[FireFox] Scrollbar verdwijnt / verschijnt: irritant

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik gebruik al bijna een jaar FireFox en over het algemeen naar grote tevredenheid :) Een ding vind ik echter ontzettend irritant: als de webpagina die je bekijkt niet gescrolled hoeft te worden, verdwijnt de scrollbar rechts in beeld. Als je op een pagina komt die langer is dan het FireFox window hoog is, verschijnt deze weer en kun je scrollen.

Door het verdwijnen / verschijnen van de scrollbar wordt de, zeg maar innerWidth van de browser, een aantal pixels groter / kleiner. Gevolg is dat als je op een website zit die gecentreerd (in het midden van het scherm) wordt weergegeven, de website constant 20 pixels heen en weer "hopt" over je scherm (20 px naar links, 20 px naar rechts).

Internet Explorer heeft dit probleem niet: als je daarmee op een pagina komt die niet gescrolled hoeft te worden, verdwijnt de scrollbar zelf niet.

Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd. Natuurlijk zou dit geen probleem zijn als je een beetje zit te surfen, maar het geval wil dat ik een aantal gecentreerde websites onderhoud. Daar ben ik een paar uur per dag mee bezig en ik wordt een beetje gek van dat op-en-neer gehop.

Weet iemand toevallig of er een hack / plugin of wat dan ook bestaat waarmee je de scrollbar - net als bij IE - gewoon in beeld houdt als er niet gescrolled hoeft te worden? Tot nu toe heb ik op de FireFox website niets kunnen vinden...

[ Voor 5% gewijzigd door Reveller op 30-07-2005 17:04 ]

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

IE reserveert geloof ik al uit zichzelf die 20 px aan de rechterkant....

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonzO
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04 08:15
Als ik bij google ga zoeken zie je dat er voor FireFox CSS hacks voor het forceren van toevoorschijnkomen van de scrollbar worden gebruikt.

Dat kun je aangezien jij die websites moet onderhouden het beste maar in die websites gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Cascading Stylesheet:
1
2
3
body {
  overflow          : -moz-scrollbars-vertical;
  }

Dit is echt een zegen, BonzO. Dank je wel! Ik had ook op Google gezocht met "firefox scrollbar disappear appear" maar toen kreeg ik alleen maar resultaten terug waar DHTML problemen werden besproken mbt. het kleuren van div-scrollbars in FF. Ik was op zoek naar een hack voor FF, maar dit is veel simpeler: 1 regeltje toevoegen aan de stylesheet en klaar. Nogmaals bedankt, dit werkt veeeel prettiger :)

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."