Winkeltoch review plasma

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 00:40

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een plasma TV en ben vandaag een aantal winkels afgeweest om het e.e.a. te vergelijken. Ik open dit topic om mijn meningen met jullie te delen.

Al met al moet ik zeggen dat ik van te voren al een voorkeur had voor de Panasonic PA50/PV500, omdat ik daar veel over heb gelezen en ik had deze al een keer gezien bij de Media Markt in Rotterdam.

Ik ga de TV ergens in oktober (ga ik verhuizen) kopen en mijn budget is 3000 euro. Ik had mijn zinnen gezet op een 42" TV, maar al snel bleek in de winkel dat ik veel verder achteruit moest gaan staan om een goed scherp beeld te krijgen dan ik dacht. Ik ga dan ook voor de 37", omdat mijn woonkamer toch net effe iets te klein is. Voor de lol heb ik ook wat foto's met mijn telefoontje genomen ter illustratie. (na een lap tekst een plaatje vind ik zelf ook meestal wel even fijn.)

Correct in Rotterdam

De Correct op de Bergweg in Rotterdam heeft een flinke showroom met heel veel verschillende merken en modellen. Absoluut een bezoekje waard als je aan het shoppen bent voor een plasma TV.

Het viel mij op dat een hoop Philips modellen erg slecht overkwamen. Zeer korrelig en onscherp en ook nog eens flets. De Htachi modellen waren iets beter dan de Philips-en, maar was het ook net niet. Ik heb de 42pd5200 zitten bekijken, maar het was niet zo goed als de Panasonic PA50, die ook nog eens goedkoper te krijgen is.

De Panasonic 37"en 42" PA-50 en PV-500's stonden allemaal netjes naast en boven elkaar. Dit beeld versloeg in ieder geval een pioneer die links ervan stond opgesteld. De bron was een TV uitzending van Call TV (blehhg!). Vanaf een afstandje kon je het verschil van de PA-50 en de PV-500 bijna niet zien! Heb je een laag budget, dan zou ik zeker voor deze plasma gaan. Ondanks dat hij niet HDTV ready is en geen toeters en bellen heeft qua aansluitingen is dit gewoon een van de plasma's die in elke winkel er gewoon goed uitziet.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dj41/panny37pv500.jpg
Panasonic 37PV500

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dj41/panny42pv500.jpg
Panasonic 42PV500

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dj41/panny37en42pa50.jpg
Panasonic 37PA50 en 42PA50

De PV-500 komt denk ik toch meer tot zijn recht als je een echte component bron aansluit. Dat vergelijk heb ik helaas niet kunnen maken in de winkel. Het design van de Panasonic's vind ik eerlijk gezegd zeker niet de mooiste. Maargoed, je kijkt toch meer naar het beeld zelf, dan naar de behuizing moet je maar denken.

Een andere plasma reeks die bij mij erg goed overkwam waren de Sony's. En met name de KEP-37XS1. Het vervelende was, dat er geen bewegende beelden op te zien waren, maar een hoge resolutie videopresentatie-plaatjes. Dit zag er wel superscherp uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dj41/sony.jpg
SONY KEP-37XS1

Er stond ook een (ik geloof) 50" PV-500 van Panasonic, ondanks de grootte leverde deze TV ook een schitterend plaatje op. Alleen de afstand die je dan moet nemen om een goed beeld te krijgen zal voor veel huiskamers niet te halen zijn ben ik bang. In een showroom vergis je je wel eens in de aftstanden. Je staat al snel 4 a 5 meter van een scherm af ( ze zijn nou eenmaal groot :-) ) en je realiseert je niet dat je thuis net effe een stukje minder hebt misschien.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dj41/panny50inch.jpg
Big Ass Panasonic 50" PV-500

De overtreffende trap van alles was een Pioneer 60"(?) (type niet onthouden helaas) die een DVD van The Incredibles aan het spelen was. Echt een megastrak beeld, maar veels te groot en ook veels te duur. Hij zou wel goed passen bij mijn villa die ik koop, wanneer ik de staatsloterij heb gewonnen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dj41/pioneer.jpg
Pioneer P.I.M.P. model 60" (?)

al met al vond ik de Correct een goede showroom om te kijken voor Plasma's. Je kunt in ale rust even kijken, zonder dat je wordt lastiggevallen door verkopers. Dat is ook meteen het minpunt, als je iets wilt vragen dan ben je ook wel even op zoek naar een (vrije) verkoper. Jammer alleen dat sommige TV's geen DVD's afspeelden, maar hoog resolutie plaatjes aan het laten zien waren. Da's allemaal wel leuk, maar je bent juist geinteresseerd in bewegende beelden om te kijken wat het scherm kan (en niet kan...)

