problemen met compilen gtkglext en gimp plugin

Pagina: 1
Acties:

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 21:14
ok het gaat dus om het volgende, ik wil een gimp plugin installeren, maar voor non windows systemen is enkel de source te krijgen. dus nagoed toch maar proberen.

in de install van de plugin staat dat je het volgende nodig hebt:
1) gimp version 2.0.0 or later
2) pkg-config version 0.14 or later
3) gtkglext version 0.7.1 or later
1) had ik al
2) nog niet, compilen daarvan lukte niet tot ik xcode tools installeerde(kreeg ervoor een error dat er geen C compiler was). nu dus wel geinstalleerd
3) die installeren lukt dus niet :(

nou is 0.7.1 zowiezo al vet oud aangezien versie 1.0 al uit november 2003 is, maargoed kheb de 1.0.6 gedownload en geprobeerd te installen

ben met terminal naar de folder gegaan en het volgende gedaan zoals het in de install staat:
./configure
laten draaien

zodra ik echter "make" doe zegt hij:
leroys-imac-g5:~/desktop/gtkglext-1.0.6 leroy$ make
make: *** No targets specified and no makefile found. Stop.
ook "make install" geeft een error:
leroys-imac-g5:~/desktop/gtkglext-1.0.6 leroy$ make install
make: Nothing to be done for `install'.
hierna alsnog de plugin proberen te installeren lukt uiteraard niet omdat hij gtk niet kan vinden en produceerd dan ook een enorme waslijst met errors.

nou ben ik een beetje ten einde raad wat te doen en ik heb de plugin echt nodig aangezien de nvidia normal map plugin voor photoshop enkel voor windows werkt :(

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
wat is de output van configure dan, ik kan me niet voorstellen dat de confgure goed gaat terwijl de make niet gedraaid kan worden

ik neem aan dat gtk ed al geinstalleerd is (aangezien je the gimp al hebt), dus misschien kun je beter eens kijken naar fink (kun je source en binaries mee installeren) of darwinports

kijk iig eerst eens naar wat de output van configure is
nou ben ik een beetje ten einde raad wat te doen en ik heb de plugin echt nodig aangezien de nvidia normal map plugin voor photoshop enkel voor windows werk
Wat bedoel je hier eigenlijk mee? we weten niet eens welke plugin het betreft dus deze zin voegt weinig toe (afgezien wat verwarring bij de lezers)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 21:14
blouweKip schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 19:43:
wat is de output van configure dan, ik kan me niet voorstellen dat de confgure goed gaat terwijl de make niet gedraaid kan worden

ik neem aan dat gtk ed al geinstalleerd is (aangezien je the gimp al hebt), dus misschien kun je beter eens kijken naar fink (kun je source en binaries mee installeren) of darwinports

kijk iig eerst eens naar wat de output van configure is
ik heb em ff doorgespit en kwam dit inderdaad tegen:
checking for gtk+-2.0 >= 2.0.0 gdk-2.0 >= 2.0.0 pango >= 1.0.0 gmodule-2.0 >= 2.0.0 ... Package gtk+-2.0 was not found in the pkg-config search path. Perhaps you should add the directory containing `gtk+-2.0.pc' to the PKG_CONFIG_PATH environment variable No package 'gtk+-2.0' found
configure: error: Library requirements (gtk+-2.0 >= 2.0.0 gdk-2.0 >= 2.0.0 pango >= 1.0.0 gmodule-2.0 >= 2.0.0 ) not met; consider adjusting the PKG_CONFIG_PATH environment variable if your libraries are in a nonstandard prefix so pkg-config can find them.
maar ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen?

ik ben niet zo heel erg thuis in osx/unix dus ik heb geen idee waar ik die path moet veranderen oid.
[...]

Wat bedoel je hier eigenlijk mee? we weten niet eens welke plugin het betreft dus deze zin voegt weinig toe (afgezien wat verwarring bij de lezers)
stond er idd niet echt duidelijk, de plugin die ik probeer te installeren is de gimp normal map plugin
aangezien dit 1 van de 2 normal map plugins is voor grafische pakketten en het is de enige die op osx zou moeten werken. de photoshop plugin is helaas windows-only

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
maar ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen?

ik ben niet zo heel erg thuis in osx/unix dus ik heb geen idee waar ik die path moet veranderen oid.
Het gimp pakket wat je voor osx hebt is ws statisch gebouwd, met alle benodigde libs er al bij, probleem wat je nu hebt is dat je om de plugin te bouwen je in ieder geval de source headers van de benodigde pakketjes nodig hebt om het pakket te kunnen bouwen.
checking for gtk+-2.0 >= 2.0.0 gdk-2.0 >= 2.0.0 pango >= 1.0.0 gmodule-2.0 >= 2.0.0
dwz dat hij deze pakketten nodig heeft (gtk2/gdk/pango/gmodule) en pkg-config houd bij of je deze hebt geinstalleerd (zeer waarschijnlijk niet), de locatie van pkgconfig is /usr/lib/pkgconfig, daar zet hij de info neer in een *.pc file

Wat je kunt doen is deze pakketten handmatig compilen (en ze hebben ws zelf ook meer deps) of bijvoorbeeld darwinports of fink gebruiken om de pakket makkelijk (incl deps) te bouwen zodat je de plugin kan bouwen, fink heeft ook de mogelijkheid de headers (de -dev pakketjes) te installeren incl de binaries voor die pakketten dus ik denk dat fink de beste keus is (makkelijk te installeren, goede grafische installer), darwinports heeft overigens ook gtk2 ed in de repos zitten dus met beide kun je het installeren.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."