Toon posts:

Computer start soms wel, soms niet

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een heel erg raar probleem met m'n pc'tje die als server dient. Die machine heeft toch zeker een maand of 4, 5 achter elkaar aangestaan en is in die tijd eigenlijk nauwelijks uitgeweest. Nu dacht ik eergisteren van " laat ik hem eens uit doen", omdat er zwaar weer op komst was enzo. Dus ik heb hem toen netjes afgesloten en uitgezet.

Toen wilde ik hem gisterochtend weer aanzetten, maar toen begonnen de problemen. Ik drukte hem aan, en 4 seconden later ofzo ging hij weer uit. Weer drukken, weer uit.... :|

Toen heb ik hem los geschroefd en eens wat gespeeld met de hardware, heb bijvoorbeeld de 3 reepjes geheugen die erinzaten er eens uitgehaald en weer ingedaan, toen bootte hij ineens, maar gaf windows een bluescreen over het feit dat de bios niet acpi complaint was. Dat is raar, want ik heb niets aan de bios gedaan, dus waarom zou ie ineens niet meer acpi complaint zijn?

Nou toen verder geprutst, heb zo'n beetje alle hardware er al eens uitgehad, geboot en er weer ingeduwt, maar dit hielp allemaal niks. Het gekke is dat hij bij elke boot weer anders reageerd :). Ook als er bv nog maar 1 hd, 1 reepje mem en videokaart inzit boot ie nog soms wel door en soms niet. Hij komt eigenlijk nooit erg ver, want gaat vanzelf weer uit.

Ik heb de volgende scenario's al gehad bij het aanzetten:

- De ventilatoren gaan aan, maar ik hoor geen beep, na ongeveer 4 seconden gaat hij weer uit.

- De ventiloren gaan aan en ik hoor continue loop van lange beeps. Dus Beeeeeeep .......... Beeeeeeeep. Dit zou volgens een website met daarop de beepcodes betekenen dat er iets loos is met het geheugen. Toen heb ik eens al het geheugen eruit gehaald en dan begint hij weer anders te beepen. 't aparte is overigens dat hij ook zonder geheugen zo af en toe uitging zonder beep.

- De ventilatoren gaan aan, bios telt geheugen, hij boot door, start Windows Server 2003 en geeft een ACPI bluescreen

- De ventilatoren gaan aan, bios telt geheugen, hij boot door, start Windows Server 2003 en halverwege het booten gaat ie uit. :/

Ik heb al met de hand aan mn processor gevoeld, deze wordt niet erg warm, mn voeding wordt ook niet erg warm, mn videokaart wordt wel aardig warm, maar dat deed ie altijd al geloof ik....

Kortom: Ik ben wanhopig!, wat kan het in vredesnaam zijn? :'(

Hardware:
Kast: El cheapo, geen idee, no-name ding :P
Moederbord: Asus A7N8X-X
Geheugen: 3x512mb noname DDR SD-RAM
Processor: AMD Athlon 2600+
Videokaart: NVidia tnt2 pci
Extra controller: Promise ultra133 tx2
Harddisk: 1x120gb aan mobo, 3x160gb aan promise kaartjes

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

Thandor

SilverStreak

RD-RAM i.c.m. een AMD Athlon XP ? . Vandaar dat de PC niet werkt 8)7.
Even serieus : Je hebt DDR-SDRAM ;)

Ik vermoed dat het de voeding is. De PC heeft langere tijd achterelkaar gedraaid en in de tussentijd is de voeding aan het slijten gegaan. Nu wil je de PC opstarten en heeft de voeding niet genoeg sap om de PC in één keer van alle stroom te voorzien waardoor de PC niet zal opstarten.
Soms heb je kans dat het systeem wel start maar erg onstabiel is.

Als ik jouw topicstart lees en mijn bovenstaande 'verhaaltje' erbij pak komt dat aardig overeen.
Vermeld dus even welke voeding er in jouw PC steekt en bekijk ook de voltage van de PSU.
Deze kun je het beste uitmeten met een multimeter omdat er genoeg PC's zijn die het fout uitlezen en dus onbetrouwbare waardes in het BIOS zetten. (Meestal bij PC Health status)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 10:28
kan zijn dat je hdd's te veel stroom trekken uit je voeding, ff proberen te booten zonder je extra schijven.

