Hallo,
Ik ben 2 weken geleden herbegonnen met linux. Alles beviel mij wel maar de laatste tijd is alles echt lastig/ambetant/...
Ik ga in deze topics een paar van mijn problemen beschrijven in de hoop dat jullie er oplossingen voor hebben.
Copy & Paste
Dit lukt maar heel soms, ik moet het altijd doen met rechterknop+kopiëren als ik er zeker van wil zijn.
En soms als ik paste krijg ik de vorige, vorige copy tekst.
Heel raar allemaal...
Kopete
Hier heb ik 2 opmerkingen over:
1. Ik slaag er maar niet in van bestanden te verzenden (altijd een time-out). Bestanden verzenden lukt wel.
2. Indien je een heeeeeel lang bericht typt wordt er een scrollbar weergegeven, ook indien je het verzend krijg je een scrollbar in het gesprekvenster. (Ik weet wel dat je een nieuwe lijn kunt toevoegen met ctrl+enter, maar msn messenger deed dat automatisch)
Quanta
Quanta werd bij mij al 3x afgesloten door het wijzigen van een lettertje in grafische mode.
Upgraden van Firefox
Een nieuwe versie is overtlaatst uitgekomen en ik wou mijn huidige versie dus upgraden.
Aangezien YOU nooit de laatste updates heeft (bv. nog altijd KDE 3.4.0) heb ik een tar.gz-bestand gedownload van de site.
Ik heb dit geinstalleerd, maar dit kwam dan in de folder /home/Sven/Downloads/Firefox.
Ook was hiermee mijn firefox helemaal niet geupgrade, ik had nu 2 firefoxen.
Ik heb de rpm dan gevonden via rpm.pbone.net en geupgrade.
Profiel in firefox
Toen ik firefox opstarte kreeg ik plots dat ik een profiel moest kiezen.
Ik koos maar voor "default" maar jammer genoeg kreeg ik dan een foutmelding dat dit al in gebruik was.
Door mijn ervaring met firefox in windows wist ik dat ik in procestabel moest gaan en alles met firefox moest beëindigen, en firefox opnieuw opstarten.
Ik keek dus in procestabel (ctrl+esc) maar ik zag raar genoeg maar 1 firefox staan...
Ik heb deze beëindigt en opnieuw geopend, zonder succes.
Ik heb een nieuw profiel aangemaakt en daarmee opgestart.
Al mijn favorieten, tabbladen waren gereset, dus ik wou weer teruggaan naar "default".
Hoe? Na lang zoeken heb ik gevonden dat ik het commando "Firefox -P" moest uitvoeren.
Toen kon ik inderdaad weer voor default kiezen en het ging.
Na het herstarten van mijn pc stond het helaas weer op het nieuw aangemaakte profiel...
Kbear:
2 opmerkingen:
1. Bij het opstarten werd mijn KDE-paneel ~1.5x vergroot.:s
Ik moest met pijltjes, die op het paneel stonden werken om het paneel te verschuiven.
2. Ik wou een map kopiëren van ftp site naar /home/Sven/ en Kbear sloot gewoon af. Daarna kreeg ik dat "bug-scherm".
Na de upgrade naar KDE 3.4.2 zijn deze problemen nog altijd niet opgelost.
Een vriend van me zei me dat hij gFTP beter was, wat inderdaad zo is. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
OpenOffice 2.0-pre
Het opstarten van openoffice duurt ongelooflijk lang.
Ik wou een bestaand werkblad openen en pas na 2 minuten was het daar. (In windows met excell xp duurt dit hoogstens 30 seconden)
Ook als ik iets doe in het programma zelf duurt het langer dan als ik in Windows doe.
Openoffice heeft ook vastgezeten (zie andere topic).
Het upgraden van OpenOffice 2.0-pre met Apt-Get
Ik zag dat er een nieuwere versie was van openoffice 2.0 maar doordat YOU niet up2date is en ik "slechte" ervaringen heb met het installeren van tar.gz-bestanden heb ik het met Apt-Get geprobeerd.
