Dit komt uit de faq, maar ik vraag me af of dit ook geld als je hem 24/7 aan hebt staan, maar hem slechts een paar keer per dag gebruikt (in een fileserver). Daarmee bedoel ik ongeveer 10x per dag 1mb erafhalen of eropzetten.Wijze van gebruik
IDE schijven zijn absoluut niet bedoeld voor 24/7 gebruik. Daarmee verkort je de MTBF. De IDE schijven zijn uitermate geschikt voor de PC van Jan met de Pet en zijn gezinnetje die de PC hooguit 8 uur per dag gebruiken en gewoon erop mailen, surfen en office-zut doen. Wanneer je 24/7 zit te downloaden, filesharen, encoden, etc, dan ben je way much beter af met SCSI schijven of SATA schijven met SCSI kwaliteit (zoals de WD Raptor en Maxtor Maxline III). Het geinvesteerde geld verdien je met de jaren terug.
"Het geinvesteerde geld verdien je met de jaren terug." vind ik zowiezo onzin. Ik heb altijd gewone IDE schijven gehad. Mijn PC staat voor het grootste deel van de week aan (bijna 24/7) en ik heb eigenlijk nooit vaker problemen met een schijf gehad dan mijn kenissen met SCSI apparatuur. En als er een schijf kapot mocht gaan dan kan ik die veel goedkoper vervangen dan wanneer het een SCSI apparaat was.
In een bedrijfsopstelling is het natuurlijk anders.
In een bedrijfsopstelling is het natuurlijk anders.
[ Voor 9% gewijzigd door Bor op 30-07-2005 14:27 ]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Nou ik heb in mijn pc 3 IDE ATA133 schijven zitten.
2 op raid controller en 1 die er gewoon in hangt.
Die pc word door mij al ruim 2 1/2 jaar gebruikt en stond van het begin af aan al 24/7 te draaien.
Nog nooit problemen gehad met mijn harde schijven.
Tuurlijk zal een scsi schijf beter bestemd zijn tegen 24/7 draaien, maar ik heb nog nooit problemen met mijn schijven ermee gehad.
En die worden toch best intensief gebruikt
edit:
En zoals bor de wollef al zei: de kosten van scsi liggen veel hoger dan IDE, en ik weet niet of het je dat waard.
maar misschien als net zo veilig alternatief een raidcontroller aanschaffen met schijven in raid 5(correct me if i wrong) om zo min mogelijk data te verliezen bij een crash
2 op raid controller en 1 die er gewoon in hangt.
Die pc word door mij al ruim 2 1/2 jaar gebruikt en stond van het begin af aan al 24/7 te draaien.
Nog nooit problemen gehad met mijn harde schijven.
Tuurlijk zal een scsi schijf beter bestemd zijn tegen 24/7 draaien, maar ik heb nog nooit problemen met mijn schijven ermee gehad.
En die worden toch best intensief gebruikt
edit:
En zoals bor de wollef al zei: de kosten van scsi liggen veel hoger dan IDE, en ik weet niet of het je dat waard.
maar misschien als net zo veilig alternatief een raidcontroller aanschaffen met schijven in raid 5(correct me if i wrong) om zo min mogelijk data te verliezen bij een crash
[ Voor 28% gewijzigd door degroot op 30-07-2005 14:29 ]
www.degroot-it.nl
ik heb hier een 4tal IDE diskjes al 75 dagen aan 1 stuk draaien (fileserver, DC server, FTP server, webserver).
gaat om 1 4GB bootdiskje (die dus niets doet
) 1 40GB Seagate barracuda IV die dient als webserver en 2 120GB WDs die dienen als fileserver.
Die schijven werken nog steeds perfect moet ik zeggen. Imho is dit stukje in de FAQ beetje overdreven, de meeste hdds werken prima mits je ze goed koelt en dan maakt het echt niet uit dat die dingen lang draaien.
gaat om 1 4GB bootdiskje (die dus niets doet
Die schijven werken nog steeds perfect moet ik zeggen. Imho is dit stukje in de FAQ beetje overdreven, de meeste hdds werken prima mits je ze goed koelt en dan maakt het echt niet uit dat die dingen lang draaien.
naar mijn mening kan je em makkelijk 24/7 aan hebben staan hoor. het enige is dat de leeftijd wel verkort word.maar als hij niets doet zal dat denk ik ook wel mee vallen.
Ik heb ook al zeker anderhalf jaar (waarschijnlijk zelfs 2) een maxtor 120 gig 24/7 draaien en die werkt ook nog steeds prima.
Ik heb ook al zeker anderhalf jaar (waarschijnlijk zelfs 2) een maxtor 120 gig 24/7 draaien en die werkt ook nog steeds prima.
[ Voor 28% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 30-07-2005 14:28 ]
Nou niet om te een server te draaien... nee maar voor downloaden of iets minder intensieve gebruik is het wel ok. Ik draai al jaren zonder probleem
Lucky Goldstar
Dat idee heb ik ook maar meestal vervang ik mijn schijven toch voor een grotere / snellere voordat de schijf af / kapot is.EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 14:26:
naar mijn mening kan je em makkelijk 24/7 aan hebben staan hoor. het enige is dat de leeftijd wel verkort word.maar als hij niets doet zal dat denk ik ook wel mee vallen.
