Toon posts:

Stroom/Spanning op Stereo behuizing

Pagina: 1
Acties:
  • 3.454 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik denk niet dat dit helemaal de juiste plek is maar waar wel, ik heb geen idee meer.

Mijn probleem is het volgende ik heb ongeveer 30 volt op m'n stereo staan als ik m'n video recorder via L+R tulp op m'n stereo aansluit.

Na veel en lang zoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat elke TV/Video recorder +/- 5 a 6 volt op de COAX draad zet. Alle tv's/video zijn in serie geschakeld dus 1 lange keten door het huis heen.
Het probleem is niet terug te voeren op UPC ( ik heb er al een mantelstroom filter tussen zitten en als ik deze met of zonder versterker eruit trek) blijft het probleem bestaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Situatie nu:
TV/Video/Radio beneden
     |
     |-Radio zit niet achter de mantel stroomfilter....
     |
Inkomed UPC signaal -> mantel stroom-filter -> signaal versterker
     |
TV/Video Boven 1
     |
TV/Video Boven 2 -> Audio Signaal van Video via RCA naar Versterker, geen PC op versterker

Ik ben er al langs verschillende audio/video boeren geweest maar het antwoord blijft steeds het zelfde: ik heb geen idee maar sluit de video recorder aan op de aarde dan is het probleem verholpen.
Hier ben ik niet zo blij mee want ik wil graag weten waar het probleem vandaan komt, ergens lekt mischien stroom en dat kost geld, en bovendien is het niet erg fijn om constant 30volt op je aardleiding te hebben staan.

Is er iemand die hier enig licht op kan schijnen danwel me naar een plek(ander forum bv.)/persoon/bedrijf kan door verwijzen waar ik met m'n vragen terecht kan???

Bijvoorbaat dank, Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Ik denk dat het gewoon statische elektriciteit is, aangezien apparaten als videorecorders en stereotorens niet geaard zijn. Probeer eens de stekker van deze apparaten om te draaien, vaak helpt dit al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle apparaten van de stroom gehad.

En als het statische elektriciteit was dan kon ik het niet bij alle individuele apparaten meten. Bovendien is het ook nog eens een constante spanning.
De reden dat ik er achter kwam is dat ik voelde dat er stroom op een van de apparaten stond toen ik deze wou verplaatsen.

Pas daarna ben ik gaan meten. Hierbij heb ik vooraf gecontroleerd of m'n multi meter in orde was en voor de veiligheid eentje van de zaak geleend.
Het meten heb ik gedaan door elk apparaat te isoleren van andere bronnen. Vervolgens te meten wat de spanning op de coax was en op de RCA aansluiting. Hierbij kwam ik constant op rond de 6 volt.

Ik ga voor de zekerheid nog even de stekkers om draaien maar verwacht er niet veel van gezien boven genoemde.

Toch bedankt voor je reactie, Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-10 21:36

Caveman

whahoehaha

Hier ben ik niet zo blij mee want ik wil graag weten waar het probleem vandaan komt, ergens lekt mischien stroom en dat kost geld, en bovendien is het niet erg fijn om constant 30volt op je aardleiding te hebben staan.
30 volt op je aardleiding ??? dat snap ik niet er kan helemaal geen spanning op je aarde staan, als dat gebeurd klapt gelijk de aardlek schakelaar eruit, dus is gelijk je vraag beantwoord over het weglekken van stroom.. ;) Er kan geen stroom "weglekken", je kunt wel verborgen verbruikers hebben maar dat heeft niets meer te maken met spanningsverschil.
Je geeft aan dat er 30 v ergens opstaat, ik kan niet goed opmaken waartussen dat spannings verschil staat...als ik het goed begrijp zou dat tussen de aardmantel van de coax en de kast moeten staan ? Dat zou kunnen, de aarde van de coax is NIET dezelfde als van het lichtnet, daar kan nogwel eens een behoorlijk verschil tussen zitten (30 v is helemaal niet raar, ik heb wel eens meer gezien) Oplossing is uitermate simpel: alles goed aarden !! Dus een geaard stopkontact gebruiken, daarmee komt gelijk de aarde van de coax aan die van het lichtnet te hangen en is het verschil verdwenen.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik had min of meer hetzelfde: Ik had de coax door het hele huis lopen, naar 1 pc, 2 video's, 1 coax versterker, 1 radio en 1 tb. Als ik de coax kabel ergens vastpakte en aarde aanraakte kreeg ik een prikken. Na meten bleek er 45V op te staan. Ik heb daarna een galvanische scheider aangebracht in de meterkast en deze geaard. Probleem opgelost :)
Dus zoals Cavie ook zegt: aarden die hap :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat aarden is nou net dat gene waar ik m'n vragen over heb.