Mislukt:
Ik heb dus geprobeerd kdelibs3 te verwijderen:
Numlock bij opstarten van pc
Mijn wachtwoord bestaat uit letters EN cijfers dus wil ik numlock activeren bij opstarten.
Dit is wat ik al heb gedaan:
Ik heb boot.local bewerkt maar numlock wordt echter niet geactiveerd bij opstarten.
Wat ik heb toegevoegd:
Partitioneren
Aangezien mijn hdb5 nog maar 900 mb vrij heeft wil ik het resizen.
Ik heb in Yast partion manager geopend maar hij was niet geslaagd het te resizen doordat het niet gemount was, ofzoiets.
Ik heb dan in windows Partition Magic geopend en het daar proberen te resizen, was niet mogelijk. Ik kon alleen de "swap"-partitie resizen.
Ik heb dan gewoon vrije ruimte genomen, "unlocated partition(?)" met 3 gb.
Terug in linux kon ik het niet resizen doordat linux dat niet kon lezen.
Ik ben 2 weken geleden herbegonnen met linux. Alles beviel mij wel maar de laatste tijd is alles echt lastig/ambetant/...
Ik ga in deze topics een paar van mijn problemen beschrijven in de hoop dat jullie er oplossingen voor hebben.
Copy & Paste
Dit lukt maar heel soms, ik moet het altijd doen met rechterknop+kopiëren als ik er zeker van wil zijn.
En soms als ik paste krijg ik de vorige, vorige copy tekst.
Heel raar allemaal...
Kopete
Hier heb ik 2 opmerkingen over:
1. Ik slaag er maar niet in van bestanden te verzenden (altijd een time-out). Bestanden verzenden lukt wel.
2. Indien je een heeeeeel lang bericht typt wordt er een scrollbar weergegeven, ook indien je het verzend krijg je een scrollbar in het gesprekvenster. (Ik weet wel dat je een nieuwe lijn kunt toevoegen met ctrl+enter, maar msn messenger deed dat automatisch)
Quanta
Quanta werd bij mij al 3x afgesloten door het wijzigen van een lettertje in grafische mode.
Upgraden van Firefox
Een nieuwe versie is overtlaatst uitgekomen en ik wou mijn huidige versie dus upgraden.
Aangezien YOU nooit de laatste updates heeft (bv. nog altijd KDE 3.4.0) heb ik een tar.gz-bestand gedownload van de site.
Ik heb dit geinstalleerd, maar dit kwam dan in de folder /home/Sven/Downloads/Firefox.
Ook was hiermee mijn firefox helemaal niet geupgrade, ik had nu 2 firefoxen.
Ik heb de rpm dan gevonden via rpm.pbone.net en geupgrade.
Profiel in firefox
Toen ik firefox opstarte kreeg ik plots dat ik een profiel moest kiezen.
Ik koos maar voor "default" maar jammer genoeg kreeg ik dan een foutmelding dat dit al in gebruik was.
Door mijn ervaring met firefox in windows wist ik dat ik in procestabel moest gaan en alles met firefox moest beëindigen, en firefox opnieuw opstarten.
Ik keek dus in procestabel (ctrl+esc) maar ik zag raar genoeg maar 1 firefox staan...
Ik heb deze beëindigt en opnieuw geopend, zonder succes.
Ik heb een nieuw profiel aangemaakt en daarmee opgestart.
Al mijn favorieten, tabbladen waren gereset, dus ik wou weer teruggaan naar "default".
Hoe? Na lang zoeken heb ik gevonden dat ik het commando "Firefox -P" moest uitvoeren.
Toen kon ik inderdaad weer voor default kiezen en het ging.
Na het herstarten van mijn pc stond het helaas weer op het nieuw aangemaakte profiel...
Kbear:
2 opmerkingen:
1. Bij het opstarten werd mijn KDE-paneel ~1.5x vergroot.:s
Ik moest met pijltjes, die op het paneel stonden werken om het paneel te verschuiven.
2. Ik wou een map kopiëren van ftp site naar /home/Sven/ en Kbear sloot gewoon af. Daarna kreeg ik dat "bug-scherm".
Na de upgrade naar KDE 3.4.2 zijn deze problemen nog altijd niet opgelost.