Media Markt Rotterdam Alexander

De Media Markt komt als plasma showroom erg rommelig over. De meeste scherm staan erg slecht afgesteld, zeker als je net bij Correct bent geweest, waar alles er veel beter uitzag op dezelfde type/merken schermen. Bij de MediaMarkt zijn er ook een hoop El Cheapo plasma's te koop, maar da's eigenlijk niet de moeite waard om er iets over te vertellen. Er stond 1 plasma van Vestel die erg goedkoop was en nog een acceptabel plaatje gaf. De rest viel zwaar tegen.

De 42PA50 en de 42PV500 stonden hier weer boven elkaar. Beide een erg goed beeld. Bij de Mediamarkt heb ik eens ook even achter de schermen gekeken. Wat was dat nou!? De PV-500 heeft een grote lelijke bobbel aan de onderkant! Dat was me nog niet opgevallen. Ik denk dat deze bobbel (waarschijnlijk de extra aansluitingen) ervoor zorgt dat deze TV niet mooi strak tegen de muur gehangen kan worden. Kan iemand dat bevestigen? Erg jammer, want 1 van de dingen dat nou juist zo mooi is van een plasma is de platheid, zodat je hem mooi op kunt hangen.

De Media Markt ging me snel vervelen en ik ging voor de laatste winkel nog even naar de Block die op een minuut loopafstand verder zat.

De Block

De Block heeft een wat rustigere uitstraling dan de MediaMarkt. Veel minder rommelig. Er hingen niet al te veel plasma's aan de muur. Ik liep er even snel voorbij en zag dat ze veel Philips hadden hangen. Ik dacht nog: Die waren bij Correct zwaar ruk, dus dit zal ook niet al te best zijn.

Totdat ik langs een Philips 42PF9966 liep. WOW! Dit is een zeer strak plaatje. Mes-scherp en ook erg mooie kleuren. Ik heb er even naar staan kijken en het mooie van dit 42" scherm is, dat het van dichtbij ook nog erg mooi is. Dat verbaasde me enorm! Ik snapte er helemaal niets van, want bij Correct waren alle Philips modellen echt heel slecht. ???
Dit Philips model was ook een stuk scherper dan een Panasonic 42PA-50 die een stukje terug stond. De verwarring slaat toe! :-\

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dj41/blockphilips.jpg
Philips 42PF9966

Conclusie

En? Ben ik er wijzer van geworden? Jazeker!

Is het er makkelijker op geworden qua keuze? Absoluut niet!

Drie schermen gezien vandaag die me goed bevielen:

Philips 42PF9966
SONY KEP-37XS1
Panasonic PV-500

Omdat de Panasonic een van de recentste modellen is, neig ik naar dit scherm. Ik zou toch heel graag deze 3 modellen eens naast elkaar willen zien met dezelfde bron. De Sony was erg scherp, maar daar heb ik geen bewegende beelden op gezien. De Philips was echt heel erg scherp en mooi van kleur, maar is alweer een ouder model dacht ik. De Panasonic was al van bekend dat hij heel goed is, maar ik begin toch weer te twijfelen, omdat de PA50 verbleekte naast de Philips. Het design van de Philips vind ik ook veel mooier dan de Panasonic. Ook was het verbazingwekkend hoe scherp de Philips bleef op 1 a 1,5 meter afstand. Dan zou ik toch weer een 42"versie kunnen nemen.....

Wat ik ook geleerd heb, is dat je niet een scherm kan beoordelen als je hem bij 1 winkel hebt gezien. Je zou eigenlijk verschillende bronnen moeten bekijken, TV,DVD,HDTV en foto's. Daarna kun je met enige zekerheid zeggen of een scherm wel of niet goed is.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen over deze laatste 3 schermen en ik hoop dat jullie dit een leuk stukje tekst vonden. :-*

Beauty is in the eye of the beerholder

Verwijderd

Een vriend van mij heeft onlangs de LG 107cm Plasma TV gekocht en hij is er erg tevreden over...Misschien ook iets om naar te kijken?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~laurie50/Sale/plasma2.JPG
(http://patvs.web-log.nl)

Verwijderd

de verschillen zie je in een zaak waar er tig schermen op 1 source zitten aangesloten, ook hier geldt: garbage in, garbage out.

