Kort HBO-Informatica in deeltijd

Pagina: 1
Acties:
  • 2.505 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28985

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar HBO opleidingen die ik deeltijd in 2 jaar kan afronden. Ik vind het naast mijn werk te belastend om een deeltijd opleiding 4 jaar vol te houden, maar 2 jaar moet te overzien zijn.

Ik zoek de opleidingen in de informatica richting. Bij voorkeur puur informatica, maar bedrijfskundige informatica is ook interessant genoeg om aan te beginnen. Het gaat me overigens vooral om het papiertje.

Ik woon in de regio Apeldoorn. Ik ben een opleiding tegengekomen in Deventer, bij Saxion Hogeschool en in Limburg en Groningen. Die van Deventer is best interessant, maar ik wil kijken wat er nog meer voor mogelijkheden zijn. Groningen en Heerlen zijn voor mij te ver om te reizen, dus die vallen helaas af (vooral die in Limburg helaas).

Weten jullie meer mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:19
Is Amsterdam ook te ver reizen? De HvA biedt ook deeltijd opleidingen aan op het gebied van informatica (tijdlang ook mee geadverteerd op de frontpage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

In 2 jaar deeltijd een complete HBO opleiding? Dat is toch haast niet te doen? En als het wel te doen is, dan vraag ik me af wat een HBO opleiding nog voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 21:45:
En als het wel te doen is, dan vraag ik me af wat een HBO opleiding nog voorstelt.
Dat vraag je je niet onterecht af :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 09:24

zomertje

Barisax knorretje

In 2 jaar een volledige HBO is niet te doen, dit komt neer op een studiebelasting van 35 uur per week. (17 uur bij 4 jaar, info van de HVU). Ik heb in 4 jaar mn HBO gehaald en het was nog flink zwaar naast een volledige baan. Ikzelf zou nu kiezen om het nog langzamer te doen als ik nog een keer zou starten. Smeer alles uit over 5 jaar en het is makkelijker vol te houden.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Je hoeft vaak ook geen volledige HBO opleiding te doen als je al veel praktijkervaring hebt dus dan is 2 jaar best reëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

zomertje schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 22:56:
In 2 jaar een volledige HBO is niet te doen, dit komt neer op een studiebelasting van 35 uur per
week. (17 uur bij 4 jaar, info van de HVU).
HBO studies zijn toch net als universitaire studies ingericht als 40u per week belasting? Dus als je het in 2 jaar doet op 80u per week. Lijkt mij niet echt rlx om daarnaast ook nog een baan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Bij deeltijd is het minder, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Dennis schreef op zondag 31 juli 2005 @ 00:07:
Bij deeltijd is het minder, vermoed ik.
Dat vermoed je verkeerd. Je bent gewoon verplicht om het aantal ECTS te halen en daar staat een studiebelasting tegenover. Wel kan je vrijstellingen krijgen als je competenties al gehaald hebt, maar het is haast onmogelijk om 2 jaar weg te strepen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Zwerver schreef op zondag 31 juli 2005 @ 02:15:
Dat vermoed je verkeerd. Je bent gewoon verplicht om het aantal ECTS te halen en daar staat een studiebelasting tegenover. Wel kan je vrijstellingen krijgen als je competenties al gehaald hebt, maar het is haast onmogelijk om 2 jaar weg te strepen.
Dat geloof ik niet. Ik als mbo-er kon al een jaar wegstrepen. Als jij al 10 jaar in het vak zit kun je sowiezo al je stages wegstrepen. In mijn geval zou dat al anderhalf jaar zijn. De theorie beheers je meestal ook al redelijk en dan kan er best nog een half jaar tot een jaar vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Dennis schreef op zondag 31 juli 2005 @ 09:31:
[...]

