moederbord namelijk de K8N neo 2 platinum waarvan de chipset met de zalman northbridge koeler 27/29 graden wordt.En ik heb ook een newcastle core inplaats van een venice. Mijn temps van de cpu met voltage verhoogt zijn 30 graden idle en 40 stressed is met de coolermaster hyper 48.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem nu gezet op 10.5 * 247 = 2599 Mhz, mem draait nu op 199 Mhz
Mem voltage: 2.7 V, CPU voltage 1.45 V
Wat is de oorzaak dat windows volledig vastliep tijdens pifast?
Betekent dit dat mijn processor niet hoger kan of betekent dit dat ik te weinig of teveel voltage heb?
of nog iets anders?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 16:53:
ik heb hem nu gezet op 10.5 * 247 = 2599 Mhz, mem draait nu op 199 Mhz
Mem voltage: 2.7 V, CPU voltage 1.45 V
Wat is de oorzaak dat windows volledig vastliep tijdens pifast?
Betekent dit dat mijn processor niet hoger kan of betekent dit dat ik te weinig of teveel voltage heb?
zet het voltage hoger en als hij dan nog vastloopt kan je processor niet hoger of moet je hem beter koelen

Verwijderd

Topicstarter
en wat als ik pifast, superpi, memtest ... allemaal vloeiend kan draaien maar als hij vastloopt op 3dmark05 met de standaardsettings terwijl hij vroeger nooit vastliep?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 18:20:
en wat als ik pifast, superpi, memtest ... allemaal vloeiend kan draaien maar als hij vastloopt op 3dmark05 met de standaardsettings terwijl hij vroeger nooit vastliep?
Prime95 is een veel betere stresstester. Met dit programma kan je je geheugen, cpu echt een stuk zwaarder belasten. :)

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
batchnr 0406 is vrij hoog......beste is onder de 100....

heb ik hier niet eerder een topic over gelezen ?....ik denk dat je cpu gewoon aan z'n max zit :/

ik heb ook een 3500 winchester gehad met batchnr 0512 oid...die kwam ook maar tot 2350-2400mhz...(op waterkoeling)

bf2 is zowat de beste stresstest die er is....als je cpu/mem ook maar iéts te ver staat, knalt die onherroepelijk terug naar bureaublad....terwijl pifast/prime95/3dmark/memtest enz allemaal úren kunnen draaien zonder fouten

[ Voor 66% gewijzigd door Mr. Detonator op 31-07-2005 18:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
kheb het net battlefield getest op singleplayer omdat multiplayer niet gaat (niet legaal dus begrijp ik wel) en die runt goed zonder terug naar het bureaublad te springen maar ik heb net iets heel interessants gezien bij Everest Home Edition

Daar staat namelijk dat mijn HyperTransport Kloksnelheid slechts 766 Mhz is terwijl in het BIOS de HT op 4 X staat en mijn frequentie op dit moment 255 is --> 4* 255 = 1020 en geen 766
echter 3 X 255 = +/- 766 maar ik heb echter nergens iets veranderd naar 3 X
Kunnen julie alsjeblief eens kijken wat everest bij jullie aangeeft
Bij moederbord--->moederbord zie je dit staan en het is gratis te downloaden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 19:03:
Kunnen julie alsjeblief eens kijken wat everest bij jullie aangeeft
Bij moederbord--->moederbord zie je dit staan en het is gratis te downloaden.
Bij mij, HTT 5x, 220MHz staat er 1100MHz

Verwijderd

Topicstarter
kheb het BIOS eens gereset en het is nu opgelost. Alleen jammer dat ik blijkbaar een slechte CPU heb. Kan je bij een PCwinkel specifiek achter een laag batch nummer vragen of gaat dat alleen bij speciale pcwinkels die overklokbaarheid garanderen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 21:48:
De multiplier verlagen heeft denk ik alleen nut als je extreem wilt overclocken om even een screentje te pakken zodat je er later mee kan stoefen (meer voor de kick dus)
Ik wil een zo veel mogelijke algemene stabiele prestatie zoals deze:
Als je een flinke prestatie wil snap ik niet waarom je denkt dat de mp naar beneden moet om ff snel een screentje te shooten...

Waarom denk je dat de pentium 4's beter waren dan de Athlon XP's als het ging om multimedia? Omdat ze met 800Mhz fsb een ziekelijk hoge bandbreedte hadden ja.

Mijn MobileXP loopt nu met een MP van 12 (normaal 14,5) en een fsb van 250Mhz omdat ik dan:
1. Een snelle cpu heb (daar ging het uiteindelijk om :p)
2. Voor een Athlon een teringhoge heel hoge bandbreedte heb weten te creeëren :)

En 1 screentje wil me wel lukken hoor ;) ding draait teringstabiel.. heel stabiel...

Voortaan een beetje op je taalgebruik letten a.u.b :)

[ Voor 8% gewijzigd door Apen-nootjes op 01-08-2005 20:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 21:45:
[...]

