- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
Verwijderd
Ben je zeker over de juistheid van deze specs? Want die SilenX fans lijken me dan wel ongelooflijk stil als je kijkt naar wat een airflow ze produceren!!!!justifire schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 17:55:
Nu heb ik dus wat onderzoek verricht en de fans die er nu inzitten leveren 107 CFM bij 40 Db/A
De Silenx leveren 57 CFM bij 14 Db/A
Heb je een linkje naar vanwaar je die specs haalt?
Verwijderd
[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 18:03 ]
Elke fabrikant geeft het aantal dB op dat de fan maakt, echter ze vermelden er nooit bij op hoeveel centimeter dat is.
Daarom als je fans wil vergelijken moet je ze allebei hebben en op exact dezelfde afstand onder dezelfde omstandigheden meten.
Verder is een geluidsproductie van 14dB wel erg weinig, ik meen mij te herinneren dat een stiltekamer als 15dB maakt.
[ Voor 17% gewijzigd door Kawaii op 30-07-2005 18:30 ]
Oplossing nr2 is mogelijk. Je moet dan de condensor laten vervangen door een watergekoeld exemplaar. Ze bestaan (ik heb ooit iemand ze zien gebruiken op xtreme) maar waar ze te krijgen zijn weet ik niet. Verder zal deze door iemand met phase-change kennis gemonteerd moeten worden, maar dat valt nog wel te regelen denk ik.justifire schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 17:55:
Word een beetje gillend gek van het lawaai dat mijn Prommie hier maakt.
Heb dus eens een beetje zitten prakiseren wat ik er aan zou kunnen doen.
Oplossing nr 1 : Prommie vervangen voor waterkoeling.
Oplossing nr 2 : Prommie koelen dmv waterkoeling (lijkt me mooi, maar hoe realiseer je dat?)
Oplossing nr 3 : Sunon fans vervangen door Silenx fans
Nu heb ik dus wat onderzoek verricht en de fans die er nu inzitten leveren 107 CFM bij 40 Db/A
De Silenx leveren 57 CFM bij 14 Db/A
Zou dit genoeg zijn om de Prom te voorzien van voldoende koele lucht?
Zou wel lekker stil zijn en ik prefereer Prom natuurlijk boven waterkoeling (mijn laatste toevlucht)
Oplossing nr3 gaat denk ik ook wel. Wanneer de Mach I kouder als -33 is gaan de fans over op een lagere snelheid. Ik denk dat hierdoor het aantal geproduceerde CFM's ook wel ongeveer zal halveren.
Een r134a Mach I kan makkelijk met de fans op Low draaien. Zelfs met de PC op full load is dit goed te doen. Temps zijn natuurlijk wel slechter dan met de fans op High, maar dat is logisch imo.
Je zal er dus wel voor moeten zorgen dat wanneer je die SilenX fans monteerd, deze altijd op volle snelheid draaien. Dit kun je overigens relatief simpel op de controller zelf doen.
Maar ik persoonlijk ben van mening dat het helemaal geen zin heeft om die fans te vervangen. Bij mijn oude Mach I kwam de compressor toch al boven het geluid van de Sunon's uit (wanneer ze op low-speed draaiden). Hetzelfde geld voor de Mach II die ik nog heb staan. Dus ik weet niet of jij toevallig een hele stille compressor hebt, of dat die van mij toevallig enorm veel herrie maken maar ik denk dat het geluidsniveau van je setup niet lager zal worden wanneer je de fans vervangt.
enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]
Verwijderd
Die hele snelheid controller voor de condensorfan is way off als je een refilled prom hebt als je er dan ook nog is een andere fan op gaat monteren is het hek helemaal van de dam en moet je hem wel 100% laten draaien. r134a compressors mogen eigenlijk niet een persdruk hebben boven de 15 bar. Bij welke temp 15 bar bereikt is verschilt per gas. Dus met een ander gas moet je eigenlijk ook andere condensor temps in acht nemen
Ik heb hier de 80mm en de 120mm nexus fan hier liggen (check www.dnrhardware.nl voor de review)Kawaii schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 18:29:
Er zit best een kans in dat de Silenx fans niet veel stiller zijn.
de 120mm fan is echt super stil maar met een redelijk lage flow van lucht en de 80mm is super stil en verplaatst ook nog eens een bult lucht.