[DOS] Harddisk met XP formatteren via DOS*

Pagina: 1
Acties:
  • 8.957 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bekok
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-01 19:53
Ik ga hier ff me probleem uitleggen, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen:p

Ik wil mijn (andere) computer opruimen, dus ik wilde mijn C & D schijf formatteren. De D: schijf heb ik al geformateerd, via cmd.
Nou wil ik C: ook formatteren via Dos, omdat ik het niet kan met de windows cd.. Zal ik even uitleggen:

- Er stond vroeger windows 98 op, maar we hebben hem met een upgrade cd ge-upgrade naar XP.
Nu kunnen we dus niet met de windows 98 windows eraf en erop gooien.

Iig, ik ben naar dos gegaan (by het opstarten van mijn pc, via een floppy) en heb daar gewoon 'format C:' getypt, maar toen kreeg ik de error 'Invalid Drive Specification'
Als ik 'fdisk c:' doe, zegt ie dat de parameter niet correct is:S
Ik heb geen idee wat er fout gaat, en ik hoop dat iemand me hier kan helpen!

~alvast bedankt, en als iets onduidelijk is, zeg het, dan probeer ik het uit te leggen;)

20" iMac; 2.4ghz Core 2 Duo; 3GB; Ati Radeon 2600HD Pro

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-02 23:42
Misschien een Dos Bootdisk versie zonder fat32 ofzo? Download eens een Windows 98 SE bootdisk van http://bootdisk.com/bootdisk.htm en probeer de format dan nog eens...

[ Voor 6% gewijzigd door Westereen op 30-07-2005 17:15 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

fdisk c: kan ook niet, want c: is geen geldige parameter (ook logisch, want waarom zou je dit aan fdisk mee willen geven).
Wat je het beste kunt doen is de partities er even afgooien en nieuwe maken.

FDISK FAQ
zie hier hoe je daarvoor FDISK kunt gebruiken.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Pas ik je topic titel nog even aan :)

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 18:15
Er staat nu XP op, dus waarschijnlijk is de C-schijf een geformatteerd als NTFS wat DOS niet ondersteund.

Met Fdisk kun je wel direct de gehele partitie verwijderen, maar je moet gewoon het commande "fdisk" ingeven, zonder de c: (en zonder de haakjes uiteraard)

Verwijderd

waarom kan je niet formatteren met een Win XP cd? :?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 16:47:
waarom kan je niet formatteren met een Win XP cd? :?
idd gewoon de setup draaien en je kunt je schijven gewoon formateren naar NTFS en FAT

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 17:14:
fdisk c: kan ook niet, want c: is geen geldige parameter (ook logisch, want waarom zou je dit aan fdisk mee willen geven).
Wat je het beste kunt doen is de partities er even afgooien en nieuwe maken.

FDISK FAQ
zie hier hoe je daarvoor FDISK kunt gebruiken.
Precies dus gewoon FDISK intikken zonder parameters
vanaf een win98 bootflop of de windows xp cd gebruiken (huh? windows xp cd -> das de oplossing, die doet alles zelf wel :D)

• In Search of Sunrise
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10-2020
Ik zou eens een xp bootdisk maken, als via cd niet werkt. Daarvoor heb je 6 diskette's nodig.
Vanuit daar kun je gaan formatteren. http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm en dan eventjes naar beneden scrollen.

[ Voor 8% gewijzigd door In Search of Sunrise op 01-08-2005 17:05 ]

specs

Verwijderd

Er is in principe maar 1 manier om een harde schijf met NTFS te formatteren in DOS. Dit is niet door middel van allerlei opstartdiskette maar met de windows setup cd.
Omdat er geen programma's gemaakt zijn die in DOS NTFS kunnen lezen moet je de cd van windows (het best is XP) hebben. Boot hem van de cd (kan je instellen in de BIOS) en laat hem eerst alle partities verwijderen. (niet installeren op een bestaande partitie) en formateer dan.
Je kan kiezen:
1. Als je windows xp erop wil hebben raad ik je aan om meteen weer ntfs schijfen ervan te maken.
2. Wil je perse een FAT32 schijf hebben kies dan daarvoor. Wil je verder alles in DOS doen moet je de setup afsluiten na de formattering.
Je kan overigens gewoon windows installeren op een FAT32 schijf. Om dit later in windows weer te wijzigen ga dan naar run en typ CMD.
typ in cmd het volgende: C:\> convert c: /fs:ntfs.
Met als C: uiteraard de schijf die je wil converten.
Pagina: 1