Lijkt me niet dat het een temp probleem is, dus als ie niet start met ander geheugen zou ik zeggen dat je mobo het heeft begeven.

Verwijderd

Topicstarter
kalechinees schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 17:06:
kan zijn dat je hdd's te veel stroom trekken uit je voeding, ff proberen te booten zonder je extra schijven.

Lijkt me niet dat het een temp probleem is, dus als ie niet start met ander geheugen zou ik zeggen dat je mobo het heeft begeven.
Ik zat zelf ook te dneken dat die voeding het misschien niet trok. Ik heb niet bijster veel verstand van voedingen, maar ik geloof dat het een 250watt is.

Wat dan wel gek is: Ik heb al enkele keren geprobeerd te booten zonder die extra hd's. Dus met maar 1 hd, de videokaart en 1 reepje ram, zelfs dan houd ie een beetje dezelfde ondefinieerbare problemen
Vermeld dus even welke voeding er in jouw PC steekt en bekijk ook de voltage van de PSU.
Deze kun je het beste uitmeten met een multimeter omdat er genoeg PC's zijn die het fout uitlezen en dus onbetrouwbare waardes in het BIOS zetten. (Meestal bij PC Health status)
Hier ben je me kwijt...., PSU? en wat is een multimeter? :P. Ik vrees dat ik dus geen multimeter heb. PC Health status kan ik even kijken naar voltages

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 17:13 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

kalechinees schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 17:06:

Hardeschijven verwijderen/afkoppelen is sowieso verstandig. Een voeding die niet goed (meer) is levert verkeerde voltages welke fataal kunnen zijn voor hardeschijven.

Probeer naast het systeem zo kaal mogelijk te maken, ook de CPU onder te klokken. Zowel de FSB als de vCore verlagen. Processoren gebruiken nl. ook vrij veel stroom ;)
Hier ben je me kwijt...., PSU? en wat is een multimeter? . Ik vrees dat ik dus geen multimeter heb. PC Health status kan ik even kijken naar voltages
PSU = Power Supply Unit ofwel de voeding.
Multimeter = Zo'n ding waarmee je o.a. voltages kunt meten. (Google afbeeldingen verteld meer ;))

PC Health status kán verkeerde informatie geven. Echter kan het nooit kwaad om even te kijken ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Thandor op 30-07-2005 17:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals gezegd had ik de bios default al teruggezet, hij zet mn cpu dan ook naar 1250mhz, ondergeklokt genoeg lijkt me?

Verder staat onderandere het volgende in m'n Bios onder pc health status(wat betreft voltages):

VCore voltage: 1,68v
+3.3v: 3.34v
+5v: 4,89v
+12v: 12.35v

Verder staat er weinig spannends fan-speed enzo. Ook staat er dat het MB 23 graden is en de cpu 32. Lijkt me een goede waarde bij het booten toch?

Verder is het nog steeds ondefinieerbaar of er nou een logica achter zit met het moment waarop ie shutdowned.

Weet je wat me net ook opviel, ik was wel 5 mins bezig om de pc uberhaupt een keer te laten booten zodat ik de bios kwam. In het begin was t steeds: aan-uit, aan-uit. Ik zat in de bios die voltages te noteren en ineens ging 't beeld weg en pas 2 seconden later ofzo ging de hele pc uit. Toen zette ik hem aan en bootte hier wel weer direct, maar ging ook weer na korte tijd uit.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 17:56 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Die +5 is vrij laag voor idle stand. De +12 is vrij hoog maar deze mag wat meer afwijken.
(Zeker voor een ondergeclocked systeem.)

Probeer toch eens een andere voeding te regelen. Veel andere opties kan ik niet bedenken daar je alle hardware al een keer verwijderd hebt en opnieuw hebt ingestoken. Tevens heb je veel problemen welke vaak naar boven komen bij een te zwakke en/of kapotte voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 17:58:
Die +5 is vrij laag voor idle stand. De +12 is vrij hoog maar deze mag wat meer afwijken.
(Zeker voor een ondergeclocked systeem.)