Nog even een poging de situatie te verduidelijken (kan ook nog wel foto's maken....):
Het probleem is dat een geaarde versterker (arcam a85) op een geaard stopcontact. M'n video recorder zit op het zelfde stopcontact (stekkerblok).
Op het moment dat ik een draad je aan de aarde van een ander geaard stopcontact hang en vervolgens op de aarde (zwart) van m'n multimeter mee ik met het rode draadje van m'n multimeter 15 volt op zowel de mantel als de kern van de coax kabel.
Stop ik deze coax kabel nou in de video recorder meet ik 15 volt op zowel de kern als de mantel van de RCA (stereo cinch uitgang) van deze video recorder. Dit betekend dat deze dus mijn versterker dit te behappen krijgt op de RCA ingang. Dit terwijl deze toch echt niet gemaakt is hiervoor (ik geloof dat er standaard 2-3 volt opstaat).
Voor elke televisie/video recorder die ik toevoeg (het maakt niet uit of dit middels coax of scart gebeurt) komt hier rond de 5 volt bij.

Zodra ik een draadje aan de kast van de video recorder maak (op blank metaal) en deze verbind met de aarde van het stopcontact ben ik inderdaad deze spanning kwijt..... Maar als ik vervolgens de zwarte draad van de multimeter in de - (waar dus geen spanning op staat) van een ander geaard stopcontact stop en dan met de rode draad de aarde door meet krijg ik vrolijk 30v (o.i.d.) als waarde terug..... En nou hangt de badkuip toch ook aan deze zelfde aarde.... (houd het badwater mischien wel warm???)

In elk geval bedank voor het mee denken.

PS Wat is een galvanische scheider????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Een galvanische scheider zorgt voor het ontkoppelen van 2 electrische systemen door deze dus galvanisch te scheiden. Meestal gebeurt dit via een condensator, spoeltjes of een optokoppeler (met licht dus). Vaak wordt het gebeurd om aardlussen te voorkomen, of om te voorkomen dat een spanning in het ene systeem ook op het andere systeem voorkomt.

En van Google:
Galvanische scheiding
We spreken van galvanische scheiding als twee (of meer) apparaten met elkaar verbonden zijn zonder dat er een elektrische stroom van het chassis van ene apparaat naar het chassis van het andere kan lopen.
Deze scheiding kan bereikt worden door koppeltransformatortjes, door optische elementen (fiber verbinding of opto-coupler) of (alleen voor HF-apparaten) door scheidings condensatortjes. Ook iedere vorm van draadloze verbinding geeft een galvanische scheiding.
Het aanbrengen van galvanische scheiding heeft soms zin als je aantoonbaar last hebt van storing van buitenaf, bijv. van lichtdimmers of brom door een aardlus.
Als je aantoonbaar last hebt van een zeer hoogfrequente stoorbron zoals een naburige radiozender, geeft galvanische scheiding veelal geen oplossing. Onder bepaalde omstandigheden kan het probleem zelfs erger worden.

[ Voor 57% gewijzigd door Microkid op 30-07-2005 22:33 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Hang de coax mantel eens aan de aarde van het lichtnet, gegarandeerd dat je het kwijt bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de mantel van de coax aan de aarde leg ben ik inderdaad de spanning kwijt. Maar op dat moment zet ik toch spanning op de aardleiding? Kan dit geen kwaad?

Wat ik me verder nog afvraag: waar kan dit vandaan komen? Ik installeer een mantelstroom filter om spanning van het UPC net kwijt te raken en ga nu intern nogmaals de coax aarden....

bvd Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 11:38:
Als ik de mantel van de coax aan de aarde leg ben ik inderdaad de spanning kwijt. Maar op dat moment zet ik toch spanning op de aardleiding? Kan dit geen kwaad?