Ik heb de opvolger van de LG die Cowboy_Bebop aanhaalt (42PX4RV) en ben echt super tevreden.

Verwijderd

Waar je ook ff op moet letten bij zo'n grote uitgave, is de vorm en handigheid van de afstandbediening. Dat ding heb je tenslotte in je hand, en als de knopjes voor volume op een onhandige plek zitten, zal dat je op den duur gaan irriteren.

Kijk ook naar het menu, is deze makkelijk in te stellen en te programmeren?

Zelf heb ik een philips 42PW9522 of zo, 2 jr oud goed te bedienen, en zenderzoeken gaat ook goed.

Ook het automatisch zoemen van breedbeeld naar gewoon lost hij altijd goed op.
Er zijn ook toestellen die problemen geven bij de ondertiteling.

Verwijderd

Over een LG gesproken ik zag laatst een orion scherm met 10.000:1 contrast was maar 1588,- eurootjes weliswaar 852x480 maar een mooi plaatje voor normale uitzendingen.

Er zat overigens wel een scherm in van LG

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 19:52:
Over een LG gesproken ik zag laatst een orion scherm met 10.000:1 contrast was maar 1588,- eurootjes weliswaar 852x480 maar een mooi plaatje voor normale uitzendingen.

Er zat overigens wel een scherm in van LG
Kijk je aub niet blindt op de befaamde contrasten van 10.000 en zelfd 25.000:1.... grootste lulkoek wat er is... 3500:1 op zijn max met een plasma. LCD gaat tot (nu) 6500/7500:1 ... Dat zijn echt real cijfers gemeten met spotting app. Maar goed... ontopic.

Ik zou zelf voor de Philips gaan. Waarom? omdat ik op internet alleen maar goeie reviews over vind en zelf zijn me ervarringen ook top mee ;) !

Verwijderd

Nou vond ik het een mooi scherm voor die 1588 kijk als ik meer poen zou hebben zou ik voor de Panasonic gaan

Verwijderd

Ik heb een Orion 42TV42007 gekocht bij Media Markt in Breda. Geweldig beeld en geluid, ik heb staan vergelijken en de Orion kwam er toch als beste vanaf. Ik heb eerst nog wat gelezen over diverse toestellen op dit forum en op ... . Ondanks het toestel niet HD Ready is vind ik het beeld wel geweldig en op dit moment voldoende. Het toestel koste inderdaad € 1588,- en dat is een super prijs voor deze Plasma vind ik.

[ Voor 1% gewijzigd door voodooless op 05-02-2008 10:58 ]

Verwijderd

Ik ben ook van plan om de philips 42PF9966 te kopen, maar die heeft een resolutie van 1024x1024i , dit is toch geen officiele HD resolutie? Als ik hier dan programmas op bekijk op HD-resolutie, zal ik dan van die zwarte balken hebben? Hij heeft wel een HD-ready logo ... Graag wat uitleg hierover.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik vind de Hitachi 42PD7200 erg mooi, past ook nog binnen je budget. Moet te krijgen zijn voor 3000 euro. Ik vind die scherper dan de Philips 9966. De LG's komen aardig mee, maar vind ik niet top. De nieuwe Pioneer serie is mooi maar veel te duur.

Nee, de allerbeste plasma TV blijft toch de 42PV500 van Panasonic. Alleen die wordt niet meer uitgeleverd door Pana omdat er een softwarefout in zit, en in feb/mrt komt de opvolger.

Sony niet nemen, gaat stuk en Sony is gewoon klote. Sony is voor drugsdealers.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Maar die Hitachi 42P7200 heeft ook een resolutie van 1024x1024, net zoals die Philips 9966, daar is dus zeker nix mis mee?

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02 08:16

MicroWhale

The problem is choice

Over dat opeens haarscherpe beeld van die philips:

Vergaap je niet aan een speciaal gemaakte demo voor een TFT-televisie in de winkel. Bij de mediamarkt hier in eindhoven hebben ze ook zo'n truc uitgehaald. Wat ze daar draaien is een HD-demo die speciaal gemaakt lijkt voor 1366x768. Dit krijg je dus NOOIT voor elkaar met een televisie-signaal. Dit is erg vertekenend!!!