Dat geloof ik niet. Ik als mbo-er kon al een jaar wegstrepen. Als jij al 10 jaar in het vak zit kun je sowiezo al je stages wegstrepen. In mijn geval zou dat al anderhalf jaar zijn. De theorie beheers je meestal ook al redelijk en dan kan er best nog een half jaar tot een jaar vanaf.
Als MBO-er kan je bewijzen dat je die competenties behaald hebt. Qua stages heb je gelijk, maar dat is een half jaar, je afstudeeropdracht moet je wel gewoon doen. Dan kom je dus als werkende uit op een half jaar. Vergis je er niet in hoe lastig het is om aan te tonen welke competenties je beheerst, binnen de HBO-i praat je heel vaak over programmeervakken, databasevakken, UNIX-vakken etc. Niet zelden komt het voor dat je dat soort vakken gewoon niet in je werk gehad hebt. Mensen die namelijk een HBO-i studie willen doen in deeltijd komen meestal:

- Uit een ander werkveld en zijn de IT ingerold
- Hebben een MBO-ICT opleiding

Beide groepen kunnen meestal niet aantonen dat ze relevantie competenties beheersen om bijv. een vak als UNIX-programmeren, Assembly of Datawarehousing niet te hoeven doen. Daarnaast zijn de meeste HBO-i studies tegenwoordig PGO, wat inhoud dat je die dingen sowieso moet doen. En laat zo'n PGO-project nou 20 uur per week zijn....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Zwerver schreef op zondag 31 juli 2005 @ 10:36:
Als MBO-er kan je bewijzen dat je die competenties behaald hebt. Qua stages heb je gelijk, maar dat is een half jaar, je afstudeeropdracht moet je wel gewoon doen. Dan kom je dus als werkende uit op een half jaar. Vergis je er niet in hoe lastig het is om aan te tonen welke competenties je beheerst, binnen de HBO-i praat je heel vaak over programmeervakken, databasevakken, UNIX-vakken etc. Niet zelden komt het voor dat je dat soort vakken gewoon niet in je werk gehad hebt. Mensen die namelijk een HBO-i studie willen doen in deeltijd komen meestal:

- Uit een ander werkveld en zijn de IT ingerold
- Hebben een MBO-ICT opleiding

Beide groepen kunnen meestal niet aantonen dat ze relevantie competenties beheersen om bijv. een vak als UNIX-programmeren, Assembly of Datawarehousing niet te hoeven doen. Daarnaast zijn de meeste HBO-i studies tegenwoordig PGO, wat inhoud dat je die dingen sowieso moet doen. En laat zo'n PGO-project nou 20 uur per week zijn....
Dat PGO zuigt sowiezo zwaar. Tegenwoordig krijg je vanaf de tweede fase amper nog theorie, het hele Nederlandse onderwijssysteem is gebaseerd op leren leren. Nou, iemand onder de twintig die is daar doorgaans niet geschikt voor. Maargoed, dat is off-topic.

Als ik nou kijk hoeveel projecturen en hoeveel échte theorieuren ik heb, dan is laatstgenoemde in de minderheid. Voor een groot aantal theorievakken is het trouwens wel mogelijk bij ons om direct aan het begin van het vak een toets te doen: als je die haalt, hoef je de lessen niet meer te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als je een kort HBO opleiding hebt afgerond dan krijg je niet een volledig HBO diploma, je krijgt dan een kort HBO diploma. Bij de opleiding in Deventer bijvoorbeeld is het mogelijk om na de 2 jaar kort HBO een vervolgopleiding "kop HBO" te doen, om zo een officieel volledig HBO diploma te halen.

De studiebelasting is dus gewoon ongeveer 16 - 20 uur in de week en niet het dubbele. Het gaat me er bij het afronden van zo'n opleiding ook vooral om dat je aan je werkgever kan aantonen dat je een bepaald werk en denkniveau hebt. Ik heb nu alleen HAVO en ik ben bij mijn huidige werkgever doorgestroomd naar mijn huidige functie. Op zich heb ik nu dus geen opleiding nodig, maar met een opleiding wordt het een stuk makkelijker om over te stappen naar een andere werkgever zonder weer mezelf helemaal omhoog te hoeven werken. Ik kan altijd daarna nog besluiten om de "kop HBO" erachteraan te doen.