Probeer toch eens een andere voeding te regelen. Veel andere opties kan ik niet bedenken daar je alle hardware al een keer verwijderd hebt en opnieuw hebt ingestoken. Tevens heb je veel problemen welke vaak naar boven komen bij een te zwakke en/of kapotte voeding.
Ik zal eens kijken inderdaad. TE zwak lijkt me erg sterk. Het systeem is gestript tot een systeem met alleen mobo, videokaart, hd en 1 geheugenreepje

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:01

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 17:50:

Weet je wat me net ook opviel, ik was wel 5 mins bezig om de pc uberhaupt een keer te laten booten zodat ik de bios kwam. In het begin was t steeds: aan-uit, aan-uit. Ik zat in de bios die voltages te noteren en ineens ging 't beeld weg en pas 2 seconden later ofzo ging de hele pc uit. Toen zette ik hem aan en bootte hier wel weer direct, maar ging ook weer na korte tijd uit.
FAN-rpm ( CPU )...check die maar eens. Als je FAN te lage rpm heeft gaat je systeem uit en daar hoort ook dat piepen bij. Het uitschakelen is een beveiliging voor je CPU....probeer eens een andere koeler op je proc.

Tubes....It's what make music music!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:29
misschien staan de elco's bol op je moederbord :?

[ Voor 14% gewijzigd door 0siris op 30-07-2005 18:21 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
CPU fan speed is 2636 RPM.

Ik heb overigens een andere voeding eraan gehangen en ik zou haast denken dattie nu beter loopt. Heb hem verscheidene keren gerestart en hij is nog niet onverwachts uitgegaan.

Nu mn schijven er maar weer eens aanhangen.

Ik ben voorzichtig optimistisch :)

edit:
Met promis kaartje en hd's erbij doet ie t nog steeds. Ik zag trouwens dat ik oorspronkelijk een 300watt voeding had. Die er nu tijdelijk aanhangt is een 250 watt.

Ik ga zo denk ik nog voor de zekerheid de proef op de soms nemen en kijken of het echt de voeding was, door de oude er weer op aan te sluiten(welliswaar zonder schijven e.d.), of raden jullie dit af?

En als ik een nieuwe voeding koop. Wat raden jullie aan voor bovenstaande config? Weer gewoon een 300watt el-cheapo of wat beters?

edit2: En alles staat nu terug op de oude instellingen(multiplier in de bios enzo) en hij is nog niet onverwachts uitgegaan. Kortom, Thandor, je bent een held! :D, helemaal als je nog even de 2 bovenstaande vraagjes beantwoord :P

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 19:16 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 18:32:
Ik ga zo denk ik nog voor de zekerheid de proef op de soms nemen en kijken of het echt de voeding was, door de oude er weer op aan te sluiten(welliswaar zonder schijven e.d.), of raden jullie dit af?
Het kan wel maar je hebt een risico dat het fout gaat.
De kans dat het daadwerkelijk fout gaat is relatief klein maar toch ;).
De hardeschijven kun je beter niet aansluiten. Hardeschijven zijn gevoeliger en gaan sneller kapot.
En als ik een nieuwe voeding koop. Wat raden jullie aan voor bovenstaande config? Weer gewoon een 300watt el-cheapo of wat beters?
Koop in één keer een goede voeding. Stel dat je nu een goedkope voeding van € 25,- koopt die binnen een half jaar weer stuk is...
Als je nu een betere voeding koopt ben je (als het goed is) van het gezeur af. Tevens heb je een betrouwbaardere voeding waarmee je minder risico loopt dat je de hardware sloopt.
Ik zie bv. bij Salland Automatisering een Tagan 380W staan voor een kleine € 60,-
Chieftec/Sirtec voedingen schijnen ook aardig goed te zijn.
Antec, Enermax, Nexus e.d. zijn ook prima. Veel van die merken hebben wel een voeding voor rond de € 60,- welke goed genoeg zijn voor jouw systeem. :)
edit2: En alles staat nu terug op de oude instellingen(multiplier in de bios enzo) en hij is nog niet onverwachts uitgegaan. Kortom, Thandor, je bent een held! :D, helemaal als je nog even de 2 bovenstaande vraagjes beantwoord :P
8)

Pagina: 1