Het is dan ook aan te raden om de schermen die je wilt hebben naast elkaar met eenzelfde televisie-signaal te vergelijken. Hierdoor krijg je een duidelijk beeld van wat de televisie kan en wat niet.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02 22:01

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

hoi, deze hitachi hou ik ook in de gaten, hoor redelijk goede verhalen. De pioneer wordt hierboven overigens vergeten als beste plasma. Heb even wat tijdschriftenreviews erbij gepakt (m.n. die Duitse, lekker saai en degelijk ;)), de pioneer 436 serie wint meestal, de panasonic komt er ook goed uit maar wordt niet meer geleverd en die hitachi, tsja, die scoort ook regelmatig een 'gut' tot 'sehr gut'.

En de prijs is bij kieskeurig rond de 2500 euro, incl. voet met electromotor, speakers en gratiz muurbeugel. Koopje of toch doorsparen voor de Pioneer?

[ Voor 19% gewijzigd door gratis_vodka op 30-12-2005 10:38 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Ff vraagje, waarom een plasma? LCD heeft volgens mij een veel mooier beeld, en is te krijgen in dergerlijke groottes. (edit: @ 2 reacties hieronder: goed dat jullie al LCD overwogen hebben, en er een mening over gevormd hebben (die ik goed- noch afkeur). Ik wil vooral dat TS ook eens LCD bekijkt, gezien mijn ervaringen met producenten van plasma/LCD (Rondleiding in Philips Brugge: ik vraag "dat probleempje van inbranden van Plasma is opgelost, als ik ze jou zo hoor ophemelen" antwoord van Philips-man "....érg pijnlijke stilte..." ik: "Ok, das dan duidelijk". Wat later, presentatie voor TVverkopers, ook van Philips, geen woord over plasma's (wel dat ze erg breekbaar zijn, dus nauwelijks te vervoeren, en dat ze er zo snel mogelijk uitgaan). Was ook duidelijk voor mij.)

En inderdaad, om goed beeld te zien van een TV moet je echt niet in een showroom gaan kijken. Alle tv's hangen op dezelde kabelaansluiting, met (altijd kwaliteitsverminderende) versterkers tussen. Ervaringen van mensen die thuis een TV hebben (een vergelijkbaar/hetzelfde model) heeft veel meer waarde, jammergenoeg kan je niet een weekje een scherm meenemen om eens te proberen :+

[ Voor 103% gewijzigd door naftebakje op 30-12-2005 10:54 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• gratis_vodka

gratis_vodka

Nou, naar mijn (bescheiden) mening heeft LCD helemaal geen mooier beeld. Ik vind plasma mooier, maar ieder z'n mening natuurljik.

Verwijderd

Omdat : 1) LCD een kleinere kijkhoek heeft, en niet alle mensen zitten recht voor hun TV
2) LCD's groter dan 32" staan volgens mij nog niet helemaal op punt
3) Goede LCD's zijn duurder lijkt me

Maar is die 1024x1024 resolutie nu goed voor HD-weergaven? Of zal ik dan uitgerokken beelden of zwarte balken krijgen?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 10:48 ]

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Captain Pervert schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 00:48:
Verklaar je eens nader

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 06:47

flexje

got-father

Wij hebben thuis de Philips 50PF9966 , dus de 50 inch versie van de plasma die jij gezien hebt...
We zijn er echt wel tevreden over, superscherp beeld, ambilight onwijs mooi...alles derop en deraan!

Alleen 1 minpunt bij ons is dat het zenderzoeken / installatie niet lekker werkt. Op de een of andere manier vind ie niet alle zenders :/

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• gratis_vodka

gratis_vodka

@ Compie007: kijk anders eens op de fora van AVForums.com; daar staat meen ik heel wat info over de Hitachi.