De deeltijd opleiding aan de hva (hierboven voorgesteld) is 4 jaar, dus thanks maar dat is m niet. Zijn er nog meer mensen die iets weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Kort HBO kun je volgens mij in Utrecht wel volgen. En dat kan inderdaad wel in 2 jaar deeltijd.

En voor enige reacties hierboven: HBO is iets heel anders dan MBO, de laatste opleiding is echt veel eenvoudiger.

In de volledige HBO deeltijd opleiding worden de vakken iets meer uitgesmeerd en wordt je geacht je stage te doen in je werktijd overdag (of op basis daarvan vrijstelling vragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zomertje schreef op zondag 31 juli 2005 @ 15:10:
Kort HBO kun je volgens mij in Utrecht wel volgen. En dat kan inderdaad wel in 2 jaar deeltijd.

En voor enige reacties hierboven: HBO is iets heel anders dan MBO, de laatste opleiding is echt veel eenvoudiger.

In de volledige HBO deeltijd opleiding worden de vakken iets meer uitgesmeerd en wordt je geacht je stage te doen in je werktijd overdag (of op basis daarvan vrijstelling vragen).
Die opleiding in Utrecht, is die aan de HvU? Ik kom op hun site alleen 4 jarige deeltijdopleidingen tegen. Zoek ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Anoniem: 28985 schreef op zondag 31 juli 2005 @ 15:27:
[...]

Die opleiding in Utrecht, is die aan de HvU? Ik kom op hun site alleen 4 jarige deeltijdopleidingen tegen. Zoek ik verkeerd?
Misschien moet je eens bellen, volgens mij waren er mensen die gelijk met mij gestart zijn en alleen kort hbo gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
zomertje schreef op zondag 31 juli 2005 @ 15:10:
Er wordt toch ook nergens gezegd dat dat niet zo is? :). Overigens kan bijna iedereen HBO, als je er maar genoeg tijd insteekt. Het is niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Dennis schreef op zondag 31 juli 2005 @ 16:41:
[...]

Er wordt toch ook nergens gezegd dat dat niet zo is? :). Overigens kan bijna iedereen HBO, als je er maar genoeg tijd insteekt. Het is niet moeilijk.
Ik dacht toch ergens te lezen dat mbo ook makkelijk in een kortere periode pastte en dat dat dan voor hbo ook wel op zou gaan. Of ik moet ergens wat gemist hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:21

aex351

I am the one

Dennis schreef op zondag 31 juli 2005 @ 16:41:
[...]

Nee dat is niet waar. HBO staat bijna gelijk aan uni niveau, enige verschil is slecht dat HBO meer praktijk gericht is. Iemand die op het MBO zit, zit daar om een reden. Anders zou die persoon allang op het HBO zitten he.

MBO -- doorstroom --> HBO = pure klap voor MBO'er
HBO -- doorstroom --> UNI = minder hard

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

aex351 schreef op zondag 31 juli 2005 @ 16:49:
Nee dat is niet waar. HBO staat bijna gelijk aan uni niveau, enige verschil is slecht dat HBO meer praktijk gericht is. Iemand die op het MBO zit, zit daar om een reden. Anders zou die persoon allang op het HBO zitten he.

Het verschil tussen MBO en HBO is volgens mij ongeveer net zo groot als HBO en UNI. Het is echt een misverstand om te denken dat je op het HBO onderwijs krijgt dat op het zelfde niveau ligt als het onderwijs op een universiteit.

[ Voor 15% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 31-07-2005 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis

Zeg je dit uit eigen ervaring? Ik ben zelf doorstromer MBO -> HBO en iig op deze opleiding blijft het een makkie. Ik ben van plan nog een universitaire master te gaan doen en ik hoop dat dat mij tenminste wél een beetje motiveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:21

aex351

I am the one

Dennis schreef op zondag 31 juli 2005 @ 18:20:
[...]

Zeg je dit uit eigen ervaring? Ik ben zelf doorstromer MBO -> HBO en iig op deze opleiding blijft het een makkie. Ik ben van plan nog een universitaire master te gaan doen en ik hoop dat dat mij tenminste wél een beetje motiveert.
Ja, het is uiteraard wel een compleet andere type onderwijs.
Maar dat zegt natuurlijk niet dat iemand die HBO doet ook automatisch UNI aan kan.