Als je een flinke prestatie wil snap ik niet waarom je denkt dat de mp naar beneden moet om ff snel een screentje te shooten...
Dat moet helemaal niet. Ik bedoel alleen dat als je de multiplier naar beneden doet je de frequency naar omhoog moet doen voor een zelfde prestatie en als je de frequency verhoogt dan heb je meer voltage nodig en wordt alles ook een paar graadjes warmer. En ik zit op luchtkoeling en kan maximum 2 keer een 120 mm fan in mijn kastje steken (khad liever een iets duurdere waar meer koelers in geraakten maar khad er niet op gelet)

Dus ik wil eigenlijk een niet TE hoog voltage en frequency gebruiken omdat het dan te warm wordt.
Op multiplier van 10 X of 11 X blijven dus.
Tenzij mijn geheugen meer Mhz aan kon, dan zou ik het nog op 9 X durven zetten omdat ik dan nog betere prestaties krijg voor mijn geheugen. Geheugen kan slechts 1015 Mhz aan |:(
Maar blijkbaar kan mijn processor ook niet meer aan dan 2550 = 10 X 255 :'(
Hij loopt wel soms 7 uur op 1600 maar vanaf als ik dan battlefield speel loopt hij na een tijdje vast of als ik een film encode loopt hij ook volledig vast.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:48

sapphire

Die-hard pruts0r

Zou het dan niet gewoon aan je koeling liggen als ie op 1600 mhz al vastloopt ?
Das dan ook zo opgelost met een Zalman 7700 of Thermalright XP-120, of dat nieuwe ding van Zalman, dan kom je met lucht ook best ver lijkt me.

Gabriël AM5

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
heeft niets met je temp te maken - mijn kast is steeds rond de 45 graden, en toch gaat mijn 3000+ naar 2.6 Ghz. (9x290)
Ik heb case fans, maar alles draait op 5v - heerlijk stil.

Ik pomp wel 1.55v door mijn cpu
edit: Als cpu cooler heb ik een artic freezer 64, ook draaiend op 5v

[ Voor 18% gewijzigd door SileX op 01-08-2005 12:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kben er ook zeker van dat het niks met mijn temps te maken heeft.
batchnummer is 406 en iemand zei al eerder dat dit beter onder de 100 had gelegen en dat ik waarschijnlijk een slechte cpu versie heb.
Maar hoe kan je het voltage van je cpu/case koelers eigenlijk verhogen en verlagen?
Dat lijkt mij wel handig.

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-02 16:17
Zoals al meer mensen hier in het topic zeggen. Wees tevreden, je hebt geen cpu gekocht die gemaakt is om op 3000Mhz te draaien.

Dat andere dit wel halen heeft mij ook even gefrustreerd (draai nu een 3500+ (venice) op 2640), zeker als dit 3000+jes en 3200+jes zijn.
Misschien met een hoger voltage op de vcore zal je verder komen, maar bij mij wil die Asus A8N-sli niet echt hoger komen dan 1.6volt, dus geen idee of hij wel verder kan.
Heb nog niet echt de interesse om voor ongeveer 180 euro een DFI bord te halen en vervolgens hetzelfde resultaat of 50mhz meer te halen met een vcore van 1.8 ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
is DFI echt beter? Ikzelf heb een asus a8n sli deluxe.
Kga in de toekomst bij uitbreiding of een nieuwe computer toch letterlijk achter een lage batchnummer processor vragen zodat ik gemakkelijker veel hoger kan overklokken.
Ook zie ik dat hier vele mensen goede ervaringen hebben met Kingston PC3500 geheugen. Deze wil ik misschien wel kopen. Maar kan ik dan die 2 xtra latjes PC3500 apart overklokken als ik mijn 2 latjes van PC3200 laat zitten of gaat dit niet?

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 15:01:
is DFI echt beter? Ikzelf heb een asus a8n sli deluxe.
Kga in de toekomst bij uitbreiding of een nieuwe computer toch letterlijk achter een lage batchnummer processor vragen zodat ik gemakkelijker veel hoger kan overklokken.
Ook zie ik dat hier vele mensen goede ervaringen hebben met Kingston PC3500 geheugen. Deze wil ik misschien wel kopen. Maar kan ik dan die 2 xtra latjes PC3500 apart overklokken als ik mijn 2 latjes van PC3200 laat zitten of gaat dit niet?
dat pc3500 is bh-5, dan hoef je niet persee kingston te kopen,maar kun je gewoon opzoek gaan naar bh-5

http://specs.tweak.to/16495

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:12

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

DFI bordjes worden juist voor overclockers gemaakt. Veel meer opties en instellingen, hogere voltages en dergelijke.
Maar over dat al kun je gemakkelijk meer vinden hier op GoT. Kijk eens in de 'Grote DFI blabla'-topics.

Rail Away!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 12:53:
Kben er ook zeker van dat het niks met mijn temps te maken heeft.
batchnummer is 406 en iemand zei al eerder dat dit beter onder de 100 had gelegen en dat ik waarschijnlijk een slechte cpu versie heb.
Maar hoe kan je het voltage van je cpu/case koelers eigenlijk verhogen en verlagen?
Dat lijkt mij wel handig.
Fan at 5V
Molex Ground (Black)
Molex +5V (Red)

Fan at 7V
Molex +5V
Molex +12V (Yellow)

Fan at 12V
Molex Ground (Black)
Molex +12V (Yellow)

voila....

En die Asus die je hebt, is een goed bord - me pa zijn 3000+ Winchester draait op hetzelfde bord 2.5 Ghz.

Verwijderd

Topicstarter
moet je dat met een programma instellen? of in het BIOS?
en wat is molex?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 21:34 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsja... wat een molex is kan je echt wel vinden met de search hier op GoT en anders is google je grote vriend ;)

Verder zou ik je toch willen aanraden om de FAQ van dit subforum te gaan lezen want de vragen die je nu stelt zijn toch wel vrij standaard, dat als je de FAQ goed hebt doorgelezen je een stuk verder komt ;)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.