Toon posts:

Probleem met DVD brander(s)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem.
Ik had in mijn systeem al een hele tijd een Lite-On SOHW-832S brander.
De laatste tijd kreeg ik echter last van dvdtjes die slecht leesbaar waren.
Ik gebruik hetzelfde merk DVD+R's als ik altijd gebruik (Platinum DVD+R 8X), en eerder had ik er nooit problemen mee.

Maar goed, daarom heb ik toen de DVD+R's getest met Nero CD-DVD Speed (Disc Quality Mode).
Dat leverde een soortgelijke grafiek op als deze:
Afbeeldingslocatie: http://rutgerk.ath.cx/grafiek.JPG
Ik dacht dat mijn brander overleden was en heb daarom maar een NEC ND-3540a gekocht :P
Totmijn verbazing gaf de NEC echter precies hetzelfde probleem, de grafiek lijkt er sterk op :S

Ik bedacht me toen dat die rotte dvdtjes begonnen nadat ik m'n nieuwe videokaart in m'n systeem had gezet (GF6800LE, zuipt beduidend meer stroom dan de R9600PRO ervoor) dus dacht ik dat het mijn voeding was die het niet meer trekt (300W AOpen voeding, heb nog 2 cd/dvd drives en een SATA schijf aangesloten).
Maar met een oude GF2MX heb ik nog steeds hetzelfde probleem, hij blijft rotte dvdtjes uitspugen.
Net windows opnieuw geinstalleerd, nog steeds hetzelfde probleem.

Nu (eindelijk ;)) mijn vraag: Is het nou toch mijn voeding die z'n beste tijd heeft gehad, of moet ik het ergens anders in zoeken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak een multimeter, belast je systeem en kijk of de voltages nog netjes zijn. Als deze rare pieken gaan veroorzaken dan zou de voeding de schuldige kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou ik dus ook met een programma als Asus PC Probe kunnen zien dan?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:41
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 20:29:
Dat zou ik dus ook met een programma als Asus PC Probe kunnen zien dan?
Een multimeter is nauwkeuriger. Maar in principe kun je daarin ook wat zien ja.

Overigens, open deur misschien. Maar Platinum gebruikte eerst Ricoh dye's en nu Ritek geloof ik? Misschien dat de schijfjes gewoon slechter zijn?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 20:33:
[...]

Een multimeter is nauwkeuriger. Maar in principe kun je daarin ook wat zien ja.

Overigens, open deur misschien. Maar Platinum gebruikte eerst Ricoh dye's en nu Ritek geloof ik? Misschien dat de schijfjes gewoon slechter zijn?
Dat viel mij idd ook op, vroeger was de mediacode RICOH JPN ofzo, en nu RITEK R03.
Maar dan nog, de schijfjes die nu uitgespuugd worden zijn halverwege helemaal onleesbaar. Dat lijkt mij extreem, zelfs voor een ritek schijfje.

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 20:36:
[...]

Dat viel mij idd ook op, vroeger was de mediacode RICOH JPN ofzo, en nu RITEK R03.
Maar dan nog, de schijfjes die nu uitgespuugd worden zijn halverwege helemaal onleesbaar. Dat lijkt mij extreem, zelfs voor een ritek schijfje.
En heb je al eens een ander merk van dvd schijfje geprobeerd?

• Xander
[...]

De resultaten die ik met mijn 3520 met standaard firmware op Ritek schijfjes behaal zijn gewoon zielig te noemen. :X Een en al CRC errors.

Ik gebruik nu Liggy & Dee's firmware en dan zijn de resultaten op 8x wel acceptabel, maar qua kwaliteit zijn die schijfjes gewoon veel minder.

Verwijderd

Topicstarter
Net even gebrand op Platinum DVD-R 8X met mediacode RITEKG05:
Afbeeldingslocatie: http://rutgerk.ath.cx/grafiek2.JPG
Net zo slecht dus :(
Ik kan me niet voorstellen dat dit helemaal te wijten is aan het merk dvdtjes. Ik gebruik die Platinums al heel lang en heb eerder ook op schijfjes met RITEK mediacode goed kunnen branden.

Tijdens het branden heb ik met Asus PC Probe de voltages bijgehouden, geen rare pieken of dalen.
Wat me wel opviel is dat de +5V maar 4,7-4,8 levert. De rest zit iets boven de opgegeven waarde.
Ook viel me op de dat PI errors lager waren in het eerste stuk toen ik die GF2MX ipv die GF6800LE in mijn systeem had. Bij de GF2MX bleef het gemiddelde aan het begin onder de 80, met de GF6800LE zat ie al gelijk tegen de 160.

Het is de prijs van een nieuwe voeding die me een beetje laat twijfelen om een nieuwe voeding te halen, het zou zonde zijn als de voeding helemaal niet de oorzaak is.

• Xander
Probeer voor de grap eens schijfjes die geen Ritek mediacode hebben?

ATX/NLX/SFX
VoltageAfwijkingMinimale voltageMaximale voltage
+5VDC5%4,7505,250
-5VDC10%-4,500-5,500
+12VDC5%11,40012,600
-12VDC10%-10,800-13,200
+3.3VDC4%3,1683,432
+5VSB5%4,7505,250

Je 5V ligt gewoon binnen de marges zoals je ziet... Daar zou ik het niet direct in gaan zoeken eigenlijk.