Wat ik me verder nog afvraag: waar kan dit vandaan komen? Ik installeer een mantelstroom filter om spanning van het UPC net kwijt te raken en ga nu intern nogmaals de coax aarden....

bvd Jaap
Waar je last van hebt is een combinatie van aardlus en inductie spanningen (niet statische spanningen).
ELK electrisch apparaat met een trafo erin (en dat is eigenlijk elk apparaat) wekt een inductieve spanning op zijn buitenkant (kast) op. Dat doen Tv's, computers en vcr's.
Er komt dus spanning op de buitenkant te staan en da's de 'normaalste' zaak van de wereld.
Aangezien deze apparaten niet geaard zijn, blijft deze zwevende spanning er lekker zitten.
Deze lekkende spanning zal er nooit toe leiden dat er een aardlek schakelaar uitschiet.
Sluit je meerdere apparaten via coax of rca aan elkaar aan dan verbind je hun 'buitenkanten' via de mantel aan elkaar en voila je hebt optelsom van inductie spanningen. Ga je 1 van deze apparaten aarden, dan heb je meteen een aardlus.
Oplossing: Zoveel mogelijk apparaten proberen te aarden aan randaarde. Doe dat niet via je coax of rca wat dat kan invloed hebben op je beeld of geluid.
Je kan inderdaad ook galvanisch scheiden.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 31-07-2005 13:56 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cavie schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 21:28:
[...]

30 volt op je aardleiding ??? dat snap ik niet er kan helemaal geen spanning op je aarde staan, als dat gebeurd klapt gelijk de aardlek schakelaar eruit, dus is gelijk je vraag beantwoord over het weglekken van stroom.. ;) Er kan geen stroom "weglekken", je kunt wel verborgen verbruikers hebben maar dat heeft niets meer te maken met spanningsverschil.
Je geeft aan dat er 30 v ergens opstaat, ik kan niet goed opmaken waartussen dat spannings verschil staat...als ik het goed begrijp zou dat tussen de aardmantel van de coax en de kast moeten staan ? Dat zou kunnen, de aarde van de coax is NIET dezelfde als van het lichtnet, daar kan nogwel eens een behoorlijk verschil tussen zitten (30 v is helemaal niet raar, ik heb wel eens meer gezien) Oplossing is uitermate simpel: alles goed aarden !! Dus een geaard stopkontact gebruiken, daarmee komt gelijk de aarde van de coax aan die van het lichtnet te hangen en is het verschil verdwenen.
er kan daadwerkelijk een spanning op de aarde aanwezig zijn het gaat uiteindelijk voor de aardlek om wat voor lek stroom er loopt niet de spanning. als je kijkt op de schakelaar zie je 30ma staan niet voltage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 14:13:
[...]
er kan daadwerkelijk een spanning op de aarde aanwezig zijn het gaat uiteindelijk voor de aardlek om wat voor lek stroom er loopt niet de spanning. als je kijkt op de schakelaar zie je 30ma staan niet voltage
Er kan GEEN spanning op de aarde van het lichtnet staan, absoluut niet. Ik wil niet eigenwijs zijn maar als electromonteur heb ik toch de nodige ervaring met aarde... ;) Er worden namelijk op diverse punten in het lichtnet putten geslagen in de grond waarin grote electroden (aardpennen) gaan in grind met zout water, om alle spanning die op de aarde terecht komen af te laten vloeien. Het is zelfs voor grote bedrijven verplicht dat ze zelf aardpennen aanleggen bij de verdeelkast. Dat je een spaningsverschil meet tussen bv. de nul en de aarde is heel normaal, maar de aarde is absoluut nul. En ik weet niet hoe je wilt meten of er spanning op de aarde staat, want de aarde is je referentie. Je hebt wel gelijk dat de aardlek schakelaar op stroom werkt en idd een lek stroom van 30 mA zorgt ervoor dat ie afslaat, maar ik zal toch een spanning nodig hebben om stroom te laten lopen. Of een dereglijke spanning die ontstaat door zwevende spanningen tussen apparaten voldoende is om 30 mA te laten lopen is maar de vraag. Geen stroom zonder spanning, mja in theorie zou een ideale stroombron kunnen bestaan (dus stroom zonder spanning) maar als je die ontdekt zou ik ff scientific american bellen... 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Caveman op 31-07-2005 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cavie schreef op zondag 31 juli 2005 @ 14:44:
[...]