En Sony voor drugsdealers, nou dat is waar inderdaad! Ik zag laatst een 14-jarige playstation speler zomaar een lijntje coke met de eye toy opsnuiven! ;)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 10:48:
Omdat : 1) LCD een kleinere kijkhoek heeft, en niet alle mensen zitten recht voor hun TV
2) LCD's groter dan 32" staan volgens mij nog niet helemaal op punt
3) Goede LCD's zijn duurder lijkt me

Maar is die 1024x1024 resolutie nu goed voor HD-weergaven? Of zal ik dan uitgerokken beelden of zwarte balken krijgen?
1) Mijn LCD heeft 170 graden horizontaal & verticaal
2) ?? Heb nog nooit zulk goed beeld gezien op mijn 37"
3) Ligt er maar aan; €2000.- is sowieso veel geld.

www.avforums.com is inderdaad een mooie site om meer info te vinden en vragen te stellen, alleen blijkbaar zijn er aparte modellen van elk merk voor Europa en UK dus het is niet altijd even handig communiceren.

Zelf heb ik nu 2 plasma's gezien (ongeveer een half jaar geleden, van goede merken) maar was niet te spreken over de kwaliteit. Sterker nog; hier op werk hebben we binnen een maand een gloednieuw LG-scherm terug laten nemen door de leverancier want die was al ingebrand en dat was zelfs te zien als de TV uitstond.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Dan heb jij een erg lekkere LCD :9
Ik zal ff kijken op dat forum of ik daar een antwoord vind op die 1024x1024 resolutie

/edit heb het gevonden:
2. 1024x1024 is an ALiS panel, basically 2 panels of 1024x512 intertwined. The two are lit alternatly, giving a high res. in less space for less money.

Its lucky that this is close to 1080, they just chop the top and bottom off 1080i and scale horizontally, to get vertical pixel mapping.
New generation ALIS panels rescale 1080i signal to fit 1024 lines, they do not crop exceeding lines any more.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 11:30 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
MAX3400 bevestigd wat ik uit mijn bronnen (8> vernomen heb, leuk, ik heb blijkbaar een beetje gelijk :+

Het grote probleem voorlopig is dat ze LCD's niet zo groot kunnen maken (ze worden te duur), zodra LCD's en plasma's even groot kunnen gemaakt worden voor dezelfde prijs, gaan de plasma's er keihard uit (heb ik vernomen uit allerhande bronnen)

[ Voor 56% gewijzigd door naftebakje op 30-12-2005 11:35 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-02 14:28

qless

...vraag maar...

Als je voor een groot plat scherm gaat kijken neem dan deze puntjes even mee:\

Plasma: brandt snel in, levensduur ongeveeer 5 jaar.
LCD: beperkte kijkhoek.

Vooral nakijken:
- heeft het scherm HDMI input en is het compatible met HDCP? (nodig voor HD-DVD en bluray)
- Welke resolutie heeft het scherm?
640 x 480 -> NTSC, amerikaans, te laag voor onze DVDs. Veel voorkomed bij budget schermen
720 x 576 -> PAL, standaard beeld ook voor DVDs
800 x 600 -> Veel voorkomend bij goedkopere lcd en plasma tfts
1280 x 720 -> HD modus (720p)
1366 x 768 -> Geschikt voor native 720p HD
1920 x 1080 -> HD modus (1080i/p) -> alleen de echte top schermen hebben dit

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Joker
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Joker

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 10:48:
1024x1024 is geen officiële HD resolutie. Maar dat betekent niet dat zo'n TV niet HD-Ready is. De specificaties voor HD-Ready hebben namelijk weinig te maken met de werkelijke resolutie van een paneel; het gaat er om of er een HD signaal geaccepteerd en weergegeven wordt. Een plasma met 852x480 paneel kan dus ook HD-Ready zijn (volgens de officiële specificaties).

Op een 1024x1024 beeld zie je geen vervormingen t.o.v. andere resoluties. De TV zelf heeft gewoon een 16:9 formaat. Wat wel blijft zijn de 'normale' zwarte balken of vervormingen, simpelweg omdat het bronmateriaal niet altijd 16:9 is. Om een film in 1:2,35 formaat in een 16:9 beeld te krijgen kun je niet zonder vervorming, zwarte balken en/of afkappen van delen van het beeld.

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 18:21:
Een vriend van mij heeft onlangs de LG 107cm Plasma TV gekocht en hij is er erg tevreden over...Misschien ook iets om naar te kijken?

[afbeelding]
(http://patvs.web-log.nl)
Wij hebben hier net dezelfde thuis staan, geweldig beeld in ieder geval. Wij zijn hem overigens wel gaan kopen in de MediaMarkt (België) voor 1700 euro. Daar sprongen enkel de schermen van LG ertussen uit wat betreft kleuren (de rest was flets of overgesatureerd met rode gezichten en dergelijke).