[ Voor 10% gewijzigd door aex351 op 31-07-2005 18:34 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Al met al is de stap van MBO > HBO een stuk groter dan van HBO > Uni. Wel is het zo dat veel MBO-ers wat meer gemotiveerd zijn dan de "fris-van-de-havo" studenten. Een feit blijft echter dat het niveau op de gemiddelde HBO een stuk hoger ligt dan op het MBO. Het verschil tussen de HBO-opleidingen in de techniek en de Uni-opleidingen liggen veelal in het verschil tussen praktische toepassingen (HBO) en onderzoek (Uni). Niet voor niks is minix een universiteits-OS en leert men op een HBO veelal programmeren met al in de praktijk gebruikte talen.
Het verschil tussen HBO en Uni ligt (naast het hogere tempo) dan ook m.n. in de keus voor onderzoek- en praktijkinformatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

Titel even wat vollediger gemaakt :)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik weet dat het ook op de Fontys mogelijk is, in Eindhoven, een avond deeltijd opleiding.

Hoeveel jaar je er dan mee bezig bent weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:24
Ik kwam van een MBO af en ben toen naar de HBO gegaan. 'T was ff wennen in het begin. Veel dingen zelfstandig doen etc.. maar als je dat gewend ben is het goed te doen. Ook vond ik het een voordeel dat ik MBO gedaan had. Vergleken met mijn HAVO medestudenten had ik veel meer praktijkervaring wat ik goed kon gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Ik volg zelf ook een 2 jarige HBO BI opleiding (deeltijd). Na afloop van deze opleiding heb je je propedeuse gehaald, en NIET een volwaardig HBO diploma. Na deze 2 jaar kan ik nog eens 2 jaar de opleiding vervolgen, waarna ik wel een volwaardig HBO diploma heb. (Ik volg deze trouwens bij Hogeschool Novi)

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mijn ervaring aan de Fontys hogeschool in Eindhoven was ook dat je helemaal niets aan praktijkervaring hebt. Vanwege de vaak schoolse instelling is het dan ook nog lastig om voor zelfs de simpelste vakken dan in ieder geval voor elkaar te krijgen dat je alleen de tentamens hoeft te doen. Dat moet je per leraar voor elkaar zien te krijgen.
Ook wordt verwacht dat je meedoet aan 'praktica'.
Voor mij was het 'maak een Powerpoint presentatie van een minuut' en 'typ ls, enter. Wat zie je nu?' aardig frustrerend.
Als je geen praktijkervaring hebt kun je jezelf nog voorhouden 'later heb ik hier misschien wat aan', maar als je eenmaal een tijd werkt en weet in welke richting je wil, kan het erg vervelend zijn om allerlei onzinnige detailinformatie te moeten gaan leren.

Bestaat er eigenlijk nog universitair deeltijd informatica? Op de TUE site kon ik het bepaald niet vinden, of is dat gewoon omdat ik er blijkbaar niet geschikt voor ben?

In deeze zin staan drie fauten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

[...]

Nee dat is niet waar. HBO staat bijna gelijk aan uni niveau, enige verschil is slecht dat HBO meer praktijk gericht is.Iemand die op het MBO zit, zit daar om een reden. Anders zou die persoon allang op het HBO zitten he.

Als sommige beweren dat de stap groter is van MBO naar HBO waarom mag een MBO'er met IT achtergrond vaak een HBO IT opleiding in 3 jaar doen, iemand van de HAVO mag dat niet.

Enige wat mij lijkt is dat een leerling van MBO meer praktischer is en dan zal de theorie op een HBO idd tegenvallen.

Met welke reden zitten ze dan op een MBO, beetje kort door de bocht omdat te zeggen vindt je nie.