Er kan GEEN spanning op de aarde van het lichtnet staan, absoluut niet. Ik wil niet eigenwijs zijn maar als electromonteur heb ik toch de nodige ervaring met aarde... ;) Er worden namelijk op diverse punten in het lichtnet putten geslagen in de grond waarin grote electroden (aardpennen) gaan in grind met zout water, om alle spanning die op de aarde terecht komen af te laten vloeien. Het is zelfs voor grote bedrijven verplicht dat ze zelf aardpennen aanleggen bij de verdeelkast. Dat je een spaningsverschil meet tussen bv. de nul en de aarde is heel normaal, maar de aarde is absoluut nul. En ik weet niet hoe je wilt meten of er spanning op de aarde staat, want de aarde is je referentie. Je hebt wel gelijk dat de aardlek schakelaar op stroom werkt en idd een lek stroom van 30 mA zorgt ervoor dat ie afslaat, maar ik zal toch een spanning nodig hebben om stroom te laten lopen. Of een dereglijke spanning die ontstaat door zwevende spanningen tussen apparaten voldoende is om 30 mA te laten lopen is maar de vraag. Geen stroom zonder spanning, mja in theorie zou een ideale stroombron kunnen bestaan (dus stroom zonder spanning) maar als je die ontdekt zou ik ff scientific american bellen... 8)
je meet de spanning ten opzichte van de aarde met de behuizing van de apparaat als hier een spanning aanwezig is is dit niet best kunstof behuizing kun je niet meten maar je kunt wel de aard spanning meten van de massa punt van de apparaat weer met de aarde. maar je kunt ook gewoon de nul met aarde pakken en normaal gesproken moet hier niks lopen in iedergeval niet meer dan enkele millivolts. heb zelf elektro mts gedaan en in de werk dat ik doe namelijk alarm beveiliging komt het soms voor dat wij een systeem kast van de aarde los moeten koppelen om dat het blijkt als de kast geaard wordt deze onder spanning komt te staan en zonder aarde niks aan de hand is

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2005 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aard je hoofdaansluiting eens, dit zou het probleem voor de TV's moeten oplossen, meestal geven die de lekspanning af, je hebt overigens mazzel dat het 30v is, normalieter maak ik het mee dat het zo'n 100 a 110 volt is en bij ongeaarde pc's met TV kaarten kan soms de volle 230 erop staan.

Wat je dan moet doen, als het er nog is, is na lopen of ieder apparaat dan ook daadwerkelijk aarde heeft, je zou dus een dubbel geisoleerd apparaat kunnen voorzien van een snoer en stekker met aarde en dan gewoon het chassie aarde door die draad om een schroef je hangen met een kabelschoentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 21:04

skr

Maarrrr die 110 volt is nog niet bepaald dodelijk hoor. Integendeel. Met een oneindig kleine weerstand meet je ongeveer 1mA tussen het frame en aarde.

We hebben hier te maken met netfilters en ongeaarde apparatuur. Netfilters zorgen dat hoge frequenties niet in de apparatuur komen en ook niet dat hoge frequenties op het net terecht komen. Het filter laat die frequenties afvloeien naar de aarde (de "lekstroom" van de ts).

Die aarde zit ook vastgeknoopt aan het frame van je apparatuur, maar dus ook de mantel van je tulp/coax kabels bv en zo komt dus de hele keten onder spanning. (mits dus niet geaard)

Dat veel apparatuur MET netfilter is uitgerust maar zonder 3 polige voedingssnoer is dan weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wow het begint me nu allemaal een beetje te duizelen...... Ik snap werkelijk de ballen van electrotechniek. Behalve dan dat het niet echt handig is om met een spijker in het stopcontact te roeren ;)

Dus even Samenvattend:
1. Het kan op zich geen kwaad en is een normaal verschijnsel.
2. Om het op te lossen zou ik elke tv/videorec. middels de behuizing aan de aarde aan moeten sluiten. Dit levert verder geen problemen op voor bijv. het bad...
3. Wil ik het in 1 keer oplossen moet een galvanische scheider aan brengen in de meterkast.