Wat mij betreft heeft dat scherm slechts enkele gebreken (tweaker zijnde natuurlijk :p ):
  • de tuner is traag (dus: zappen duurt vrij lang, en met 7 ingangen ofzo duurt het echt lang om aan AV5 ofzo te geraken (gelukkig hebben de mannen van LG dat ook gezien en kun je in het menu sneller die ingangen selecteren)
  • 480p-resolutie en geen ondersteuning voor 1080p-downscaling (enkel nog maar geprobeerd met een computer aan te sluiten, maar dat wou hij niet nemen, 1024x768 dan weer wel) Dus als tijdelijk scherm zeker wel geschikt maar niet helemaal futureproof
  • Ik had er nog graag een digitale uitgang voor het geluid op gezien (onze versterker heeft geen HDMI, dus zou handig zijn als het scherm een toekomstig apparaat op HDMI neemt en het geluid digitaal doorstuurt naar de versterker, terwijl het nu met analoge stereo te doen is)
  • een standaard-plasma min is natuurlijk het inbranden. Vooral zichtbaar op donkere achtergrond (gelukkig zijn er in het scherm wel programma's om dat ongedaan te maken (nog niet getest omdat het inbranden vanzelf wel vervaagt na genoeg verschillende beelden en je ziet het trouwens ook niet tenzij je echt vlak voor het scherm zit))
  • Waar ik me soms aan erger is dat het kleurbereik in de donkere kleuren vrij beperkt is. De scene uit Kill Bill 2 waar Uma Thurman in de kist zit bijvoorbeeld of veel momenten van Lost op dvd hebben soms grote kleurvlakken die voor deze tweaker lelijk overkomen. Ik weet niet of het aan deze LG of aan plasma's in het algemeen ligt.
Natuurlijk ook pro's
  • goed grot scherm met goede kwaliteit, goede kleuren
  • niet al te duur
  • bediening kan je ook op het scherm zelf doen (menu's en dergelijke ook) en hulde voor de zachte on/off-switch (op gewone tv's is dat nog altijd een hard (lees: niet te bedienen met de afstandsbediening))
  • genoeg ingangen (stuk of 3 scart + 2 composiet/s-vhs (één aan de linkerzijde van het scherm) + RGB + HDMI + D-SUB/VGA + DVI als ik me goed herinner)
edit:
Wat betreft toekomstige schermstandaarden, hoop ik dat SED-schermen wat worden. De vergelijkingen met Plasma en LCD zijn overduidelijk wat mij betreft; zwart wordt op SED als zwart weergegeven, op Plasma als donkergrijs en op LCD als lichter grijs).

[ Voor 6% gewijzigd door ILUsion op 30-12-2005 11:51 ]

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-02 12:28
Captain Pervert schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 00:48:
Ik vind de Hitachi 42PD7200 erg mooi, past ook nog binnen je budget. Moet te krijgen zijn voor 3000 euro. Ik vind die scherper dan de Philips 9966. De LG's komen aardig mee, maar vind ik niet top. De nieuwe Pioneer serie is mooi maar veel te duur.

Nee, de allerbeste plasma TV blijft toch de 42PV500 van Panasonic. Alleen die wordt niet meer uitgeleverd door Pana omdat er een softwarefout in zit, en in feb/mrt komt de opvolger.

Kijk eens bij plasmavisie.nl daar staat de 42PD7200 voor 2545.
Ik heb daar mijn sony lcd gekocht prima winkeltje.

debeerzietzevliegen.nl

• Joker
  • Niet online

Joker

qless schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 11:37:
Resolutie is niet zo belangrijk als veel mensen denken. Bij een TV gaat het vooral om contrast en kleurechtheid. En dan niet het contrast dat in de specificaties staat van de fabrikant, maar het 'echte' contrast. En dat kun je alleen zelf bekijken.

De levensduur is geen issue: Die is lang zat, zowel voor LCD als plasma.

De LCD kijkhoek kan een probleem zijn, maar verschilt nogal per merk en model. Let dan vooral op het verlies van contrast en kleur als je de kijkhoek vergroot. Zo zag ik bij de ene Philips het beeld al duidelijk minder worden bij één stap naar links of rechts, bij een ander model Philips was dat effect veel minder.