[ Voor 10% gewijzigd door CycloneX op 08-08-2005 14:36 ]

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29867

heb je dit gezien?
In samenwerking met NOVI Opleidingen biedt Novell een uniek opleidingstraject "de Kopstudie HBO Informatica" aan. De samenwerking tussen Novell en NOVI Opleidingen zorgt ervoor dat personen die reeds geruime tijd in de ICT werkzaam zijn en die streven naar verdieping en verbreding van hun kennis en vaardigheden deze verder kunnen ontplooien. Zij, die in het bezit zijn van een afgeronde (Master)-CNE opleiding of gelijkwaardige training, kunnen door het volgen van de Kopstudie in 16 maanden de titel ingenieur (bachelor) behalen. Voor meer informatie: www.hogeschoolnovi.nl/novell
deze toko zit in apeldoorn...

ik ken ze niet.

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 29867 op 09-08-2005 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Anoniem: 29867 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 21:00:
heb je dit gezien?

[...]

deze toko zit in apeldoorn...

ik ken ze niet.
Mijn werkgever heeft ook een contract met hen afgesloten. Zo kan ik (deels) in de baas zijn tijd een HBO diploma halen (ambtenaar zijn heeft ook voordelen)

Living the American Dream

Anoniem: 7094

Ik denk er zelf over om zo'n 2 jarige opleiding te doen k-HBO(I), want de meeste kennis doe je toch op als je gericht werkt, en dan leer je ook wat je nodig hebt. op school krijg je ook een hoop dingen geleerd die je toch niet meer gaat gebruiken. Zeker in de informatica liggen ze toch altijd wel aardig achter op de scholen kwa techniek.
Ik wil zelf ook meer de pc's op een afdeling beheren op een bedrijf, onderhoud, inkoop, innovatie etc. Maar vind ook niet echt de geschikte opleiding. Ik kan wel allemaal rare universitaire shit hier in de buurt gaan doen. Maar daar heb ik geen lust toe na mn ervaringen TU/e. Want ik wil gewoon werken, ik heb geen ambities om veel geld te hoeven bezitten. Ik wordt gewoon al helemaal high van et werken aan pc's/gsm's/pda's etc.
Dus wat adviseren jullie mij, volledig HBO, of voldoet kHBO ook? wat zijn jullie ervaringen op dit gebied kwa werkgelegenheid?
Het onderdeel programeren, en zeer uitgebreide wiskundige shit dat interesseert me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29867

Het grote probleem van het niet hebben van een afgeronde hbo/wo is, dat je eerder aan je plafond zit qua inkomen en doorgroeimogelijkheden.

Het gebeurt helaas dat 40 jarigen een bedrijf worden uitgemikt, en dan is het lastig solliciteren naar een functie waar je in al die jaren naartoe bent gegroeid. Veel werkgevers vinden papiertjes helaas belangrijker dan ervaring :r

In zo'n geval is het dus wel handig om ing achter je naam te hebben staan...

Ik heb intussen informatie van Novi ontvangen. De opleiding HBO-I, als vervolg op CNE duurt anderhalf jaar, en kost ongeveer 7.000 pleuro! :(
de opleiding wordt gegeven in utrecht, amersfoort, eindhoven en in de buurt van r-dam/den-haag

... maar ja, dat is in ieder geval beter (en goedkoper) dan al die email-aanbiedingen waarbij je je diploma kunt kopen... ;)

* burnedhardware gaat morgen even met p&o babbellen

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 29867 op 14-08-2005 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atacama
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-06 12:34
[...]

Die mbo --> hbo ervaring heb ik totaal niet. Het HBO valt mij enorm mee qua moeilijkheid. Moet er dan wel bij zeggen dat mijn MBO opleiding relatief hoog niveau had in vergelijking met andere MBO's. Dit heb ik op het HBO ervaren gezien ik daar in een MBO klas zat (verkort traject, HBO in 2.5 jaar). Uni doorstroom kan ik niet beoordelen dat heb en ga ik niet doen. Uni past geheel niet bij mijn beeld van wat ik wil doen ;-)

Overigens vind ik de opmerking dat je op mbo zit door een reden een beetje krom. net alsof dat voor iedereen een eitje is of dat die mensen niet slim zijn...
Het verschil tussen havisten en mbo'ers op het HBO is wel opvallend trouwens, maar ik denk dat dat ook komt door de leeftijd van die groepen. En het beeld van IT bij mensen die van het middelbaar komen is niet geheel reeel.