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het type schijfjes (de zogenaamde MID of mediacode) is juist helemaal bepalend voor de resultaten. Dat ze van hetzelfde merk zijn, zegt niets. Als je met een bepaald type problemen hebt, zou ik eerst een ander type proberen voordat je andere onderdelen gaat vervangen. Lijkt me ook een stuk goedkoper. :)

• Xander
Of probeer eens een andere firmware. Ik weet niet of het bij de 3540 hetzelfde is, maar de 3520 haalt veel betere resultaten met L&D firmware. Die zijn voor de 3540 ook te vinden op http://liggydee.cdfreaks.com/. Lees ook de FAQ daar eens door als je niet weet waar je mee bezig bent. :P

Overigens, semi-offtopic... Waarom heb ik geen Disc Quality tabje in Nero CD-DVD speed? Mijn drive (3520 dus), mits met een firmware nieuwer dan LD3520 1.UC (en ik heb 1UG) zou met Nero CD-DVD speed boven versie 3.75 (en ik heb 3.80) moeten werken. Vaag. :P

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op zondag 31 juli 2005 @ 11:28:
Of probeer eens een andere firmware. Ik weet niet of het bij de 3540 hetzelfde is, maar de 3520 haalt veel betere resultaten met L&D firmware. Die zijn voor de 3540 ook te vinden op http://liggydee.cdfreaks.com/. Lees ook de FAQ daar eens door als je niet weet waar je mee bezig bent. :P

Overigens, semi-offtopic... Waarom heb ik geen Disc Quality tabje in Nero CD-DVD speed? Mijn drive (3520 dus), mits met een firmware nieuwer dan LD3520 1.UC (en ik heb 1UG) zou met Nero CD-DVD speed boven versie 3.75 (en ik heb 3.80) moeten werken. Vaag. :P
Daar zeg je me wat :P

Dat van die mediacodes kan ik begrijpen, maar hoe kan het dan dat ik eerst nooit last had met schijfjes met exact dezelfde mediacode? Van dezelfde spindel als ik nu brand, heb ik genoeg dvdtjes succesvol gefikt, pas bij de laatste 10 ofzo heb ik deze problemen.

Anywayz, ik ga maar even die Liggy & Dee firmware proberen.

• Xander
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 14:46:
Dat van die mediacodes kan ik begrijpen, maar hoe kan het dan dat ik eerst nooit last had met schijfjes met exact dezelfde mediacode? Van dezelfde spindel als ik nu brand, heb ik genoeg dvdtjes succesvol gefikt, pas bij de laatste 10 ofzo heb ik deze problemen.
Ah. Dan begreep ik je wat dat betreft even verkeerd denk ik. Mede door dit stukje:
dacht ik even dat die wisseling ook tegelijkertijd met dit probleem kwam. Iets wat me waarschijnlijker leek dan een nieuwe videokaart die voor problemen zorgde.

Verwijderd

Topicstarter
Net die Liggy & Dee firmware erop gezet en toen even geprobeerd op 4X te branden, wel met dezelfde mediacode omdat ik niets anders heb liggen. Anyway, tot mijn verbazing:
Afbeeldingslocatie: http://rutgerk.ath.cx/grafiek3.JPG
Ik ga zo even proberen op 8X te branden met deze firmware, ook al lijkt me dat ik dan weer een rotte dvd krijg.
Hierdoor blijf ik wel vermoeden dat het toch aan de voeding ligt, een brander die op 8X brandt verbruikt meer stroom dan eentje die op 4X brandt, lijkt me.
En met die GF2MX kaart die minder stroom verbruikt, lagen de PI Errors waarden beduidend lager, zo rond de 60-80.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 21:34:
Net even gebrand op Platinum DVD-R 8X met mediacode RITEKG05:
[afbeelding]
Net zo slecht dus :(
Ik kan me niet voorstellen dat dit helemaal te wijten is aan het merk dvdtjes. Ik gebruik die Platinums al heel lang en heb eerder ook op schijfjes met RITEK mediacode goed kunnen branden.
Het probleem is volgens mij gewoon dat de kwaliteit van Ritek schijfjes heel variabel is.
Dit schijfje heb ik gisteren gebrand:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/_NEC____DVD_RW_ND-3540A_1.01_31-July-2005_03_55_RITEKG05.png

Zelfde brander, firmware, DVD-R merk en toch een heel ander resultaat.

• Twister336
  • Niet online
XanderH schreef op zondag 31 juli 2005 @ 11:28:
Die tabs zijn er pas gekomen vanaf versie 4.00
Bji oudere versies moet je naar het menu Extra gaan en dan Disc Quality Test selecteren.

Verwijderd

Probeer anders eens de IDE kabel te vervangen, misschien is de IDE kabel gewoon brak en heb je daardoor zowel problemen met het schrijven als lezen.

• Twister336
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 15:39:
Net die Liggy & Dee firmware erop gezet en toen even geprobeerd op 4X te branden, wel met dezelfde mediacode omdat ik niets anders heb liggen. Anyway, tot mijn verbazing:
[afbeelding]
Ik ga zo even proberen op 8X te branden met deze firmware, ook al lijkt me dat ik dan weer een rotte dvd krijg.
Hierdoor blijf ik wel vermoeden dat het toch aan de voeding ligt, een brander die op 8X brandt verbruikt meer stroom dan eentje die op 4X brandt, lijkt me.
En met die GF2MX kaart die minder stroom verbruikt, lagen de PI Errors waarden beduidend lager, zo rond de 60-80.
Als je met de NEC aan 8x brand gaat de snelheid in stapjes naar omhoog. Er zijn dan 3 zones die aan een verschillende snelheid worden gebrand: 4x, 6x en 8x.
Het gedeelte dat aan 4x is beschreven geeft bij jou een redelijk goed resultaat.
De 6x en vooral de 8x zone zijn dan weer verschrikkelijk slecht dus ik vrees dat je die schijfjes aan 4x gaat moeten branden.
Pagina: 1