Een vriend van me zei me dat hij gFTP beter was, wat inderdaad zo is. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
OpenOffice 2.0-pre
Het opstarten van openoffice duurt ongelooflijk lang.
Ik wou een bestaand werkblad openen en pas na 2 minuten was het daar. (In windows met excell xp duurt dit hoogstens 30 seconden)
Ook als ik iets doe in het programma zelf duurt het langer dan als ik in Windows doe.
Openoffice heeft ook vastgezeten (zie andere topic).
Het upgraden van OpenOffice 2.0-pre met Apt-Get
Ik zag dat er een nieuwere versie was van openoffice 2.0 maar doordat YOU niet up2date is en ik "slechte" ervaringen heb met het installeren van tar.gz-bestanden heb ik het met Apt-Get geprobeerd.
Mislukt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| cable-212:/home/Sven # apt-get upgrade Reading Package Lists... Done Building Dependency Tree... Done The following packages will be upgraded OpenOffice_org OpenOffice_org-Quickstarter OpenOffice_org-kde OpenOffice_org-nl db nscd 6 upgraded, 0 newly installed, 0 removed and 0 not upgraded. Need to get 0B/106MB of archives. After unpacking 44,8MB of additional disk space will be used. Do you want to continue? [Y/n] Y libkdecore.so.4 is needed by OpenOffice_org-kde-1.9.110-1.2 libkdeui.so.4 is needed by OpenOffice_org-kde-1.9.110-1.2 libkio.so.4 is needed by OpenOffice_org-kde-1.9.110-1.2 libDCOP.so.4 is needed by OpenOffice_org-Quickstarter-1.0-471.2 libkdecore.so.4 is needed by OpenOffice_org-Quickstarter-1.0-471.2 libkdefx.so.4 is needed by OpenOffice_org-Quickstarter-1.0-471.2 libkdesu.so.4 is needed by OpenOffice_org-Quickstarter-1.0-471.2 libkdeui.so.4 is needed by OpenOffice_org-Quickstarter-1.0-471.2 libkio.so.4 is needed by OpenOffice_org-Quickstarter-1.0-471.2 libkwalletclient.so.1 is needed by OpenOffice_org-Quickstarter-1.0-471.2 W: There are multiple versions of "kdelibs3" in your system. This package won't be cleanly updated, unless you leave only one version. To leave multiple versions installed, you may remove that warning by setting the following option in your configuration file: RPM::Allow-Duplicated { "^kdelibs3$"; }; To disable these warnings completely set: RPM::Allow-Duplicated-Warning "false"; W: You may want to run apt-get update to correct these problems E: Transaction set check failed cable-212:/home/Sven # |
Ik heb dus geprobeerd kdelibs3 te verwijderen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
| cable-212:/home/Sven # apt-get remove kdelibs3 Reading Package Lists... Done Building Dependency Tree... Done Package kdelibs3 is a virtual package provided by: kdelibs3#3.4.2-3 3.4.2-3 [Installed] kdelibs3#3.4.0-20.5 3.4.0-20.5 [Installed] You should explicitly select one to install. W: There are multiple versions of "kdelibs3" in your system. This package won't be cleanly updated, unless you leave only one version. To leave multiple versions installed, you may remove that warning by setting the following option in your configuration file: RPM::Allow-Duplicated { "^kdelibs3$"; }; To disable these warnings completely set: RPM::Allow-Duplicated-Warning "false"; W: You may want to run apt-get update to correct these problems E: Package kdelibs3 is a virtual package with multiple good providers. cable-212:/home/Sven # apt-get remove kdelibs3#3.4.0-20.5 Reading Package Lists... Done Building Dependency