[XP] Norton Speeddisk blijft op 0%, nopdb.exe op 99% cpu*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.009 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111026

Topicstarter
Ik draai Windows XP SP2 en heb altijd zonder problemen gedefragmenteerd met Norton Speeddisk (uit SystemWorks 2003). Gister kreeg ik echter een foutmelding bij het defragmenteren van C (NTFS), deze had foutcode (0) en was verder niet bekend in de knowledgebase van Symantec. Sowieso niets over gevonden met Google, afgezien van een Russisch forum waarin ik dezelfde melding zag, alsmede een quote van Symantec dat ze geen oplossing zouden hebben omdat ze niet wisten wat het probleem veroorzaakte.

Fragmenteren van de D schijf gaat prima. Fragmenteren van C met Windows Disk Defragmenter gaat ook prima. Maar Norton blijft nu hangen op 0% (eerst analyseren, dat gaat wel goed) en dan neemt het gerelateerde proces NOPDB.exe (een service: "Speed Disk Service") snoept dan 99% van m'n CPU, zelfs Task Manager heeft moeite ertussen te komen.

Last but not least, ff Norton Utilities 2005 geprobeerd, zelfde probleem. Maar ik moet zeggen dat ik het vermoeden heb dat 2005 vrijwel hetzelfde is als 2003 afgezien van een interface update, dus het sluit niet uit dat het tóch aan Norton ligt.

Toch nog een extra detail, ik heb een image, dus ik kan best ff experimenteren. Ik heb Windows XP clean install gedaan (met NTFS format) en gelijk Norton erop, defrag op C werkte goed. Maar de image teruggezet, en het probleem is weer terug. De diskutilities van Norton brengen ook geen problemen aan het licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je eens geprobeerd met een nieuwe user in te loggen en dan het programma te draaien? Of anders wellicht eens SP2 opnieuw geinstalleerd? Krijg je ook nog errors in je eventlogs? Misschien eens met msconfig, voornamelijk tabblad opstarten en serviceslijst even zoveel mogelijk uitzetten.

Ik zet even [XP] in de topictitel, omdat we vooralsnog niet weten waar het probleem zich precies bevindt.
heb je de harddisk zelf al eens goed getest met een programma daarvoor van de fabrikant? Het geheugen met bijvoorbeeld MemTest?

[ Voor 12% gewijzigd door sanfranjake op 30-07-2005 19:48 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De foutmelding:

---------------------------
Speed Disk
Operation was unable to complete on drive C: due to an unexpected error. Please try again. If that fails, check the Symantec Knowledge Base at www.symantec.com for the error code (0).
OK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou ik heb eerst eens de chkdsk van Windows XP gedraaid. Geen problemen tegengekomen, hoewel ik moet zeggen dat het na afloop wel heel snel de computer weer start, dus kon ikde samenvatting niet even rustig lezen. Maar alle tests (5) leken goed te gaan.

Voorts had ik ook een programma van Seagate gedownload, seatool. Niet echt een fijn programma, het loopt vast zodra ik de muis beweeg. Maar met toetsenbord wel te doen. Dit programma rapporteerd een fout: one or more errors were found in the index. Daar moet ik het mee doen. Verder geen enkele optie om dat te repareren o.i.d.

Op zich opvallend die melding van seatool, maar waarom zou chkdsk dat dan niet melden? En waarom heeft alleen norton problemen met defragmenteren, Windows kan het wel, ik heb ook ff een trial van diskeeper geprobeerd, die geeft ook geen problemen. Zoiets als SP2 opnieuw installeren is niet echt de oplossing. Eerder iets met de schijf (wat ik nog niet zeker weet) of iets met Norton Speeddisk.