Waar je vooral op moet letten: Ga kijken in een zaak waar het licht gedimd is (of zelfs uit) en waar de toestellen niet op maximaal contrast en helderheid staan. Probeer de thuissituatie na te bootsen. Vraag of je mag spelen met de instellingen en de afstandsbediening. Kijk of het zappen niet te traag is. Aan een TV met geweldige specificaties en een klote bediening ga je je alleen maar ergeren. Kijk of alle aansluitingen op de TV zitten die je nodig hebt. Vergelijk meerdere plasma's en LCD's en bepaal ZELF wat je het mooist vindt. Een TV is meer dan alleen een zooitje specificaties...

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter

Plasma: brandt snel in, levensduur ongeveeer 5 jaar.
LCD: beperkte kijkhoek.
Sorry hoor, maar wat een lulkoek staat hier allemaal....

De huidige Plasma generatie heeft een life-span van 60.000 uur. (Zelfde als LCD)
Als je dus gemiddeld 6 uur per dag zou kijken, dan heb je 60.000 gedeeld door 6 = 10.000.
10.000 dagen is (gedeeld door 365) = 27,39 jaar(!).
En dan vraag ik me echt af of je wel 6 uur per dag TV kijkt!

Dus waar je die 5 jaar vandaan haalt? Mag je me eens uitleggen....

De nieuwste generaties LCD schermen hebben dezelfde kijkhoek als Plasma. Wat dat betreft zijn Plasma en LCD heel dicht bij elkaar gegroeid. Het komt aan op minieme verschillen. De zwartwaardes bij Plasma is iets beter dan bij LCD. Daarentegen heeft LCD vaak hogere resoluties, ook bij de goedkopere modellen. Verder is het een kwestie van smaak. Zelf prefereer ik Plasma. Een ander zweert bij LCD.

edit: "levensduur" bij een plasma/LCD tv is niet de duur voordat hij kapot gaat, maar hoe lang het duurt voordat het contrast is verminderd met 50%. Na die tijd kun je heus nog wel doorkijken op de TV, alleen is de contrast verminderd.

[ Voor 11% gewijzigd door HellBeast op 30-12-2005 12:06 ]

Verwijderd

Ik had ergens gelezen dat als je een mediacenter pc op je TV hebt aangesloten of je gamet veel dat plasma dan een echte nachtmerrie is, is dit waar? (ik heb het dan over inbranden)

• gratis_vodka

gratis_vodka

hoi, ik heb begrepen dat dit ook een nachtmerrie zou zijn, maar meer i.v.m. het aansluiten en dergelijke. Als je vaak een pc aansluit, zou LCD beter zijn. Echter heb diverse verhalen gelezen op avforums van mensen die probleemloos HD materiaal afspelen en totaal geen klachten hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door gratis_vodka op 30-12-2005 13:11 ]

• Joker
  • Niet online

Joker

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 12:46:
Ik had ergens gelezen dat als je een mediacenter pc op je TV hebt aangesloten of je gamet veel dat plasma dan een echte nachtmerrie is, is dit waar? (ik heb het dan over inbranden)
Nee hoor, dat is helemaal geen nachtmerrie. De eerste 200 uur moet je wel wat voorzichtig zijn; dan kun je snel een 'inbrand-effect' zien. Maar dat trekt weg als je daarna weer beeldvullend TV kijkt. Misschien dat inbranden een probleem wordt als je een desktop vele uren achterelkaar op de plasma laat staan, maar dat heb ik maar niet uitgeprobeerd. ;) Inbranden kan een probleem zijn als je dag en nacht naar RTL4 kijkt (logo) of altijd met zwarte balken. Bij afwisselend gebuik is het geen punt.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb een Panasonic 42PV-500 en ik kan je melden dat alles gewoon goed gaat. Ik heb geen last van inbranden, speel gewoon PS2 zonder problemen en mijn PC werkt ook probleemloos via de VGA ingang. Battlefield 2 ging perfect!

Nieuwe generatie plasma's hebben alleen nog met heel veel abuse (lees: 12 uur hetzelfde felle statische beeld) last van inbranden.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

1366 x 768 -> Geschikt voor native 720p HD
offtopic:
720p geeft af en toe een kleine trilling vanuit mijn XB360 op mijn 37" LCD; how come?

Laat je in ieder geval enorm goed voorlichten via internet als je 1, 2 of 3 modellen op het oog hebt. Laat je budget niet veranderen en laat je al helemaal niks aanpraten door verkopers bij dumpzaken als de MediaMarkt, BCC en dergelijke.