Tree... Done The following packages will be REMOVED: kdelibs3#3.4.0-20.5 0 upgraded, 0 newly installed, 1 removed and 6 not upgraded. Need to get 0B of archives. After unpacking 37,6MB disk space will be freed. Do you want to continue? [Y/n] Y libkdnssd.so.1 is needed by (installed) kdegames3-arcade-3.4.0-8 libkdnssd.so.1 is needed by (installed) kdegames3-board-3.4.0-8 libkdnssd.so.1 is needed by (installed) kdegames3-card-3.4.0-8 libkdnssd.so.1 is needed by (installed) kdegames3-tactic-3.4.0-8 libkdnssd.so.1 is needed by (installed) kdegames3-3.4.2-4 libkdnssd.so.1 is needed by (installed) kdenetwork3-vnc-3.4.2-3 libkdnssd.so.1 is needed by (installed) kdenetwork3-3.4.2-3 libkdnssd.so.1 is needed by (installed) kdebase3-3.4.2-3 libkimproxy.so.0 is needed by (installed) kdepim3-3.4.2-3 libkimproxy.so.0 is needed by (installed) kdepim3-sync-3.4.2-3 libkimproxy.so.0 is needed by (installed) kdeaddons3-konqueror-3.4.2-3 libkimproxy.so.0 is needed by (installed) kdebluetooth-0.0.cvs20050426-3 libkmdi.so.1 is needed by (installed) kdewebdev3-3.4.0-6.2 libkmdi.so.1 is needed by (installed) kdebindings3-python-3.4.2-3 libkmdi2.so.1 is needed by (installed) kdebase3-3.4.2-3 libkmid.so.0 is needed by (installed) kdebase3-3.4.2-3 libkscreensaver.so.4 is needed by (installed) kdeartwork3-3.4.0-6 libkscreensaver.so.4 is needed by (installed) kdebase3-3.4.2-3 libkspell.so.4 is needed by (installed) kdewebdev3-3.4.0-6.2 libkspell.so.4 is needed by (installed) kdebindings3-python-3.4.2-3 kdelibs3 >= 3.4.0 is needed by (installed) kio_slp-0.4.1-3 kdelibs3 >= 3.4.0 is needed by (installed) kio_ipodslave-0.6.2-5 kdelibs3 is needed by (installed) superkaramba-0.35-1 kdelibs3 >= 3.4.0 is needed by (installed) kdeartwork3-3.4.0-6 kdelibs3 >= 3.4.2 is needed by (installed) kdegames3-3.4.2-4 kdelibs3 >= 3.4.2 is needed by (installed) kdegraphics3-3.4.2-3 kdelibs3 >= 3.4.0 is needed by (installed) kaffeine-0.6-5 kdelibs3 >= 3.4.2 is needed by (installed) kdemultimedia3-3.4.2-3 kdelibs3 >= 3.4.2 is needed by (installed) kdenetwork3-3.4.2-3 kdelibs3 >= 3.4.2 is needed by (installed) kdepim3-3.4.2-3 kdelibs3 >= 3.4.2 is needed by (installed) kdesdk3-3.4.2-3 kdelibs3 >= 3.4.2 is needed by (installed) kdeutils3-3.4.2-3 kdelibs3 >= 3.4.2 is needed by (installed) kdebase3-3.4.2-3 kdelibs3 = 3.4.2 is needed by (installed) kdelibs3-devel-3.4.2-3 kdelibs3 >= 3.4.1 is needed by (installed) amarok-1.3beta2-3 E: Transaction set check failed cable-212:/home/Sven # |
Numlock bij opstarten van pc
Mijn wachtwoord bestaat uit letters EN cijfers dus wil ik numlock activeren bij opstarten.
Dit is wat ik al heb gedaan:
Ik heb boot.local bewerkt maar numlock wordt echter niet geactiveerd bij opstarten.
Wat ik heb toegevoegd:
code:
1
2
3
| for tty in /dev/tty[1-9]*; do setleds -D +num < $tty done |
Partitioneren
Aangezien mijn hdb5 nog maar 900 mb vrij heeft wil ik het resizen.
Ik heb in Yast partion manager geopend maar hij was niet geslaagd het te resizen doordat het niet gemount was, ofzoiets.
Ik heb dan in windows Partition Magic geopend en het daar proberen te resizen, was niet mogelijk. Ik kon alleen de "swap"-partitie resizen.
Ik heb dan gewoon vrije ruimte genomen, "unlocated partition(?)" met 3 gb.
Terug in linux kon ik het niet resizen doordat linux dat niet kon lezen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 19:36 ]