Daar het voor mij gezien de leeftijd van het huis (midden jaren 50) niet mogelijk is om zonder grote verbouwing alle apparaten op de aarde aan te sluiten zou ik het met punt 3. op moeten lossen.
Ik heb de theorie hiervan gelezen maar geen idee hoe ik dat regel (kan dat uberhaubt?).

Zit ik zo een beetje in de richting? Of helpt het al als ik alleen mijn eigen tv/video combi (laatste item in de lijst) aan de randaarde zet?

Bvd Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 21:04

skr

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 18:18:
Dus even Samenvattend:
1. Het kan op zich geen kwaad en is een normaal verschijnsel.
Het is een normaal verschijnsel bij ongeaarde apparatuur.. Maar in sommige gevallen kan het wel degelijk kwaad.
2. Om het op te lossen zou ik elke tv/videorec. middels de behuizing aan de aarde aan moeten sluiten. Dit levert verder geen problemen op voor bijv. het bad...
Ja dat zou de oplossing zijn. Maar ik denk niet dat je er enig voordeel mee haalt met die moeite. Want is het probleem nou echt zo ernstig....?
3. Wil ik het in 1 keer oplossen moet een galvanische scheider aan brengen in de meterkast.
Uhhh.. hier volg ik je niet meer... wat wil je galvanisch scheiden??
Daar het voor mij gezien de leeftijd van het huis (midden jaren 50) niet mogelijk is om zonder grote verbouwing alle apparaten op de aarde aan te sluiten zou ik het met punt 3. op moeten lossen.
Ik heb de theorie hiervan gelezen maar geen idee hoe ik dat regel (kan dat uberhaubt?).
Ik zou het leker laten zoals het is als ik jou was.
Zit ik zo een beetje in de richting? Of helpt het al als ik alleen mijn eigen tv/video combi (laatste item in de lijst) aan de randaarde zet?
Mischien, maar als die allemaal met de massa aan elkaar zitten krijg je mischien wel weer vervelende ground loops en dat wil je ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In basis zit mijn hele probleem erin dat:
a. Het bepaald niet prettig is als je je stereo, dac etc aanzet je een tik krijgt...
b. ik me ernstig afvraag of het wel goed is voor de apparatuur. Zoals ik al eerder zei zet ik 30 volt op zowel de kern als mantel van de RCA stekker. De specificaties van RCA liggen rond de 4-6 volt.
c. Dat ik het vreemd vind dat dit spontaan is begonnen en graag iets van de oorzaak zou willen weten

Met betrekking tot de samenvatting:
1. galvanisch scheiden: Hierover is MicroKid begonnen en stelde dit voor als oplossing voor. Wat ik moet scheiden op welke manier is voor mij een raadsel.
2. aarden wordt als algemene oplossing aangevoerd maar met klem dat dit overal moet gebeuren.

Vandaar mijn samenvatting: Ik weet er echt niets van en kan niet beoordelen wat de consequenties zijn.

Toch hartelijk bedankt allemaal voor het meedenken. Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

@jaap114: ik heb je de oplossing al gegeven en je geeft zelf aan dat het dan ook opgelost is...hang de coaxmantel aan de de aarde van het lichtnet. Terecht geven andere aan dat je op moet passen voor aardlussen ( is niet gevaarlijk ofzo maar er kunnen storingen onstaan, zoals brommen op je boxen oid) maar een aardlus ontstaat pas als je hem op 2 plaatsen aan de aarde hangt (een lus dus, :) ) Dus als bv. de centrale antenne in de meterkast binnen komt, hang hem daar dan aan de aarde, heb je voor de rest geen geaarde stopkontacten, dan ontstaat er ook geen lus.

@shalow: ow..mts electro....hmmm misschien hebben wij wel bijelkaar in de klas gezeten, met waarschijnlijk het verschil dat ik heb opgelet tijdens de installatietechniek lessen...... >:)
Aarde is aarde, dat betekend dus NUL. Als er op een kast stroom komt te staan als je hem aan de aarde legt, dan zou ik maar eens heel goed het electisch systeem nakijken waar het op aangesloten zit, want dan zit er dus iets goed fout.

[ Voor 3% gewijzigd door Caveman op 31-07-2005 20:10 . Reden: te sarcastisch... ]

Pagina: 1