De huidige generatie LCD (5th of 6th gen) heeft bij een aantal merken aanzienlijk beter zwart op beeld dan de nieuwste plasma's. Wat ik zelf erg vervelend vind, is dat een plasma veel warmte afgeeft en je dus in een beperkte ruimte (kleine kamer of krap tv-meubel) wel moet zorgen voor goede ventilatie.

Ow, een aantal grote merken hebben ook eigen showrooms waar alle modellen goed staan aangesloten. Het is misschien wat rondreizen door NL, maar dan zie je hoe de fabrikant heeft bedoeld hoe een scherm iets moet weergeven en niet hoe een electronica-zaak het met inferieure kabels of signalen heeft aangesloten.

*edit*
Hoe maak je netjes een foto van een werkende LCD-TV zonder dat het overbelicht wordt??
*end edit*

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 30-12-2005 13:36 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Joker
  • Niet online

Joker

MAX3400 schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 13:33:
[...]
De huidige generatie LCD (5th of 6th gen) heeft bij een aantal merken aanzienlijk beter zwart op beeld dan de nieuwste plasma's. Wat ik zelf erg vervelend vind, is dat een plasma veel warmte afgeeft en je dus in een beperkte ruimte (kleine kamer of krap tv-meubel) wel moet zorgen voor goede ventilatie.

*edit*
Hoe maak je netjes een foto van een werkende LCD-TV zonder dat het overbelicht wordt??
*end edit*
"Zwart" op een plasma is weer anders dan op een LCD. Een plasma is donkergrijs, een LCD is meer donkerblauw. Geen van beide is echt zwart, wat je vooral kunt zien in het donker. Of het storend is, moet ieder voor zichzelf bepalen.

Ook een LCD geeft trouwens behoorlijk wat warmte af, dus die moet je ook ventileren.

Fotootje maken doe ik als volgt: Camera op een statief en met gebruik van de timer, zodat de camera niet beweegt als de foto genomen wordt. Verder een beetje experimenteren met sluitertijden en geen flits gebruiken. Dit werkt natuurlijk alleen goed als er geen bewegend beeld is, dus de DVD speler even op pauze zetten (of het beeld bevriezen, zoals dat op sommige TV's kan). Ik moet ook een beetje spelen met de zoom, om interferentiepatronen te vermijden.

• Captain Pervert
De enige echt goede LCD's zijn die van Philips: de 9830 serie met full HD paneel. Vooralsnog zo'n beetje de enige die dat hebben in de normale maten (32 inch). Heb je minder geld, kan je ook voor het HD-ready model gaan, de 32PF9966. Het "gebrek" aan resolutie wordt ruimschoots gecompenseerd door pixelplus en allerlei beeld- en bewegingscorrectietechnieken. Ga maar eens vergelijken, dat scherm is zo vreselijk mooi dat je er stil van wordt.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Captain Pervert schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 01:13:
Het "gebrek" aan resolutie wordt ruimschoots gecompenseerd door pixelplus en allerlei beeld- en bewegingscorrectietechnieken. Ga maar eens vergelijken, dat scherm is zo vreselijk mooi dat je er stil van wordt.
Dat roep ik al langer maar niemand lijkt het te geloven :P En als je geen ambilight hoeft: ik heb zelf de 32PF9976 (voorganger) die zo goed als identiek is. De 32PF9986 heeft wel ambilight maar een andere vormgeving dan de 9976/9966.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Captain Pervert
Die 9976, is dat die met zo'n voet die aan de voorkant een schuin stuk glas heeft? Die is inderdaad mooi.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Captain Pervert schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 10:32:
Die 9976, is dat die met zo'n voet die aan de voorkant een schuin stuk glas heeft? Die is inderdaad mooi.
Ja, klopt. Ik vind het zonde dat ze daar bij de 9966 vanaf gestapt zijn maar die voet is opzich nog wel te koop. Ik denk dat ze 'm toch te duur vonden om er standaard bij te leveren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Ik ga dit weekend mijn philips 42pf9966 kopen :D
Ik post wel wat pics en laat wel weten of hij me bevalt :) Ik heb binnenkort ook digitale TV (van Telenet) dus dat zal (hopelijk) een mooi resultaat opleveren B)
Pagina: 1