*oeps. moet beter letten op de datums... google is niet altijd handig *sorry*

[ Voor 3% gewijzigd door atacama op 08-01-2008 09:43 ]

-= Its dry in the dessert =- So what??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:51
[...]

Ik kan met redelijke zekerheid zeggen dat jij geen HBO + UNI onderwijs succesvol afgerond hebt.
De overschakeling van hogeschool naar universiteit komt voor de meeste mensen als een mokerslag aan.
Het slagingspercentage voor dergelijke schakelprogramma's bij Belgische universiteiten ligt schokkend laag (bij hetgene wat ik gedaan heb stond het percentage na 1 jaar op ongeveer 10% survivors, waarvan er na 2 jaar dan uiteindelijk 5% succesvol het diploma behaald heeft).
Misschien is in Nederland het verschil tussen HBO en WO minder groot, maar in België is het verschil tussen een bachelor en master diploma gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 13:13
Kijk eens bij Hogeschool NOVI, ik volg momenteel de kopstudie HBO ICT op basis van MCSE. De studie duurt ca 16 maanden en is een volledige Bachelor opleiding, moet je wel mcse of een ander voortraject hebben. De opleiding zou eigenlijk Bestuurlijke Informatica moeten heten gezien de aard van de vakken.

/edit, excuus ik zie dat deze al een paar keer is genoemd.

[ Voor 16% gewijzigd door Taigu op 08-01-2008 18:12 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06 07:54
Hmmm... kopstudie HBO op basis van MCSE.. En stel je hebt MCSE al in de pocket.. maar je komt van het MBO.. dan zou je toch best wel veel verkorting moeten kunnen krijgen of niet? Dan kun je uiteindelijk wel ing. voor je naam zetten en de tijd die je over het hbo stukje zelf gedaan hebt is een stuk korter.. Klinkt best interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 13:13
Verkorting ? 16 maanden is kort genoeg voor volledig HBO. MCSE is een vereiste en geeft dus geen recht op verkorting. MBO diploma's hebben ook geen invloed.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vaudtje schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 19:55:
Mijn ervaring aan de Fontys hogeschool in Eindhoven was ook dat je helemaal niets aan praktijkervaring hebt. Vanwege de vaak schoolse instelling is het dan ook nog lastig om voor zelfs de simpelste vakken dan in ieder geval voor elkaar te krijgen dat je alleen de tentamens hoeft te doen. Dat moet je per leraar voor elkaar zien te krijgen.
Ook wordt verwacht dat je meedoet aan 'praktica'.
Voor mij was het 'maak een Powerpoint presentatie van een minuut' en 'typ ls, enter. Wat zie je nu?' aardig frustrerend.
Als je geen praktijkervaring hebt kun je jezelf nog voorhouden 'later heb ik hier misschien wat aan', maar als je eenmaal een tijd werkt en weet in welke richting je wil, kan het erg vervelend zijn om allerlei onzinnige detailinformatie te moeten gaan leren.

Bestaat er eigenlijk nog universitair deeltijd informatica? Op de TUE site kon ik het bepaald niet vinden, of is dat gewoon omdat ik er blijkbaar niet geschikt voor ben?
Grappig dat je dit zegt over Fontys Deeltijd Informatica. Mijn mening compleet tegenovergesteld. Ik volg de opleiding op dit moment en ben juist zeer te spreken over het feit hoe ze keken naar mijn C.V en behaalde certificaten en me aan de hand daarvan vrijstellingen gaven (zelfs geen tentamens hoeven doen). Ik hoefde dit niet te regelen met de leraren zelf maar met de studiecoordinator. Erg makkelijk allemaal. Verder vind ik nu juist de houding in Deeltijd helemaal niet schools. De interactie tussen leraar-student en student-student vind ik erg volwassen.
Just my 2 cts..

Op TU/e kun je volgens mij computer science and engineering in deeltijd volgen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25
Deze koe is zo oud dat ik er een put mee ga dempen voor er nog meer kalveren invallen :+
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.