Het slaat op de mtbf (mean time between failure) om zeer zeker van je zaak te zijn heeft de FAQ helemaal gelijk.
Maar het gaat over het algemeen gewoon goed als je 24/7 je hdd's aan laat staan. Mijn pc staat nu al weer anderhalf jaar 'continu' (met de nodige reboots natuurlijk) aan met ide hardeschijven en nog geen problemen gevonden of gehad. Ook mijn shoutcast server die inmiddels 126 dagen non stop aanstaat met een paar jaar oude ide schijf vertoont geen kuren.
Dus ja het kan zeker goed gaan maar bedenk wel dat de geschatte levensduur gewoon daalt om dat de schijven er niet opgebouwd zijn maar je hoeft je denk ik nergens druk om te maken. Maar houd in je achterhoofd dat er altijd wel iets mis zou kunnen gaan.
Maar het gaat over het algemeen gewoon goed als je 24/7 je hdd's aan laat staan. Mijn pc staat nu al weer anderhalf jaar 'continu' (met de nodige reboots natuurlijk) aan met ide hardeschijven en nog geen problemen gevonden of gehad. Ook mijn shoutcast server die inmiddels 126 dagen non stop aanstaat met een paar jaar oude ide schijf vertoont geen kuren.
Dus ja het kan zeker goed gaan maar bedenk wel dat de geschatte levensduur gewoon daalt om dat de schijven er niet opgebouwd zijn maar je hoeft je denk ik nergens druk om te maken. Maar houd in je achterhoofd dat er altijd wel iets mis zou kunnen gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Schapie op 30-07-2005 14:29 ]
No signature found
Als je goede, betrouwbare schijven koopt, moeten die dat gewoon aan kunnen. Alleen nu het probleem: wat is een betrouwbare schijf? Ik denk dat dit meer afhangt dan ervaringen/geluk/ongeluk met bepaalde merken of typen dan dat je echt kan zeggen "dat is een slechte schijf" (behalve de DTLA3070xx range van IBM dan
). Ik draai zelf al > 2 jaar met dezelfde schijven (2 Maxtor DiamondMax 120GByte, 7200 RPM, 2MByte cache) in een (thuis-)server die 24/7 aan staat en vrij intensief gebruikt wordt, en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Yep, een backup moet je natuurlijk altijd makenSchapie schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 14:28:
Maar houd in je achterhoofd dat er altijd wel iets mis zou kunnen gaan.
Mijn PIII 500 MHz koe draait 24/7 en is inmiddels twee jaar in het gelukkige bezit van een 6 GB Seagate. Die schijf heb ik er indertijd ingezet omdat de SMART status toen al zeer beroerd was. De schijf draait echter nog steeds zonder probs.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
24/7 gebruik = 24/7 gebruik, dus ook daadwerkelijk 24/7 lezen/schrijven zoals bij fileservers. 24/7 praktisch ongebruikt aan laten staan kan geen kwaadVerwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 14:22:
Dit komt uit de faq, maar ik vraag me af of dit ook geld als je hem 24/7 aan hebt staan, maar hem slechts een paar keer per dag gebruikt (in een fileserver). Daarmee bedoel ik ongeveer 10x per dag 1mb erafhalen of eropzetten.
Het FAQ-stukje is imo niet echt overdreven omschreven. Een beetje 7200rpm PATA harddisk heeft een MTBF van ca 500.000 uur. De nieuwere SATA disken hebben een MTBF van 1 miljoen uur. SCSI doet daar een flink schepje bovenop met tot 10 miljoen uur.
500.000 uur is nog altijd dik 57 jaar. Je hebt dus nog flink speelruimte om de schijven de komende 5 à 10 jaren 24/7 te belasten in plaats van 8/7.
[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 30-07-2005 15:40 ]
Verwijderd
Er zijn ook ide schijven die wel voor 7x24 geschikt xijn.
n.l. de wd raptor en de maxtor maxline II en III zijn hier wel voor ontworpen.
n.l. de wd raptor en de maxtor maxline II en III zijn hier wel voor ontworpen.
Maar wél onhandig verwoord, zoals ik een aantal maanden geleden al in een soortgelijk topic opmerkteBalusC schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 15:35:
[...]
Het FAQ-stukje is imo niet echt overdreven omschreven.
Je verkort immers de MTBF van een schijf niet door hem 24/7 te gebruiken. Sterker nog: je kán de MTBF niet beïnvloeden, dit is immers een 'specificatie' die meegegeven wordt bij een bepaald type schijf door de fabrikant. Het enige wat je kan zeggen, is dat het risico op een defect bij 24/7 gebruik met een schijf met een lagere MTBF, groter zal zijn dan bij een schijf met een hogere MTBF.
Pagina: 1